Wilhelm schreef:Lees het interview met Ed van Hell met dit topic in gedachten....
Moet voor mezelf ook een les zijn om met dit soort onzinnige discussies niet meer mee te doen...
Ik zat te wachten op een dergelijke posting, nadat ik het interview gelezen had.
Jammer dat je zo reageert.
Je was nogal verontwaardigt over het feit dat ds. Neele enkele kanttekeningen plaatste bij de gitaarzettingen in de nieuwste JBGG-bundel en je schreef zelf dat het een soort veroordeling is van al die hardwerkende jeugdwerkleiders en ouders die bij een gitaar zingen (ik denk dat dat een onjuiste conclusie is), maar nu doe je omgekeerd hetzelfde: jouw posting is in feite een veroordeling van al diegenen die om welke reden dan ook moeite hebben met het gebruik van een gitaar binnen JBGG-verband. (ik hoop dat dat ook een verkeerde conclusie is).
Ik word er een beetje moe van (en ik doe er soms zelf aan mee) dat elk goed interview met de blik naar buiten en de spiegel naar binnen direct als een soort hefboom wordt gebruikt om allerlei middelmatige dingen (inderdaad, helemaal eens!) dan maar overboord te kieperen.
We moeten - denk ik - als kerken ook soms wat zelfbewuster zijn dat we ons niet hoeven aan te passen tot geen enkele jongere of buitenstaander meer een drempel voelt. En nee, dit is niet de kern van het Evangelie. Maar het is niet goed om alles wat cultuurgebonden is (dus ook geref.gez.cultuur gebonden) in vormen en gebruiken weg te relativeren in de zin van: Hoe zou een buitenstaander hiernaar kijken? Hoe zou een zwerver zich voelen? Wat zal een afhakende jongere hiervan vinden?
Ed van Hell realiseert zich dat overigens zelf ook in het interview. Hij corrigeert zichzelf dat hij niet moet luisteren naar een preek als een dakloze. Zo moet je ook deze discussie niet lezen als een dakloze.
Echt, het zijn allemaal goede en op z'n tijd nodige vragen die Ed van Hell stelt! En ze moeten gesteld worden, zeker! Maar ga dan niet zwart-wit aan de andere kant hangen dat daarmee elke discussie die niet gaat over de kern van het Evangelie direct "onzin" is. Zo redeneer je in een gezin ook niet, althans ik niet, en op een refoschool ook niet, althans ik niet.
(Daarbij komt: als je deze gevoelens hebt na het lezen van dit interview, moet je je eigenlijk terugtrekken van refoforum, want dit forum an sich is dan in wezen even 'onzin' als een eerlijke en genuanceerde gedachtenwisseling over muziekinstrumenten.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)