Waarin dwalen de RKK en de paus?

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Desiree »

He, even dit... Onlangs hoorde ik Antoine Bodar over het bij elkaar komen van orthodoxen en protestanten etc. Hij had het over de mariologie en volgens mij ook over eschatologie. Orthodoxen staan dichterbij de Rooms Katholieke leer, dan wij. Heeft iemand dit verhaal ook gehoord, want ik heb niet alles goed gehoord.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door ejvl »

Luther schreef: De RKK leert dat hun 7 sacramenten 7 manieren zijn waarop een aspect van het werk en de Persoon van Christus zich present stelt temidden van de gelovigen.

De gereformeerde traditie stelt dat sacramenten tekenen en zegelen zijn waardoor God de genade die Hij reeds door Woord en Geest in het hart werkte, bevestigt.

Is het louter een kwestie van een andere definitie?
Een late reactie op Luther, maar als dit de omschrijving is, waarom is het afleggen van belijdenis des geloofs dan geen sacrament, dat is toch ook een bevestiging van Gods genade in het hart gewerkt?
-DIA-
Berichten: 32870
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:He, even dit... Onlangs hoorde ik Antoine Bodar over het bij elkaar komen van orthodoxen en protestanten etc. Hij had het over de mariologie en volgens mij ook over eschatologie. Orthodoxen staan dichterbij de Rooms Katholieke leer, dan wij. Heeft iemand dit verhaal ook gehoord, want ik heb niet alles goed gehoord.
Ja er stond gisteren wat over in de krant.

Even opgemerkt @ Desiree:
Ik sta nog bij je in de schuld, en ik hoop spoedig wat te laten horen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Hendrikus »

Men leze de uitstekende column van ds. A. Huijgen:
http://ahuijgen.nl/2013/04/03/paus-en-pavlov/
:super
~~Soli Deo Gloria~~
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door alexv »

Rijssen, ik heb het niet over de oorlog in het voormalig Joegoslavie. Ik heb het over het afslachten van werkelijk duizende Serviers door en met medeweten van de Roomse kerk. Als je de link serieus gaat lezen en misschien nog wat verder onderzoek doet dan snap je het wel.
Wat betreft Ds.Kersten doel ik op de nacht van Kersten. Maar dat leeft niet meer hier op Refoweb. Hier wordt Rome de hand boven het hoofd gehouden. Hier denken we dat Rome veranderd is. Maar bedenk dit: "leerstellingen of dogma's uitgegeven door de Roomse kerk worden nooit en te nimmer teruggenomen" (Concilie van Trente)

Vreselijk verraad zoals al eerder gezegt ik houd onverkort aan de NGB, vervloekte afgoderij.

Pasifal, ik begrijp dus dat je vind dat ik slaafse gehoorzaamheid hier heb. Maar we spreken toch over schrift en belijdenis? Of voor jou dan belijdenis zover dat overeen komt met jou idee.
Het boek van Phelps met echt honderden citaten is na "even googlen" naar de prullebak verwezen. Je wilt het dus niet geloven omdat het op jou als onmogenlijk overkomt. Je vergeet een ding, als er iemand is die zegt dat hij kan zorgen dat je in de hemel of hel komt dat houd je je mond wel, en dat doet de Roomse geestelijk zeker. En daarbij heel veel zaken zijn helemaal niet geheim omdat ze weten dat toch bijna niemand het gelooft, of het niet kan schelen. Zie maar met het seksuele misbruik, het onderzoek stopt daar waar het niet meer verjaart zijn begint. En wie trekt er aan de bel? Juist niemand.

