Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Even weer on-topic.
Het verval in de Roomse Kerk werd onder andere veroorzaakt doordat:
1. Niet de eigen uitlegging van de Schrift het laatste woord had, maar hoe deze door de geestelijkheid werd uitgelegd;
2. Het gezag van mensen en menselijke uitlegging over de Schrift ging heersen;
3. De geestelijkheid een steeds grotere vorm van 'onfeilbaarheid' kreeg toegedicht;
En als ik daarna kijk, dan denk ik dat we wel goed op onze hoede moeten zijn, om te voorkomen dat we niet allemaal een beetje Rooms beginnen te worden. Een mooi boek om hiervan wat terug te vinden is: De toeleidende weg tot Christus van ds. C. Harinck.
Het verval in de Roomse Kerk werd onder andere veroorzaakt doordat:
1. Niet de eigen uitlegging van de Schrift het laatste woord had, maar hoe deze door de geestelijkheid werd uitgelegd;
2. Het gezag van mensen en menselijke uitlegging over de Schrift ging heersen;
3. De geestelijkheid een steeds grotere vorm van 'onfeilbaarheid' kreeg toegedicht;
En als ik daarna kijk, dan denk ik dat we wel goed op onze hoede moeten zijn, om te voorkomen dat we niet allemaal een beetje Rooms beginnen te worden. Een mooi boek om hiervan wat terug te vinden is: De toeleidende weg tot Christus van ds. C. Harinck.
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Dit fenomeen zie ik ook steeds meer binnen de reformatorische gezindte. Een tijdje geleden was een meisje uit de klas van mijn zusje overleden en op haar facebook stonden heel veel berichtjes in de trant van:Mara schreef:Een dode kan niet horen. En als wij toch een dode vragen om voorspraak, hoe weten wij dat dit een wedergeborene is? Het is een gruwel als je mensen op een begrafenis hoort praten tegen een kist, alsof de overledene het nog zou horen. Dat zie je helaas in toenemende mate gebeuren.DDD schreef:@Mara:
Zolang de bijbel er over zwijgt, heb ik er geen oordeel over. Ik noem het niets. Ik constateer alleen dat in de protestantse traditie het niet gebruikelijk is en in de Rooms-Katholieke traditie wel. Ik vermoed dat met de zuivering van alle heiligenverering ten tijde van de Reformatie dit gebruik ook is verdwenen. Misschien uit voorzichtigheid, of mogelijk ook met een goede reden. Ik weet het niet.
Op basis van de bijbel zie ik geen reden waarom ik zou veronderstellen dat in de hemel geen kennis is van wat op aarde gebeurt, integendeel. Er is blijdschap in de hemel over één zondaar die zich bekeert. Als er geen bezwaar is om aan DIA te vragen voor mij te bidden dan durf ik niet te beweren dat een verzoek aan een overledene afgoderij is. Dat is namelijk nogal een aantijging. En wie Gods oogappel aanraakt, raakt God zelf aan.
.
- Rest in peace
- Je hebt hard gevocht en moeten verliezen van deze rotziekte.
- Ik weet dat je me ziet en aan me denk. Ik zal je nooit vergeten.
- Je bent nu in de hemel zodat ik weet dat ik je altijd kan zien.
Ja dit waren jongeren van het Fruijtier. Ik vind dat onbegrijpelijk.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
David deed hetzelfde in 2 Sam 1:26. Zeker de eerste twee uitspraken zou ik niet veroordelen.vlinder schreef:Dit fenomeen zie ik ook steeds meer binnen de reformatorische gezindte. Een tijdje geleden was een meisje uit de klas van mijn zusje overleden en op haar facebook stonden heel veel berichtjes in de trant van:Mara schreef:Een dode kan niet horen. En als wij toch een dode vragen om voorspraak, hoe weten wij dat dit een wedergeborene is? Het is een gruwel als je mensen op een begrafenis hoort praten tegen een kist, alsof de overledene het nog zou horen. Dat zie je helaas in toenemende mate gebeuren.DDD schreef:@Mara:
Zolang de bijbel er over zwijgt, heb ik er geen oordeel over. Ik noem het niets. Ik constateer alleen dat in de protestantse traditie het niet gebruikelijk is en in de Rooms-Katholieke traditie wel. Ik vermoed dat met de zuivering van alle heiligenverering ten tijde van de Reformatie dit gebruik ook is verdwenen. Misschien uit voorzichtigheid, of mogelijk ook met een goede reden. Ik weet het niet.
