Paus treedt terug

parsifal

Re: Paus treedt terug

Bericht door parsifal »

DDD schreef:
http://www.rkk.nl/katholicisme/de-nieuw ... D1109.html

Het valt me op dat op dit forum erg veel onjuiste dingen over de RKK worden gesproken. Het lijkt me wel goed te beseffen dat wij van ieder ijdel woord eenmaal verantwoording moeten afleggen. Het is met de huidige internetmiddelen toch echt niet zo moeilijk om dit soort dingen even te verifieren voordat je wat roept.
Ik zie dat ik een knipbeurt kreeg omdat ik iemand beschuldigde van het verdraaien van woorden. Of dat terecht is of niet laat ik in het midden, maar iedereen die internet heeft kan zich orienteren op de teksten die beschikbaar zijn op de website van de RKK. Ik vind het kwalijk als citaten uit onbetrouwbare bronnen zomaar voor zoete koek worden geslikt.

Er is hier meer over the zeggen, zie bijvoorbeeld:
http://en.wikipedia.org/wiki/Extra_Eccl ... ulla_salus
De nieuwe katechismus verschilt wel van wat paus Eugene iV zegt bijvoorbeeld.

Maar een verder lezen over de betekenis van dit alles is wel goed ja.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik vind dit meer een vorm van inclusivisme lijken waarbij ik me afvraag of de RKK (specifiek) aan ons denkt met het uitspreken van deze woorden zoals DDD die hier poneert.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:en jij verwijst naar bloedplakaten die er al voor Trente waren en niet door de kerk zijn opgesteld. Het anathema betekent uitsluiting uit de Kerk (en DDD vraagt of dit in RK ogen van die tijd, automatisch uitsluiting uit de hemel betekent). Dat soms ook de doodstraf werd gegeven aan protestantse (of anabaptistische) leiders, zou door Rome verdedigt kunnen worden door te zeggen dat degenen die het (in hun ogen) vergif verspreiden gestopt moeten worden, om op die manier andere zielen te redden.

Je suggereert hier dat het anathema ook dreigende doodstraf betekent. Ik denk dat de geschiedenis leert dat dat geen automatisme is en dat de werkelijke betekenis van anathema al erg genoeg is.
De bloedplakkaten zijn op instigatie van de RK opgesteld. Scheiding van kerk en staat was er nauwelijks. Trente is opgesteld n.a.v. de reformatie. Het is de formalisering van de Roomse Leer, die al langer in zwang was en waar de reformatie zich tegen verzette. De doodstraf werd niet alleen gegeven aan hervormde predikanten (of leiders). Je zou het martelarenboek van Haemstedius eens moeten lezen.

Ik blijf volhouden dat het anathema in bepaalde perioden in bepaalde gebieden dreigende doodstraf betekende. Dat heeft de geschiedenis ons geleerd.
DDD

Bericht door DDD »

Mister schreef:Ik vind dit meer een vorm van inclusivisme lijken waarbij ik me afvraag of de RKK (specifiek) aan ons denkt met het uitspreken van deze woorden zoals DDD die hier poneert.
Nee, ze denken natuurlijk aan alle vormen van christenheid. Maar je kunt op basis van dit punt natuurlijk wel stellen dat ze niet van oordeel zijn dat al deze andere mensen verloren gaan. En dat was wel wat hier gesteld werd.
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:en jij verwijst naar bloedplakaten die er al voor Trente waren en niet door de kerk zijn opgesteld. Het anathema betekent uitsluiting uit de Kerk (en DDD vraagt of dit in RK ogen van die tijd, automatisch uitsluiting uit de hemel betekent). Dat soms ook de doodstraf werd gegeven aan protestantse (of anabaptistische) leiders, zou door Rome verdedigt kunnen worden door te zeggen dat degenen die het (in hun ogen) vergif verspreiden gestopt moeten worden, om op die manier andere zielen te redden.

Je suggereert hier dat het anathema ook dreigende doodstraf betekent. Ik denk dat de geschiedenis leert dat dat geen automatisme is en dat de werkelijke betekenis van anathema al erg genoeg is.
De bloedplakkaten zijn op instigatie van de RK opgesteld. Scheiding van kerk en staat was er nauwelijks. Trente is opgesteld n.a.v. de reformatie. Het is de formalisering van de Roomse Leer, die al langer in zwang was en waar de reformatie zich tegen verzette. De doodstraf werd niet alleen gegeven aan hervormde predikanten (of leiders). Je zou het martelarenboek van Haemstedius eens moeten lezen.

