Is thuislezen Bijbels?

-DIA-

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:
dennis schreef:Daar ben ik het wel mee eens, en ik kan ook best begrijpen dat je daar niet kunt kerken. Maar ( ik mag toch wel een openhartige vraag stellen) hoever is het rijden naar de dichtsbijzijnde gemeente waar het evangelie wel zuiver wordt gebracht?
En zou de Heere dan niet willen dat je daar toch heen gaat, al zou het betekenen dat je een deel van de zondag in de auto zit?
Zo maar vragen. Ik bedoel dit niet veroordelend...
Daar koppel ik dan nog een vraag aan: waarom luistert SecorDabar niet naar hedendaagse predikanten of leest hij geen preken van hen op zondag (voor zover ik begrijp)? Wordt de afstand dan toch niet heimelijk aangegrepen om thuis te kunnen lezen, terwijl de werkelijke oorzaak ergens anders ligt?
En anders heb je kerkomroep.nl nog!
maar het mag toch ook als bekend worden geacht dat de dominees die SecorDabar bedoelt,
en iedereen die de Waarheid lief heeft, niet al te rijkelijk vertegenwoordigd zijn op kerkradio's
en internet.Je zou dan nog oudvaders kunnen downloaden, maar wat is dan het verschil met
een boek?

Ik kan me iets voorstellen hoe smartelijk het moet zijn om geen levende prediking meer te
kunnen horen. Het wordt in heel Nederland steeds leger. Dat is een droevig feit wat we wel
onder ogen moeten zien. Als wij eens samen hierover in de schuld mochten komen, dan zou
er verwachting zijn, voor ons en onze kinderen. Maar zo zij niet spreken naar dit Woord, ze
zullen geen dageraad hebben. De plek waar we moesten zij is ver weg: Och dat mijn hoofd
water ware, om de breuk van de kerk recht te bewenen. Nee, dan bedoel ik echt geen
krokodillentranen, want die zijn er ook wel in menigte.

Ik ben, o HEERE, een vreemdeling hier beneden;
Laat Uw geboden op reis mij niet ontbreken,
daar mijn ziel, omringd door duisterheden,
zo dikwijls van verlangen is bezweken,
om U te zien ter hoge vierschaar treden,
tot straf van hen, die snood zijn afgeweken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jan34willem

Bericht door jan34willem »

Krokodillentranen over de breuk van de kerk worden er op dit forum in overvloed vergoten. Als ik elders op het forum lees dat twee gemeenten van dezelfde kerk niet eens samen kunnen gaan, dan is het hypocriet om af te wachten of je eens in de schuld zou mogen komen -- het is wel duidelijk waar die ligt. In plaats van afwachten, kun je beter iets doen aan het probleem.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:
maar het mag toch ook als bekend worden geacht dat de dominees die SecorDabar bedoelt,
en iedereen die de Waarheid lief heeft, niet al te rijkelijk vertegenwoordigd zijn op kerkradio's
en internet.
Dan verzaken die een taak, om hun stem ook op internet en radio te laten klinken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jan34willem schreef:Krokodillentranen over de breuk van de kerk worden er op dit forum in overvloed vergoten. Als ik elders op het forum lees dat twee gemeenten van dezelfde kerk niet eens samen kunnen gaan, dan is het hypocriet om af te wachten of je eens in de schuld zou mogen komen -- het is wel duidelijk waar die ligt. In plaats van afwachten, kun je beter iets doen aan het probleem.
Maar merkt u dan hierin niet het oordeel Gods over de kerk op?
Voorwaar, als beide gemeenten op de plek konden komen, ze zouden niet meer
gescheiden kunnen optrekken.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik meen dat we als we God liefhebben gewoon verplicht zijn op zondag naar de kerk te gaan. Samen bidden, samen zingen en Gods lof verheffen, samen luisteren naar wat Hij ons te zeggen heeft. En niet met een`meetlat`naar de kerk gaan om te meten of het wel `bevindelijk`genoeg is. Er wordt `ach en wee`geroepen over de tijd waarin we leven en `Gods oordeel gaat over de kerk`. Hoe weet je dat zo zeker. ...... Lees eens een paar zendingsbladen......dan ga je wel anders denken.
Mij werd altijd gezegd - als ik bezwaar had tegen Ds X of Ds IJ: - `ga nou maar en luister. Er zal heus wel wat voor je bij zijn`. En mijn wijze grootmoeder had gelijk.
God, die ook op dit forum onze postings meeleest, huilt over wat sommigen schrijven over`niet bevindelijk`en andere vrome termen. Het zijn toch Zijn dienaren van het Woord. Vergeet dat niet. En.....bidden we oprecht voor onze predikanten?
En wat is bevindelijk??
caprice

