Wie is het beu om illegaal software op zijn pc te hebben staan? Of wie wil stoppen met software stelen? :!
Zie De Gratis Software Pagina of de weblog ervan.
Hier staat zoveel op, dat je niet meer met het smoesje moet komen dat software zo duur is.
Office pakketten, virusscanner, fotoprogramma's, tekenprogramma's en zelfs spelletjes.
Wat zijn jullie bevindingen met gratis software?
Gratis Legale Software
- jakobmarin
Gratis Legale Software
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mijn ondervindingen zijn zeer positief. Over het algemeen zijn de grote Open Source pakketten beter dan hun betaalde tegenhangers.
Zo gebruik ik al een tijdje Open Office, zowel op werk als thuis. En natuurlijk Firefox als internetbrowser (nooit meer last van Spyware), Thunderbird als emailclient (makkelijk, die ingebouwde spamfilter).
En als programmeur gebruik ik vaak Lazarus (een OpenSource Delphi-cloon). Of voor het editen van css- en htmlpagina's Scite. En #Develop voor het schrijven van .NET applicaties in VisualBasic of C#.
Voor audiobewerken is Audacity een mooi en uitgebreid pakket.
En CDBurnerXP is een gratis CD/DVD brandprogramma wat wat mij betreft net zo goed werkt als Nero.
En natuurlijk AVG AntiVirus.
Etc Etc. Er is heel veel goede gratis software beschikbaar. En waarom zou je geld uitgeven als je dezelfde kwaliteit ook gratis kan krijgen?
Zo gebruik ik al een tijdje Open Office, zowel op werk als thuis. En natuurlijk Firefox als internetbrowser (nooit meer last van Spyware), Thunderbird als emailclient (makkelijk, die ingebouwde spamfilter).
En als programmeur gebruik ik vaak Lazarus (een OpenSource Delphi-cloon). Of voor het editen van css- en htmlpagina's Scite. En #Develop voor het schrijven van .NET applicaties in VisualBasic of C#.
Voor audiobewerken is Audacity een mooi en uitgebreid pakket.
En CDBurnerXP is een gratis CD/DVD brandprogramma wat wat mij betreft net zo goed werkt als Nero.
En natuurlijk AVG AntiVirus.
Etc Etc. Er is heel veel goede gratis software beschikbaar. En waarom zou je geld uitgeven als je dezelfde kwaliteit ook gratis kan krijgen?
verschilt. Wij hebben open office op de computer thuis, omdat we geen zin hadden in de dure aanschaf van een MS office pakket met bijbehorende moeilijkdoenerij over licenties. Tot op heden bevalt het best, alleen sommige knopjes zitten op een andere plaats en bepaalde balkjes werken anders. af en toe is dat irritant, maar als je niet hele ingewikkelde dingen doet met office, dan mis je niets ten opzichte van de microsoft variant. (behalve dat het er wellicht iets minder cool uitziet.)
Voor grafische bewerking van foto's gebruik ik The Gimp, eveneens een open sourceproject voor een zeer krachtige grafische applicatie. Laat nauwelijks opties te wensen over, en kan -ook volgens enkele van mijn dtp-collega's- de concurrentie met de peperdure Photoshop zeker aan. ziet er fraai uit, werkt prima, en, o heerlijkheid: de plugins van photoshop zijn compatible. absolute aanrader.
firewall: hiervoor gebruik ik SpamPal Plus. freeware. functioneerd uitstekend. geen klachten over.
SPyware: gebruik momenteel de betaversie van Microsoft's nieuwe anti-spyware applicatie. gratis. beste keus volgens consumentenbond, en dat is tevens de reden dat ik van Hitman Pro ben afgestapt. Was ook goed, maar veel omslachtiger. MS anti-spyware doet tevens realtime controle.
Virusscan: gebruik op 1 pc norton, op een andere Antivir. beide houden virussen even goed buiten de deur.
conclusie: zorg ervoor dat je weet wat voor pakketen je nodig hebt en wat de beste alternatieven zijn. Daarvoor kun je het best op de sites van computerfans kijken. Je bespaard honderden euro's, en de kwaliteit doet vaak nauwelijks onder voor die van paketten die kapitalen kosten.
Een kort rekensommetje: wat heb ik uitgespaard?
MS Office XP PRo €200,-
Norton virus, spyware en firewall: €79,95 (JAARLIJKS TE VERVANGEN!)
Photoshop €1000,-
Voor grafische bewerking van foto's gebruik ik The Gimp, eveneens een open sourceproject voor een zeer krachtige grafische applicatie. Laat nauwelijks opties te wensen over, en kan -ook volgens enkele van mijn dtp-collega's- de concurrentie met de peperdure Photoshop zeker aan. ziet er fraai uit, werkt prima, en, o heerlijkheid: de plugins van photoshop zijn compatible. absolute aanrader.
firewall: hiervoor gebruik ik SpamPal Plus. freeware. functioneerd uitstekend. geen klachten over.
SPyware: gebruik momenteel de betaversie van Microsoft's nieuwe anti-spyware applicatie. gratis. beste keus volgens consumentenbond, en dat is tevens de reden dat ik van Hitman Pro ben afgestapt. Was ook goed, maar veel omslachtiger. MS anti-spyware doet tevens realtime controle.
Virusscan: gebruik op 1 pc norton, op een andere Antivir. beide houden virussen even goed buiten de deur.
conclusie: zorg ervoor dat je weet wat voor pakketen je nodig hebt en wat de beste alternatieven zijn. Daarvoor kun je het best op de sites van computerfans kijken. Je bespaard honderden euro's, en de kwaliteit doet vaak nauwelijks onder voor die van paketten die kapitalen kosten.
Een kort rekensommetje: wat heb ik uitgespaard?
MS Office XP PRo €200,-
Norton virus, spyware en firewall: €79,95 (JAARLIJKS TE VERVANGEN!)
Photoshop €1000,-
#Develop is idd vergelijkbaar met Visual Studio .NET Prof. Het enige wat m.i. nog ontbreekt is de ingebouwde debugger, maar opzich zijn de externe debuggers ook goed om mee te werkenOorspronkelijk gepost door wimIs dat een beetje compleet en is het vergelijkbaar met Visual Studio .NET Prof?Oorspronkelijk gepost door memento
#Develop voor het schrijven van .NET applicaties in VisualBasic of C#.
Volgens mij heeft M$ ook gratis 'Express' uitvoeringen van Visual Studio .NET.