Waarom zingen wij zo?

MarthaMartha

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door MarthaMartha »

Zita schreef:Mijn eigen mening is overigens dat ik de associatie niet heb, en dus voor mijzelf geen bezwaren heb tegen de gitaar. Maar 't zou wel het laatste instrument zijn waarop ik mijn (fictieve) kind naar op les zou sturen. Het eerste zou piano zijn, en het tweede cello. Het één na laatste drumstel, omdat dat in je eentje niet zo gezellig klinkt. En het twee na laatste trompet, omdat ik dergelijke herrie niet in mijn huis zou blieven.
Denk dat kleine demo voor het drumstel gaat...

zoals ie op de maat staat mee te springen voor de computer, en meeklapt als we zingen....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara

Bericht door Mara »

Een radiokerkdienst beluisterd. Er werden heel veel liederen gezongen.
Van een lied werden alle coupletten gezongen. (van meerdere gezangen trouwens)
Eerst de hele gemeente
Het 2e couplet door alleen de vrouwen
Het 3e couplet door alleen de mannen
Het 4e couplet door een koortje
Het 5e couplet door de hele gemeente

De geloofsbelijdenis werd gezongen. De hele gemeente begon en dan werden bepaalde regels afwisselend door alleen de mannen en/of de vrouwen gezongen.
Er was ook nog wat tijd over van een preek, ik denk van ruim een kwartier. :hum

Vooraf werd er een praatje gehouden, ik denk door de (vrouwelijke) ouderling van dienst, over de gemeente, de omgeving en dat de gemeente gebruik maakt van moderne middelen, dus ik denk dat hier een beamer mee bedoeld werd.
Die zul je nodig hebben, met al die afwisselende zangpartijen.

Wat is de reden dat er in bepaalde kerken zoveel tijd wordt ingeruimd voor zang?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Een radiokerkdienst beluisterd. Er werden heel veel liederen gezongen.
Van een lied werden alle coupletten gezongen. (van meerdere gezangen trouwens)
Eerst de hele gemeente
Het 2e couplet door alleen de vrouwen
Het 3e couplet door alleen de mannen
Het 4e couplet door een koortje
Het 5e couplet door de hele gemeente
Dat is een invulling van het "zingt bij beurte" zoals dat ook in de Psalmen soms wordt gezegd. Mooi toch?
Mara schreef:De geloofsbelijdenis werd gezongen. De hele gemeente begon en dan werden bepaalde regels afwisselend door alleen de mannen en/of de vrouwen gezongen.
Er zijn verschillende toonzettingen van de geloofsbelijdenis. Vaak wordt die van Paul Chr. van Westering gebruikt. Jazeker, dezelfde die ook de muziek componeerde bij "Dikkertje Dap zat op de trap" en "Beertje Pippeloentje".
Mara schreef:Er was ook nog wat tijd over van een preek, ik denk van ruim een kwartier. :hum
Tamelijk cynische manier om te zeggen dat de preek jou niet lang genoeg duurde :huhu
Mara schreef: Vooraf werd er een praatje gehouden, ik denk door de (vrouwelijke) ouderling van dienst, over de gemeente, de omgeving en dat de gemeente gebruik maakt van moderne middelen, dus ik denk dat hier een beamer mee bedoeld werd.
Die zul je nodig hebben, met al die afwisselende zangpartijen.
Dat zal zijn geweest omdat het een radiokerkdienst was, de gemeente wil zich dan ook even voorstellen aan de luisteraar - denk ik maar zo.
Mara schreef:Wat is de reden dat er in bepaalde kerken zoveel tijd wordt ingeruimd voor zang?
Je vraagstelling verraadt je achtergrond. Opgegroeid in een traditie met lange preken en weinig zingen vind je het vreemd als het elders op een andere manier gebeurt. Maar niet elk kerkgenootschap heeft die traditie waarbij een kerkdienst voor 85% uit gesproken woord bestaat en er zo nu en dan nog een versje gezongen mag worden "ter verpozing van de gewijde aandacht", zoals dat vroeger wel gezegd werd. 't Is gewoon een andere liturgische traditie, en daar zit natuurlijk ook een andere visie op kerk en gemeente-zijn achter. Waarom kom je naar de kerk? In onze reformatorische traditie zeggen we als vanzelfsprekend: om het Woord te horen. Dus de Woordverkondiging staat centraal, en al het andere is bijzaak - in onze traditie. Maar er zijn dus ook andere tradities. Waarom kom je naar de kerk? Om God te loven, om samen met mijn medechristenen de gemeenschap der heiligen te beleven, om als gemeente de dienst der barmhartigheid vorm te geven... Er zijn zoveel manieren om gemeente te zijn en kerkdiensten vorm te geven.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus: het was een zgn. "afgescheiden" gemeente, ik hoorde geen verschil (meer) met hun "moederkerk".
In de jaren 60 ging ik met een vriendinnetje mee naar de ger. kerk, waar die liederen werden gezongen, ook de geloofsbelijdenis.
Waarvoor gaan wij naar de kerk, een terechte vraag. Vanwege een zanguitvoering door onszelf?
Ik heb geen idee waar jij vandaan haalt dat ik in een kerk ben opgegroeid met lange preken en een paar psalmen. En als dat zo zou zijn, wat is daar mis mee?
We kregen niet alleen te horen dat de gemeente uit zoveel leden bestaat, maar ook een beschrijving van de natuur, de omgeving.
Ik denk dat er maar weinig kerkelijke richtingen zijn, waar ik nog niet ben geweest.
Dat gaat echt van uiterst links, via midden, naar uiterst rechts, dus ben echt het e.e.a. aan variatie gewend. :)
Ik heb niets tegen zanguitvoeringen, gezamelijke zangdiensten, maar moet dat in eredienst?
Al die bijzaken leiden ons af van de hoofdzaak. Die heb ik nl. echt niet gehoord in de verkondiging.
Hoe komen wij tot God bekeerd?
Wat ik gehoord heb is: we moeten achter Jezus aan, door het dal, de berg op. Als we boven zijn zien we de prachtige omgeving en het pad dat we gelopen hebben.
DDD