Bericht door caprice »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:
en internet.
Dan verzaken die een taak, om hun stem ook op internet en radio te laten klinken....
Een variant op Smytegelt? Wie nat wil worden moet in de regen lopen, wie bekeerd wil worden moet in de kerk komen de radio aanzetten of zijn computer opstarten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Bert Mulder
Contacteer:

caprice schreef:
Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:
en internet.
Een variant op Smytegelt? Wie nat wil worden moet in de regen lopen, wie bekeerd wil worden moet in de kerk komen de radio aanzetten of zijn computer opstarten.
denk eens na over wat je zegt... waarom heb je bijvoorbeeld theologische en prekenboeken thuis? Waarom de boekdrukkunst wel omhelzen op dit gebied, maar niet het internet?

Goed en kwaad zit niet in dingen...

en als je goed opgelet hebt, dan zul je begrijpen dat ik nooit en te nimmer gezegd heb dat die hulpmiddelen de godsdienstoefeningen vervangen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Eppo Gremdaat schreef:Ik meen dat we als we God liefhebben gewoon verplicht zijn op zondag naar de kerk te gaan. Samen bidden, samen zingen en Gods lof verheffen, samen luisteren naar wat Hij ons te zeggen heeft. En niet met een`meetlat`naar de kerk gaan om te meten of het wel `bevindelijk`genoeg is. Er wordt `ach en wee`geroepen over de tijd waarin we leven en `Gods oordeel gaat over de kerk`. Hoe weet je dat zo zeker. ...... Lees eens een paar zendingsbladen......dan ga je wel anders denken.
Mij werd altijd gezegd - als ik bezwaar had tegen Ds X of Ds IJ: - `ga nou maar en luister. Er zal heus wel wat voor je bij zijn`. En mijn wijze grootmoeder had gelijk.
God, die ook op dit forum onze postings meeleest, huilt over wat sommigen schrijven over`niet bevindelijk`en andere vrome termen. Het zijn toch Zijn dienaren van het Woord. Vergeet dat niet. En.....bidden we oprecht voor onze predikanten?
En wat is bevindelijk??
En als je een keer een preek gehoord hebt over de Zegen, die ds uitspreekt, na de dienst. En je luistert daar bewust naar, kan dat heel troostend zijn.
Het is toch anders als je het via internet hoort.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Mara schreef: En als je een keer een preek gehoord hebt over de Zegen, die ds uitspreekt, na de dienst. En je luistert daar bewust naar, kan dat heel troostend zijn.
Het is toch anders als je het via internet hoort.
Klopt!!!
ejvl

Bericht door ejvl »

Eppo Gremdaat schreef:Ik meen dat we als we God liefhebben gewoon verplicht zijn op zondag naar de kerk te gaan. Samen bidden, samen zingen en Gods lof verheffen, samen luisteren naar wat Hij ons te zeggen heeft. En niet met een`meetlat`naar de kerk gaan om te meten of het wel `bevindelijk`genoeg is. Er wordt `ach en wee`geroepen over de tijd waarin we leven en `Gods oordeel gaat over de kerk`. Hoe weet je dat zo zeker. ...... Lees eens een paar zendingsbladen......dan ga je wel anders denken.
En wat is bevindelijk??
Hier ben ik het mee eens.
Niet naar een kerk gaan om te horen of de dominee wat fout zegt maar om te horen of er nog wat bij mag zitten.
En dan word er zoveel geklaagd en somber gedaan over kerkelijk Nederland, en zeker, veel dingen zoals de liefde word vaak gemist, maar wat hebben we het nog goed in Nederland!
Iemand wel eens iets gelezen over de situatie in Noord Korea voor christenen? Of in een ander oosters land? Of de folders van Open Doors?
Hoe durven we in Nederland dan te somberen terwijl we alle vrijheid hebben...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
En wat is bevindelijk??
Hier ben ik het mee eens.
Niet naar een kerk gaan om te horen of de dominee wat fout zegt maar om te horen of er nog wat bij mag zitten.
En dan word er zoveel geklaagd en somber gedaan over kerkelijk Nederland, en zeker, veel dingen zoals de liefde word vaak gemist, maar wat hebben we het nog goed in Nederland!
Iemand wel eens iets gelezen over de situatie in Noord Korea voor christenen? Of in een ander oosters land? Of de folders van Open Doors?
Alle vrijheid... Alle vrijheid....
Ja, zou het echt waar zijn?

