Hoe komt een kerkenraad tot een tweetal?

Mara

Re: Hoe komt een kerkenraad tot een tweetal?

Bericht door Mara »

Een vraag op refoweb, over het opnieuw op tweetal stellen van een ambtsbroeder die niet gekozen was. De gekozen broeder had geweigerd het ambt te aanvaarden. Mag de k.r. dan deze "afgevallen" broeder zo snel wederom op tweetal stellen?

ds. Klomp gaf dit antwoord:

Een mooie vraag. Ook praktisch. Voor mij ook een beetje moeilijk omdat ik de hele situatie niet overzie. Ik geef je gelijk dat als een kerkenraad een tweetal stelt onder biddend opzien tot de Heere en de ene wordt gekozen maar de andere niet, dat de Heere dan die gekozene op dat moment aanwijst. Daarom benoemt de kerkenraad hem. Een uitzondering zou kunnen zijn als de tegenkandidaat (die dus afviel) ook een heel aantal stemmen uit de gemeente kreeg. Dus niet als 'strofiguur' op dat tweetal stond. Wat wel een bezwarende factor is om hem opnieuw te kandideren is het feit dat hij ook in de tweede stemmingsronde zou kunnen afvallen. Dat zou pijnlijk zijn voor de betrokken broeder, al is het wel in lijn met de eerste stemmingsronde. De Heere wijst hem dus (opnieuw) niet aan. Ik vind dat een kerkenraad daar wel rekening mee moet houden. Het gaat om mensen met gevoel. En je zou op deze manier zelfs de indruk kunnen krijgen dat de (twee keer ) afgevallen broeder inderdaad een stroman is. Verkiezing van ambtsdragers moet een geestelijke zaak blijven.

Hoe verloopt zoiets bij jullie in de gemeente?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie