Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]
Ik proef bij Vlinder een voorzichtigheid omdat in de Bijbel niet negatief over kastijding van kinderen wordt gesproken, en dat zelfs uitdrukkelijk wordt geadviseerd.
Ook als je de Bijbel ziet als het gezaghebbende Woord van God hoef je nog niet iedere uitspraak aangaande tijdelijke zaken voor je rekening te nemen. Als er in de bijbel staat dat wijn goed is voor je menigvuldige zwakheden is dat niet de mening van de heilige Geest die in de toekomst vast nog wel eens bewezen zal worden. En als er staat dat wij niet weten hoe het staat met de beenderen in de buik van de zwangere vrouw is dat geen reden om aan een echo te twijfelen. Als er staat dat kastijden goed is voor kinderen dan hoeft dat in onze culturele context niet meer zo te zijn.
Het feit dat God onveranderlijk is (in zijn trouw dan althans) wil nog niet zeggen dat iedere uitspraak van de Bijbel maar direct moet worden opgevolgd in de meest letterlijke zin. God openbaart zich in een bepaalde situatie. Daarmee hoeven we de boodschap nog niet naar believen aan de kant te schuiven, maar het is ook onvruchtbaar om dit soort dingen zo direct aan bijbelse normen en waarden te relateren. Dat kun je ook niet consequent volhouden, al was het maar omdat slaven tegenwoordig gelukkig nauwelijks meer bestaan in Nederland en veel andere Westerse landen.
Ook als je de Bijbel ziet als het gezaghebbende Woord van God hoef je nog niet iedere uitspraak aangaande tijdelijke zaken voor je rekening te nemen. Als er in de bijbel staat dat wijn goed is voor je menigvuldige zwakheden is dat niet de mening van de heilige Geest die in de toekomst vast nog wel eens bewezen zal worden. En als er staat dat wij niet weten hoe het staat met de beenderen in de buik van de zwangere vrouw is dat geen reden om aan een echo te twijfelen. Als er staat dat kastijden goed is voor kinderen dan hoeft dat in onze culturele context niet meer zo te zijn.
Het feit dat God onveranderlijk is (in zijn trouw dan althans) wil nog niet zeggen dat iedere uitspraak van de Bijbel maar direct moet worden opgevolgd in de meest letterlijke zin. God openbaart zich in een bepaalde situatie. Daarmee hoeven we de boodschap nog niet naar believen aan de kant te schuiven, maar het is ook onvruchtbaar om dit soort dingen zo direct aan bijbelse normen en waarden te relateren. Dat kun je ook niet consequent volhouden, al was het maar omdat slaven tegenwoordig gelukkig nauwelijks meer bestaan in Nederland en veel andere Westerse landen.
Het stellen dat iets in de Bijbel staat dat niet de mening van de Heilige Geest is, is schriftkritiek, want het Goddelijke Woord is door de Heilige Geest geinspireerd.DDD schreef:Als er in de bijbel staat dat wijn goed is voor je menigvuldige zwakheden is dat niet de mening van de heilige Geest die in de toekomst vast nog wel eens bewezen zal worden. En als er staat dat wij niet weten hoe het staat met de beenderen in de buik van de zwangere vrouw is dat geen reden om aan een echo te twijfelen. Als er staat dat kastijden goed is voor kinderen dan hoeft dat in onze culturele context niet meer zo te zijn.
Wij weten nog steeds niet hoe het staat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw. Op dit terrein is nog zeer veel onbekend. Het is een van de medische terreinen waar men maar heel weinig van af weet.
