Mooi, helder en nuchter geluid van een Refo Prof!Het is de tragiek van de geschiedenis dat in de discussie rondom verkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens
beide kampen elkaar meer hebben laten zeggen dan eigenlijk mogelijk is. (..)
Prof. Hoek vraagt zich af of christenen nog wel zuiver kunnen spreken over God en Zijn genade
als ze zo diep in het geheim van de uitverkiezing willen doordringen.
Hij stelde dat het denken rondom het thema verkiezing van eeuwigheid gepaard gaat
met een menselijk denken over de tijd, dat kan leiden tot fatalisme.
De hoogleraar lichtte het begrip fatalisme toe met de voorstelling dat de wereldgeschiedenis een film is
die bezig is af te spelen, waarin mensen geen enkele vorm van vrijheid hebben. (...)
„Het is niet zo dat je alleen maar christen kunt zijn wanneer je gereformeerd bent.
Je kunt het vergelijken met een koor waarin verschillende partijen meezingen.
Die moeten zuiver zingen, want dan komt het koor het beste tot zijn recht.” (...)
Bij een ander kenmerk, de totale verdorvenheid van de mens,
is het volgens prof. Hoek belangrijk om de intentie van dit leerstuk goed in het oog te houden.
„Het leerstuk is niet bedoeld om mensen passief of depressief te maken,
maar om het genadekarakter van de verlossing weer te geven. Je moet het zien in het zonlicht van het Evangelie.”
Bron: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_725184
Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezing
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezing
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- SecorDabar
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Beste Jacobmarin,
De titel roept bij mij wel vragen op:
Hoe terughoudend moet men spreken over de uitverkiezing ?
Klopt de titel "Spreek terughoudend over uitverkiezing" wel met de inhoud van de spreekbeurt van Dr. Hoek ?
Ongelukkig vindt ik de uitspraak van dr. Hoek als hij zegt:
De titel roept bij mij wel vragen op:
Hoe terughoudend moet men spreken over de uitverkiezing ?
Klopt de titel "Spreek terughoudend over uitverkiezing" wel met de inhoud van de spreekbeurt van Dr. Hoek ?
Ongelukkig vindt ik de uitspraak van dr. Hoek als hij zegt:
Dr. Hoek zal het wel zo niet bedoelen, maar betekent dit dan dat men net zo goed remonstrants kan zijn om christen te zijn, met in het achterhoofd wat de Dordtse Leerregels hebben geschreven over hun dwalingen ?Het is niet zo dat je alleen maar christen kunt zijn wanneer je gereformeerd bent. Je kunt het vergelijken met een koor waarin verschillende partijen meezingen. Die moeten zuiver zingen, want dan komt het koor het beste tot zijn recht.”
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Natuurlijk niet. Als remonstrant in het koor zing je toch niet zuiver? Een lelijke dissonant wordt het dan.SecorDabar schreef:Beste Jacobmarin,
De titel roept bij mij wel vragen op:
Hoe terughoudend moet men spreken over de uitverkiezing ?
Klopt de titel "Spreek terughoudend over uitverkiezing" wel met de inhoud van de spreekbeurt van Dr. Hoek ?
Ongelukkig vindt ik de uitspraak van dr. Hoek als hij zegt:
Dr. Hoek zal het wel zo niet bedoelen, maar betekent dit dan dat men net zo goed remonstrants kan zijn om christen te zijn, met in het achterhoofd wat de Dordtse Leerregels hebben geschreven over hun dwalingen ?Het is niet zo dat je alleen maar christen kunt zijn wanneer je gereformeerd bent. Je kunt het vergelijken met een koor waarin verschillende partijen meezingen. Die moeten zuiver zingen, want dan komt het koor het beste tot zijn recht.”
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Dus eigenlijk zingen alleen gereformeerden zuiver? De rest zijn lelijke dissonanten?
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Overigens mag je artikelen van Refdag wel volledig plaatsen, mits je de link er maar bij zet.
Voor andere kranten (in ieder geval het ND) geldt de 50-woorden regel.
Voor andere kranten (in ieder geval het ND) geldt de 50-woorden regel.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Terecht vraag!Tiberius schreef:Dus eigenlijk zingen alleen gereformeerden zuiver? De rest zijn lelijke dissonanten?
Prof Hoek zegt juist dat én Gereformeerden én het 'andere kamp' meer (over de uitverkiezing) hebben gezegd, dan eigenlijk mogelijk is.
