Kerkordelijk ís die maximale zittingstermijn er gewoon, maar in afgescheiden kerken neemt men het op dat punt vaak niet zo nauw.Mara schreef: In veel kerkenraden vind je wel één dominante persoonlijkheid, meestal een oudere man, die er al jaaaaaaren in zit.
Dan menen ze zich e.e.a. te kunnen veroorloven.
Dus is het goed een maximum zittingstermijn in te stellen, zo die er nog niet is.![]()
Ongewoon voorval tijdens kerkdienst
Re: Ongewoon voorval tijdens kerkdienst
~~Soli Deo Gloria~~
Als je een béétje dominant bent, kun je in twaalf jaar nog best iets moois voor elkaar krijgen....Hendrikus schreef:Kerkordelijk ís die maximale zittingstermijn er gewoon, maar in afgescheiden kerken neemt men het op dat punt vaak niet zo nauw.Mara schreef: In veel kerkenraden vind je wel één dominante persoonlijkheid, meestal een oudere man, die er al jaaaaaaren in zit.
Dan menen ze zich e.e.a. te kunnen veroorloven.
Dus is het goed een maximum zittingstermijn in te stellen, zo die er nog niet is.![]()

Een zoon van een bekende prediker was organist.
Ds. X. kwam aan de tussenzang en gaf een psalm op.
Het bleef echter angstig stil...
Ds. met stemverheffing: Organist Psalm zoveel vers zoveel!
Eindelijk kwam er geluid uit het orgel...
De organist was in slaap gevallen. Nu was dat nog niet het
ergste, maar bij het uitleidend orgelspel speelde hij:
Ik lag en sliep gerust.....
Dat deed de prediker de orgeltrap opstormen en zijn zoon
hardhandig achter het orgel wegtrekken!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Is de vader van Hendrikus predikant?-DIA- schreef:Een zoon van een bekende prediker was organist.
Neen hij..freek schreef:Is de vader van Hendrikus predikant?-DIA- schreef:Een zoon van een bekende prediker was organist.
Het voorval geschiedde in Rotterdam-Zuid
Die verhalen vallen onder de categorie 'als het niet gebeurd is kan het nog gebeuren'.helma schreef:Ik bedoelde dat ik het behoorlijk ongepast vind van de ouderling om dit publiekelijk te zeggen tegen de predikant.
Vind ik ook, hoor. Jij zou Eutyches een flink standje gegeven hebben, denk ik. Zomaar in slaap vallen als Paulus predikt, hoe durf je!Tiberius schreef:Inderdaad. Rustig door laten slapen wanneer men onder het Woord zit is het beste.
Daarom is het goed om de kerk niet te warm te stoken. Warmte maakt slaperig, stijgt op dus de organist krijgt warmte in overvloed. (als het orgel op een hoogte staat dan) 
Wij woonden laatst een belijdenisdienst bij in een hele oude kerk, met een stenen vloer. Het enige dat de rijkere mensen daar vroeger aan warmte hadden, was een stoof met kooltjes.
Het gepeupel zat op rechte stoelen, met hun voetjes op een ijskoude stenen vloer. Ik denk niet dat er toen veel geslapen werd, want dan glijd je onherroepelijk van het stoeltje af.

