Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Luther »

gertje schreef:
Luther schreef:
gertje schreef:Ben wel heel benieuwd wat jouw reactie dan is op een zwangerschap.. Je zegt dan toch zeker niet, wat leuk!, want stel er komen complicaties, dan is het zo leuk niet meer.
Advies is dus om dan niets te zeggen, het te negeren :hum
Nee, ik heb de reactie van @refo zo gelezen dat het toch wat vreemd is om mensen te feliciteren voor iets wat nog niets is gebeurd. Een zwangerschap is een groot geschenk; tegelijk is pas op de dag van geboorte duidelijk of het kindje levensvatbaar is, niet gehandicapt is, etc. Het komt wat voorbarig over om mensen te feliciteren met een zwangerschap. Persoonlijk doe ik dat nooit. Meestal hou ik het bij de opmerking: "Dat is een mooi bericht. Ik hoop dat het goed met je gaat en dat het kindje DV gezond ter wereld komt."
Ik feliciteer Haaf ook niet alvast met de geboort van zijn kindje, maar met het feit dat zijn vrouw zwanger is, en dat is een felicitatie waard vind ik. Daar zullen genoeg mensen over mee kunnen praten.
Sja... is dat een felicitatie waard?
Tja en dat ik dan alleen een felicitatie mag uitspreken als het kind gezond ter wereld komt komt me ietwat vreemd over.
Elk nieuw leven, gezond of niet is een felicitatie waard, het is immers nieuw leven van God gekregen.
Ik zie ook totaal het verschil niet tussen jouw reactie(Dat is een mooi bericht) en mijn felicitatie, maar ach er valt weer iets te discusieren zullen we maar denken ;)
Ik heb er erg veel moeite mee als ouders gefeliciteerd worden met een kindje dat gehandicapt ter wereld kwam. Ik heb het van nabij meegemaakt dat ouders in die situatie op een gegeven moment maar 1 ding wilden: Dat iedereen weg ging!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Maar niemand zegt toch of ze het wel of niet halen? Het is alleen een mededeling.
Ik plan mijn verjaardagsfeestje wel eens enkele dagen van te voren. Of mag dat ook niet?
Plannen maken mag onder het beding van Jakobus natuurlijk best. Ik heb er persoonlijk wat moeite mee om een verjaardag te vieren vóór de dag dat die verjaardag ook werkelijk is aangebroken. We weten niet of we er dan nog zullen zijn.
Daarom was het in de gemeente waar ik destijds belijdenis deed de gewoonte om heugelijke gebeurtenissen altijd aps aan te kondigen als ze achter de rug waren. Er werd altijd dankzegging gedaan als mensen in de achterliggende week X jaar getrouwd waren.
Bij ons ook.
Echter alleen meedelen lijkt me geen probleem.
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door gertje »

Luther schreef:
gertje schreef:
Luther schreef:
gertje schreef:Ben wel heel benieuwd wat jouw reactie dan is op een zwangerschap.. Je zegt dan toch zeker niet, wat leuk!, want stel er komen complicaties, dan is het zo leuk niet meer.
Advies is dus om dan niets te zeggen, het te negeren :hum
Nee, ik heb de reactie van @refo zo gelezen dat het toch wat vreemd is om mensen te feliciteren voor iets wat nog niets is gebeurd. Een zwangerschap is een groot geschenk; tegelijk is pas op de dag van geboorte duidelijk of het kindje levensvatbaar is, niet gehandicapt is, etc. Het komt wat voorbarig over om mensen te feliciteren met een zwangerschap. Persoonlijk doe ik dat nooit. Meestal hou ik het bij de opmerking: "Dat is een mooi bericht. Ik hoop dat het goed met je gaat en dat het kindje DV gezond ter wereld komt."
Ik feliciteer Haaf ook niet alvast met de geboort van zijn kindje, maar met het feit dat zijn vrouw zwanger is, en dat is een felicitatie waard vind ik. Daar zullen genoeg mensen over mee kunnen praten.
Sja... is dat een felicitatie waard?

