Zeker.Hendrikus schreef:Aha, jij weet hoe "men" tegenwoordig rekent.Tiberius schreef:Als het maar pastoraal is, zo rekent men tegenwoordig. Dan hoeft het niet met de theologische feiten te kloppen...
Da's handig

Zeker.Hendrikus schreef:Aha, jij weet hoe "men" tegenwoordig rekent.Tiberius schreef:Als het maar pastoraal is, zo rekent men tegenwoordig. Dan hoeft het niet met de theologische feiten te kloppen...
Da's handig
En, om het rijtje even compleet te maken, de vrouwelijke vorm van dominee is dominante.Hendrikus schreef:Pastores is het meervoud van pastor.-DIA- schreef:de pastor (pastores was het in feite)
Een vrouwelijk pastor is ook pastor.
Je kunt mijn uitspraak natuurlijk niet veralgemenen naar ieder onderwerp, even voor alle duidelijkheid. Maar er zijn situaties die in eerste instantie om een pastorale benadering vragen. Dit is daar één van. En dat is overigens nie in strijd met de christelijke leer, integendeel...Tiberius schreef:Als het maar pastoraal is, zo rekent men tegenwoordig. Dan hoeft het niet met de theologische feiten te kloppen...
Maar een pastorale benadering die vraagt om onbijbelse uitspraken, lijkt een vreemde benadering.DDD schreef:Je kunt mijn uitspraak natuurlijk niet veralgemenen naar ieder onderwerp, even voor alle duidelijkheid. Maar er zijn situaties die in eerste instantie om een pastorale benadering vragen. Dit is daar één van. En dat is overigens nie in strijd met de christelijke leer, integendeel...Tiberius schreef:Als het maar pastoraal is, zo rekent men tegenwoordig. Dan hoeft het niet met de theologische feiten te kloppen...
Pastoraat moet altijd in lijn zijn met de leer van Gods Woord.DDD schreef:Je kunt mijn uitspraak natuurlijk niet veralgemenen naar ieder onderwerp, even voor alle duidelijkheid. Maar er zijn situaties die in eerste instantie om een pastorale benadering vragen. Dit is daar één van. En dat is overigens nie in strijd met de christelijke leer, integendeel...Tiberius schreef:Als het maar pastoraal is, zo rekent men tegenwoordig. Dan hoeft het niet met de theologische feiten te kloppen...
O, ik dacht altijd ladykanteGGBeroopingswerk schreef:En, om het rijtje even compleet te maken, de vrouwelijke vorm van dominee is dominante.Hendrikus schreef:Pastores is het meervoud van pastor.-DIA- schreef:de pastor (pastores was het in feite)
DDD reageerde in het draadje waarin het ging om dit voorbeeld:TSD schreef:Zo krijgen we wel een heel vreemde discussie. Ik las de post van DDD overigens anders, namelijk zo:
Je kan een antwoord geven wat theologisch misschien wel helemaal juist is, maar wat totaal niet pastoraal is
Je kan ook een antwoord geven wat pastoraal is en wat uiteindelijk (natuurlijk) ook theologisch juist is.
Ik denk (mag hopen) dat DDD niet bedoelt dat je in het kader van het pastoraat ook theologisch niet-juiste antwoorden mag geven. Volgens mij is er helemaal geen tegenstelling tussen 'pastoraal' of 'conform theologische feiten'. Al begrijp ik wel wat Tiberius zegt, namelijk dat er bij verdriet of andere omstandigheden wel eens wat minder oog is voor wat theologisch juist is.
Maar misschien kan DDD zelf hierin helderheid scheppen?
In dit voorbeeld kan alles 100x pastoraal zij, maar echt bijbels spreken kan ik dit niet noemen.Ik moest enkele weken geleden een rouwdienst bijwonen van de vriend van mijn broer.
Het was in een vrijzinnige PKN gemeente. Door de pator (pastores was het in feite) werd
ook tot de dode gesproken... En voor zijn hond gebeden!
En tenslotte aan het graf leek ze ook nog een Goddelijke Almacht te bezitten:
Met een of andere bezwering sprak ze dat ze hem in de handen van de
hemelse vader legde...
Daarna zei ze:
Dag Harm, tjuus!
En ze breide zegenend de handen over het graf uit....
In het voormalige weekblad "De Schakel" stonden elke week de belevenissenJolandaOudshoorn schreef:O, ik dacht altijd ladykanteGGBeroopingswerk schreef:En, om het rijtje even compleet te maken, de vrouwelijke vorm van dominee is dominante.Hendrikus schreef:Pastores is het meervoud van pastor.-DIA- schreef:de pastor (pastores was het in feite)