Ook kastijden van kinderen is heel goed. Met kastijden worden in de eerste plaats echter geen lijfstraffen bedoeld, maar ook verbaal, dus sprekend kan men a.h.w. kastijden. Volgens mij betekent kastijden niet meer dan kinderen tot gehoorzaamheid bewegen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Dat er nog veel onbekend is op dit terrein ben ik niet met je eens. Intra-uterale-operaties (dus in de baarmoeder) vinden steeds vroeger plaats en ook rondom de ontwikkeling weet met veel. Artsen zien veel meer op een echo dan jij en ik. In de meest letterlijke zin kan je inderdaad beenderen niet zien. Niet met een echo en niet via röntgenstralen. Dit omdat er veel lijmstof in de botten zit en nog niet veel kalk, dus zijn ze voor de röntgenstralen niet zichtbaar. Dus letterlijk klopt het nog steeds, maar het klopt niet dat er nog veel onbekend is op dit terrein. Alleen rondom DNA is nog niet alles bekend, vandaar dat stamceltransplantatie steeds meer wordt toegepast omdat dat eerder niet bekend was.caprice schreef:Het stellen dat iets in de Bijbel staat dat niet de mening van de Heilige Geest is, is schriftkritiek, want het Goddelijke Woord is door de Heilige Geest geinspireerd.DDD schreef:Als er in de bijbel staat dat wijn goed is voor je menigvuldige zwakheden is dat niet de mening van de heilige Geest die in de toekomst vast nog wel eens bewezen zal worden. En als er staat dat wij niet weten hoe het staat met de beenderen in de buik van de zwangere vrouw is dat geen reden om aan een echo te twijfelen. Als er staat dat kastijden goed is voor kinderen dan hoeft dat in onze culturele context niet meer zo te zijn.
Wij weten nog steeds niet hoe het staat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw. Op dit terrein is nog zeer veel onbekend. Het is een van de medische terreinen waar men maar heel weinig van af weet.
Ook kastijden van kinderen is heel goed. Met kastijden worden in de eerste plaats echter geen lijfstraffen bedoeld, maar ook verbaal, dus sprekend kan men a.h.w. kastijden. Volgens mij betekent kastijden niet meer dan kinderen tot gehoorzaamheid bewegen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Inmiddels is ook bekend hoe belangrijk het hechtingsproces na de geboorte en je jaren als kind zijn. Opgroeien bij een dominante moeder of zeer strenge vader die lijfelijke straffen niet uit de weg gaat, heeft invloed op het hele leven. Ook wat betreft de geloofsbeleving.vlinder schreef:Dat er nog veel onbekend is op dit terrein ben ik niet met je eens. Intra-uterale-operaties (dus in de baarmoeder) vinden steeds vroeger plaats en ook rondom de ontwikkeling weet met veel. Artsen zien veel meer op een echo dan jij en ik. In de meest letterlijke zin kan je inderdaad beenderen niet zien. Niet met een echo en niet via röntgenstralen. Dit omdat er veel lijmstof in de botten zit en nog niet veel kalk, dus zijn ze voor de röntgenstralen niet zichtbaar. Dus letterlijk klopt het nog steeds, maar het klopt niet dat er nog veel onbekend is op dit terrein. Alleen rondom DNA is nog niet alles bekend, vandaar dat stamceltransplantatie steeds meer wordt toegepast omdat dat eerder niet bekend was.caprice schreef:Het stellen dat iets in de Bijbel staat dat niet de mening van de Heilige Geest is, is schriftkritiek, want het Goddelijke Woord is door de Heilige Geest geinspireerd.DDD schreef:Als er in de bijbel staat dat wijn goed is voor je menigvuldige zwakheden is dat niet de mening van de heilige Geest die in de toekomst vast nog wel eens bewezen zal worden. En als er staat dat wij niet weten hoe het staat met de beenderen in de buik van de zwangere vrouw is dat geen reden om aan een echo te twijfelen. Als er staat dat kastijden goed is voor kinderen dan hoeft dat in onze culturele context niet meer zo te zijn.
Hoe moet je tot een liefdevolle Vader gaan, als je eigen vader een boze man is, met wie amper een gesprek mogelijk is?