Bij jullie was er geen blijdschap toen je vrouw zwanger was?
Tja en dat ik dan alleen een felicitatie mag uitspreken als het kind gezond ter wereld komt komt me ietwat vreemd over.
Elk nieuw leven, gezond of niet is een felicitatie waard, het is immers nieuw leven van God gekregen.
Ik zie ook totaal het verschil niet tussen jouw reactie(Dat is een mooi bericht) en mijn felicitatie, maar ach er valt weer iets te discusieren zullen we maar denken ;)
Ik heb er erg veel moeite mee als ouders gefeliciteerd worden met een kindje dat gehandicapt ter wereld kwam. Ik heb het van nabij meegemaakt dat ouders in die situatie op een gegeven moment maar 1 ding wilden: Dat iedereen weg ging!
Ik ken meer de mensen die maar niets zeiden en de hele geboorte en het kindje negeerden terwijl het wel een geschonken leven was/is.En natuurlijk is het dan moeilijk als je een kindje krijgt wat een beperking heeft, maar mensen willen niet genegeerd worden, dat doet nog veel meer pijn, het gaat wel om hun kindje waar ze ondanks alles van houden.
Dus om hier onderscheid in te maken, gezond/ziek/beperkt lijkt me niet op zijn plek als het om een felicitatie gaat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Tiberius »

gertje schreef:
Luther schreef:Ik heb er erg veel moeite mee als ouders gefeliciteerd worden met een kindje dat gehandicapt ter wereld kwam. Ik heb het van nabij meegemaakt dat ouders in die situatie op een gegeven moment maar 1 ding wilden: Dat iedereen weg ging!
Ik ken meer de mensen die maar niets zeiden en de hele geboorte en het kindje negeerden terwijl het wel een geschonken leven was/is.En natuurlijk is het dan moeilijk als je een kindje krijgt wat een beperking heeft, maar mensen willen niet genegeerd worden, dat doet nog veel meer pijn, het gaat wel om hun kindje waar ze ondanks alles van houden.
Dus om hier onderscheid in te maken, gezond/ziek/beperkt lijkt me niet op zijn plek als het om een felicitatie gaat.
Het is m.i. erg dubieus en onchristelijk om ouders niet te feliciteren als ze een kindje krijgen, dat niet (helemaal) gezond is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Luther »

gertje schreef:Ik ken meer de mensen die maar niets zeiden en de hele geboorte en het kindje negeerden terwijl het wel een geschonken leven was/is.En natuurlijk is het dan moeilijk als je een kindje krijgt wat een beperking heeft, maar mensen willen niet genegeerd worden, dat doet nog veel meer pijn, het gaat wel om hun kindje waar ze ondanks alles van houden.
Dus om hier onderscheid in te maken, gezond/ziek/beperkt lijkt me niet op zijn plek als het om een felicitatie gaat.
Je snapt dat ik uiteraard doelde op een kale felicitatie inclusief de gebruikelijk euforie. Dat is net zo erg m.i. als het ongepaste negeren. Dat kan uiteraard ook niet.
Zelf probeer ik in dit soort situaties het woord 'feliciteren' te vermijden, omdat dat pijnlijk kan zijn. Uiteraard is ook gehandicapt leven door God geschonken. Toch moeten ouders ook de tijd krijgen om dat te accepteren. Ook hun verdriet daarin mag toch best gekend worden? Ze mogen blij zijn met het nieuwe leven dat geschonken is; tegelijk mag er ook verdriet zijn over de moeite waar ze dan mee geconfronteerd wordt. Toch?
Het woord 'gefeliciteerd' kan dan zo plat overkomen naar mijn gevoel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
gertje schreef:
Luther schreef:Ik heb er erg veel moeite mee als ouders gefeliciteerd worden met een kindje dat gehandicapt ter wereld kwam. Ik heb het van nabij meegemaakt dat ouders in die situatie op een gegeven moment maar 1 ding wilden: Dat iedereen weg ging!
Ik ken meer de mensen die maar niets zeiden en de hele geboorte en het kindje negeerden terwijl het wel een geschonken leven was/is.En natuurlijk is het dan moeilijk als je een kindje krijgt wat een beperking heeft, maar mensen willen niet genegeerd worden, dat doet nog veel meer pijn, het gaat wel om hun kindje waar ze ondanks alles van houden.
Dus om hier onderscheid in te maken, gezond/ziek/beperkt lijkt me niet op zijn plek als het om een felicitatie gaat.
Het is m.i. erg dubieus en onchristelijk om ouders niet te feliciteren als ze een kindje krijgen, dat niet (helemaal) gezond is.
Dat doet zeker heel pijn. :fi
Het is in zekere zin een zonde. Alle geschonken leven komt van de Heere, of het nu ziek of gezond is.
Ook de uitdrukking, die kort na de geboorte gebezigd wordt: het is een kerngezond kind.
Dat weet je niet altijd. Sommige dingen openbaren zich in de eerste 48 uur, of nog later.
De Ductus Botalis bijv, moet sluiten (klepje in de longslagader). Gebeurt dit niet, openbaart zich een hartafwijking. Kindje wordt blauw.
Of kindjes die hun meconium niet gaan lozen.
En feliciteren we net zo enthousiast bij een 8e kindje, als we dat bij de eerste hebben gedaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 981
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Jo-Ann »

