Toerusting: meer kwaad dan goed?

Luther
Contacteer:

Re: Toerusting: meer kwaad dan goed?

Bericht door Luther »

freek schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Het gaat bij het scheppingsverhaal niet over een profetie maar een door de Heilige Geest aan Mozes geopenbaarde werkelijkheid hoe de wereld is geschapen. De HEERE heeft deze waarheid herhaald in de wet des HEEREN.
Onbegrijpelijk dat in onze gezindte ruimte komt om de schepping te nuanceren en Genesis 1 t/m 3 anders te gaan lezen.

Ik hoor elke zondag tijdens de wetslezing "Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is " en dat geloof ik letterlijk net als de rest van de Wet.
Precies.
Als God inderdaad werkt met 'accommodatie' dan is dit geen sterk argument. Je kunt met net zoveel recht zeggen dat God zich in de tien geboden aanpast aan hoe men er toen over dacht.
...net zoals de Heere Zich dan mogelijk heeft aangepast aan de heersende moraal m.b.t. doodslag en overspel?

Ja, er is in de Godsopenbaring op verschillende plaatsen sprake van accommodatie. Maar het is enorm gevaarlijk om dat uit te spreiden over al Gods spreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Gevaarlijk? Wie gaat daar over.
Het lijkt me vooral gevaarlijk om het soms wel, soms niet aanwezig te achten.

In feite is heel Gods Woord accomodatie.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Gevaarlijk? Wie gaat daar over.
Het lijkt me vooral gevaarlijk om het soms wel, soms niet aanwezig te achten.

In feite is heel Gods Woord accomodatie.
Zijn Gods beloften ook geaccomodeerd?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Zeker.

Juist op dit forum moet je dat kunnen zeggen. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat God zich zóver aan de menselijke bevatting aanpast dat Hij eigenlijk niet meent wat hij (toe)zegt. Dat vind ik veel te ver gaan, maar de beloften van God zijn zeker een vorm van accomodatie. Dat vind ik een typisch gereformeerde overtuiging.
DDD

Bericht door DDD »

freek schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Het gaat bij het scheppingsverhaal niet over een profetie maar een door de Heilige Geest aan Mozes geopenbaarde werkelijkheid hoe de wereld is geschapen. De HEERE heeft deze waarheid herhaald in de wet des HEEREN.
Onbegrijpelijk dat in onze gezindte ruimte komt om de schepping te nuanceren en Genesis 1 t/m 3 anders te gaan lezen.

Ik hoor elke zondag tijdens de wetslezing "Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is " en dat geloof ik letterlijk net als de rest van de Wet.
Precies.
Als God inderdaad werkt met 'accommodatie' dan is dit geen sterk argument. Je kunt met net zoveel recht zeggen dat God zich in de tien geboden aanpast aan hoe men er toen over dacht.
Dat is natuurlijk ook zo. Want slaven zijn niet naar Gods wil, terwijl die er wel in voorkomen. Maar je moet een onderscheid maken tussen het aanpassen aan de omstandigheden en de richting van de boodschap. Die richting is binnen de context van die tijd altijd wel de juiste richting.

Daarom is het ook jammer dat in het gesprek de discussie wordt versmald tot de vraag of je in een 'letterlijke' schepping, wat dat dan ook moge wezen, gelooft. Want dat is maar een heel klein onderdeel van het geheel. Ik heb er trouwens geen problemen mee, maar ik ben dan ook geen bioloog of theoloog en vind het een kwestie van zeer ondergeschikt belang, dus ik weet er ook niet veel van. Je kunt je tenslotte niet in alles verdiepen. Toerusting die meer kwaad dan goed doet vind ik daarentegen een thema wat niet genoeg aandacht kan krijgen. Er zijn al teveel mensen ongelovig geworden door uitspraken van dominees met betrekking tot onderwerpen waarvan ze niet het minste verstand hadden.
dennis

Bericht door dennis »

DDD schreef:
freek schreef:
Luther schreef:

Precies.
Dat is natuurlijk ook zo. Want slaven zijn niet naar Gods wil, terwijl die er wel in voorkomen. Maar je moet een onderscheid maken tussen het aanpassen aan de omstandigheden en de richting van de boodschap. Die richting is binnen de context van die tijd altijd wel de juiste richting.

Daarom is het ook jammer dat in het gesprek de discussie wordt versmald tot de vraag of je in een 'letterlijke' schepping, wat dat dan ook moge wezen, gelooft. Want dat is maar een heel klein onderdeel van het geheel. Ik heb er trouwens geen problemen mee, maar ik ben dan ook geen bioloog of theoloog en vind het een kwestie van zeer ondergeschikt belang, dus ik weet er ook niet veel van. Je kunt je tenslotte niet in alles verdiepen. Toerusting die meer kwaad dan goed doet vind ik daarentegen een thema wat niet genoeg aandacht kan krijgen. Er zijn al teveel mensen ongelovig geworden door uitspraken van dominees met betrekking tot onderwerpen waarvan ze niet het minste verstand hadden.
Beste DD. 'Slaven zijn niet naar Gods wil' schrijf je. Interessante opmerking. Wie zegt dat eigenlijk? Is dat jouw mening, die van de tijdgeest of ...
Je snapt al waar ik heen wil. Wie zijn wij, kleine mensen om te weten/bepalen wat de uiteindelijke wil van God is? En zolang die niet duidelijk is, en soms is ze dat niet, moeten we maar heel voorzichtig zijn. We moeten dat wat we kunnen begrijpen in Zijn grote geboden maar kinderlijk navolgen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is mijn mening. Het is volgens mij ook Gods wil. Dat heeft de heilige Geest gelukkig ook aan de kerken geopenbaard, en blijkt ook uit de vooruitgang van ons moreel besef in de loop der eeuwen. Ik ben het met je eens dat we niet te snel moeten roepen dat iets Gods wil is.

Daar zou veel meer over te zeggen zijn. Maar belangrijker is dat dat kinderlijk volgen wat jij bedoelt onmogelijk is. Want bij de beoordeling van wat God wil neemt iedereen zijn eigen bagage mee. Dat geldt ook voor de interpretatie van Gods geboden.
jan34willem

Bericht door jan34willem »

Hier hebben we het in een ander topic al eens over gehad -- http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=150. In dat topic liggen trouwens nog een paar opmerkingen voor jou waar je nooit op in bent gegaan, dito voor Erasmiaan.
Plaats reactie