Wat ik hierboven lees, dat een kind op de blote billen geslagen zou moeten worden. De lichamelijke pijn zal snel voorbij zijn, maar het worden littekens van binnen!
Hoe vernederend. Ik zou dat niet kunnen uitleggen aan mijn kinderen.
Kinderen die geslagen worden, worden later zelf ook vaak "slaande handen".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het gaat er vooral om hóe er geslagen wordt.
Als een vader of moeder dat uit liefde en bewogenheid doet is dat heel anders dan dat er maar lukraak gemept wordt.
En ik ben bang dat dat laatste meestal het geval is.
Maar als we zien hoe God Zelf kastijdt dan dient dat een voorbeeld voor ons te zijn.
De Heer' wou mij wel hard kastijden
maar stortte mij niet in de dood
verzachtte Vaderlijk mijn lijden
en redde mij uit alle nood
Léken we maar meer op de Heere. Dan zou het straffen onze kinderen niet schaden.
Als een vader of moeder dat uit liefde en bewogenheid doet is dat heel anders dan dat er maar lukraak gemept wordt.
En ik ben bang dat dat laatste meestal het geval is.
Maar als we zien hoe God Zelf kastijdt dan dient dat een voorbeeld voor ons te zijn.
De Heer' wou mij wel hard kastijden
maar stortte mij niet in de dood
verzachtte Vaderlijk mijn lijden
en redde mij uit alle nood
Léken we maar meer op de Heere. Dan zou het straffen onze kinderen niet schaden.
Daar ben ik het helemaal mee eens!Mara schreef:De lichamelijke pijn zal snel voorbij zijn, maar het worden littekens van binnen!
~~Soli Deo Gloria~~
- J.C. Philpot
Het zijn van een boze man als vader, met wie amper een gesprek mogelijk is word absoluut niet gepropageerd in dit boek.Mara schreef:Hoe moet je tot een liefdevolle Vader gaan, als je eigen vader een boze man is, met wie amper een gesprek mogelijk is?
Integendeel, hier word juist voor gewaarschuwd in dit boek...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik niet zonder meer.Hendrikus schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens!Mara schreef:De lichamelijke pijn zal snel voorbij zijn, maar het worden littekens van binnen!
Dezelfde redenering zou je toe kunnen passen op criminelen. Zo'n straf laat ook een litteken achter. Maar dat is nu net de bedoeling.
- JolandaOudshoorn
Over het algemeen ben ik blij dat ik mijn kinderen zonder fysiek geweld kan kastijden. Maar vergeet niet dat ook mentaal geweld littekens kan veroorzaken. Zo hoorde ik eens dat een moeder haar kind op het toilet zette en dan doortrok, met andere woorden, ze spoelde het kind als uitwerpsel weg. Of kinderen die te horen krijgen dat ze niets waard zijn, het toch nooit goed doen, enz.Hendrikus schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens!Mara schreef:De lichamelijke pijn zal snel voorbij zijn, maar het worden littekens van binnen!
Maar kinderen die nooit gestraft worden zijn ook te betreuren. Dan denk ik wel eens: had het kind eens een schop onder de k*nt gegeven, dan zou het nu een leuke knul geweest zijn.
Maar ben het wel eens met Mara en Hendrikus dat slaan op blote billen te ver gaat.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Nee, maar zo wordt het dan wel voor een kind. Een kind gaat dan dingen laten uit angst voor straf en pijn, is dat de bedoeling?J.C. Philpot schreef:Het zijn van een boze man als vader, met wie amper een gesprek mogelijk is word absoluut niet gepropageerd in dit boek.Mara schreef:Hoe moet je tot een liefdevolle Vader gaan, als je eigen vader een boze man is, met wie amper een gesprek mogelijk is?
Integendeel, hier word juist voor gewaarschuwd in dit boek...
En hoe zit het dan met kinderen die een ziekte hebben?
Die al ernstige pijn hebben, maar zij kunnen ook behoorlijk vervelend of brutaal zijn.
Een kind met kromgegroeide handjes van de reuma, ga je toch zeker niet slaan? Of een kind dat benauwd is vanwege een cardiale aandoening, ik noem maar 2 ernstige ziekten.
Ik heb van dichtbij gezien dat ouders het hier heel moeilijk mee kunnen hebben. Een ziek kind moet ook wel eens gecorrigeerd worden, anders wordt het een onaardig en onhandelbaar kind, wat niemand meer leuk vindt.
Geeft het boek hiervoor ook "tips"?
ik denk ook dat je verbaal heel veel schade aan kan richten.
Kijk eens om je heen als je aan het winkelen bent ofzo hóeveel ouders lelijk doen tegen hun kinderen.
Daar word ik altijd erg depri van.
Ik probeer dan altijd even naar zo'n kind te knipogen ofzo....maar mijn hart huilt.
Dan ben ik ook blij dat slaan in Nederland verboden is; omdat het probleem niet het slaan op zich is; maar het leven zonder God van de ouders.
Ik ben ervan overtuigd dat als een ouder oprecht met God leeft en niets anders dan het behoud van zijn kind op het oog geen schade aanricht door een kind op een liefdevolle manier te tuchtigen.
Juist het gebrek aan gezonde, liefdevolle tucht (in welke vorm je het dan ook wil gieten) is een van de oorzaken van de gezagscrisis in onze tijd.
Kijk eens om je heen als je aan het winkelen bent ofzo hóeveel ouders lelijk doen tegen hun kinderen.
Daar word ik altijd erg depri van.
Ik probeer dan altijd even naar zo'n kind te knipogen ofzo....maar mijn hart huilt.
Dan ben ik ook blij dat slaan in Nederland verboden is; omdat het probleem niet het slaan op zich is; maar het leven zonder God van de ouders.
Ik ben ervan overtuigd dat als een ouder oprecht met God leeft en niets anders dan het behoud van zijn kind op het oog geen schade aanricht door een kind op een liefdevolle manier te tuchtigen.
Juist het gebrek aan gezonde, liefdevolle tucht (in welke vorm je het dan ook wil gieten) is een van de oorzaken van de gezagscrisis in onze tijd.
Ik heb een nichtje dat nooit geslagen is, maar door haar moeder stelselmatig achtergesteld werd, genegeerd en niet goed genoeg bevonden. Ze is nu een volwassen vrouw, maar zo onzeker en nog steeds hunkerend naar moederliefde.JolandaOudshoorn schreef:Over het algemeen ben ik blij dat ik mijn kinderen zonder fysiek geweld kan kastijden. Maar vergeet niet dat ook mentaal geweld littekens kan veroorzaken. Zo hoorde ik eens dat een moeder haar kind op het toilet zette en dan doortrok, met andere woorden, ze spoelde het kind als uitwerpsel weg. Of kinderen die te horen krijgen dat ze niets waard zijn, het toch nooit goed doen, enz.Hendrikus schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens!Mara schreef:De lichamelijke pijn zal snel voorbij zijn, maar het worden littekens van binnen!
Maar kinderen die nooit gestraft worden zijn ook te betreuren. Dan denk ik wel eens: had het kind eens een schop onder de k*nt gegeven, dan zou het nu een leuke knul geweest zijn.
Maar ben het wel eens met Mara en Hendrikus dat slaan op blote billen te ver gaat.
Ze zegt nu: had mijn moeder me maar "gewoon" geslagen, ipv deze stelselmatige psychische mishandeling.
Jolanda: ik denk dat er heel wat gebeurt achter veel voordeuren, waar de buitenwereld geen weet van heeft.
Kinderartsen worden getraind om blauwe plekken en breuken te ontdekken, die onmogelijk door een val kunnen zijn veroorzaakt. Maar worden ook psychische wonden ontdekt, door onderwijzend personeel ook? Wordt daar in de opleiding ook voldoende aandacht aan geschonken?
