Waarin dwalen de RKK en de paus?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Wat is er verkeerd aan het argument dat Koningin Beatrix in het zwart op bezoek gaat bij de paus?
Dat vind ik niet zozeer een argument tegen de paus maar voor koningin Beatrix.
Ik ga zelf ook wel eens op bezoek bij mensen, waarvoor ik mijn kleding aanpas. Uit respect, zeg maar. Dat wil dan niet gelijk zeggen, dat die mensen zich een god voelen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Alexv zegt het allemaal wat heftig, een beetje gematigd is zeker niet ongewenst, en ook haalt hij er soms verkeerde argumenten bij (zoals Beatrix in het zwart op bezoek), maar een punt heeft hij zeker.
Welk punt heeft Alexv precies?
Dat het onbijbels is, dat de paus zich plaatsvervanger van Christus vindt. En dat de mis een vervloekte afgoderij is.
- Als je het helemaal precies wilt formuleren, moet je zeggen dat de RKK leert dat de paus de stedehouder van Christus is op aarde. Dat is wat anders dan 'plaatsvervanger'.
- Wat de mis betreft, komen we op hetzelfde punt als hier: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 25#p436925
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Indiaantje »

Die Ratzinger schreef wel een heel mooi boek....
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door WimA »

Het is totaal zinloos hier het gereformeerde gedachtegoed (nog) te verwoorden. Dat veroordeeld namelijk de RKK. En dat is niet in het belang van RF, niet in het belang van het RD, niet in het belang van de SGP (want al dezen kijken naar achterbannen en niet naar principes) en niet in het belang van redacteuren en columnisten. Zoals ooit iemand het uitdrukte: "it's the economy stupid".

En dat moeten ze uiteindelijk allemaal zelf weten, maar het blijven gebruiken van de woorden "reformatorisch", "op grond van het Woord", "450 jaar Cathechismus" etc. etc. is wel tenenkrommend, alsof er in in de perceptie, de attitude en de principes niets is veranderd t.o.v. het verleden waarin deze woorden hun wortels hebben. Noem het dan "reformatorisch anno 2013" of zo iets, dan dekt de vlag tenminste weer de lading. En eerlijkheid is toch wel het minste wat men de achterban(nen) dient te leveren.

Nog even ter aanvulling: Interview dr. Huijgen Daarin staat o.a. het volgende: (onderstreping en vet gedrukt van mij)
Een beruchte passage is vraag 80 over de mis als vervloekte afgoderij.

„Het is een gedeelte dat pas in de derde druk is toegevoegd. Vermoedelijk is het Frederik III aangereikt door Caspar Olevianus of door Petrus Datheen. Het gedeelte verbreekt de samenhang en is veel scherper en polemischer dan de rest van de catechismus. Het is duidelijk een reactie op de veroordelingen van de reformatorischen door het concilie van Trente, dat juist was afgesloten. Tegenwoordig zullen zeer weinig rooms-katholieken zich herkennen in de leer zoals die door antwoord 80 wordt veroordeeld. Al neemt Rome natuurlijk de leeruitspraken van Trente niet zomaar terug.
Wat waren die leeruitspraken ook al weer? Deze opmerkingen ademen toch een heel andere sfeer dan die in de column in het RD enkele maanden later.
Laatst gewijzigd door WimA op 03 apr 2013, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door DDD »

Ook met dingen die je niet expliciet terugneemt kun je het niet eens zijn. Maar hierover was al een ander draadje.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door WimA »

DDD schreef:Ook met dingen die je niet expliciet terugneemt kun je het niet eens zijn. Maar hierover was al een ander draadje.
Voor degenen die deze onjuiste aanname weerlegd willen zien: Recensie
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Luther »

alexv schreef:Sorry Luther, als dat fel overkomt maar ik denk niet anders als Luther en de andere refomatoren en ik verdedig dit. Ik sluit me aan bij de kanttekenaren en buyan, en dat onverkort.

