Ik volg in deze post bij deze "gelijkstelling" eigenlijk de redenering van @DDD in deze post die het volgende aangeeft: "milde mensen hebben milde opvattingen, en extreme mensen hebben extreme opvattingen". Ik lees hierin "mild" versus "extreem". Mede gelet op de daaropvolgende alinea heb ik het opgevat als "tolerant, de waarheid niet in pacht hebbend" versus "stellig, zo is het!". Mischien zit ik er naast, dan hoor ik het wel.JolandaOudshoorn schreef:Hoezo is stellig hetzelfde als extreem?WimA schreef:Dit is een stellige en daarmee extremistische opvatting. De logische consequentie van deze ponerering is dat of uw zelf een "extreem mens" bent of dat deze ponering niet kloptDDD schreef:Het zal mijn stokpaardje wel zijn, maar milde mensen hebben milde opvattingen, en extreme mensen hebben extreme opvattingen. Zogenaamde leerverschillen hangen meestal meer samen met persoonlijkheid van de ruziemakers dan met de leer die naar de godzaligheid is.Persoonlijk denk ik overigens het laatste.
Wederom nogal een stellige en extremistische opvatting. Langzamerhand rijpt mij de conclusie dat de aanblik van hoe wij(ik) tegen iets zien en hoe anderen hetzelfde aanschouwen dermate verschilt van elkaar als de voor- en achterkant van een borduursel. Waarbij de vraag natuurlijk blijft staan wie het juiste beeld van de werkelijkheid op het netvlies heeft.DDD schreef:Er zijn zelfs mensen die zo extreem zijn dat ze mensen die de vruchten van de Geest vertonen, zoals nederigheid en mildheid, ootmoedigheid, de ander uitnemender achten dan zichzelf, als slappelingen in de genade classificeren. Die mensen hebben er niet veel van begrepen.
Extreem noemen we tegenwoordig iets wat EN heel stellig is EN wat door een kleine minderheid wordt beweerd. Maar de "kleine minderheid" zag ik niet zo terug in deze post van @DDD. m.i. bedoelde hij eerder de stelligheid van beweringen.