- jakobmarin
Bovenstaande citaat staat in het hoofdstuk Van Baby tot kleuter (pag. 146)helma schreef:Ik ben nu net bij het gedeelte over lijfstraffen en zonder nog een mening te geven vind ik niet dat dit citaat helemaal recht doet aan de bedoeling van Trip. Hij probeert eerlijk te kijken naar hóe God het hanteren van de roe bedoeld tuchtmiddel heeft. En dat slaan álleen maar met een biddend liefdevol hart mag gebeuren.jakobmarin schreef:Van baby tot kleuter
(...) Als je niet slaat, neem je Gods woord niet serieus (...)
Het 'hoe' van een pak slaag:
1. Neem een kind mee naar een plek waar het het onder vier ogen kunt spreken
(...)
5. Vertel het kind hoeveel klappen het krijgt
6. Sla het kind op blote billen, zodat de slaag niet wordt opgevangen door een laag kleren.
Doe de kleren pas op het laatste moment uit. Doe ze weer aan zodra je klaar bent.
Het is beter om het kind op je schoot te leggen dan op een bed of een stoel.
7. Als je een pak slaag hebt gegeven, neem het kind dat op schoot, knuffel het (...)
8. Bid met het kind
(maar misschien ben ik nog niet ver genoeg in het boek)
Er staan ook hele mooie dingen in het boek, absoluut, maar hoe hij met kastijding omgaat vind ik echt barbaars.
Wat ik tegen hem heb: Zíjn uitleg (over de roede uit de bijbel) is de enige juiste, anders neem je Gods Woord niet serieus. jaja
De citaten komen uit een tot in detail beschreven manier hoe je in 9 stappen je kind een pak slaag kunt geven.
Zelfs daar staan mooie dingen in, maar de geciteerde vind ik echt onder de maat.
En als je ff verder leest (gaat over vanaf wanneer je moet straffen met een pak slaag) staat er dit:
Als je kind oud genoeg is om tegen je in te gaan, is het oud genoeg om bestraft te worden.
Als het zich tegen je verzet, is het ongehoorzaam. (...)
Er is bijv. sprake van opstandigheid als een klein kind tegenwerkt bij het verschonen van een luier (...).
Je volgt dan de procedure die ik hierboven heb beschreven (JM: het 9-stappen plan om een pak slaag te geven).
Je weet niet hoeveel een kind dat nog geen jaar is, kan begrijpen, maar we weten wel dat het kind al veel eerder dingen begrijpt dan dat het daar uiting aan kan geven.
(...)
Toen ons oudste kind acht maanden oud was, hadden we voor het eerst te maken met een kind dat zichzelf kon verplaatsen.
Het kroop overal naar toe. We hadden een boekenkast die bestond uit planken en bakstenen.
Margy (JM: zijn vrouw) was bang dat hij de kast over zich heen zou trekken en maakte hem duidelijk dat hij zich niet overeind mocht hijsen aan die boekenkast.
Ze haalde hem bij de boekenkast vandaan en liep de kamer uit.
Ze gluurde naar binnen en zag dat hij de kamer rondkeek. Hij zag haar niet en kroop direct terug naar de verboden boekenkast.
Hier hadden we nu een klein kindje dat nog niet kon lopen of praten, maar dat om zich heen keek of de kust veilig was zodat het ongehoorzaam kon zijn.
Het was duidelijk dat het kind oud genoeg was om gestraft te worden.
(...)
Wanneer is een kind te oud (JM: om een pak slaag te krijgen)? (...)
Zelf vind ik dat een pak slaag het meeste effect heeft bij jonge kinderen. Die zijn bang voor een pak slaag. Het onderstreept je woorden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
zover ben ik idd nog niet
baby's slaan....
dan gaat hij idd wel erg ver....
baby's slaan....

