Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst
Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst
Ik ben benieuwd of in HHK-GG-GGiN-OGG-CGK het Wilhelmus wordt gezongen, bijv. na de eredienst op zondag.
Wat zouden bezwaren kunnen zijn om dit te doen?
Wat zouden bezwaren kunnen zijn om dit te doen?
Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst
In de Gereformeerde Gemeenten waar ik kerk wel. Ik weet ook een gemeente die het niet doet.
-
Het is een goede gewoonte om met `hoogtijdagen`, - verjaardagen van de vorst en bevrijdingsdag - dit te doen. Net zoals met Kerst het `Ere zij God`en met Pasen `U zij de glorie`te zingen. En verder geen discussie. Gewoon doen!!
Afgelopen zondag is bij ons het Wilhelmus gezongen. (GG)
Is dat nieuw? Lijkt me wel....Wilhelm schreef:Afgelopen zondag is bij ons het Wilhelmus gezongen. (GG)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gaan we komende zondag doen, zal mij benieuwen.
Dan straks met Hervormingsdag óók "Een vaste Burcht is
onze God" hoop ik, dat vind ik toepasselijker,
dan zondag het Wilhelmus zingen
Het gebeurt bij ons wel om b.v. op de tweede Kerstdag als uitleidend orgelspel "Ere zij God", enGabrielle schreef:Gaan we komende zondag doen, zal mij benieuwen.
met Oudjaar "Uren, dagen, maanden, jaren" te spelen. Dat is al sinds me heugt.
Nee, dat is niet nieuw. Als ik me niet vergis was dat juist veertig jaar geleden meer gebruikelijk dan nu.-DIA- schreef:Is dat nieuw? Lijkt me wel....Wilhelm schreef:Afgelopen zondag is bij ons het Wilhelmus gezongen. (GG)
En met Hervormingsdag wordt na de kerkdienst ook Een vaste burcht gezongen, en Eerste Kerstdag het Ere zij God. Alledrie in één gemeente die ik ken niet.DDD schreef:Nee, dat is niet nieuw. Als ik me niet vergis was dat juist veertig jaar geleden meer gebruikelijk dan nu.-DIA- schreef:Is dat nieuw? Lijkt me wel....Wilhelm schreef:Afgelopen zondag is bij ons het Wilhelmus gezongen. (GG)
-
Ik dacht eigenlijk dat het in alle GG's wel zou gebeuren, maar niet overal dus..
Dan zal dat een plaatselijk gebruik zijn.DDD schreef:Nee, dat is niet nieuw. Als ik me niet vergis was dat juist veertig jaar geleden meer gebruikelijk dan nu.-DIA- schreef:Is dat nieuw? Lijkt me wel....Wilhelm schreef:Afgelopen zondag is bij ons het Wilhelmus gezongen. (GG)
Is dat zo, wat is daarover bekend?DDD schreef:Nee, dat is niet nieuw. Als ik me niet vergis was dat juist veertig jaar geleden meer gebruikelijk dan nu.-DIA- schreef:Is dat nieuw? Lijkt me wel....Wilhelm schreef:Afgelopen zondag is bij ons het Wilhelmus gezongen. (GG)
De manier van het communisme was wel eens demagogisch.Anker schreef:Is dat zo, wat is daarover bekend?DDD schreef:Nee, dat is niet nieuw. Als ik me niet vergis was dat juist veertig jaar geleden meer gebruikelijk dan nu.-DIA- schreef:Is dat nieuw? Lijkt me wel....Wilhelm schreef:Afgelopen zondag is bij ons het Wilhelmus gezongen. (GG)
Misschien moeten we er niet meteen van uitgaan dat dit ook een manier wordt van
mensen die zich christenen noemen.
Ik heb het vermoeden dat er meerdere gemeenten zijn waar dat sinds een dominee kwam is afgeschaft. Maar ik kan me ook vergissen, want er is mij geen onderzoek over bekend.
Ik begrijp overigens niet waarom het uitspreken van zo'n vermoeden demagogisch zou zijn maar de suggestie dat het wel nieuw zou zijn niet...
Ik begrijp overigens niet waarom het uitspreken van zo'n vermoeden demagogisch zou zijn maar de suggestie dat het wel nieuw zou zijn niet...
Wij hebben het Wilhelmus zondagavond ook gezongen in kerk(GG)
In een naburige gemeente is het ook gezongen toen Prinses Beatrix jarig was. Toen stond het op het psalmenbord aangegeven
In een naburige gemeente is het ook gezongen toen Prinses Beatrix jarig was. Toen stond het op het psalmenbord aangegeven