Paus treedt terug

eilander
Moderator

Re: Paus treedt terug

Bericht door eilander »

Zita schreef:Voor zover ik had begrepen mag het conclaaf ook niet niet-lid kiezen. Mij bijvoorbeeld. Alleen is het de gewoonte dat ze een kardinaal kiezen.
Moet ik dit lezen als een officiële kandidaatstelling?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:
Zita schreef:Voor zover ik had begrepen mag het conclaaf ook niet niet-lid kiezen. Mij bijvoorbeeld. Alleen is het de gewoonte dat ze een kardinaal kiezen.
Zita zou de tweede vrouwelijke paus zijn :yahoo

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pausin_Johanna
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Nee, dat kan niet. Je moet lid zijn van de RKK en voorts van het mannelijk geslacht. Voor zover ik weet, ben je het beide niet.
En je moet overigens ook ongetrouwd zijn...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:
Zita zou de tweede vrouwelijke paus zijn :yahoo

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pausin_Johanna
Als naam moet ze dan maar Reformanda kiezen.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Je kunt van dit alles zeggen wat je wilt, maar dan steken onze protestantse bevestigings-, intree- en afscheidsdiensten er maar schraal bij af.
Als een kandidaat tot de heilige dienst wordt bevestigd tot predikant: dat is wel weer plechtig als er naast de bevestiger meerdere predikanten mee doen aan de handoplegging (en dat is dan ook de enige keer). Verder in een nieuwe gemeente de bevestiging meestal door de consulent, de diverse toespraken bij de intree (waar iedere spreker vaak in een herhaling valt).
Bij het afscheid uit de actieve dienst (meestal op 65jaar) zou het mooi zijn als ze toegesproken worden door de vertegenwoodigers van de gemeenten die ze als predikant gediend hebben en als ze - als emeritus - in een kleine gemeente tot bijstand in het pastoraat benoemd worden ook een soort bevestiging in de nieuwe taak. En alle aanwezige predikanten in ambtskleding (toga of ambtskleding).
Maar dat zijn zo maar wat gedachten toen ik de afscheidsceremonie zag van de Paus. We kennen geen `emeritus Paus`die nog ergens in een klein dorpje tot hulppastoor benoemd wordt..... :)
Marieke

Bericht door Marieke »

Eppo Gremdaat schreef:Je kunt van dit alles zeggen wat je wilt, maar dan steken onze protestantse bevestigings-, intree- en afscheidsdiensten er maar schraal bij af.
Gelukkig wel..
Eppo Gremdaat

Marieke schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Je kunt van dit alles zeggen wat je wilt, maar dan steken onze protestantse bevestigings-, intree- en afscheidsdiensten er maar schraal bij af.
Gelukkig wel..
Een beetje meer liturgische vormgeving mag best wel (En dat is niet Rooms, hoor! Dat is heel wat anders!)
caprice

Bericht door caprice »

Eppo Gremdaat schreef:
Marieke schreef:
Gelukkig wel..
Een beetje meer liturgische vormgeving mag best wel (En dat is niet Rooms, hoor! Dat is heel wat anders!)
Nee hoor. Die poppenkast hebben we niet nodig. Het Woord moet centraal staan. Het gaat niet om de prediker (de christen), maar om Christus. Waar het leven uit Hem gemist wordt, daar gaat de mens zelf wat leven maken door met zijn dorre doodsbeenderen te rammelen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef: Nee hoor. Die poppenkast hebben we niet nodig. Het Woord moet centraal staan. Het gaat niet om de prediker (de christen), maar om Christus. Waar het leven uit Hem gemist wordt, daar gaat de mens zelf wat leven maken door met zijn dorre doodsbeenderen te rammelen.
Wat zijn we weer heerlijk genuanceerd: liturgie is poppenkast en gerammel van dorre doodsbeenderen.
Misschien toch eens een beetje kijken naar de geschiedenis van de vroege kerk, Caprice? Daar werd wat afgerammeld met dorre doodsbeenderen zeg, om in jouw terminologie te blijven.
~~Soli Deo Gloria~~
Marieke

Bericht door Marieke »

Eppo Gremdaat schreef:
Marieke schreef:
Gelukkig wel..
Maar waar doel je dan op? Iets meer toespraken van vertegenwoordigers van plaatsen waar ze gestaan hebben noem je. Het zijn meestal al -tig toespraken waarbij je aangeeft dat de sprekers in herhaling vallen. Zouden nog meer toespraken dan niet tot verveling gaan leiden? Daarnaast noem je dat alle collega-predikanten in ambtsgewaad komen. Bij mijn weten gebeurt dat in onze gemeenten ook. De dominees die er komen, zijn over het algemeen helemaal in zwart pak.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marieke schreef:
Eppo Gremdaat schreef:
Marieke schreef:
Gelukkig wel..
Maar waar doel je dan op? Iets meer toespraken van vertegenwoordigers van plaatsen waar ze gestaan hebben noem je. Het zijn meestal al -tig toespraken waarbij je aangeeft dat de sprekers in herhaling vallen. Zouden nog meer toespraken dan niet tot verveling gaan leiden?
Alstublieft niet nog meer toespraken. ::please
Laat men ook eens aan de arme toehoorders denken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Alstublieft niet nog meer toespraken. ::please
Inderdaad!
Men schuwe vooral díe sprekers die zeggen: We zullen het om des tijds wille kort houden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Eppo Gremdaat

caprice schreef:
Eppo Gremdaat schreef:
Marieke schreef:
Nee hoor. Die poppenkast hebben we niet nodig. Het Woord moet centraal staan. Het gaat niet om de prediker (de christen), maar om Christus. Waar het leven uit Hem gemist wordt, daar gaat de mens zelf wat leven maken door met zijn dorre doodsbeenderen te rammelen.
Het woord moet inderdaad centraal staan - en volgens mij is dat gelukkig ook zo en wat een vreemde uitdrukking is dat over het rammelen met dorre doodsbeenderen (die kende ik nog niet).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Alstublieft niet nog meer toespraken. ::please
Inderdaad!
Men schuwe vooral díe sprekers die zeggen: We zullen het om des tijds wille kort houden.
Waarna er steevast nog een lang verhaal volgt, dikwijls zonder kop en staart.
Ik zeg maar zo, samen met iemand waar ik veel van geleerd heb: een goede toespraak duurt hoogstens 7 minuten.
Eppo Gremdaat

Jammer vind ik dat er zo misprijzend wordt gedaan over de liturgie. Heeft men daar weleens iets over gelezen (ik denk aan het boek van wijlen Dr M.A. Vrijlandt (`Liturgiek`).
Plaats reactie