dan gaat hij idd wel erg ver....
Ik ben verbijsterd........ een baby die tegen werkt bij het verschonen van 'n luier.... lieve help je kunt dit toch niet serieus meer nemen.....jakobmarin schreef:Bovenstaande citaat staat in het hoofdstuk Van Baby tot kleuter (pag. 146)helma schreef:Ik ben nu net bij het gedeelte over lijfstraffen en zonder nog een mening te geven vind ik niet dat dit citaat helemaal recht doet aan de bedoeling van Trip. Hij probeert eerlijk te kijken naar hóe God het hanteren van de roe bedoeld tuchtmiddel heeft. En dat slaan álleen maar met een biddend liefdevol hart mag gebeuren.jakobmarin schreef:Van baby tot kleuter
(...) Als je niet slaat, neem je Gods woord niet serieus (...)
Het 'hoe' van een pak slaag:
1. Neem een kind mee naar een plek waar het het onder vier ogen kunt spreken
(...)
5. Vertel het kind hoeveel klappen het krijgt
6. Sla het kind op blote billen, zodat de slaag niet wordt opgevangen door een laag kleren.
Doe de kleren pas op het laatste moment uit. Doe ze weer aan zodra je klaar bent.
Het is beter om het kind op je schoot te leggen dan op een bed of een stoel.
7. Als je een pak slaag hebt gegeven, neem het kind dat op schoot, knuffel het (...)
8. Bid met het kind
(maar misschien ben ik nog niet ver genoeg in het boek)
Er staan ook hele mooie dingen in het boek, absoluut, maar hoe hij met kastijding omgaat vind ik echt barbaars.
Wat ik tegen hem heb: Zíjn uitleg (over de roede uit de bijbel) is de enige juiste, anders neem je Gods Woord niet serieus. jaja
De citaten komen uit een tot in detail beschreven manier hoe je in 9 stappen je kind een pak slaag kunt geven.
Zelfs daar staan mooie dingen in, maar de geciteerde vind ik echt onder de maat.
En als je ff verder leest (gaat over vanaf wanneer je moet straffen met een pak slaag) staat er dit:
Als je kind oud genoeg is om tegen je in te gaan, is het oud genoeg om bestraft te worden.
Als het zich tegen je verzet, is het ongehoorzaam. (...)
Er is bijv. sprake van opstandigheid als een klein kind tegenwerkt bij het verschonen van een luier (...).
Je volgt dan de procedure die ik hierboven heb beschreven (JM: het 9-stappen plan om een pak slaag te geven).
Je weet niet hoeveel een kind dat nog geen jaar is, kan begrijpen, maar we weten wel dat het kind al veel eerder dingen begrijpt dan dat het daar uiting aan kan geven.
(...)
Toen ons oudste kind acht maanden oud was, hadden we voor het eerst te maken met een kind dat zichzelf kon verplaatsen.
Het kroop overal naar toe. We hadden een boekenkast die bestond uit planken en bakstenen.
Margy (JM: zijn vrouw) was bang dat hij de kast over zich heen zou trekken en maakte hem duidelijk dat hij zich niet overeind mocht hijsen aan die boekenkast.
Ze haalde hem bij de boekenkast vandaan en liep de kamer uit.
Ze gluurde naar binnen en zag dat hij de kamer rondkeek. Hij zag haar niet en kroop direct terug naar de verboden boekenkast.
Hier hadden we nu een klein kindje dat nog niet kon lopen of praten, maar dat om zich heen keek of de kust veilig was zodat het ongehoorzaam kon zijn.
Het was duidelijk dat het kind oud genoeg was om gestraft te worden.
(...)
Wanneer is een kind te oud (JM: om een pak slaag te krijgen)? (...)
Zelf vind ik dat een pak slaag het meeste effect heeft bij jonge kinderen. Die zijn bang voor een pak slaag. Het onderstreept je woorden.