Waarom zingen wij zo?

DDD

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door DDD »

@Mara:
Ik zou bij de beoordeling van een kerkverband niet afgaan op een dergelijke op buitenstaanders gerichte dienst. Wat niet wegneemt dat ik het onzin vind om deze diensten te richten op buitenstaanders, omdat voornamelijk belangstellenden deze uitzendingen volgen.

Maar m.b.t. de projector zijn we het in ieder geval eens. Het komt de rust in de dienst ten goede als er niet meer dan drie kerkboeken tegelijk bediend moeten worden.

@Eilander:
Is zingen dan niet God de Heere openlijk aanroepen?
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:
Ik zou bij de beoordeling van een kerkverband niet afgaan op een dergelijke op buitenstaanders gerichte dienst. Wat niet wegneemt dat ik het onzin vind om deze diensten te richten op buitenstaanders, omdat voornamelijk belangstellenden deze uitzendingen volgen.

Maar m.b.t. de projector zijn we het in ieder geval eens. Het komt de rust in de dienst ten goede als er niet meer dan drie kerkboeken tegelijk bediend moeten worden.

@Eilander:
Is zingen dan niet God de Heere openlijk aanroepen?
Onze gemeente heeft ook een keer meegedaan met een uitzending voor de radio. Maar de dienst zag er echt niet anders uit, alleen wat korter.
Men hoopt dat er een zoekende ziel is, die er min of meer "toevallig" op terecht komt.
Het ging om het zingen. Mag ik als CGKer het behoorlijk ingewikkeld en zelfs vermoeiend vinden? Aangezien sommige plaatselijke gemeentes de aansluiting met dit kerkverband zoeken, wil ik me graag op de hoogte stellen van de inhoud.
Die beamer benoemde ik min of meer ironisch, omdat er idd niet zoveel verschillende boekwerken meegesjouwd kunnen worden. Bovendien moet je weten wanneer het je beurt is om een regel te zingen :)
Moet dit nu echt tijdens een EREdienst?
Reageren alleen de voorstanders?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Mijns inziens is het niet helemaal mogelijk om deze discussie los te zien van de preeklengte. Even aangenomen dat een dienst max. 1,5 uur duurt.

Volgens de Heidelbergse Catechismus komen we naar de kerk "om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen".

Hoewel ik een voorstander van zingen ben, denk ik dat het niet goed is om hier heel veel tijd voor in te ruimen. Het geloof is uit het gehoor.
Ik denk zeker dat er verschil tussen de oudtestamentische en de nieuwtestamentische tijd: tijdens het OT was er veel meer aandacht voor voorbeelden en ceremonie, in het NT lees je daar niet meer van.
Je hebt natuurlijk ook te maken met het tempo van zingen, in de wat rechtsere kant word vaak erg langzaam gezongen, niet ritmisch, ik zeg niet dat dit verkeerd is want een traditie hoeft helemaal niet verkeerd te zijn.
Maar een evangelische gemeente bijvoorbeeld kan waarschijnlijk 3 coupletten zingen in de tijd dat een "rechtse" kerk er 1 zingt, met als uitgangsdoel dat het zingen op normaal spreektempo behoort te gebeuren.
Een beetje zoals: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VDFHvhBLfMw[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=VDFHvhBLfMw
Of meer heden ten dage (los van of je het mooi vind) [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G03OAGZyNr8[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=G03OAGZyNr8

Naar mijn weten is het in ieder geval wel zo dat ook in vroeger dagen veel meer gezongen werd in de erediensten dan heden ten dage, en ook een psalm volledig gezongen werd in plaats van vers 2 en vers 6.
Daarnaast kun je de hedendaagse erediensten wel wat anders inrichten zodat er meer gezongen word.
Bijvoorbeeld als de kerk om 10:00 begint, om 09:55 als gemeente een psalm te zingen en daarna de predikant en kerkenraad binnenkomt.
Een psalm als antwoord op de wet of de 10 geboden.
Als een predikant 3 aandachtspunten heeft na elk aandachtspunt een psalm te zingen.

En een uitspraak van een predikant: Zingen (muziek) is de zon (gewerkt middel) die op een bevroren hart schijnt, en die het bevroren hart weer kan ontdooien.
Of de alom bekende, zingen is 2x bidden.
DDD

Bericht door DDD »

Die laatste dingen gebeuren natuurlijk vaak ook al. Maar toch kom je in de Gereformeerde Gemeenten zelden uit boven de 11 coupletten per dienst. En dat is natuurlijk best weinig. Ik ben zelfs wel eens ergens geweest waar ze 5 verzen zongen. Dan zing je gewoon iedere keer één couplet. Dat vind ik echt niet kunnen, maar goed.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tja, je moet iets hebben om op te zeuren. Dit zijn dezelfde mensen van wie je niet over middelmatige zaken mag praten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Die laatste dingen gebeuren natuurlijk vaak ook al. Maar toch kom je in de Gereformeerde Gemeenten zelden uit boven de 11 coupletten per dienst. En dat is natuurlijk best weinig. Ik ben zelfs wel eens ergens geweest waar ze 5 verzen zongen. Dan zing je gewoon iedere keer één couplet. Dat vind ik echt niet kunnen, maar goed.
Inderdaad, 11 is in GG wel erg veel. Onderstaande lijstjes van DIA illustreren dat het met 5 of 6 meestal wel op is.
-DIA- schreef:Morgendienst
Gezongen psalmen:
38:12,20
119:15
25:4,7
85:3
138:4

Middagdienst:
Gezongen psalmen:
6:1
42:1,4
103:1,7
68:10

Avonddienst:
Gezongen psalmen:
110:1,2
2:3,4
45:1
72:1
In onze gemeente is het vaak 12, afgelopen zondag tijdens een belijdenisdienst kwam ik aan 15. En in de gemeente waar ik regelmatig bijspring is het geen uitzondering als het aantal coupletten per dienst ruim boven de 20 komt.
Maar daar zit men dus ook echt niet te wachten op lange voorspelen en daar zingt men wel lekker dóór. Dat scheelt nogal ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Nou, die lijstjes van DIA vind ik ook wel droevig hoor, afgezien dan van de eerste. Dat heb ik toch zelden meegemaakt. Maar het zijn er toch altijd nog zes en geen vijf. Sowieso ben ik gewend aan het begin een keer extra te zingen, en vaak meerdere coupletten per keer. Sommige predikanten en ouderlingen laten bovendien twee maal tussendoor zingen. Dat vind ik wel heel plezierig. Ik maakte onlangs een CGK-dienst mee waar een dominee onafgebroken meer dan drie kwartier aan het woord was. Dat is toch wel erg vermoeiend.

Overigens vind ik dat je best over middelmatige dingen mag praten, maar dat is iets anders dan mensen er om veroordelen natuurlijk.
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

DDD schreef:Nou, die lijstjes van DIA vind ik ook wel droevig hoor, afgezien dan van de eerste. Dat heb ik toch zelden meegemaakt. Maar het zijn er toch altijd nog zes en geen vijf. Sowieso ben ik gewend aan het begin een keer extra te zingen, en vaak meerdere coupletten per keer. Sommige predikanten en ouderlingen laten bovendien twee maal tussendoor zingen. Dat vind ik wel heel plezierig. Ik maakte onlangs een CGK-dienst mee waar een dominee onafgebroken meer dan drie kwartier aan het woord was. Dat is toch wel erg vermoeiend.

Overigens vind ik dat je best over middelmatige dingen mag praten, maar dat is iets anders dan mensen er om veroordelen natuurlijk.
Bij ons wordt er eigenlijk nooit tussen de preek door tussenzang gehouden.. het kan dan soms inderdaad lastig zijn om drie kwartier je aandacht erbij te houden. Andersom zijn er ook preken waarbij -als na een uur of langer het amen klinkt- je het gevoel hebt dat de tijd heeft stilgestaan; gelukkig.