Bericht door DDD »

Ik hoor anders in de Gereformeerde Gemeenten zelden een preek die als het gaat om de inhoud niet binnen het kwartier had kunnen worden afgerond, zonder iets af te doen aan de informatie die over is gedragen. Preken van langer dan drie kwartier zijn eigenlijk vrijwel nooit van goede kwaliteit. Vaak wordt hetzelfde als gelezen is nog eens drie maal herhaald met als je geluk hebt nog enkele inzichten die niet zo voor de hand liggen dat je ze zelf al bedacht hebt. Dus ik begrijp persoonlijk het probleem met een kortere preek helemaal niet.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik hoor anders in de Gereformeerde Gemeenten zelden een preek die als het gaat om de inhoud niet binnen het kwartier had kunnen worden afgerond, zonder iets af te doen aan de informatie die over is gedragen. Preken van langer dan drie kwartier zijn eigenlijk vrijwel nooit van goede kwaliteit. Vaak wordt hetzelfde als gelezen is nog eens drie maal herhaald met als je geluk hebt nog enkele inzichten die niet zo voor de hand liggen dat je ze zelf al bedacht hebt. Dus ik begrijp persoonlijk het probleem met een kortere preek helemaal niet.
Ik stel voor dat we dit topic gebruiken voor zang-discussie. Voor preeklengteinzichten mag uiteraard een ander topic geopend worden.
Mara

Bericht door Mara »

Graag. Blijft mijn vraag staan:
waarom zingen ze in bepaalde gemeentes afwisselend, mannen, vrouwen, koortje, gezamenlijk?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Graag. Blijft mijn vraag staan:
waarom zingen ze in bepaalde gemeentes afwisselend, mannen, vrouwen, koortje, gezamenlijk?
Omdat beurtzang al in de Bijbelse tijd werd gebezigd, en omdat er niks mis mee is.

Psalm 136 is een mooi voorbeeld van een lied dat door z'n structuur eigenlijk bijna vanzelfsprekend in beurtzang zou moeten gaan. Een steeds terugkerend refrein dat je met de hele gemeente kunt doen, en de coupletten (de eerste twee regels van elk vers) afwisselend door mannen, vrouwen, kinderen etc.

Dat koortje noemen we een cantorij, overigens.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Omdat beurtzang al in de Bijbelse tijd werd gebezigd, en omdat er niks mis mee is.

Psalm 136 is een mooi voorbeeld van een lied dat door z'n structuur eigenlijk bijna vanzelfsprekend in beurtzang zou moeten gaan. Een steeds terugkerend refrein dat je met de hele gemeente kunt doen, en de coupletten (de eerste twee regels van elk vers) afwisselend door mannen, vrouwen, kinderen etc.