DDD om je op de hoogte te houden:http:www.verhoevenmarc.be/PDF/Op17-RKK.pdf
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9334
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door parsifal »

alexv schreef:
Pasifal, ik begrijp dus dat je vind dat ik slaafse gehoorzaamheid hier heb. Maar we spreken toch over schrift en belijdenis? Of voor jou dan belijdenis zover dat overeen komt met jou idee.
Het boek van Phelps met echt honderden citaten is na "even googlen" naar de prullebak verwezen. Je wilt het dus niet geloven omdat het op jou als onmogenlijk overkomt. Je vergeet een ding, als er iemand is die zegt dat hij kan zorgen dat je in de hemel of hel komt dat houd je je mond wel, en dat doet de Roomse geestelijk zeker. En daarbij heel veel zaken zijn helemaal niet geheim omdat ze weten dat toch bijna niemand het gelooft, of het niet kan schelen. Zie maar met het seksuele misbruik, het onderzoek stopt daar waar het niet meer verjaart zijn begint. En wie trekt er aan de bel? Juist niemand.
Je vult veel voor me in. En ja ik heb het boek van Phelps met even googlen naar de prullenbak verwezen. Anderen mogen zelf weten wat ze doen, ik raad ze alleen aan om ook even te googlen. Ja en ik geloof geen dingen die me onmogelijk lijken, dat doet niemand. Ik geloof aardig wat dingen die ik niet begrijp. Maar als ik denk dat iets onmogelijk is, dan geloof ik ook dat het onmogelijk is en dus niet gebeurt.

Wat seksueel misbruik betreft. Dat is moeilijk te bewijzen en daarom komt het pas laat aan het licht. Je ziet dat niet alleen in de Roomse Kerk ook bij de BBC (of was Saville ook een Jesuiet?) of bij sommige sportleraren (of in protestantse kerken).
Complottheorieen lijken alleen maar de haat in een bepaalde richting te sturen en de schuld van velen te marginaliseren door het op een andere groep te schuiven. In Phelps geval zijn de Jesuieten de schuld van bijna alles wat mis is. En men gaat net als jij nu doet voorbij aan het goede wat gedaan is en de velen die hun leven hebben gegeven voor de verspreiding van het evangelie en die velen hebben gered van slavernij (waar de protestanten wel hard aan meededen).

En ja, ik onderschrijf de belijdenis inderdaad voor zover ik deze geloof. Als ik een spanningspunt zie dan ga ik wel na of ik degene ben die het mis heb, want ik weet dat de opstellers wijze mannen waren en ik ben dat minder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door SecorDabar »

Hendrikus schreef:Men leze de uitstekende column van ds. A. Huijgen:
http://ahuijgen.nl/2013/04/03/paus-en-pavlov/
:super
Over deze colum van Ds. A.Huygen heb ik gereageerd in het onderwerp : de zonde van de Paus.
Ik heb mijn bedenkingen en vragen hierbij.
Zo uitstekend vond ik deze columm niet.
ik heb in dat onderwerp het volgende erover geschreven:

Er klinkt jammer genoeg niets door van de verontrusting van de 5 predikanten van de nog steeds bij Rome aanwezige miskenning
van de enige offerande van de Heere Jezus Christus, door het misoffer dat aanbeden wordt op het altaar.
Dat is juist de kern van de verontrusting van de 5 predikanten.

Alle informatie die we ontvangen, maakt dat we er ongemerkt door beïnvloed worden.
De 5 predikanten lezen andere informatie, dan Ds. Huygen, denk ik.
Onze informatie is beperkt in menig opzicht, door de veelheid aan informatie.
Ik meen dat men dat informatie-inflatie noemt.
Als voorbeeld van deze informatie-inflatie noem ik dat Ds. Huygen het heeft over 5 afgescheiden predikanten.
Het is maar de vraag of Hersteld Hervormde predikanten bij de afgescheidenen behoren,
aangezien Hersteld Hervormde predikanten hun kerken eerder als voortzetting zien van de Ned.Herv. Kerk.
Verder: klopt het wel dat het pauselijk ambt gelijkwaardig is aan het bijbelse ambt?
Ds. Huygen noemt de paus als ambtsdrager. Is dat wel zo?

