Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jvslooten

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jvslooten »

Mara schreef:
Jvslooten schreef:
-DIA- schreef:
Jvslooten schreef:@DIA

Maakt deze preek uit van een serie?
Nee, waarom dacht je dat dan?
Het viel me gewoon op dat de preek eindig met de ellende (de dominee geeft het zelf ook aan). In principe hoeft dit geen probleem te zijn als het stuk van verlossing en dankbaarheid in de volgende preken naar hun volle recht aan de orde gesteld wordt, het is meer dat ik preken als deze zo niet ´´gewend´´ ben.. in de preken die ik normaal hoor loopt juist die driedeling door de preek heen,

Wat me verder opviel is dat wereldse blijdschap tegenover hemelse droefheid wordt gezet, terwijl de bijbel juist aardse droefheid tegenover hemelse droefheid zet (2 Korinthe 7). Andersom mis ik ook de Hemelse blijdschap, die God nadrukkelijk van ons eist. Zie in dit verband ook Deuteronomium 28 (en dan met name het 47ste vers).
Het eindigt met deze woorden:
Er moeten er nog toegebracht worden. Ook in Jeruzalem Er lag tussen de\
3000 worden er nog toegebracht en even later nog eens 5000.
Daarom neem met u, deze woorden
Geef het goede.
Om deze mochten we smeken.
En om dan uit louter genade varren te offeren
Dan zal ellende overgaan in een eeuwige Dankdag
AMEN.
Dan blijft ds. toch niet in de ellende steken lijkt mij?
Begrijp me goed, dat laatste wil ik ook niet suggereren. Ik krijg alleen zelf het gevoel dat het maar vooral om ellende gaat, terwijl er juist een zorgvuldig gekozen evenwicht tussen deze drie zou moeten zijn. Het valt me gewoon op. En ja, als zelfs de gemeente zang afsluit met ´´Uw oordeel, HEER, kan niet dan vrees'lijk wezen ´´ dan bekruipt mij inderdaad een beetje dat gevoel wat ik al eerder probeerde te verwoorden. Het kan toch niet zo zijn dat de angst voor het oordeel onze drijfveer tot geloven is?
Deo servire vera libertas -Augustinus
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Beste DIA,

Indrukwekkend dat u zo'n uitvoerig verslag hebt gemaakt van de preek van Ds. C. van Dieren.
Het is natuurlijk een verslag zoals u dit hebt gehoord en opgeschreven.
Misschien dat Ds. van Dieren het anders heeft gezegd dan u hebt gehoord.
Vandaar dat ik een paar voorzichtige opmerkingen plaatst bij dit verslag:
Het begint met een droefheid naar God. Dat hebben we van nature niet
Begint het niet met de roeping ? Romeinen 8: 29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Verder begint het m.i. niet in de eerste plaats met de val van Adam, maar bij het paradijs, dat de mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen is. Gods kinderen worden teruggeleid naar het paradijs: in den beginne,...en ziet het was zeer goed.

En dat hebben we van nature niet meer....

Ten tweede:
Dan zegt Ruth: laat mij bij u blijven, laat Orpa maar heengaan
Hier moeten we het Woord gedenken: Ruth 1: 14 Toen hieven zij haar stem op, en weenden wederom; en Orpa kuste haar schoonmoeder, maar Ruth kleefde haar aan. en verder in vers 16 Maar Ruth zeide: Val mij niet tegen, dat ik u zou verlaten, om van achter u weder te keren; want waar gij zult heengaan, zal ik ook heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten.