Ik weet niet of 2 dissonanten samen weer zuiver klinken
Ik stel me zo voor dat de gereformeerden meer van het zware koper- en blaaswerk zijn, en de evangelicale de meer lichtere strijkinstrumenten bespelen.
Samen klinkt dat geweldig!
Overigens vind ik het nobel om je wat terug te trekken en te erkennen dat er in het verleden teveel is gezegd dat mogelijk is.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- SecorDabar
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Beste Jacobmarin,
Blijft dan over mijn vraag :
Blijft dan over mijn vraag :
Hoe terughoudend moet men spreken over de uitverkiezing ?
Klopt de titel "Spreek terughoudend over uitverkiezing" wel met de inhoud van de spreekbeurt van Dr. Hoek ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Of de titel klopt, weet ik niet, ik was niet bij de spreekbeurt aanwezig en de journalist wel (hoop ik).SecorDabar schreef:Hoe terughoudend moet men spreken over de uitverkiezing ?
Klopt de titel "Spreek terughoudend over uitverkiezing" wel met de inhoud van de spreekbeurt van Dr. Hoek ?
Maar dát we terughoudend hierover moeten spreken, ben ik het van harte mee eens.
We moeten niet verder willen gaan dan de bijbel zelf doet.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- SecorDabar
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Beste Jacobmarin,jakobmarin schreef:Of de titel klopt, weet ik niet, ik was niet bij de spreekbeurt aanwezig en de journalist wel (hoop ik).SecorDabar schreef:Hoe terughoudend moet men spreken over de uitverkiezing ?
Klopt de titel "Spreek terughoudend over uitverkiezing" wel met de inhoud van de spreekbeurt van Dr. Hoek ?
Maar dát we terughoudend hierover moeten spreken, ben ik het van harte mee eens.
We moeten niet verder willen gaan dan de bijbel zelf doet.
Ik begrijp uw standpunt.
Alleen: wanneer gaat men verder dan de bijbel zelf doet ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Volgens mijn mening is dat als het begrip uitverkiezing verkeerd word gebruikt in zinnen zoals "ik kan er niets aan doen, als ik niet uitverkoren ben kom ik er toch niet".SecorDabar schreef:Alleen: wanneer gaat men verder dan de bijbel zelf doet ?
Of als het lijdzaamheid of lauwheid in de hand werkt.
Of als iemand "eerlijk onbekeerd" claimt te zijn.
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
De bijbel gebruikt verkoren en gelovig als synoniem.SecorDabar schreef:Beste Jacobmarin,jakobmarin schreef:Of de titel klopt, weet ik niet, ik was niet bij de spreekbeurt aanwezig en de journalist wel (hoop ik).SecorDabar schreef:Hoe terughoudend moet men spreken over de uitverkiezing ?
Klopt de titel "Spreek terughoudend over uitverkiezing" wel met de inhoud van de spreekbeurt van Dr. Hoek ?
Maar dát we terughoudend hierover moeten spreken, ben ik het van harte mee eens.
We moeten niet verder willen gaan dan de bijbel zelf doet.
Ik begrijp uw standpunt.
Alleen: wanneer gaat men verder dan de bijbel zelf doet ?
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
SecorDabar schreef:Beste Jacobmarin,jakobmarin schreef:Of de titel klopt, weet ik niet, ik was niet bij de spreekbeurt aanwezig en de journalist wel (hoop ik).SecorDabar schreef:Hoe terughoudend moet men spreken over de uitverkiezing ?
Klopt de titel "Spreek terughoudend over uitverkiezing" wel met de inhoud van de spreekbeurt van Dr. Hoek ?
Maar dát we terughoudend hierover moeten spreken, ben ik het van harte mee eens.
We moeten niet verder willen gaan dan de bijbel zelf doet.
Ik begrijp uw standpunt.
Alleen: wanneer gaat men verder dan de bijbel zelf doet ?
Ook onze Dordtse vaderen hebben in hun Besluit bij de DL gesproken over hoe de predikanten de leer moesten preken.
Ik ben nog op zoek naar een citaat die ik eens las bij prof W van 't Spijker dat ook de Dordtse vaderen aandrongen op voorzichtigheid in het (s)preken over de uitverkiezing.Ten laatste vermaant deze Synode alle Mededienaars in het Evangelie van Christus, dat zij zich in het verhandelen van deze leer, beide in scholen en Kerken, godvruchtiglijk en godsdienstiglijk gedragen; dezelve zowel met de tong als met de pen tot Gods eer, heiligheid des levens en vertroosting der verslagene gemoederen richten; dat zij met de Schriftuur naar de regelmaat des geloofs niet alleen gevoelen, maar ook spreken; en eindelijk van alle zulke wijzen van spreken zich onthouden, die de palen van den rechten zin der Heilige Schriftuur, ons voorgesteld, te buiten gaan, en die den dartelen Sophisten rechtvaardige oorzaak geven mochten, om de leer der Gereformeerde Kerken te beschimpen of ook te lasteren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Jan Hoek in een recensie van deel van de Dogmatisch Reeks van Ouweneel hierover:
Ouweneel vereenzelvigt zich in de leer van de uitverkiezing niet met het arminianisme.
Toch probeert hij de tegenstelling tussen remonstranten en contraremonstranten te overstijgen.
Op een of andere manier, zo stelt hij met de Zuid-Afrikaanse dogmaticus Johan Heyns,
is het geloof als echte verantwoordelijke beslissing van de mens in de door God zelf geschapen ruimte ingeschakeld,
zónder Gods vrijmacht en genade geweld aan te doen. Vooruitgezien geloof is dus niet de grond van de verkiezing,
maar anderzijds is de soevereine verkiezing door God niet los te maken van de geloofsbeslissing van de verkorenen.
Ook in Gods eeuwige raad worden mensen niet als ‘stokken en blokken’, als marionetten behandeld.
Gods verkiezing is daarom geen ogenblik van de menselijke reactie afhankelijk (zoals bij het arminianisme),
maar zij gaat er toch ook niet buitenom (zoals in een deterministische predestinatieleer).
Als God werkelijk ingaat in de tijd (zonder aan de schepselmatige, fysische tijd onderworpen te zijn),
moet Gods raad losgemaakt worden van een abstracte tijdloze eeuwigheid en betrokken worden op de heilsgeschiedenis,
waarin ook het vooruitgeziene (on)geloof niet bij voorbaat van de verkiezing en verwerping los gedacht hoeft te worden.
Dit doet mij denken aan het beroemde woord van Noordmans dat Gods eeuwige besluiten op het laatste moment genomen worden.
Gods ‘voorkennis’ is niet noodzakelijk een vooruitkijken langs de tijdas, maar een vanuit een positie buiten onze fysische tijdas kijken naar de tijdas.
Ik vind dat Ouweneel met deze viatorische positiekeus een zinvol voorstel ontvouwt dat nadere overweging verdient.
Wel teken ik er kritisch bij aan dat hij om voluit recht te doen aan de intenties van de gereformeerde orthodoxie
zou moeten erkennen dat deze in de predestinatieleer altijd de psychologische vrije wil van de mens heeft willen handhaven
(zie het recent aan de PThU verdedigde proefschrift van J.M. Bac, Perfect will theology).
(...)
Wel voluit overtuigend acht ik Ouweneels afwijzing van een besluit van verwerping van eeuwigheid.
De Schrift laat ons niet toe méér te zeggen dan dat God in de tijd verwerpt die Hem verwerpen en dat dit verwerpend handelen,
wat God ten zeerste aan het hart gaat, toch geen afbreuk doet aan zijn eeuwige plan.
Inderdaad gaat er geen mens verloren omdat hij nu eenmaal onder het besluit der verwerping valt. Wie verloren gaat,
gaat door eigen schuld verloren – dat is het eenduidig Bijbels getuigenis.
,,De redding van mensen is uit God, de verdoeming van mensen is uit henzelf’’ (Frederick Grant).
Bron: http://www.vergadering.nu/boekouweneel- ... an-god.htm
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
In ieder geval met de dubbele predestinatie. Dat is een verwerpelijke en schadelijke leer waarvan ik niet begrijp dat een christen dit kan en durft te leren.SecorDabar schreef: Alleen: wanneer gaat men verder dan de bijbel zelf doet ?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5349
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Is er volgens jou wel een uitverkiezing?Gian schreef:In ieder geval met de dubbele predestinatie. Dat is een verwerpelijke en schadelijke leer waarvan ik niet begrijp dat een christen dit kan en durft te leren.SecorDabar schreef: Alleen: wanneer gaat men verder dan de bijbel zelf doet ?
En zo ja hoe is die volgens jou dan?
Hoe leert de Bijbel die volgens jou?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"