Een en ander heeft ook met afstemming op de ouders te maken en niet alleen met het eigen gevoel.
Het is voor ouders net zo goed vreselijk als ze blij zijn met het van God geschonken leven en daar niet mee gefeliciteerd worden. Wel worden de handicaps breed uitgemeten en besproken. Dan geven mensen net zo goed een heleboel spanning.
Kijk, als ouders in een acceptatieproces zitten, kan ik Luther begrijpen om niet te feliciteren, al weet ik niet wat ik in zo'n situatie zal doen. Als het enigszins 'kan' wel feliciteren, tegelijk ook begrip hebbend voor hun moeite (en teleurstelling).

En een dergelijke gebeurtenis geeft ook wel aan hoe 'werelds' we denken. In ziekenhuizen wordt dan soms gesproken over 'kwaliteit van het leven'. Een kind met een handicap heeft minder kwaliteit? Wie bepaalt dat?
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 08 mei 2013, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef: Het is m.i. erg dubieus en onchristelijk om ouders niet te feliciteren als ze een kindje krijgen, dat niet (helemaal) gezond is.
Toch is het in sommige situaties erg moeilijk.
Ik ken iemand die de halve zwangerschap al wist dat het kind maar een aantal uren te leven zou hebben als het geboren zou zijn, dit was in de jaren 80 toen de medische wetenschap nog niet zo ver was.
En inderdaad was dat ook zo, het kind heeft niet heel lang geleefd, maar toch geboren.
Dan ga je niet feliciteren neem ik aan.
Inderdaad als het een geestelijke of lichamelijke beperking heeft uiteraard wel, maar toch kan het heel moeilijk zijn.

Maar alle leven is van God gegeven...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Luther »

Snappen jullie mijn moeite met het woordeken "feliciteren" en "felicitatie" in situaties waarbij het niet gaat om een gedane prestatie, zoals een huwelijk, een verjaardag, een geboorte, e.d.?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Mara »

