Groei/krimp GGiN 2012-2013

Curatorium

Re: Groei/krimp GGiN 2012-2013

Bericht door Curatorium »

Ik ook Dia, maar je kan ook denken: liever Rooms dan dat ze atheistisch zijn geworden. Ook in die kerk bekeerd God nog zijn kinderen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Curatorium schreef:Ik ook Dia, maar je kan ook denken: liever Rooms dan dat ze atheistisch zijn geworden. Ook in die kerk bekeerd God nog zijn kinderen.
Hoe weet je dat?
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Luther schreef:
sirdanilot schreef:...ik ken enkelen die vanuit de GGiN naar de Vrijgemaakten zijn gegaan...
Dat is wel heel bijzonder: van uitgetreden naar vrijgemaakt...
Waarom is dat zo bijzonder? Ik kan me voorstellen dat men bijvoorbeeld de 'ons kent ons' cultuur binnen de ger. gez. in Terneuzen beu geraakt is, of de strenge tucht. Je moet bedenken dat Terneuzen binnen de 'bible belt' een eilandje is; er is veel contact met elkaar, maar maar weinig met de rest. Dat kan als heel prettig worden ervaren maar ook als zeer benauwend ! Met ger. gez. bedoel ik dan OGG. GG(iN), HHK en de CGK (die in deze contreien erg rechts is). De gezindte is in onze omgeving sowieso erg rechts te noemen, in de OGG en GGiN zingt men bijvoorbeeld nog Datheen (of toch iig in de OGG) en in de GGiN wordt 3 x per zondag gekerkt. Ze zijn overigens naar een wat minder 'ruime' GKV gegaan (daar zit nogal verschil in).

Ik ken wel spectaculairdere kerksprongen, zoals van OGG naar Evangelisch (meerdere mensen zelfs). In de meeste gevallen betrof het mensen die de facto niet christelijk waren, ook al kerkten zij uit gewoonte in dit soort kerken. Om nu dus daadwerkelijk te zeggen dat zij van OGG naar Evangelisch zijn gegaan voert misschien wat ver. Maar goed, God ziet de harten aan ik niet.
boontje

Bericht door boontje »

Curatorium schreef:Ik ook Dia, maar je kan ook denken: liever Rooms dan dat ze atheistisch zijn geworden. Ook in die kerk bekeerd God nog zijn kinderen.
Ik denk dat alle kinderen atheïstisch worden geboren...
refo

Bericht door refo »

boontje schreef:
Gelukkig niet.
Of dopen ze kinderen in jouw kerk niet meer?
boontje

Bericht door boontje »

refo schreef:
boontje schreef:
Gelukkig niet.
Of dopen ze kinderen in jouw kerk niet meer?
Zeker wel, maar wat is het verband? Een kind weet bij zijn of haar geboorte nog niets over God, dat komt pas veel later (of niet). God weet wel van het kind, en daarom wordt het gedoopt.
DDD

Bericht door DDD »

Het is raarder om aan te nemen dat iemand atheistisch wordt geboren dan om aan te nemen dat iemand als christen wordt geboren.

Het atheisme is een persoonlijke overtuiging, het christendom valt je uit genade ten deel.

Baby's kunnen niet atheistisch zijn. Ze kunnen hooguit zover mogelijk van God worden opgevoed.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

sirdanilot schreef:
Luther schreef:
sirdanilot schreef:...ik ken enkelen die vanuit de GGiN naar de Vrijgemaakten zijn gegaan...
Dat is wel heel bijzonder: van uitgetreden naar vrijgemaakt...
(die in deze contreien erg rechts is).

Nou de GG in Terneuzen is anders niet rechts.
(denk maar aan ds C Harinck en RAM Visser)
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

De GG is inderdaad niet zo rechts, de GGiN en OGG des te meer. De GG is dan ook veel kleiner dan de GGiN, die enkele jaren terug nog een enormagigantisch nieuw kerkgebouw heeft gebouwd in de nieuwbouwwijk Othene.
Plaats reactie