Vraag over GGiN

Jo-Ann

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Jo-Ann »

huisman schreef:
caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Alle kerken van gerefomeerde zijde zeggen de leer van de 3FvE te volgen...toch zijn wij meer dan 10x gereformeerd
met grote leerverschillen..dus het kan.
In een ander topic ging het over de gemeentes in Rotterdam en dan blijkt dat een en ander ruim honderd jaar geleden ook al speelde. Er waren groepjes rondom Kersten, ds. Overduin, Pleun Kleijn, en nog een paar (weet ik zo niet meer uit mijn hoofd). En toch was het ook een stad waarin veel van Gods volk woonde, ondanks alle verschillen, eergeschillen en twisten.
Hoe het kan weet ik ook niet, maar ook toen was men al 10 keer gereformeerd.
caprice

Bericht door caprice »

Pleun Kleijn kon goed overweg met ds. W.C. Lamain, en bezocht ook diensten van ds. G.H. Kersten. Dus geestelijke eenheid was er wel.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

huisman schreef:
caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Blijf maar gewoon in je kerkverband zolang er Oud-Hervormd gepreekt wordt. Dat is in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Ik heb vorige week een preek gelezen van Costerus uit zijn boek "De geestelijke mens"" over de wedergeboorte (Joh3:3). Ik ben wel eens bang dat de schema's die er in de twinstigste eeuw gemaakt zijn over hoe de wedergeoorte zou moeten plaatsvinden de Schriftuurlijke leer uit de 16e en 17e eeuw heeft verduisterd.
Beste Caprice en Huisman,
Het boek van Ds. Florentius Costérus is echt een aanrader, om zijn eenvoud en helderheid.
Géén schema's die de kern waar het om gaat vertroebelen en verduisteren.
Lees ook eens die preek over de rechtvaardigmaking, zo helder verwoord over de tekstwoorden Romeinen 5:1.
Wat Justus Vermeer's oefeningen over de wedergeboorte betreft, die is eveneens ook zo helder, daarin wordt ook zo Schriftuurlijk, zo letterlijk kernachtig aangegeven wat wedergeboorte is, en wie de wedergeborenen zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
MarthaMartha schreef:
Simon schreef:Minstens zoveel dan.
Het is in ieder geval dichterbij, makkelijker, goedkoper en wel zo logisch, toch?
Of komen afrikaanse evangelisten naar NL en gaan wij daar heen?
Zelfs dat maakt niet uit, als God ze maar gebruikt en hun werk zegent, waar dan ook!

Het raakt mij als jij zegt dat het werk van Mbuma meer liefdadigheid aan armen is dan evangelisatie.
Ben je er geweest? Heb je gezien hoe de zendingswerkers, die zich 6 slagen in de rondte werken, werkelijk ELKE mogelijkheid aangrijpen om het evangelie door te geven? Heb je gezien hoe ze naast hun werk allerlei activiteiten ontwikkelen, zondagsschool draaien, bijbelstudies doen met het personeel? Heb je de evangelist gezien die dagenlang van bed naar bed gaat om het Woord te delen?

Nee? dan moet je je oordelende mond eens een keer houden!
Nee, dat heb ik inderdaad niet gezien.
Ik constateer alleen dat het opmerkelijk is dat de afrikaanse Spurgeon uit Zambia (Conrad Mbewe) naar Nederland komt, terwijl wij daar in Afrika zo keihard bezig zijn met naastenliefde en evangelisatie , terwijl we hier zo'n tegenovergestelde reputatie hebben:
http://www.refoweb.nl/dwars/1031/-refow ... tolerant-/
De schrijver van het refoweb-artikel beweert dus in feite dat de grote geleerdheid van
dr. Op 't Hof hem tot razernij brengt??
Echt, het zijn zeker niet alleen de geleerde die deze dingen opmerken en er ernstig
tegen waarschuwen. Heeft dan al Gods volk het contact met de werkelijkheid verloren?
Als men het tegenwoordig niet meer kan begrijpen gebeurt precies hetzelfde als wat
men van Paulus zei: Gij raast, de grote geleerdheid heeft u tot razernij gebracht.
En dan ook dit: De toon waarop dit refoweb-artikel is geschreven. Is dit nu iets waar
men nog jaloers op kan worden? Wordt hier de Christus nu uitgestald in al zijn
schoonhein, noodzakelijkheid, enz.? Neen, dit is pure rebellie. Sorry dat ik het wat
scherp zeg, maar in dit geval ligt dat er zo duidelijk bovenop dat iedereeen dit
kan constateren. Je mag alles zeggen, (bijna) maar wordt alsjeblieft niet te duidelijk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
peterf

Bericht door peterf »

-DIA- schreef:De schrijver van het refoweb-artikel beweert dus in feite dat de grote geleerdheid van
dr. Op 't Hof hem tot razernij brengt??
Echt, het zijn zeker niet alleen de geleerde die deze dingen opmerken en er ernstig
tegen waarschuwen. Heeft dan al Gods volk het contact met de werkelijkheid verloren?
Als men het tegenwoordig niet meer kan begrijpen gebeurt precies hetzelfde als wat
men van Paulus zei: Gij raast, de grote geleerdheid heeft u tot razernij gebracht.
En dan ook dit: De toon waarop dit refoweb-artikel is geschreven. Is dit nu iets waar
men nog jaloers op kan worden? Wordt hier de Christus nu uitgestald in al zijn
schoonhein, noodzakelijkheid, enz.? Neen, dit is pure rebellie. Sorry dat ik het wat
scherp zeg, maar in dit geval ligt dat er zo duidelijk bovenop dat iedereeen dit
kan constateren. Je mag alles zeggen, (bijna) maar wordt alsjeblieft niet te duidelijk.
Ik ben het met je eens DIA, volgens mij laat de reactie op refoweb precies zien wat dr. Op 't Hof bedoeld. Zodra iemand bepaalde principes heeft en daarvoor uit komt en als dit afwijkt van de gemiddelde (reformatorische) burger, is er geen begrip. In een aantal gevallen en personen ligt er (te) veel nadruk op de uiterlijke zaken. Echter, de laatste tijd hoor je veel mensen een soort tegenhanger creëren, namelijk dat er helemaal niet meer over uiterlijke zaken gepraat mag worden. Zeker niet in kritische zin.
learsi

Bericht door learsi »

SecorDabar schreef:
Beste Caprice en Huisman,
Het boek van Ds. Florentius Costérus is echt een aanrader, om zijn eenvoud en helderheid.
Géén schema's die de kern waar het om gaat vertroebelen en verduisteren.
Lees ook eens die preek over de rechtvaardigmaking, zo helder verwoord over de tekstwoorden Romeinen 5:1.
Wat Justus Vermeer's oefeningen over de wedergeboorte betreft, die is eveneens ook zo helder, daarin wordt ook zo Schriftuurlijk, zo letterlijk kernachtig aangegeven wat wedergeboorte is, en wie de wedergeborenen zijn.
Heb Costerus staan. Heb de eerste 80 blz. gelezen. Gewoon goed. Aan te raden.
Is alweer een tijdje geleden.
Steeds als ik het boek zie staan, hoop ik er nog eens tijd voor te krijgen.
Van Justus heb ik drie oude boeken staan.
Ben er nog niet aan toegekomen.

h.g.
Learsi
Plaats reactie