Luther schreef:Snappen jullie mijn moeite met het woordeken "feliciteren" en "felicitatie" in situaties waarbij het niet gaat om een gedane prestatie, zoals een huwelijk, een verjaardag, een geboorte, e.d.?
Ik wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10514
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:
gertje schreef:
Luther schreef:Ik heb er erg veel moeite mee als ouders gefeliciteerd worden met een kindje dat gehandicapt ter wereld kwam. Ik heb het van nabij meegemaakt dat ouders in die situatie op een gegeven moment maar 1 ding wilden: Dat iedereen weg ging!
Ik ken meer de mensen die maar niets zeiden en de hele geboorte en het kindje negeerden terwijl het wel een geschonken leven was/is.En natuurlijk is het dan moeilijk als je een kindje krijgt wat een beperking heeft, maar mensen willen niet genegeerd worden, dat doet nog veel meer pijn, het gaat wel om hun kindje waar ze ondanks alles van houden.
Dus om hier onderscheid in te maken, gezond/ziek/beperkt lijkt me niet op zijn plek als het om een felicitatie gaat.
Het is m.i. erg dubieus en onchristelijk om ouders niet te feliciteren als ze een kindje krijgen, dat niet (helemaal) gezond is.
Ik vind dit een prachtige blog over het krijgen van een gehandicapt kind, ook al is de blog volledig seculier en is er op het taalgebruik wel wat af te dingen: http://www.koekemokke.nl/?cat=4
Een citaatje:
‘Niks voor ons, zo’n gehandicapt kind’, hadden mijn vriend en ik waarschijnlijk gezegd. We waren gehecht aan ons zorgeloze leven, onze carrièreplannen, de zee van vrijheid. ‘Haal maar weg.’
Maar we wisten het niet en op een veel te warme februaridag in 2004 was daar opeens Job. Fysiek een van de slechtsten in zijn soort, zo bleek later. Mijn hart was kouder dan de sneeuw die niet viel.
Ik wilde geen gehandicapt kind en tot op de dag van vandaag wil ik geen gehandicapt kind. Er zijn dagen dat mijn zoon me knettergek maakt. Met zijn herhaalgedrag: ‘mama, mama, mama’ in duizendvoud. Mijn jongen van acht jaar heeft het ontwikkelingsniveau van een peuter. Soms lig ik ’s avonds in bed met tintelende armen. Want Job ging nooit staan en ik til me een ongeluk.
Maar, beste kapster en andere vragenstellers, hebben jullie enig idee hoeveel ik van dit kind houd? Ik smelt van de zachtheid van zijn dunne armpjes die me omhelzen. Verlies me in het diepblauw van zijn ogen waarachter geen enkel kwaad schuilgaat. Ik huil weleens van onmacht of van de zorgen. Dat kan ik beter niet doen waar hij bij is. Job kijkt naar mijn tranen en begint te lachen. Zijn onschuld kan wreed zijn. Omdat hij mijn verdriet niet voelt. Mensen die mijn zoon ‘een ongelukkig kind’ noemen, wijs ik de deur. Deze jongen is te ongecompliceerd om ongelukkig te zijn. Zing een liedje voor hem en het leven is prachtig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Snappen jullie mijn moeite met het woordeken "feliciteren" en "felicitatie" in situaties waarbij het niet gaat om een gedane prestatie, zoals een huwelijk, een verjaardag, een geboorte, e.d.?
Ik niet.
Feliciteren is geluk wensen. Dat mag gerust met een huwelijk, een verjaardag of een geboorte. Ik zou dat niet in de eerste plaats als een prestatie willen beschouwen, maar als een gave. Ik begrijp niet, dat je moeite hebt om iemand daar geluk mee wensen.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 981
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Jo-Ann »

Luther schreef:Snappen jullie mijn moeite met het woordeken "feliciteren" en "felicitatie" in situaties waarbij het niet gaat om een gedane prestatie, zoals een huwelijk, een verjaardag, een geboorte, e.d.?
Ik niet, denk ik...
Ik zit er nog eens over na te denken.
Voor mij is feliciteren iets wat te maken heeft met gelukwensen met iets wat God geeft.
En idd doe je het dan ook bij gedane prestaties, maar ten diepste is dat ook iets wat God geeft, al leeft dit in de praktijk bij mij ook niet altijd zo. In tegenstelling tot de geboorte van een gehandicapt kind.

Mooi stukje Zita!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door Mara »

Driemaal een Amber Alert, gisteravond laat, vannacht en vanmorgen. Voor de twee verdwenen jongetjes, na de zelfmoord van hun vader :fi
Ik hoorde op de radio dat ze zelfs over de grenzen naar hen zoeken momenteel.
Wat een zorgen en angst, voor die moeder!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]

Bericht door gertje »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Snappen jullie mijn moeite met het woordeken "feliciteren" en "felicitatie" in situaties waarbij het niet gaat om een gedane prestatie, zoals een huwelijk, een verjaardag, een geboorte, e.d.?
Ik niet.
Feliciteren is geluk wensen. Dat mag gerust met een huwelijk, een verjaardag of een geboorte. Ik zou dat niet in de eerste plaats als een prestatie willen beschouwen, maar als een gave. Ik begrijp niet, dat je moeite hebt om iemand daar geluk mee wensen.
Ik ook niet, eens met Tiberius en Joan.
Plaats reactie