Oké, we worden nog niet vervolgd.
Men duldt ons nog.
Ja.

Maar noem de zaken eens bij naam.

Bertha: Wat bedoel je dan?
Alberta: Leg de vinger maar eens op de zere plek.
Bertha: Wat dan?
Alberta:. Oh, is het zo, sorry dat wist ik niet.
Bertha: Nee?
Alberta: Bertha, je wist het wel.
Bertha: Oh ja? Ik ben net als jij een christen.
Alberta: Ja maar daar is ook niets mis mee hoor.
Bertha: Maar je doet zo wantrouwend
Alberta: Tja, ik kan niet alles zomaar overnemen.
Bertha: Je mocht wel eens sorry zeggen hoor.
Soms denk je echt dat jij de waarheid in pacht hebt.
Alberta: Wat is Waarheid?
Bertha: De bijbel. Dat noem ik waarheid.
Alberta: Ja, dat is waar, Bertha.
Bertha: Ja Alberta, dat moet je ook geloven.
Ik kan echt niet jaloers op dat gesomber worden.
Alberta. Je hebt gelijk Bertha, dat kan ik ook niet.
Bertha: En toch zit je maar steeds te somberen.
je zou eens moeten geloven meid!
Alberta: Ja Bertha, daar zeg je wat!
Bertha: Nou ja, ik weet wel dat je ook wel gelooft hoor.
Maar geloof jij eigenlijk wel dat ik ook echt geloof?
Alberta: Ja dat geloof ik wel.
Bertha: Maar dat moet jij ook doen.
Alberta: Ja meid, dat is waar, we zijn zo diep gevallen
dat we niet meer op God willen vertrouwen.
Bertha: Maar ongeloof is zonde hoor, en je doet God
verdriet al je niet gelooft.
Alberta: Dat is waar, lieve vriendin. Maar ik heb wel eens
gedacht dat ik bijna bekeerd was.
Bertha: Wat bedoel je nou? Draai er nu niet altijd omheen
Je moet geloven, anders ben je verloren.
Alberta: Ja Bertha, maar als we dát nu eerst eens kregen
te geloven.
Bertha: Ja maar we zijn allemaal toch ongelovigen, dat
weten we toch als reformatorische mensen?
Alberta: Ik denk dat de meesten dat niet weten.
Bertha: Oh ja? Hoe kun jij daar nou over oordelen?
Alberta: Ik oordeel niet, maar met een weinig licht over
de mensenziel, mag ik soms wel eens wat beoordelen.
Bertha: Je oordeelt wel, je wantrouwt of mijn geloof wel echt is.
Alberta: Dat zeg ik niet hoor. Maar je zult het wel met me eens
zijn dat men de boom aan de vrucht zal kennen.
Bertha: Ja dat staat in Bijbel.
Alberta: Precies, en dat mag toch wel eens opmerken
als God daar een weinig licht over geeft,
Bertha: Nou meid: Ik kap er mee, jij bent veel te somber
en echt, je denkt de waarheid in pacht te hebben....

En hoe het verder ging, daarvoor leze men dit forum.

Is er vervolging van binnenuit? Als we de ogen open hebben
dan kunnen we daar iets van waarnemen.
We vrezen wel eens dat dit nog maar een begin is.
Men verdraagt de gezonde woorden niet meer, en voelt zich
gekwetst als niet iedereen het 'geloof' maar kan aannemen.
Men springt in een verdedigende houding, en weet zeer goed
de zwakke puntje precies naar voren te halen.
Is dat uit liefde? Is dat uit bewogenheid? Ach, wellicht dat
er zijn die het goed menen.
Maar laten we maar even gaan doordenken.
Denken, en de praktijk toetsen aan wat Gods Woord ervan
zegt. Zou dat verkeerd zijn?
Vanzelf, de "gelovige" zegt een grote waarheid, als hij of zij
komt met: Je moet geloven....
Dan een tweede gedachte: Zou de "ongelovige" dat niet weten?

Ach, laten we maar stil zijn, want ik zie het toch veel te somber
in...