Op basis van de bijbel zie ik geen reden waarom ik zou veronderstellen dat in de hemel geen kennis is van wat op aarde gebeurt, integendeel. Er is blijdschap in de hemel over één zondaar die zich bekeert. Als er geen bezwaar is om aan DIA te vragen voor mij te bidden dan durf ik niet te beweren dat een verzoek aan een overledene afgoderij is. Dat is namelijk nogal een aantijging. En wie Gods oogappel aanraakt, raakt God zelf aan.
.
- Rest in peace
- Je hebt hard gevocht en moeten verliezen van deze rotziekte.
- Ik weet dat je me ziet en aan me denk. Ik zal je nooit vergeten.
- Je bent nu in de hemel zodat ik weet dat ik je altijd kan zien.
Ja dit waren jongeren van het Fruijtier. Ik vind dat onbegrijpelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Dat klinkt zeker heel akelig, vooral door jongeren die uit een bepaalde gezindte afkomstig zijn.vlinder schreef:Dit fenomeen zie ik ook steeds meer binnen de reformatorische gezindte. Een tijdje geleden was een meisje uit de klas van mijn zusje overleden en op haar facebook stonden heel veel berichtjes in de trant van:Mara schreef:Een dode kan niet horen. En als wij toch een dode vragen om voorspraak, hoe weten wij dat dit een wedergeborene is? Het is een gruwel als je mensen op een begrafenis hoort praten tegen een kist, alsof de overledene het nog zou horen. Dat zie je helaas in toenemende mate gebeuren.DDD schreef:@Mara:
Zolang de bijbel er over zwijgt, heb ik er geen oordeel over. Ik noem het niets. Ik constateer alleen dat in de protestantse traditie het niet gebruikelijk is en in de Rooms-Katholieke traditie wel. Ik vermoed dat met de zuivering van alle heiligenverering ten tijde van de Reformatie dit gebruik ook is verdwenen. Misschien uit voorzichtigheid, of mogelijk ook met een goede reden. Ik weet het niet.
Op basis van de bijbel zie ik geen reden waarom ik zou veronderstellen dat in de hemel geen kennis is van wat op aarde gebeurt, integendeel. Er is blijdschap in de hemel over één zondaar die zich bekeert. Als er geen bezwaar is om aan DIA te vragen voor mij te bidden dan durf ik niet te beweren dat een verzoek aan een overledene afgoderij is. Dat is namelijk nogal een aantijging. En wie Gods oogappel aanraakt, raakt God zelf aan.
.
- Rest in peace
- Je hebt hard gevocht en moeten verliezen van deze rotziekte.
- Ik weet dat je me ziet en aan me denk. Ik zal je nooit vergeten.
- Je bent nu in de hemel zodat ik weet dat ik je altijd kan zien.
Ja dit waren jongeren van het Fruijtier. Ik vind dat onbegrijpelijk.
De term "rotziekte" is zo onbegrijpelijk, maar eigenlijk ben je dan in opstand tegen God, die ons alles uit Zijn Hand doet toekomen, dus ook ziekte!