Wat mij zo verwonderd is waarom men zich niet afvraagt waarom er voor een argentijnse paus gekozen is.
Is het niet voor niets dat er een paus uit Argentinië is gekozen? Waarom?
Ik denk omdat juist in de Latijns-Amerikaanse landen de protestantse (evangelische en pinkster) kerken een groei doormaken.
Rome wil, denk ik, haar macht behouden in deze landen.
Het is dus een strategische zet van de curie om uit die landen een paus te benoemen.
Wat vinden de forumleden ervan waarom de keuze is gevallen op een Argentijn ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9334
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door parsifal »

Over de keuze voor een Argentijn. Ik denk niet dat die erg politiek gekleurd is (waarom dan hiervoor een Duitser?). Deze paus stond als kardinaal bekend als nederig, rechtzinnig, met gevoel voor mensen en bereid zonde te belijden. Goede eigenschappen voor een kerkleider lijkt me. Daarnaast is hij vrijwel onomstreden wat betreft seksuele en politieke schandalen (op wat ononderbouwde suggesties na met betrekking tot het Videla regime) Het is niet zo dat de keuze voor deze paus volledig verrassend is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Rijssen »

alexv schreef:Rijssen, ik heb het niet over de oorlog in het voormalig Joegoslavie. Ik heb het over het afslachten van werkelijk duizende Serviers door en met medeweten van de Roomse kerk. Als je de link serieus gaat lezen en misschien nog wat verder onderzoek doet dan snap je het wel.
Wat betreft Ds.Kersten doel ik op de nacht van Kersten. Maar dat leeft niet meer hier op Refoweb. Hier wordt Rome de hand boven het hoofd gehouden. Hier denken we dat Rome veranderd is. Maar bedenk dit: "leerstellingen of dogma's uitgegeven door de Roomse kerk worden nooit en te nimmer teruggenomen" (Concilie van Trente)

Vreselijk verraad zoals al eerder gezegt ik houd onverkort aan de NGB, vervloekte afgoderij.

Pasifal, ik begrijp dus dat je vind dat ik slaafse gehoorzaamheid hier heb. Maar we spreken toch over schrift en belijdenis? Of voor jou dan belijdenis zover dat overeen komt met jou idee.
Het boek van Phelps met echt honderden citaten is na "even googlen" naar de prullebak verwezen. Je wilt het dus niet geloven omdat het op jou als onmogenlijk overkomt. Je vergeet een ding, als er iemand is die zegt dat hij kan zorgen dat je in de hemel of hel komt dat houd je je mond wel, en dat doet de Roomse geestelijk zeker. En daarbij heel veel zaken zijn helemaal niet geheim omdat ze weten dat toch bijna niemand het gelooft, of het niet kan schelen. Zie maar met het seksuele misbruik, het onderzoek stopt daar waar het niet meer verjaart zijn begint. En wie trekt er aan de bel? Juist niemand.

DDD om je op de hoogte te houden:http:www.verhoevenmarc.be/PDF/Op17-RKK.pdf


Het gaat mij niet om Ds Kersten persoonlijk, maar om de selectieve voorbeelden die je aanhaald, zo kan ik dus ook wel het oorlogsverleden van Ds Kersten aanhalen.
Maar daar geef je me geen antwoord op, want hij was er één van ons.
Over misbruik in de Kerk zijn we echt niet beter dat werd of word in onze soort gemeentes ook vaak genoeg in de doofpot gestopt of met een schuldbeleidenis afgedaan.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door alexv »

Rijssen ik kan het mis hebben maar ik zie geen vraag ik je beide bijdragen. En of het complottheorie is staat nog helemaal te bezien. Dat is een standaard antwoord van vele. Vertel me dan op z'n minst wat er niet aan deugt.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Rijssen »

alexv schreef:Rijssen ik kan het mis hebben maar ik zie geen vraag ik je beide bijdragen. En of het complottheorie is staat nog helemaal te bezien. Dat is een standaard antwoord van vele. Vertel me dan op z'n minst wat er niet aan deugt.

Vraag ook niets, haal alleen voorbeeld aan van iemand die jij noemt in voorgaande post (die ook een behoorlijk discutabel verleden heeft).
Plaats reactie