Ik merk alleen maar op dat de vrijheid van Christen soms meer
beperkt wordt als sommigen denken.
Een geloof dat jubelt en niet over 'zware wegen' rept, ja, dat
dulden we nog wel... Maar spreek niet altijd over die zware dingen.
Dat haten we in feite.
Dat haten we allemaal.
Daarom weten we ook dat het niet vreemd is.

We kennen onze gebreken ook wel een beetje.
Soms wel.
Of niet?
We zouden onze naaste wel eens willen overtuigen van de waarheid.
En dan vergeten we dat deze overtuiging Gods werk is.

En dan dat hoogmoedige hart. Ik weet het, er wordt wel eens gezegd
tegen christenen: Je bent hoogmoedig.
Dat is waar, en als het recht ligt hoef je dat niet aan een christen te
vertellen. Dan moeten we de ogen wel neerslaan.
Zal ik dit posten? Zullen er weer nare discussies op volgen?
Je weet het niet. We zijn niet allen van dezelfde leer, hoewel we allen
toch de 3 formulieren van enigheid onderschrijven.
Tja... We zullen dan maar eens zien... even nog twijfelen of ik dit ga
posten of niet.
Er kan begrip zijn. Er kan ook onbegrip, ja (bedekte) vijandschap
openbaar komen. Want echt, zulke lieverdjes zijn we niet.
Voor elkaar onderdoen is al moeilijk soms, niet waar?
Maar buigen onder de Waarheid is een onmogelijkheid.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:Hier ben ik het mee eens.
Wat een serie heerlijke dooddoeners! 8|
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Ik wordt een beetje verdrietig als ik lees dat er mensen thuis blijven omdat er ''geen gemeente Gods'' zou zijn, er ''geen goede dominee's zijn'' of ''dat er ''niet bijbalgetrouw genoeg gepreekt wordt''. Ik kan eigenlijk maar twee mogelijke oorzaken voor zulke argumenten aanwijzen:

- Of u bent op zoek naar iets wat hier op aarde niet gevonden kan worden; iets waar zelfs de allerheiligsten maar een klein beginsel van kennen.

- Of u heeft niet goed genoeg gezocht (want wie zoekt zal vinden, en wie bid zal gegeven worden; het is bovendien bijzonder bevreemdend dat het ons, in een land waar maar liefst 648 kerkgenootschappen bestaan, niet lukt om een kerk te vinden ´´die ons goed genoeg is´´ terwijl het christenen in landen als Noord-Korea en Iran, landen waar officieel niet eens kerken zijn, wel lukt om deel uit te maken van een gemeente. Dat moet toch te denken geven?!
Deo servire vera libertas -Augustinus
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jvslooten schreef:Ik wordt een beetje verdrietig als ik lees dat er mensen thuis blijven omdat er ''geen gemeente Gods'' zou zijn, er ''geen goede dominee's zijn'' of ''dat er ''niet bijbalgetrouw genoeg gepreekt wordt''. Ik kan eigenlijk maar twee mogelijke oorzaken voor zulke argumenten aanwijzen:

- Of u bent op zoek naar iets wat hier op aarde niet gevonden kan worden; iets waar zelfs de allerheiligsten maar een klein beginsel van kennen.

- Of u heeft niet goed genoeg gezocht (want wie zoekt zal vinden, en wie bid zal gegeven worden; het is bovendien bijzonder bevreemdend dat het ons, in een land waar maar liefst 648 kerkgenootschappen bestaan, niet lukt om een kerk te vinden ´´die ons goed genoeg is´´ terwijl het christenen in landen als Noord-Korea en Iran, landen waar officieel niet eens kerken zijn, wel lukt om deel uit te maken van een gemeente. Dat moet toch te denken geven?!
Natuurlijk, joh. :hum
Bert Mulder
Contacteer:

Jvslooten schreef:Ik wordt een beetje verdrietig als ik lees dat er mensen thuis blijven omdat er ''geen gemeente Gods'' zou zijn, er ''geen goede dominee's zijn'' of ''dat er ''niet bijbalgetrouw genoeg gepreekt wordt''. Ik kan eigenlijk maar twee mogelijke oorzaken voor zulke argumenten aanwijzen:

Tja, geloof dat het Robinson Crusoe was, die op zijn onbewoond eiland 2 kerken had: De kerk waar hij eens naar toeging, en de kerk waar hij nu naar toeging...
Plaats reactie