De mens wil er niet aan dat ziekte en dood bij het leven is gaan horen, door de zondeval.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Zo heb ik het nog nooit gezien. Maar persoonlijk denk ik wel dat het zinloos is. Een dode kan toch niet horen? Of kunnen we daadwerkelijk communiceren met de doden?parsifal schreef:David deed hetzelfde in 2 Sam 1:26. Zeker de eerste twee uitspraken zou ik niet veroordelen.vlinder schreef:Dit fenomeen zie ik ook steeds meer binnen de reformatorische gezindte. Een tijdje geleden was een meisje uit de klas van mijn zusje overleden en op haar facebook stonden heel veel berichtjes in de trant van:Mara schreef: Een dode kan niet horen. En als wij toch een dode vragen om voorspraak, hoe weten wij dat dit een wedergeborene is? Het is een gruwel als je mensen op een begrafenis hoort praten tegen een kist, alsof de overledene het nog zou horen. Dat zie je helaas in toenemende mate gebeuren.
- Rest in peace
- Je hebt hard gevocht en moeten verliezen van deze rotziekte.
- Ik weet dat je me ziet en aan me denk. Ik zal je nooit vergeten.
- Je bent nu in de hemel zodat ik weet dat ik je altijd kan zien.
Ja dit waren jongeren van het Fruijtier. Ik vind dat onbegrijpelijk.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Ik denk het niet, maar veel mensen praten ook tegen hun computer (vooral als die niet doet wat ze willen). Ik kan me voorstellen dat in het geval van het verlies van een dierbare je spreken is alsof diegene je kan horen.vlinder schreef:Zo heb ik het nog nooit gezien. Maar persoonlijk denk ik wel dat het zinloos is. Een dode kan toch niet horen? Of kunnen we daadwerkelijk communiceren met de doden?parsifal schreef:David deed hetzelfde in 2 Sam 1:26. Zeker de eerste twee uitspraken zou ik niet veroordelen.vlinder schreef:Dit fenomeen zie ik ook steeds meer binnen de reformatorische gezindte. Een tijdje geleden was een meisje uit de klas van mijn zusje overleden en op haar facebook stonden heel veel berichtjes in de trant van:Mara schreef: Een dode kan niet horen. En als wij toch een dode vragen om voorspraak, hoe weten wij dat dit een wedergeborene is? Het is een gruwel als je mensen op een begrafenis hoort praten tegen een kist, alsof de overledene het nog zou horen. Dat zie je helaas in toenemende mate gebeuren.
- Rest in peace
- Je hebt hard gevocht en moeten verliezen van deze rotziekte.
- Ik weet dat je me ziet en aan me denk. Ik zal je nooit vergeten.
- Je bent nu in de hemel zodat ik weet dat ik je altijd kan zien.
Ja dit waren jongeren van het Fruijtier. Ik vind dat onbegrijpelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Meen je dit serieus?parsifal schreef:
Ik denk het niet, maar veel mensen praten ook tegen hun computer (vooral als die niet doet wat ze willen). Ik kan me voorstellen dat in het geval van het verlies van een dierbare je spreken is alsof diegene je kan horen.

Het praten tegen een tegenstribbelend apparaat is toch iets heel anders dan een overleden dierbare?
Je kunt er bij tijden naar verlangen, om nog even met diegene te kunnen praten, maar je gaat toch niet tegen een kist of grafsteen praten, als christen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
En daarbij: als een man nadat zijn vrouw overleden is, zegt: "O, ik kan je niet missen" is dat nog anders dan wat er tegenwoordig gebeurt, dat iemand bij een begrafenis wordt toegesproken alsof diegene erbij is.Mara schreef:Meen je dit serieus?parsifal schreef:
Ik denk het niet, maar veel mensen praten ook tegen hun computer (vooral als die niet doet wat ze willen). Ik kan me voorstellen dat in het geval van het verlies van een dierbare je spreken is alsof diegene je kan horen.![]()
Het praten tegen een tegenstribbelend apparaat is toch iets heel anders dan een overleden dierbare?
Je kunt er bij tijden naar verlangen, om nog even met diegene te kunnen praten, maar je gaat toch niet tegen een kist of grafsteen praten, als christen!
Ik zie de uitspraken van David meer in lijn met het eerste.