Normaliter worden er in onze kerk (CGK) trouwens 9-10 coupletten gezongen, bij doop- en belijdenisdiensten komen daar nog 2 coupletten bij en in een avondmaalsdienst in de regel 4 of 5 (één na iedere tafel).
Deo servire vera libertas -Augustinus
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp wel dat het een kwestie van gewenning is, maar ik blijf erbij dat de gemiddelde kerkganger dat mentaal niet (meer) aankan en dat een modernisering in dat opzicht helemaal zo gek niet zou zijn. Op de een of andere manier wordt een tussenzang wellicht als ouderwets ervaren, maar zo zie ik dat helemaal niet. Waarom zou je een toespraak niet onderbreken met een psalm of gezang? Op congressen wordt vaak ook tussendoor even iets anders gedaan, om de geest weer scherp te krijgen. Dat zou in de kerk ook heel goed zijn.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik begrijp wel dat het een kwestie van gewenning is, maar ik blijf erbij dat de gemiddelde kerkganger dat mentaal niet (meer) aankan en dat een modernisering in dat opzicht helemaal zo gek niet zou zijn. Op de een of andere manier wordt een tussenzang wellicht als ouderwets ervaren, maar zo zie ik dat helemaal niet. Waarom zou je een toespraak niet onderbreken met een psalm of gezang? Op congressen wordt vaak ook tussendoor even iets anders gedaan, om de geest weer scherp te krijgen. Dat zou in de kerk ook heel goed zijn.
Ik beluister wel eens een dienst (GerGem) waarin 2 tussenzangen worden gezongen. Velen zullen ongetwijfeld weten welke gemeente ik bedoel.
Bij ons wordt vrijwel nooit meer een tussenzang gezongen, alleen als er een "ouderwetse" dominee op onze kansel staat.
Na de tussenzang kwam de toepassing van de preek. Soms hoor je een dominee dit nog benoemen, zo'n 10 minuutjes voor het einde. Dan is er geen eindpsalm en gaat hij meteen na het Amen voor in dankgebed.
Kennelijk wordt onze concentratieboog steeds korter. Nog niet zo heel lang geleden (en in sommige kerken is dat nog steeds zo) duurde een kerkdienst moeiteloos 2 uur.
En wie gaat er nog elke zondag 3 keer naar de kerk? Velen vinden één keer al voldoende.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Die laatste dingen gebeuren natuurlijk vaak ook al. Maar toch kom je in de Gereformeerde Gemeenten zelden uit boven de 11 coupletten per dienst. En dat is natuurlijk best weinig. Ik ben zelfs wel eens ergens geweest waar ze 5 verzen zongen. Dan zing je gewoon iedere keer één couplet. Dat vind ik echt niet kunnen, maar goed.
Inderdaad, 11 is in GG wel erg veel. Onderstaande lijstjes van DIA illustreren dat het met 5 of 6 meestal wel op is.
-DIA- schreef:Morgendienst
Gezongen psalmen:
38:12,20
119:15
25:4,7
85:3
138:4

Middagdienst:
Gezongen psalmen:
6:1
42:1,4
103:1,7
68:10

Avonddienst:
Gezongen psalmen:
110:1,2
2:3,4
45:1
72:1
In onze gemeente is het vaak 12, afgelopen zondag tijdens een belijdenisdienst kwam ik aan 15. En in de gemeente waar ik regelmatig bijspring is het geen uitzondering als het aantal coupletten per dienst ruim boven de 20 komt.
Maar daar zit men dus ook echt niet te wachten op lange voorspelen en daar zingt men wel lekker dóór. Dat scheelt nogal ;)
Wij spreken ook altijd nog, naar goede Calvinistische gewoonte, van De Dienst des Woords, en niet van de Dienst der Zang. Niet de zang staat centraal, maar het Woord.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Wij spreken ook altijd nog, naar goede Calvinistische gewoonte, van De Dienst des Woords, en niet van de Dienst der Zang. Niet de zang staat centraal, maar het Woord.
:) :super
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:[Wij spreken ook altijd nog, naar goede Calvinistische gewoonte, van De Dienst des Woords, en niet van de Dienst der Zang. Niet de zang staat centraal, maar het Woord.
Merkwaardige logica: als er iets méér gezongen wordt dan jij gewend bent, wil dat nog niet zeggen dat de zang opeens centraal staat.
Dat maak jij ervan, maar die conclusie blijft geheel voor jouw rekening.
Je zegt "goede Calvinistische gewoonte", maar heb je je ooit verdiept in wat Calvijn wilde en ook in praktijk bracht? Héle psalmen zingen in de dienst, op volgorde, en bepaald niet sloom en niet-ritmisch. Dát is een goede Calvinistische gewoonte! Je laat Calvijn een beetje buikspreken als je het doet voorkomen alsof het een Calvinistische gewoonte is om slechts een enkel versje te zingen in de dienst.
~~Soli Deo Gloria~~
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
:) :super
Daarom zingen we in de kerk ook psalmen.... dat is namelijk ook het Woord van God, alleen in gezongen versie... dat valt dus helemaal samen met de dienst des Woords.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Wij spreken ook altijd nog, naar goede Calvinistische gewoonte, van De Dienst des Woords, en niet van de Dienst der Zang. Niet de zang staat centraal, maar het Woord.
EREdienst vind ik een beter woord.
Zelfs het Woord hoort niet zozeer centraal te staan, maar (de eer van) het 'vleesgeworden woord': Jezus Christus.

En Zang is trouwens ook 'Woord', alleen op melodie. Daar moeten we helemaal niet zo'n verschil in aan brengen.

Ik vind in de refo-kerken de zang en muziek zwaar ondergewaardeerd.

Dat was in Israel heel anders:
Psalm 98:
Doet bij uw harp de psalmen horen;
Uw juichstem geev' den Heere dank;
Laat klinken, door uw tempelkoren,
Trompetten en bazuingeklank.
Dat 's Heeren huis van vreugde druise
NB: niets van bovenstaande hebben we in onze refo diensten. Dat geeft te denken... :huhu
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie