Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

huisman

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
Als men met zulke koude harde Anathema's gaat smijten, dat weet ik zeker dat hier geen bewogen
prediking klonk. Dan was het een hoogmoedige zelfverheffing! Ik wil heel graag het verband van deze woorden, en ook of ze letterlijk zo onbewogen zijn uitgesproken. Het is wel zeker, dat dit geen predikant kan zijn bij wie het gewicht van de zielen recht woog! Wie sprak ze, en in welk verband, want je begrijpt dat je hier de satan een heel groot handvat geeft om aan te pakken. Dit moet de wereld uit, want dit is laster. Of leugen! Dit past niet op een reformatorisch forum.

Ik wil er nog aan toevoegen een dergelijke reactie meer van een geërgerd mens lijkt te zijn, dan van een bekommerd mens.

Nuancering: Bovenstaande was de eerste reactie. Natuurlijk kun je deze woorden niet zomaar als een zinnetje uit een preek beoordelen. Als nu de onmisbare zaken werden genoemd, die nodig zijn om te kennen, dan kan het natuurlijk zo gezegd zijn. Maar dan is het ook geen koud anathema. Of wel dan?

Zie PB
Dank u, dat maakte dus dat mijn indruk wel klopte, helaas.
Bedankt voor je eerlijke PB. Ik ben blij dat wij het eens zijn maar bedroefd over waar wij het over eens zijn.

Laten wij verder hier maar over zwijgen en weer on-topic gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

In de morgendienst naar aanleiding van zondag 45 stilgestaan bij Matheus 6: ´´Onze Vader, Die in de Hemelen zijt´´.

In de middagdienst zou eigenlijk Psalm 72 centraal hebben gestaan, maar door ziekte van Prof. Baars ging dit op het laatste moment niet door. Gelukkig lukte het toch nog om vervanging te vinden; Ds. A.J.T. Ruis uit Damwoude ging deze dienst voor en preekte vanuit Job 19: ´´Want ik weet: mijn (Ver)losser leeft´´
Deo servire vera libertas -Augustinus
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
Als men met zulke koude harde Anathema's gaat smijten, dat weet ik zeker dat hier geen bewogen
prediking klonk. Dan was het een hoogmoedige zelfverheffing! Ik wil heel graag het verband van deze woorden, en ook of ze letterlijk zo onbewogen zijn uitgesproken. Het is wel zeker, dat dit geen predikant kan zijn bij wie het gewicht van de zielen recht woog! Wie sprak ze, en in welk verband, want je begrijpt dat je hier de satan een heel groot handvat geeft om aan te pakken. Dit moet de wereld uit, want dit is laster. Of leugen! Dit past niet op een reformatorisch forum.

Ik wil er nog aan toevoegen een dergelijke reactie meer van een geërgerd mens lijkt te zijn, dan van een bekommerd mens.

Nuancering: Bovenstaande was de eerste reactie. Natuurlijk kun je deze woorden niet zomaar als een zinnetje uit een preek beoordelen. Als nu de onmisbare zaken werden genoemd, die nodig zijn om te kennen, dan kan het natuurlijk zo gezegd zijn. Maar dan is het ook geen koud anathema. Of wel dan?

Zie PB
Bedankt voor je eerlijke PB. Ik ben blij dat wij het eens zijn maar bedroefd over waar wij het over eens zijn.

Bijzonder dit. Een beetje een pb bespreken in het openbaar en toch niets zeggen... :bobo Komt helaas wel meer voor.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef: Bijzonder dit. Een beetje een pb bespreken in het openbaar en toch niets zeggen... :bobo Komt helaas wel meer voor.
De Waarheid mág naar mijn gevoelen wel gezegd worden. Maar dan zijn inderdaad
de consequenties wel dat er wel eens rumoer in de gemeenten zou kunnen ontstaan.
De vraag is of we dat willen? Of we dat mogen? En of dat verstandig is, om dat op een
openbaar forum te zeggen dat lijkt me eerlijk gezegd op dit moment nog niet.

We hoeven in feite ook niet op dominees te zien, of predikanten te bespreken. Welk een
hachelijke zaak dat is komt ook even in de preek van ds. G.M. de Leeuw aan de orde,
en die kunnen we hier allemaal lezen.
In de Schrift lezen we telkens weer dat persoonlijke: Hoe staat het met mij? En dan wil de
Heere daar wel Zijn Woord toe gebruiken.

De Heere Zelf getuigt ook: Onderzoekt de Schriften... Niet onderzoek de dominees...
Dat merken we dan vanzelf wel als we daar van Boven licht mogen ontvangen, en daarmee
gaan we dan zeker de straten van Askelon niet op.
En kijk ook wat we van die van Beréa lezen. Deze kwamen niet zomaar met kritiek op een dominee.
maar ze onderzochten of deze dingen alzo waren. Zouden we dat niet eens wat
meer moeten doen? U, ik, wij allemaal?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ontrouwe

Bericht door Ontrouwe »

-DIA- schreef:Niet onderzoek de dominees...
Oh nee? Moeten wij natuurlijk wel begrijpen wat er bedoeld wordt als dezen van Berea worden aangehaald. Lees bijv. eens wat de er staat geschreven bij de kanttekeningen: "Gr. met oordeel overleggende; of: het een tegen het ander vergelijkende; namelijk de predikatie des apostels met de Heilige Schrift."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ontrouwe schreef:
Oh nee? Moeten wij natuurlijk wel begrijpen wat er bedoeld wordt als dezen van Berea worden aangehaald. Lees bijv. eens wat de er staat geschreven bij de kanttekeningen: "Gr. met oordeel overleggende; of: het een tegen het ander vergelijkende; namelijk de predikatie des apostels met de Heilige Schrift."
Dat is waar, maar ik bedoel om niet 'met vermaak' een avondje te vullen met praten over
die dominee en die dominee... Dat bedoelde ds. De Leeuw ook in dat laatste deel van die
preek die ik geplaatst heb bij "Meditaties". Bij zo'n onderzoek als in Beréa, zal men de
waarheid zoeken, en als men merkt dat een prediker niet naar de Schrift spreekt, niet
met vermaak dat breed gaan uitmeten, maar beter om dan in gebed te gaan voor betreffende
prediker
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Ontrouwe schreef:
Dat is waar, maar ik bedoel om niet 'met vermaak' een avondje te vullen met praten over
die dominee en die dominee... Dat bedoelde ds. De Leeuw ook in dat laatste deel van die
preek die ik geplaatst heb bij "Meditaties". Bij zo'n onderzoek als in Beréa, zal men de
waarheid zoeken, en als men merkt dat een prediker niet naar de Schrift spreekt, niet
met vermaak dat breed gaan uitmeten, maar beter om dan in gebed te gaan voor betreffende
prediker
Een 'prediker' die niet naar de Schrift spreekt is geen prediker.
Bovendien ging het over een leespreek. In plaats van gebeden worden de zonden vermenigvuldigd.
henriët

Bericht door henriët »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:

Zie PB

Beter is het om zulke postings achterwege te laten en dit alleen via pb te doen!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

henriët schreef: Beter is het om zulke postings achterwege te laten en dit alleen via pb te doen!
Misschien iets om over na te denken.
Waarom zouden eigenlijk zulke discussies altijd of vrijwel altijd ontstaan als
de rechterflank, de behoudende kerken in het geding zijn?

Dan nu de net gehoord preek:

Ds. J. van Belzen ging voor.
De gezongen psalmen:
Ps. 84:1
Ps. 18:3,12
Ps. 145:5,6
Ps. 63:2
Hij nam de tekst uit
JOHANNES 14:15-19
Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal
u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid; namelijk den Geest
der Waarheid, Welke de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en zij kent Hem
niet; maar Gij kent Hem, want Hij blijft bij ulieden en zal in u zijn. Ik zal u geen wezen laten;
Ik kom weder tot u. Nog een kleinen tijd en de wereld zal mij niet meer zien; maar gij zult
Mij zien; want Ik leef, en gij zult leven
.

Het thema was:
DE OPGEVAREN TROOSTER EN DE KOMENDE TROOSTER
3 PUNTEN:
A. DE BIDDENDE JEZUS OM DE KOMENDE TROOSTER
B. DE ZORGENDE JEZUS VOOR DE ACHTERGEBLEVEN WEZEN
C. DE LEVENDE JEZUS VERHEERLIJKT IN ZIJN DISCIPELEN
huisman

Bericht door huisman »

Tweede Pinksterdag een erg rijke preek en doopdienst over Psalm 22: 29-31
29 Alle vetten op aarde zullen eten , en aanbidden; allen, die in het stof nederdalen, zullen voor Zijn aangezicht nederbukken; en die zijn ziel bij het leven niet kan houden.
30 Het zaad zal Hem dienen; het zal den HEERE aangeschreven worden tot in geslachten .
31 Zij zullen aankomen, en Zijn gerechtigheid verkondigen den volke, dat geboren wordt, omdat Hij het gedaan heeft .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:Tweede Pinksterdag een erg rijke preek en doopdienst over Psalm 22: 29-31
29 Alle vetten op aarde zullen eten , en aanbidden; allen, die in het stof nederdalen, zullen voor Zijn aangezicht nederbukken; en die zijn ziel bij het leven niet kan houden.
30 Het zaad zal Hem dienen; het zal den HEERE aangeschreven worden tot in geslachten .
31 Zij zullen aankomen, en Zijn gerechtigheid verkondigen den volke, dat geboren wordt, omdat Hij het gedaan heeft .
Doopdienst vandaag?
Bijzonder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Ds. C. Harinck preekte vanmorgen uit Handelingen 2: 41, er werd ook openbare belijdenis gedaan.
Het was een mooie dienst.
De dienst is terug te beluisteren op: http://www.petrakerkkapelle.nl/pages/ac ... steren.php
Mara