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Ja, ik ook.eilander schreef:En daarbij: als een man nadat zijn vrouw overleden is, zegt: "O, ik kan je niet missen" is dat nog anders dan wat er tegenwoordig gebeurt, dat iemand bij een begrafenis wordt toegesproken alsof diegene erbij is.Mara schreef:Meen je dit serieus?parsifal schreef:
Ik denk het niet, maar veel mensen praten ook tegen hun computer (vooral als die niet doet wat ze willen). Ik kan me voorstellen dat in het geval van het verlies van een dierbare je spreken is alsof diegene je kan horen.![]()
Het praten tegen een tegenstribbelend apparaat is toch iets heel anders dan een overleden dierbare?
Je kunt er bij tijden naar verlangen, om nog even met diegene te kunnen praten, maar je gaat toch niet tegen een kist of grafsteen praten, als christen!
Ik zie de uitspraken van David meer in lijn met het eerste.
Maar dat is heel iets anders dan die verschrikkelijke uitspraken op de social media, zoals "de wereld" dat ook placht te doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Ik stond een keer met een moeder bij een kist van haar zoon die van zaterdag- op zondagnacht in het verkeer was omgekomen. Ze stelde allemaal vragen aan haar zoon, terwijl ze wist dat die nooit beantwoord konden worden.
Toch vond ik het zó ontzettend aangrijpend en kon ik het me zó goed voorstellen.
Vragen als: had je wel een Borg voor je schuld toen je zo onverwacht voor God moest verschijnen?
Ze besefte heus wel dat hij niets meer kon horen. En toch denk ik niet dat ze er perse verkeerd aan deed.
Toch vond ik het zó ontzettend aangrijpend en kon ik het me zó goed voorstellen.
Vragen als: had je wel een Borg voor je schuld toen je zo onverwacht voor God moest verschijnen?
Ze besefte heus wel dat hij niets meer kon horen. En toch denk ik niet dat ze er perse verkeerd aan deed.
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Precies. En overigens is het voorbeeld van Absolom wel mooi inderdaad. Ik denk dat hierbij vooral ook moet worden bedacht wat pastoraal is, niet wat met de theologische feiten klopt.
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Ik moest enkele weken geleden een rouwdienst bijwonen van de vriend van mijn broer.
Het was in een vrijzinnige PKN gemeente. Door de pator (pastores was het in feite) werd
ook tot de dode gesproken... En voor zijn hond gebeden!
En tenslotte aan het graf leek ze ook nog een Goddelijke Almacht te bezitten:
Met een of andere bezwering sprak ze dat ze hem in de handen van de
hemelse vader legde...
Daarna zei ze:
Dag Harm, tjuus!
En ze breide zegenend de handen over het graf uit....
Het was in een vrijzinnige PKN gemeente. Door de pator (pastores was het in feite) werd
ook tot de dode gesproken... En voor zijn hond gebeden!
En tenslotte aan het graf leek ze ook nog een Goddelijke Almacht te bezitten:
Met een of andere bezwering sprak ze dat ze hem in de handen van de
hemelse vader legde...
Daarna zei ze:
Dag Harm, tjuus!
En ze breide zegenend de handen over het graf uit....
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Als het maar pastoraal is, zo rekent men tegenwoordig. Dan hoeft het niet met de theologische feiten te kloppen...
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Pastores is het meervoud van pastor.-DIA- schreef:Ik moest enkele weken geleden een rouwdienst bijwonen van de vriend van mijn broer.
Het was in een vrijzinnige PKN gemeente. Door de pator (pastores was het in feite) werd
ook tot de dode gesproken... En voor zijn hond gebeden!
En tenslotte aan het graf leek ze ook nog een Goddelijke Almacht te bezitten:
Met een of andere bezwering sprak ze dat ze hem in de handen van de
hemelse vader legde...
Daarna zei ze:
Dag Harm, tjuus!
En ze breide zegenend de handen over het graf uit....
Een vrouwelijk pastor is ook pastor.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Aha, jij weet hoe "men" tegenwoordig rekent.Tiberius schreef:Als het maar pastoraal is, zo rekent men tegenwoordig. Dan hoeft het niet met de theologische feiten te kloppen...
Da's handig

~~Soli Deo Gloria~~