Ik weet dat een "professioneel" koor zo heet, maar dat was niet in dit geval. Het was echt een klein koortje.
Maar dat doet er verder niet toe. ;)
Het valt mij vaker op dat iets vernieuwends als Bijbels wordt beschouwd.
Er wordt tot nu toe niet in beurtzang gezongen in de rechterflank, tijdens de erediensten (!) en met deze onderbouwing is men dus "verkeerd" bezig?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik hoor anders in de Gereformeerde Gemeenten zelden een preek die als het gaat om de inhoud niet binnen het kwartier had kunnen worden afgerond, zonder iets af te doen aan de informatie die over is gedragen. Preken van langer dan drie kwartier zijn eigenlijk vrijwel nooit van goede kwaliteit. Vaak wordt hetzelfde als gelezen is nog eens drie maal herhaald met als je geluk hebt nog enkele inzichten die niet zo voor de hand liggen dat je ze zelf al bedacht hebt. Dus ik begrijp persoonlijk het probleem met een kortere preek helemaal niet.
Ik meen dat het ds. Kerten was die zei: Als je in 3 kwartier niet kan zeggen wat je wil zeggen kun het in 2 uur ook niet. In iederder geval was dat de strekking.

PS Ik had de moderator-opmerking nog niet gelezen. Sorry.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:

Ik weet dat een "professioneel" koor zo heet, maar dat was niet in dit geval. Het was echt een klein koortje.
Maar dat doet er verder niet toe. ;)
Het valt mij vaker op dat iets vernieuwends als Bijbels wordt beschouwd.
Er wordt tot nu toe niet in beurtzang gezongen in de rechterflank, tijdens de erediensten (!) en met deze onderbouwing is men dus "verkeerd" bezig?
Welnee, wie zegt dat? Je moet geen dingen willen lezen die er niet staan.
Een cantorij is geen professioneel koor. In een van de gemeenten waar ik regelmatig kom, werkt soms ook de cantorij mee. Vorige week waren ze maar met z'n zevenen. Soms zijn het er meer. Maar professioneel? Nee, absoluut niet.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Een cantorij is een kerkkoor, maar hoeft zeker niet professioneel te zijn. En beurtzang is prettig als je 14 coupletten te zingen hebt, dan heb je minder last van je keel. En het is soms mooier ook.
Mara

Bericht door Mara »

Ik bedoelde meer dat het dan een vast koor is, dit klonk meer als een klein groepje, bij de piano.
Je stipt onbedoeld een bezwaar aan. Teveel zingen voor ongeoefende keeltjes, is niet goed. :)

Ik snap inmiddels het nut van een beamer in de kerk. Met zo'n overvol en afwisselend program, heb je die beslist nodig.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mijns inziens is het niet helemaal mogelijk om deze discussie los te zien van de preeklengte. Even aangenomen dat een dienst max. 1,5 uur duurt.

Volgens de Heidelbergse Catechismus komen we naar de kerk "om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen".

Hoewel ik een voorstander van zingen ben, denk ik dat het niet goed is om hier heel veel tijd voor in te ruimen. Het geloof is uit het gehoor.
Ik denk zeker dat er verschil tussen de oudtestamentische en de nieuwtestamentische tijd: tijdens het OT was er veel meer aandacht voor voorbeelden en ceremonie, in het NT lees je daar niet meer van.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:Mijns inziens is het niet helemaal mogelijk om deze discussie los te zien van de preeklengte. Even aangenomen dat een dienst max. 1,5 uur duurt.

Volgens de Heidelbergse Catechismus komen we naar de kerk "om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen".

Hoewel ik een voorstander van zingen ben, denk ik dat het niet goed is om hier heel veel tijd voor in te ruimen. Het geloof is uit het gehoor.
Ik denk zeker dat er verschil tussen de oudtestamentische en de nieuwtestamentische tijd: tijdens het OT was er veel meer aandacht voor voorbeelden en ceremonie, in het NT lees je daar niet meer van.
Wat betreft de dienst van gisteren:
Deze begon na een paar minuten nieuws, toen die inleiding over de gemeente en omgeving, een paar minuten voordat het uur om was, was de kerkdienst afgelopen. De gebeden duurden niet lang, preek schat ik op kwartier, de rest was zingen, inclusief geloofsbelijdenis.
Ik heb echt wel wat opgeluisterd in deze preek. Dat probeer ik altijd. Maar ik vroeg me echt af: moet dit nu allemaal zo en gaan wij hier ook naar toe?
Deze gemeente (in algemeen gesproken) zoekt nl. toenadering tot "onze" kerken.
Vandaar dat ik me eens wilde oriënteren. Ik vind het sowieso goed om eens elders te gaan luisteren, anders kun je er geen mening over hebben :)
Plaats reactie