Bericht door Mara »

Yesenaer schreef:Ds. C. Harinck preekte vanmorgen uit Handelingen 2: 41, er werd ook openbare belijdenis gedaan.
Het was een mooie dienst.
De dienst is terug te beluisteren op: http://www.petrakerkkapelle.nl/pages/ac ... steren.php
Ik heb de website bekeken.
Maar wat mij heel erg trof tijdens het lezen was dit:
Schokkend is de komst van de tweede predikant, ds. J. van Vliet. Op 27 maart 1985 is bij bevestigd en ´s avonds doet hij intrede. Hij is nog maar enkele minuten aan het preken, als hij dood neervalt.

Ook een dominee die een beroep aanneemt en daarna toch de benoeming teruggeeft.

Boeiende gemeentelijke kerkgeschiedenis Yesenaer!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

De preken die ik zondag hoorde waren vooral erg lang. In de ochtend uit Handelingen 2, in de middag uit Jesaja 35. Op zich waren de thema's mooi gekozen maar als een preek meer dan een uur duurt wordt het voor mij wel vervelend.

Opmerkelijk was dat de dominee zei dat als er staat dat een ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden, het belangrijk is dat er staat aanroepen. Dat zou iets meer inhouden dan zomaar vragen. Ik vraag me af of dat wel helemaal de bedoeling is die Petrus er mee had.

Vanmorgen een leesdienst van dominee Rietdijk. Een erg mooie preek.

Hij is ook na te lezen, en zelfs na te luisteren:
http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=2966

http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5378

De overeenkomst met de Pinksterdag is dat de 70 mannen goed spreken van God. Waar de Geest van de Heere gaat wonen, daar wordt de liefde van God in het hart uitgestort.

Jozua vond het maar niets dat er ook twee mannen waren die buiten de tent van samenkomst profeteerden. Hij had meer vuur dan licht. Hij was zelf nog heel groot. En dan is een ander heel klein.
Jozua laat de Heere niet vrij. Hij houdt de orde en het ambt hoog. God ís ook een God van orde. Maar op die grond mag de Heere niet worden beperkt in zijn werkingen. Want de Geest blussen betekent de profetien te verachten.

Als wij de Geest hebben, dan zullen wij ook van de Heere Jezus gaan getuigen. In Mozes zie je iets van de gestalte van de Heere Jezus. Die zei in een soortgelijk geval: "Wie niet tegen ons is, die is voor ons". Mozes was niet hoogmoedig, maar zachtmoedig. Jozua zag twee mensen teveel, maar Mozes zag er 600000 te weinig.
En gemeente, nu is het één van de twee: óf we zijn Jozua óf we zijn Mozes. We zijn op onze plaats of we zijn niet op onze plaats. We zijn op Pinksteren op onze plaats als we er met Mozes zeshonderdduizend te weinig zien. Maar we zijn niet op onze plaats als we er twee teveel zien.
Er zijn altijd mensen die er teveel zien. Die horen we dan - met Jozua - zeggen: ‘Er is geen bediening van de Geest meer.’ Die horen we dan zeggen: ‘Daar is niets meer.’ Het kan zelfs zo zijn dat men het pas goed vindt wanneer er maar zo weinig mogelijk zijn. Het kan soms onze naam doen groeien, wanneer wij het niet zo licht nemen als een ander. Het lijkt soms heel wat wanneer wij denken: Als er maar weinig zijn, dan is het goed. Je kunt dan in aanzien stijgen als je zo spreekt over het gaan naar de tafel des Heeren, of als je zo spreekt over de Kerk van God. Twee teveel…
Maar als Mozes, de man van God, antwoord gaat geven, dan horen we iets anders! Dan zegt hij: Och, of al het volk des HEEREN profeten waren! Jozua met zijn ‘twee teveel’ was mis. En Mozes zag, als een echte ziener van God, de ‘zeshonderdduizend te weinig’.
Tenslotte was er aandacht voor de vervulling van dit gebed van Mozes, op de Pinksterdag. Wanneer weten we of de stromen van de heilige Geest ook op ons zijn gekomen? Als we niet meer onszelf, maar God bedoelen.

Het is zeker een preek om eens na te luisteren. Maar dat moet in een ander draadje.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zondagmorgen: Handelingen 2:1-4.
Thema: het Pinksterfeest te Jeruzalem.

Drie gedachten:
1. Vervulling.
2. Verwondering.
3. Verkondiging.

Zondagmiddag: Heidelbergse Catechismus Zondag 23, vraag en antwoord 61.

Maandagmorgen: Handelingen 2:44
En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen

Drie gedachten:
1. De gemeenschap des geloofs;
2. De gemeenschap der heiligen;
3. De gemeenschap van het stoffelijke.
Gesloten