Wij woonden laatst een belijdenisdienst bij in een hele oude kerk, met een stenen vloer. Het enige dat de rijkere mensen daar vroeger aan warmte hadden, was een stoof met kooltjes.
Het gepeupel zat op rechte stoelen, met hun voetjes op een ijskoude stenen vloer. Ik denk niet dat er toen veel geslapen werd, want dan glijd je onherroepelijk van het stoeltje af.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De geschiedenis van de Slapende Organist is me verteld door een hooggeachte diakenrefo schreef:Die verhalen vallen onder de categorie 'als het niet gebeurd is kan het nog gebeuren'.helma schreef:Ik bedoelde dat ik het behoorlijk ongepast vind van de ouderling om dit publiekelijk te zeggen tegen de predikant.
die deze geschiedenis van zeer nabij heeft meegemaakt.
Als je het zo leest zou het een verzonnen verhaal kunnen zijn, maar deze geachte diaken,
die inmiddels niet meer onder ons is, had zo'n ernst over zich, dat hij nooit een dergelijk
verhaal zou verzinnen. Hij vertelde dit dan ook niet met smaak, maar wat hij vertelde
had altijd een ernstige ondertoon.
PS: Kan het zijn dat ds. L. Rijksen een zoon had die organist was? In dat geval zou
deze het kunnen zijn geweest. Want ds. L. Rijksen stond toen in Rotterdam-West.
Ik had ten onrechte Rotterdam-Zuid genoemd, het moet in Rotterdam-West zijn
geweest.
Volgens mij waren het vader en zoon Kersten in R´dam-Centrum.-DIA- schreef:De geschiedenis van de Slapende Organist is me verteld door een hooggeachte diakenrefo schreef:Die verhalen vallen onder de categorie 'als het niet gebeurd is kan het nog gebeuren'.helma schreef:Ik bedoelde dat ik het behoorlijk ongepast vind van de ouderling om dit publiekelijk te zeggen tegen de predikant.
Als je het zo leest zou het een verzonnen verhaal kunnen zijn, maar deze geachte diaken,
die inmiddels niet meer onder ons is, had zo'n ernst over zich, dat hij nooit een dergelijk
verhaal zou verzinnen. Hij vertelde dit dan ook niet met smaak, maar wat hij vertelde
PS: Kan het zijn dat ds. L. Rijksen een zoon had die organist was? In dat geval zou
geweest.
Maar het verhaal wordt overal in den lande verteld, in uiteenlopende varianten die uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomen.
Uit de Geref. kerk in onze woonplaats komt het verhaal dat een zekere ds. Prinsen nog niet binnen was op het moment dat de dienst had moeten beginnen, en uiteindelijk ook helemaal niet is gekomen.
Terwijl de gemeente zat te wachten, liet de ouderling alvast een versje zingen.
Eén keer raden wat ze zongen....
~~Soli Deo Gloria~~
Hier wist de predikant eens te vertellen dat hij door de jaren heen veel gemeenteleden had getrouwd. Hier schoot nog iedereen in de lach, zodat hij zich verbeterde dat hij als predikant de huwelijken officieel had gemaakt en ingezegend (In Zweden geldt een kerkelijk huwelijk ook een burgerlijk huwelijk)
Erger was het jaren geleden in de kerk in Giessendam waar een kandidaat klaagde over de vele kerstversiering die mensen voor hun ramen hadden staan. "Je kunt niet eens meer fatsoenlijk naar binnen kijken". Het ergste was dat de meeste mensen recht voor zich uit bleven kijken zonder ook maar een glimlach op het gezicht.
Wat betreft slapen in de kerk. Een verhaal wat mijn vader wist te vertellen over iemand die werd wakker gestoten door een vriend naast hem, en daarop vrij luidruchtig met de armen omhoog en wijd wakker werd.
Erger was het jaren geleden in de kerk in Giessendam waar een kandidaat klaagde over de vele kerstversiering die mensen voor hun ramen hadden staan. "Je kunt niet eens meer fatsoenlijk naar binnen kijken". Het ergste was dat de meeste mensen recht voor zich uit bleven kijken zonder ook maar een glimlach op het gezicht.
Wat betreft slapen in de kerk. Een verhaal wat mijn vader wist te vertellen over iemand die werd wakker gestoten door een vriend naast hem, en daarop vrij luidruchtig met de armen omhoog en wijd wakker werd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dat zou goed kunnen, want betreffende diaken heeft ook onder ds. Kersten gediend.Hendrikus schreef:Volgens mij waren het vader en zoon Kersten in R´dam-Centrum.-DIA- schreef:De geschiedenis van de Slapende Organist is me verteld door een hooggeachte diakenrefo schreef:Die verhalen vallen onder de categorie 'als het niet gebeurd is kan het nog gebeuren'.helma schreef:Ik bedoelde dat ik het behoorlijk ongepast vind van de ouderling om dit publiekelijk te zeggen tegen de predikant.
geweest.
Maar het verhaal wordt overal in den lande verteld, in uiteenlopende varianten die uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomen.
Uit de Geref. kerk in onze woonplaats komt het verhaal dat een zekere ds. Prinsen nog niet binnen was op het moment dat de dienst had moeten beginnen, en uiteindelijk ook helemaal niet is gekomen.
Terwijl de gemeente zat te wachten, liet de ouderling alvast een versje zingen.
Eén keer raden wat ze zongen....
En naar ik meen was hij eerder ook lid in Rotterdam-Boezemsingel.
Toen mijn oom en tante tijdens hun huwelijksinzegening op het bankje knielden, zagen alle kerkgangers dat in de zool van de schoenen van oom, een groot gat zat.
Zijn nieuwe schoenen hadden tijdens de fotoreportage die ochtend, zo knellend gezeten, dat hij dacht: ik trek mn oude aan, die zitten een stuk comfortabeler.
Tante was......

Zijn nieuwe schoenen hadden tijdens de fotoreportage die ochtend, zo knellend gezeten, dat hij dacht: ik trek mn oude aan, die zitten een stuk comfortabeler.
Tante was......

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen schreef:Vind ik ook, hoor. Jij zou Eutyches een flink standje gegeven hebben, denk ik. Zomaar in slaap vallen als Paulus predikt, hoe durf je!Tiberius schreef:Inderdaad. Rustig door laten slapen wanneer men onder het Woord zit is het beste.

Halve zool.Mara schreef:Toen mijn oom en tante tijdens hun huwelijksinzegening op het bankje knielden, zagen alle kerkgangers dat in de zool van de schoenen van oom, een groot gat zat.
Tante was......![]()