Als het geen vervloekte afgoderij is wat is het dan wel? Denk je werkelijk dan Rome veranderd is? Dat bv de strijd van Kersten zinloos was?
Beste Alex, we zijn wel bijna 500 jaar verder. En nee, in de essentie is de RKK niet veranderd. De Reformatie van Luther en Calvijn was zeker nodig en is helaas nog steeds terecht.
Dat neemt niet weg dat de plaats van de RKK in Europa en de wereld, evenals de wijze waarop de kerk nu optreedt, heel anders is dan in de 16e eeuw. Katholieken erkennen nu zelf ook dat de kerk toen fout was en maar nauwqelijks het beeld van Christus verspreidde.
Jongere heeft in dit topic al opgemerkt dat de verhoudingen binnen het huidige seculiere Europa wel behoorlijk gewijzigd zijn. De kerk is naar de marge van de samenleving gedrukt, en dat geldt ook voor de RKK, al heeft die nog veel papieren leden. In onze maatschappij is vrijwel geen antenne meer voor wat religie voor mensen betekent; in dat opzicht zullen we zij aan zij met de RKK moeten optrekken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Luther »

WimA schreef:
DDD schreef:Ook met dingen die je niet expliciet terugneemt kun je het niet eens zijn. Maar hierover was al een ander draadje.
Voor degenen die deze onjuiste aanname weerlegd willen zien: Recensie
Het probleem is een beetje: hoe moet je je uitdrukken tegen mensen met wie je het niet eens bent. In reformatorische kring schijnt soms nog het adagium te gelden dat je helemaal los mag gaan op mensen die toch fout zitten...
Ik ben het met dat adagium niet eens.

De RKK in 1563 was een andere dan in 2013.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Maar vrees niet. De paus zal nooit tegen je zeggen dat je moet knielen.
Nee? Ik zie zelfs koningen een diepe buiging maken voor de paus.
Dit haalde ik van een site van ene Alfred Denoyelle, doctor in de geschiedenis. (Hier is een link om te controleren: http://users.skynet.be/histcult/voetkus.htm


De hoofdargumentatie van de auteur kan men als volgt samenvatten. God moet men aanbidden cultu latriae, maar als woordvoerder van God verdient de paus ook een aanbidding en deze is van tweede rangsorde, ergens tussen de verering en de eigenlijke cultus, dulia sit adorandus. Aangezien de vorsten allemaal een kroon opzetten en hun onderdanen hen vereren door in hun aanwezigheid te knielen en diep te buigen, verdient de paus als rex regum dit alles met nog meer recht en reden in signum oboedientiae. Wereldlijke machthebbers hebben ooit hun voeten laten kussen. De paus moet dat dan ook laten doen, want hij is hun meerdere.
=================
Gaat wel ver he?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door alexv »

Tiberius in deze link legt Ds Hegger nog even uit waarom HM in het zwart gaat.http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... 27c6b23d01

Luther begrijp ik het goed dat de vervloekte afgodery nu niet meer zo vervloekt is als een paar honderd jaar geleden? Rome veranderd nooit, snap je dat niet. Het is een kracht die de wereld wil over heersen dmv religie.

Zoals WimA goed aangeeft maar waar de meesten niet in geloven dat Trente nog steeds geld.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door alexv »

Parsifal, ik hoop dat deze 2 linken werken. Het is niet zo bekent maar niet minder vreselijk.

http://www.ithaca.edu/hs/history/journa ... tasha.html
http://holocaustcontroversies.blogspot. ... art-1.html

Als jij zegt dat de Catechismus het mis kan hebben zijn we uitgepraat. Dat je Bunyan niet gelooft moet je zelf weten, maar de Catechismus.

Waarom doe je zo smalend over Eric Jon Phelps. Heb je het document bekeken? Hij klets nou niet bepaald uit z'n nek.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door parsifal »

Ook de Nederlandse geloofsbelijdenis zegt dat de catechismus het mis kan hebben in artikel 7 bijvoorbeeld. Je lijkt hier de HC een plaats te geven die de RK nog niet eens aan de paus of traditie geeft.

Wat EJ Phelps betreft, laat ik het aan een ieder over om te kijken hoeveel waarde zij aan iemand geven met devolgende quotes: http://www.whale.to/b/phelps_q.html

Wat betreft de Croatische gegevens ben ik zo vrij geweest om wat sleutelwoorden uit de door jou geciteerde samenzweringstheorie paginas te nemen en daarmee te googlen. Dan worden dingen iets duidelijker. En ja the Ustase was erg fout, maar lijkt eerder nationalistisch en gericht tegen Oosters Orthodoxen (Moslims vonden ze okee). De link met de Jezuieten is iets minder duidelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door alexv »

Parsifal, wat je zegt van de NGB ontgaat me ten enemale. Het is wel een teken van de tijd om alles ter discussie te stellen.

Wat de rest betreft ik snap het:allemaal samenzwerings theorie. De wereld is nog zo slecht niet, ja ons hart wel maar de rest gaat wel. Het lijkter op dat alles wat ik aanbreng geen waarde voor je heeft, samenzwering of complot theorie.
Wat zou die man toch bewegen om dat allemaal uit te zoeken? En jij denk dat de citaten en quotes die hij geeft verzonnen zijn?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door parsifal »

alexv schreef:Parsifal, wat je zegt van de NGB ontgaat me ten enemale. Het is wel een teken van de tijd om alles ter discussie te stellen.
Niet alles, maar als dingen ter discussie gesteld wordt, dan is het wel zo aardig om te argumenteren vanuit de juiste achtergrond en met het juiste fundament. En ja ik geloof dat er aardig wat mis is met de mis. Al denk ik dat het geen afgoderij is. Het is een te letterlijk nemen wat de Bijbel zegt over het brood en de wijn.
Wat de rest betreft ik snap het:allemaal samenzwerings theorie. De wereld is nog zo slecht niet, ja ons hart wel maar de rest gaat wel. Het lijkter op dat alles wat ik aanbreng geen waarde voor je heeft, samenzwering of complot theorie.
Wat zou die man toch bewegen om dat allemaal uit te zoeken? En jij denk dat de citaten en quotes die hij geeft verzonnen zijn?
Nee ik verwerp samenzweringstheorieen niet omdat het de wereld te slecht afbeeld. Meer omdat ze bepaalde groepen als heel slecht afbeeldt. Dat Hitler, Stalin en Mao vreselijke dingen deden dat weet ik ook wel. Daar hadden ze alleen geen Jezuieten voor nodig. Juist het kwaad terugbrengen tot een groep lijkt me niet gezond. Wat me echter meer stoort is het gebrek aan onderbouwing en gezond verstand in deze. Hoe meer mensen erbij betrokken zijn hoe lastiger het is om iets geheim te houden. Zelfs in een relatief kleine sport als wielrennen komt al veel naar buiten. Bij de Jesuiten zou het om honderden jaren gaan met maar enkele mensen die uit de school klappen. Verder vergeet je ook wat bijvoorbeeld de Jezuieten in zuid-amerika deden tegen slavernij en hoe velen van hen hun leven gaven voor de verspreiding van het evangelie.

Wat betreft de citaten: Veel verwijzingen naar eigen werk, naar ander samenzweringsauteurs en dan nog wat verwijzingen naar solide bronnen, maar die bronnen zijn er alleen om een historische achtergrond te geven, waarna een niet onderbouwde claim volgt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door Rijssen »

alexv schreef:Sorry Luther, als dat fel overkomt maar ik denk niet anders als Luther en de andere refomatoren en ik verdedig dit. Ik sluit me aan bij de kanttekenaren en buyan, en dat onverkort.

Als het geen vervloekte afgoderij is wat is het dan wel? Denk je werkelijk dan Rome veranderd is? Dat bv de strijd van Kersten zinloos was?

Je haalt het voorbeelden van de oorlog in voormalig Joegoslavie aan, volgens mij waren er toen wel meer religies fout.

Het voorbeeld deed me meteen denken aan een Dominee die je aanhaalde Ds Kersten. (google daar maar is even op.....Ds Kersten oorlog.....Joods kind)
En dat is geen complot theorie.
Plaats reactie