Mijn opmerking hierbij: Ruth sprak geen woord over Orpa. Daar was bij Ruth een heilig stilzwijgen.
Dat bleek toen zij haar schoonmoeder aankleefde. Daarna sprak zij de woorden: Val mij niet tegen, dat ik u zou verlaten
Het was een werk van de Heilige Geest dat zij dit deed.
Deze zaken vielen mij ook wel op. Maar dit kan gebeuren´in het vuur van de prediking`.
Ik weet dat ds. van Dieren daar ook wel zo zal over denken. En het is ook zo, dat ik alles
niet kon bijhouden. Er zijn hier en daar ook wel wat regels weggevallen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Schriftlezing over de verloochening van Petrus, een vreemd onderwerp dacht ik.
Het ging er voornamelijk om dat Jezus voor ons bid en dat we hem op z'n woord moeten geloven.
Als er staat dat Jezus voor ons bid, niet als een Petrus zeggen, nee Heere, dat zal mij echt niet gebeuren, het is niet echt nodig dat U voor mij bid, daarvoor ben ik veel te goed, ik ben een echte christen, net als Petrus moet een mens dan nog het één en ander leren.
Als mensen in zo'n openbare zonde als Petrus vallen, word hij/zij vaak uit de groep gezet, het wordt doodgezwegen, er wordt niet meer over gepraat, het is afgedaan, maar zo'n iemand hoort er niet meer bij, stel je voor, maar wat deed Jezus? Hij keek Petrus aan...
Nee, de mens is uit zichzelf tot niets goeds in staat, maar als Jezus voor ons bid, dan past niets anders als dankbaarheid over de genade die Hij nog bewijst.

Uiteraard nog veel meer gezegd maar ik heb geen aantekeningen gemaakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Jvslooten schreef:
-DIA- schreef:
Jvslooten schreef:@DIA

Maakt deze preek uit van een serie?
Nee, waarom dacht je dat dan?
Het viel me gewoon op dat de preek eindig met de ellende (de dominee geeft het zelf ook aan). In principe hoeft dit geen probleem te zijn als het stuk van verlossing en dankbaarheid in de volgende preken naar hun volle recht aan de orde gesteld wordt, het is meer dat ik preken als deze zo niet ´´gewend´´ ben.. in de preken die ik normaal hoor loopt juist die driedeling door de preek heen,

Wat me verder opviel is dat wereldse blijdschap tegenover hemelse droefheid wordt gezet, terwijl de bijbel juist aardse droefheid tegenover hemelse droefheid zet (2 Korinthe 7). Andersom mis ik ook de Hemelse blijdschap, die God nadrukkelijk van ons eist. Zie in dit verband ook Deuteronomium 28 (en dan met name het 47ste vers).
Het eindigt met deze woorden:
Er moeten er nog toegebracht worden. Ook in Jeruzalem Er lag tussen de\
3000 worden er nog toegebracht en even later nog eens 5000.
Daarom neem met u, deze woorden
Geef het goede.
Om deze mochten we smeken.
En om dan uit louter genade varren te offeren
Dan zal ellende overgaan in een eeuwige Dankdag
AMEN.
Dan blijft ds. toch niet in de ellende steken lijkt mij?
Nee, maar het was dan ook een wat bijzondere boetepreek. Zoals we met bid- en dankdagen hier
ook vanouds hebben gekend. Het is dan vaak in de vorm zoals vroeger de tijdredes van de SGP waren.
Een tijdwoord. En zonder in de ellende te blijven steken, is het toch ook voor de levende kerk
op de aarde een vreemdelingschap. Daar komen ze straks uit, als de eeuwige Dankdag zal
aanvangen. Naar mijn gevoel, en van meerderen, voelt ook de levende kerk zich vaak al te
goed thuis op deze wereld. En dat weten ze zelf toch ook wel.
Er is maar spaarzamelijk een bede: O Heere, wanneer komt die dag, dat ik toch bij U zal
wezen, en zien Uw aanschijn geprezen! Weinig uitzien naar het Hemelse thuis. Daar waar
de vreemdelingschap vergeten is, en ze voor eeuwig in het Vaderland zijn.
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

-DIA- schreef: Nee, maar het was dan ook een wat bijzondere boetepreek. Zoals we met bid- en dankdagen hier
ook vanouds hebben gekend. Het is dan vaak in de vorm zoals vroeger de tijdredes van de SGP waren.
Een tijdwoord. En zonder in de ellende te blijven steken, is het toch ook voor de levende kerk
op de aarde een vreemdelingschap. Daar komen ze straks uit, als de eeuwige Dankdag zal
aanvangen. Naar mijn gevoel, en van meerderen, voelt ook de levende kerk zich vaak al te
goed thuis op deze wereld. En dat weten ze zelf toch ook wel.
Er is maar spaarzamelijk een bede: O Heere, wanneer komt die dag, dat ik toch bij U zal
wezen, en zien Uw aanschijn geprezen! Weinig uitzien naar het Hemelse thuis. Daar waar
de vreemdelingschap vergeten is, en ze voor eeuwig in het Vaderland zijn.
Bedankt voor je toelichting DIA! Ik kan het nu wel iets beter plaatsen denk ik
Mara

Bericht door Mara »

ds. H. Zweistra - 1 Johannes 3 vers 14:

Wij weten dat wij overgegaan zijn uit den dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben. Die zijn broeder niet liefheeft, blijft in den dood.

1. Een gezegende weldaad.
2. Een gezegende vrucht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Prediking vanuit Romeinen 5; centraal stonden de verzen 3&4:

´´maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;´´
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

ds. J. van Haaren: Lukas 22
ds. C. Hogchem: Joh. 13
ds. Chr. van der Poel zondag 12.

afgelopen zaterdag heb ik ds. A. Schreuder in het buitenland horen spreken over Joh. 19:36.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Yesenaer schreef:ds. J. van Haaren: Lukas 22

afgelopen zaterdag heb ik ds. A. Schreuder in het buitenland horen spreken over Joh. 19:36.
Het buitenland? Randburg o.i.d.?
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Curatorium schreef:

Merksem-België
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Yesenaer schreef:
Curatorium schreef:

Merksem-België
Ze hebben een nieuw pand. Ik vraag me af wat ze doen met de mooie gevelversiering die een kunstenaar uit Rijssen ooit heeft gemaakt voor het pand aan de Oude Bareellei....
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Gisteren alweer de laatste winteravondlezing van het seizoen bijgewoond. Het thema van dit jaar was geestelijke groei en in het kader daarvan was het afsluitende deelthema van de avond ''wederkomst en Heilig vuur''.

De avond werd verzorgd door Ds. M.J. Kater (CGK). De schriftlezing was 2 Petrus 3, centraal stonden de verzen 10-14:
´´Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede;´´
De twee punten waren #1. een Heilig verlangen naar vuur en #2. een vurig verlangen Heiligheid.

Een hele mooie, persoonlijke lezing. Voor degenen die interesse hebben, de lezing is terug te luisteren via de volgende link: http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=10648
helma

Bericht door helma »

Jvslooten schreef:
Een hele mooie, persoonlijke lezing. Voor degenen die interesse hebben, de lezing is terug te luisteren via de volgende link: http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=10648
bedankt voor de luistertip.
Op vrijdagmorgen luister ik altijd een preek ofzo met mijn zus; dus ik ga hem morgen luisteren.
huisman

Bericht door huisman »

Goede Vrijdag. Johannes 19:31-33 en vs 36
31 De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op den sabbat, dewijl het de voorbereiding was (want die dag des sabbats was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden.
32 De krijgsknechten dan kwamen, en braken wel de benen des eersten, en des anderen, die met Hem gekruist was ;
33 Maar komende tot Jezus, als zij zagen, dat Hij nu gestorven was , zo braken zij Zijn benen niet.
................
36 Want deze dingen zijn geschied, opdat de Schrift vervuld worde: Geen been van Hem zal verbroken worden.
Drie vragen kregen wij mee naar huis.

1. Zijn wij tevreden met Gods Woord ?
2. Zijn wij tevreden met Gods raad ?
3. Zijn wij tevreden met Gods Lam ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:Goede Vrijdag. Johannes 19:31-33 en vs 36
31 De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op den sabbat, dewijl het de voorbereiding was (want die dag des sabbats was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden.
32 De krijgsknechten dan kwamen, en braken wel de benen des eersten, en des anderen, die met Hem gekruist was ;
33 Maar komende tot Jezus, als zij zagen, dat Hij nu gestorven was , zo braken zij Zijn benen niet.
................
36 Want deze dingen zijn geschied, opdat de Schrift vervuld worde: Geen been van Hem zal verbroken worden.
Drie vragen kregen wij mee naar huis.

1. Zijn wij tevreden met Gods Woord ?
2. Zijn wij tevreden met Gods raad ?
3. Zijn wij tevreden met Gods Lam ?
De prediker kan de mensen beter met uitroeptekens naar huis laten gaan.
Gesloten