Ik blijf volhouden dat het anathema in bepaalde perioden in bepaalde gebieden dreigende doodstraf betekende. Dat heeft de geschiedenis ons geleerd.
Zeker, maar dat betekent nog niet dat dat de officiele leer was, die ongewijzigd is tot op deze dag.
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:Maar wat ben je hier nu aan het bewijzen? Dat ze mensen van buiten de RK ook 'kerk' noemen, zegt mij niets. Het heft in ieder geval de vervloekingen van Trente niet op.
Het gaat om verdoemd, niet om vervloekt.

Maar los daarvan: kennelijk betekenen die veroordelingen niet wat jij denkt dat het betekent. En als dat wel zo is dan daag ik je uit om een bewijs daarvan te leveren in plaats van aan klankexegese van een zestiende-eeuwse tekst te doen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:

Zeker, maar dat betekent nog niet dat dat de officiele leer was, die ongewijzigd is tot op deze dag.
Dus men leerde iets wel en toch niet? Of heeft men in de loop der eeuwen iets herroepen? Wanneer dan? Waar dan?
DDD

Bericht door DDD »

Men heeft niets herroepen. Dat wordt steeds gesteld en ik denk dat dat waar is. De RKK leert het nu niet. Dat blijkt uit de Katechismus. Dus leerde men het destijds ook niet, tenzij natuurlijk iemand zou kunnen bewijzen dat men het destijd wel leerde.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik vond op een weblog van een niet onbekende predikant het onderstaande.
Aandacht voor de aftredende paus

Wat een enorme media-aandacht heeft paus Benedictus XVI met de onverwachte aankondiging van zijn aftreden weten te ontketenen. Op alle nieuwszenders over bijna de gehele wereld werd de berichtgeving erdoor gedomineerd. En dat terwijl hij aan het hoofd staat van een wereldkerk die de afgelopen jaren van diezelfde media scherpe kritiek kreeg te verduren, helaas vaak terecht. En terwijl hij zelf ook niet werd gespaard vanwege onhandige publieke optredens en zijn conservatieve opvattingen. Zelfs het Nederlands Dagblad, een krant wortelt in een christelijke traditie die van de pauselijke kerk afstand neemt, wijdt er niet minder dan drie en een halve pagina aan. Vanwaar die immense belangstelling van vriend, afzijdige en vijand?

Ik kan er eigenlijk maar één antwoord op bedenken, dat is de symboolfunctie die het pausschap vervult. Het zit niet in de persoon van Joseph Ratzinger. Hij is lang niet zo’n innemende en meeslepende leidersfiguur als zijn voorganger Karol Woytila, bekend als paus Johannes Paulus II. Hij behield meer iets van een studeerkamergeleerde, zoals ook in de commentaren wordt opgemerkt.

Als het de symboolfunctie van het pontificaat is, wordt de interessante vraag waarvoor de paus dan symbool staat, en dan op dusdanige wijze dat de symboliek wordt herkend, ja dat het symbool zelfs wordt verstaan door een seculiere, Rooms-vijandige pers, en zelfs als de persoon die deze symboolfunctie vervult niet in staat is gebleken brede sympathie te wekken. Ik kan twee richtingen bedenken waarin de symboliek op een dusdanig krachtige wijze heeft gewerkt.

De ene richting is, dat hij symbool is van de eenheid van een wereldwijde en eeuwen omvattende kerk. Daar gaat een getuigenis van uit. De liturgie vertolkt de eenheid, de kerkgebouwen ademen geschiedenis. Die kerk staat, hoezeer er ook tegenaan geschopt wordt, en hoe pijnlijk ze in het Westen ook aan het inkrimpen is. Die kerk is nog steeds een factor van betekenis in allerlei ethische discussies. Deze kerk schept in al haar veelzijdigheid en variatie verbondenheid. De paus belichaamt dat.

De andere richting is, dat hij symbool is van geloof. Daarin heeft deze paus ook een persoonlijke bijdrage geleverd door de vrome boeken over Jezus die hij schreef, in de verbinding van eenvoud en geleerdheid. Maar nogmaals, dit symbool is niet afgeleid van de persoon, maar van de functie. De paus is een zichtbaar getuigenis dat er diepere en belangrijkere dingen aan de orde zijn in het leven dan economische en libertijnse belangen; dat de tijd wordt gedragen door de eeuwigheid; dat de wereld ergens heen op weg is.

Die beide symbolen versterken elkaar. Kerk, geloof en pausschap zijn met elkaar verstrengeld. Zonder geloof is de kerk niets, zonder kerk verdampt het geloof, zonder kerk en geloof is de paus een symbool van niets, zonder paus geen eenheid van kerk en geloof.

Het ontroert me enigermate dat hier een zo krachtige symboliek van het geloof en de kerk aan het werk is. Mijn ontroering wordt echter geremd door een mate van verwarring. Is dit de manier waarop de kerk in de wereld het evangelie gestalte geeft? Wat steken wij als protestantse kerken en groepen daar schamel bij af. Wij hebben allemaal ons eigen ding, waarmee we onszelf willen profileren. Behartigenswaardige zaken, ongetwijfeld. Maar we profileren ons ten koste van elkaar. We missen het overstijgende gezichtspunt, een symbool van verbinding en eenheid. Het is uitdrukking van goedbedoeld menselijk streven. De kristallisatie van het ‘alreeds’ van het heil van God, in de Romana tot uitdrukking komend in de ene kerk, het katholieke geloof en de paus, ontbreekt.

Welke les kunnen we hieruit leren? Helaas zijn er nog een paar hobbeltjes te nemen, voordat we tot hereniging met de Rooms-Katholieke Kerk kunnen komen. Ik denk vooral aan de bemiddelende rol van Maria en de wezensverandering van brood en wijn in de eucharistie door middel van de woorden van de gewijde priester. Wat dat laatste betreft, ik heb er niet de grootste moeite mee dat Rome het zo ziet, maar wel dat ze die voorstelling van zaken dwingend voorschrijft. Zou er misschien iets meer ruimte mogen zijn voor alternatieve voorstellingen van het ongrijpbare mysterie?

De weg naar hereniging met Rome is dus nog geblokkeerd. Een andere gedachte zou kunnen zijn de Roomse kerkstructuur te kopiëren in de protestantse kerken. Maar dat heeft weinig zin. Behalve dat dat nooit gaat lukken, zouden we dan een soort tegenpaus krijgen, geen symbool van eenheid, maar van verdeeldheid.

Laten we bidden voor een geestelijke en zegenrijke invulling van het pausschap door de opvolger van Benedictus, als een krachtig getuigenis van geloof en Gods volk op aarde. Laten we verder waar mogelijk verbinding zoeken daar waar we elkaar verstaan in de erkenning van onze afhankelijkheid van Christus. En laten we bidden om geopende deuren op weg naar meer eenheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Rijssen

Bericht door Rijssen »

-DIA- schreef:
Rijssen schreef:
Afgewezen schreef:
Bonny schreef:Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat mijn waarschuwing over het grote gevaar van de islam bijkans volledig genegeerd wordt. Dat de politieke schotschriften van meer dan 400 jaar oud, waarin de paus als antichrist werd neergezet, nog steeds zoveel opgeld doen.

Het zij zo.
De Institutie is geen politiek schotschrift, maar een weldoordacht geschrift, en daarin wordt het ook gezegd. Het lijkt me niet juist de reformatoren als een stelletje heethoofden te zien die maar wat riepen in het heetst van de strijd.
Dat neemt niet weg dat je niet in alles hun inzichten hoeft te delen.
Ik denk ook niet dat de reformatoren in die tijd heel objectief waren over de rk kerk, denk als ze in deze tijd waren geschreven ze het helemaal niet over de rk hadden gehad, idd Bonny eerder over de Islam.
Dat inderdaad het grootste gevaar op dit moment is.
Vroeger zeiden de mensen nog wel eens "liever turks dan paaps" dat ging en gaat echt niet op, maar geeft wel de spanning van die tijd weer.
Hmm... Lees Openbaring 9 eens, met de kanttekeningen. Daar lezen we over de de vijde engel die bazuinde...
Daarna... de zesde, en lees daarbij ook de kanttekeningen.
Dan zie je dat bij de 5e bazijn de Bisschop van Rome kan verstaan worden, en bij de 6e 'de sekte der mojammedanen' zoals de kanttekeningen de Isalam noemt.
Let wel, dit is de 6e engel, daarna volgt de 7e, en dan staat er dit: En Hij zwoer bij Dien Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn.
We zien dat bij het blazen van de 7e bazuin de tijd overgaat in de eeuwigheid. Dus direct voorafgaande aan het blazen van de 6e bazuin, waar de kanttekeningen naar de 'sekte der Mohammedanen" verwijzen.
Vergelijk ook andere betrouwbare verklaringen van vroeger en ook nog van recente datum. Dan zie je hoe dicht we wellicht bij de 7e bazuin zijn.

En dat Liever Turks dan Paaps, dat kan nooit een serieuze keuze zijn. want beiden onteren God en dat zal Zijn volk niet willen.
De leuze "Liever Turks dan Paaps" is een geuzenkreet, en zeker niet theologisch doordacht, alsof een Christen liever de ene afgod zou willen dienen dan de andere.
Vind dat je zo behoorlijk aan het speculeren bent, je kunt het ook anders lezen.
Of toepassen op bv het ottomaanse rijk, die stonden al in wenen en dat was rond het jaar 1500, de mensen in die tijd dachten dat waarschijnlijk ook dat het de eindtijd was.
1000 jaar is voor God als één dag.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Rijssen schreef:
-DIA- schreef:
Hmm... Lees Openbaring 9 eens, met de kanttekeningen. Daar lezen we over de de vijde engel die bazuinde...
Daarna... de zesde, en lees daarbij ook de kanttekeningen.
Dan zie je dat bij de 5e bazijn de Bisschop van Rome kan verstaan worden, en bij de 6e 'de sekte der mojammedanen' zoals de kanttekeningen de Isalam noemt.
Let wel, dit is de 6e engel, daarna volgt de 7e, en dan staat er dit: En Hij zwoer bij Dien Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn.
We zien dat bij het blazen van de 7e bazuin de tijd overgaat in de eeuwigheid. Dus direct voorafgaande aan het blazen van de 6e bazuin, waar de kanttekeningen naar de 'sekte der Mohammedanen" verwijzen.
Vergelijk ook andere betrouwbare verklaringen van vroeger en ook nog van recente datum. Dan zie je hoe dicht we wellicht bij de 7e bazuin zijn.

En dat Liever Turks dan Paaps, dat kan nooit een serieuze keuze zijn. want beiden onteren God en dat zal Zijn volk niet willen.
De leuze "Liever Turks dan Paaps" is een geuzenkreet, en zeker niet theologisch doordacht, alsof een Christen liever de ene afgod zou willen dienen dan de andere.
Vind dat je zo behoorlijk aan het speculeren bent, je kunt het ook anders lezen.
Of toepassen op bv het ottomaanse rijk, die stonden al in wenen en dat was rond het jaar 1500, de mensen in die tijd dachten dat waarschijnlijk ook dat het de eindtijd was.
1000 jaar is voor God als één dag.
Maar dan zegt een bekende predikant er altijd bij, als mensen zich willen beroepen op 1000 jaren zijn voor God als één dag, dan is het ook: Eén dag is voor God als duizend jaren...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Sinds 20.00 uur vanavond is er geen paus meer. Benedictus XVI is emeritus-pontifex.
Voor de liefhebbers: de leiding van de RKK berust nu bij het College van kardinalen. Onder de 80 jaar hebben ze stemrecht in het conclaaf. Hierbij de lijst met kardinalen: Naam, benoemingsjaar, geboortedatum, land van herkomst, stemrecht? en rang. Eén van de onderstaande kardinalen zal binnenkort nieuwe paus worden.

Abril y Castelló, S.
2012 1935-09-21 Spanje
ja kardinaal-diaken

Agnelo, G.M.
2001 1933-10-19 Brazilië
ja kardinaal-priester

Agré, B.
2001 1926-03-02 Ivoorkust
nee kardinaal-priester

Agustoni, G.
1994 1922-07-26 Zwitserland
nee kardinaal-priester

Alencherry, G.
2012 1945-04-19 India
ja kardinaal-priester

Álvarez Martínez, F.
2001 1925-07-14 Spanje
nee kardinaal-priester

Amato, A.
2010 1938-06-08 Italië
ja kardinaal-diaken

Amigo Vallejo, C.
2003 1934-08-23 Spanje
ja kardinaal-priester

Angelini, F.
1991 1916-08-01 Italië
nee kardinaal-priester

Antonelli, E.
2003 1936-11-18 Italië
ja kardinaal-priester

Antonetti, L.
1998 1922-07-31 Italië
nee kardinaal-priester

Arinze, F.
1985 1932-11-01 Nigeria
nee kardinaal-bisschop

Arns, P.E.
1973 1921-09-14 Brazilië
nee kardinaal-priester

Bačkis, A.J.
2001 1937-02-01 Litouwen
ja kardinaal-priester

Bagnasco, A.
2007 1943-01-14 Italië
ja kardinaal-priester

Barbarin, P.
2003 1950-10-17 Frankrijk
ja kardinaal-priester

Bartolucci, D.
2010 1917-05-07 Italië
nee kardinaal-diaken

Baum, W.W.
1976 1926-11-26 Verenigde Staten
nee kardinaal-priester

Becker, K.J.
2012 1928-04-18 Duitsland
nee kardinaal-diaken

Bergoglio, J.M.
2001 1936-12-17 Argentinië
ja kardinaal-priester

Bertello, G.
2012 1942-10-02 Italië
ja kardinaal-diaken

Bertone, T.
2003 1934-12-02 Italië
ja kardinaal-bisschop

Betori, G.
2012 1947-02-25 Italië
ja kardinaal-priester

Biffi, G.
1985 1928-06-13 Italië
nee kardinaal-priester

Bozanić, J.
2003 1949-03-20 Kroatië
ja kardinaal-priester

Brady, S.B.
2007 1939-08-16 Ierland
ja kardinaal-priester

Brandmüller, W.
2010 1929-05-01 Duitsland
nee kardinaal-diaken

Braz de Aviz, J.
2012 1947-04-29 Brazilië
ja kardinaal-diaken

Burke, R.L.
2010 1948-06-30 Verenigde Staten
ja kardinaal-diaken

Cacciavillan, A.
2001 1926-08-14 Italië
nee kardinaal-priester

Caffarra, C.
2006 1938-06-01 Italië
ja kardinaal-priester

Calcagno, D.
2012 1943-03-02 Italië
ja kardinaal-diaken

Canestri, G.
1988 1918-09-30 Italië
nee kardinaal-priester

Cañizares Llovera, A.
2006 1945-10-15 Spanje
ja kardinaal-priester

Carles Gordo, R.M.
1994 1926-09-24 Spanje
nee kardinaal-priester

Cassidy, E.I.
1991 1924-07-05 Australië
nee kardinaal-priester

Castrillón Hoyos, D.
1998 1929-07-04 Colombia
nee kardinaal-priester

Cé, M.
1979 1925-08-07 Italië
nee kardinaal-priester

Cheong Jin-Suk, N.
2006 1931-12-07 Zuid-Korea
nee kardinaal-priester

Cipriani Thorne, J.L.
2001 1943-12-28 Peru
ja kardinaal-priester

Clancy, E.B.
1988 1923-12-13 Australië
nee kardinaal-priester

Cleemis, B.
2012 1959-06-15 India
ja kardinaal-priester

Coccopalmerio, F.
2012 1938-03-06 Italië
ja kardinaal-diaken

Collins, T.C.
2012 1946-01-16 Canada
ja kardinaal-priester

Comastri, A.
2007 1943-09-17 Italië
ja kardinaal-diaken

Connell, D.
2001 1926-03-24 Ierland
nee kardinaal-priester

Coppa, G.
2007 1925-11-09 Italië
nee kardinaal-diaken

Cordero Lanza Montezemolo, A.
2006 1927-08-27 Italië
nee kardinaal-diaken

Cordes, P.J.
2007 1934-09-05 Duitsland
ja kardinaal-diaken

Cottier, G.M.M.
2003 1922-04-25 Zwitserland
nee kardinaal-diaken

Damasceno Assis,R.
2010 1937-02-15 Brazilië
ja kardinaal-priester

Danneels, G.
1983 1933-06-04 België
ja kardinaal-priester

Darmaatmadja, J.R.
1994 1934-12-20 Indonesië
ja kardinaal-priester

De Giorgi, S.
1998 1930-09-06 Italië
nee kardinaal-priester

Delly, E. III
2007 1927-10-06 Irak
nee kardinaal-patriarch

Dias, I.
2001 1936-04-14 India
ja kardinaal-priester

DiNardo, D.
2007 1949-05-23 Verenigde Staten
ja kardinaal-priester

do Nascimento, A.
1983 1925-03-01 Angola
nee kardinaal-priester

Dolan, T.M.
2012 1950-02-06 Verenigde Staten
ja kardinaal-priester

dos Santos, A.J.M.
1988 1924-03-18 Mozambique
nee kardinaal-priester

Duka, D.
2012 1943-04-26 Tsjechië
ja kardinaal-priester

Dziwisz, S.
2006 1939-04-27 Polen
ja kardinaal-priester

Egan, E.M.
2001 1932-04-02 Verenigde Staten
nee kardinaal-priester

Eijk, W.
2012 1953-06-22 Nederland
ja kardinaal-priester

Erdõ, P.
2003 1952-06-25 Hongarije
ja kardinaal-priester

Errázuriz Ossa, F.J.
2001 1933-09-05 Chili
ja kardinaal-priester

Estepa Llaurens, J.M.
2010 1926-01-01 Spanje
nee kardinaal-priester

Etchegaray, R.
1979 1922-09-25 Frankrijk
nee kardinaal-bisschop

Falcão, J.F.
1988 1925-10-23 Brazilië
nee kardinaal-priester

Farina, R.
2007 1933-09-24 Italië
ja kardinaal-diaken

Fernándes de Araújo, S.
1998 1924-08-13 Brazilië
nee kardinaal-priester

Filoni, F.
2012 1946-04-15 Italië
ja kardinaal-diaken

Furno, C.
1994 1921-12-02 Italië
nee kardinaal-priester

George, F.E.
1998 1937-01-16 Verenigde Staten
ja kardinaal-priester

Gracias, O.
2007 1944-12-24 India
ja kardinaal-priester

Grech, P.
2012 1925-12-24 Malta
nee kardinaal-diaken

Grocholewski, Z.
2001 1939-10-11 Polen
ja kardinaal-priester

Gulbinowicz, H.R.
1985 1923-10-17 Polen
nee kardinaal-priester

Harvey, J.M.
2012 1949-10-20 Verenigde Staten
ja kardinaal-diaken

Herranz Casado, J.
2003 1930-03-31 Spanje
nee kardinaal-diaken

Honoré, J.M.
2001 1920-08-13 Frankrijk
nee kardinaal-priester

Hummes, C.
2001 1934-08-08 Brazilië
ja kardinaal-priester

Husar, L.
2001 1933-02-26 Oekraïne
nee kardinaal-priester

Jaworski, M.
1998 1926-08-21 Oekraïne
nee kardinaal-priester

Karlic, E.E.
2007 1926-02-07 Argentinië
nee kardinaal-priester

Kasper, W.
2001 1933-03-05 Duitsland
ja kardinaal-priester

Keeler, W.H.
1994 1931-03-04 Verenigde Staten
nee kardinaal-priester

Kitbunchu, M.
1983 1929-01-05 Thailand
nee kardinaal-priester

Koch, K.
2010 1950-03-15 Zwitserland
ja kardinaal-diaken

Korec, J.C.
1991 1924-01-22 Slowakije
nee kardinaal-priester

Lajolo, G.
2007 1935-01-03 Italië
ja kardinaal-diaken

Law, B.F.
1985 1931-11-04 Verenigde Staten
nee kardinaal-priester

Lehmann, K.
2001 1936-05-16 Duitsland
ja kardinaal-priester

Levada, W.
2006 1936-06-15 Verenigde Staten
ja kardinaal-diaken

Lopez Rodriguez, N.D.J.
1991 1936-10-31 Dominicaanse Republiek
ja kardinaal-priester

Lourdusamy, D.S.
1985 1924-02-05 India
nee kardinaal-priester

Lozano Barragán, J.
2003 1933-01-26 Mexico
nee kardinaal-diaken

Macharski, F.
1979 1927-05-20 Polen
nee kardinaal-priester

Mahony, R.M.
1991 1936-02-27 Verenigde Staten
ja kardinaal-priester

Maida, A.J.
1994 1930-03-18 Verenigde Staten
nee kardinaal-priester

Marchisano, F.
2003 1929-06-25 Italië
nee kardinaal-diaken

Martínez Sistach, L.
2007 1937-04-29 Spanje
ja kardinaal-priester

Martínez Somalo, E.
1988 1927-03-31 Spanje
nee kardinaal-priester

Martino, R.
2003 1932-11-23 Italië
nee kardinaal-diaken

Marx, R.
2010 1953-09-21 Duitsland
ja kardinaal-priester

Mazombwe, M.J.
2010 1931-09-24 Zambia
nee kardinaal-priester

McCarrick, T.E.
2001 1930-07-07 Verenigde Staten
nee kardinaal-priester

Medina Estévez, J.A.A.
1998 1926-12-23 Chili
nee kardinaal-priester

Meisner, J.
1983 1933-12-25 Duitsland
ja kardinaal-priester

Mejía, J.M.
2001 1923-01-31 Argentinië
nee kardinaal-priester

Monsengwo Pasiny, L.
2010 1939-10-07 Congo-Kinshasa
ja kardinaal-priester

Monteiro de Castro, M.
2012 1938-03-29 Portugal
ja kardinaal-diaken

Monterisi, F.
2010 1934-05-28 Italië
ja kardinaal-diaken

Mureșan, L.
2012 1931-05-23 Roemenië
nee kardinaal-priester

Murphy-O'Connor, C.
2001 1932-08-24 Engeland
nee kardinaal-priester

Naguib, A.
2010 1935-03-07 Egypte
ja kardinaal-patriarch

Nagy, S.K.
2003 1921-09-30 Polen
nee kardinaal-diaken

Napier, W.F.
2001 1941-03-08 Zuid-Afrika
ja kardinaal-priester

Nicora, A.
2003 1937-03-16 Italië
ja kardinaal-diaken

Njue, J.
2007 1944 Kenia
ja kardinaal-priester

Nycz, K.
2010 1950-02-01 Polen
ja kardinaal-priester

O’Malley, S.P.
2006 1944-06-29 Verenigde Staten
ja kardinaal-priester

Obando Bravo, M.
1985 1926-02-02 Nicaragua
nee kardinaal-priester

O'Brien, E.F.
2012 1939-04-08 Verenigde Staten
ja kardinaal-diaken

O'Brien, K.M.P.
2003 1938-03-17 Schotland
ja kardinaal-priester

Okogie, A.O.
2003 1936-06-16 Nigeria
ja kardinaal-priester

Onaiyekan, J.
2012 1944-01-29 Nigeria
ja kardinaal-priester

Ortega y Alamino, J.L.
1994 1936-10-18 Cuba
ja kardinaal-priester

Ouellet, M.
2003 1944-06-08 Canada
ja kardinaal-priester

Panafieu, B.
2003 1931-01-26 Frankrijk
nee kardinaal-priester

Paolis, V. de
2010 1935-09-19 Italië
ja kardinaal-diaken

Paskai, L.
1988 1927-05-08 Hongarije
nee kardinaal-priester

Patabendige Don, A.M.R.
2010 1947-11-15 Sri Lanka
ja kardinaal-priester

Pell, G.
2003 1941-06-08 Australië
ja kardinaal-priester

Pengo, P.
1998 1944-08-05 Tanzania
ja kardinaal-priester

Pham Minh Mân, J.B.
2003 1934-03-05 Vietnam
ja kardinaal-priester

Piacenza, M.
2010 1944-09-15 Italië
ja kardinaal-diaken

Pimenta, S.I.
1988 1920-03-01 India
nee kardinaal-priester

Piovanelli, S.
1985 1924-02-21 Italië
nee kardinaal-priester

Poletto, S.
2001 1933-03-18 Italië
ja kardinaal-priester

Policarpo, J.D.C.
2001 1936-02-26 Portugal
ja kardinaal-priester

Poupard, P.
1985 1930-08-30 Frankrijk
nee kardinaal-priester

Pujats, J.
1998 1930-11-14 Letland
nee kardinaal-priester

Puljic, V.
1994 1945-09-08 Bosnië en Herzegovina
ja kardinaal-priester

Rai, B.B.
2012 1940-02-25 Libanon
ja kardinaal-patriarch

Ravasi, G.
2010 1942-10-18 Italië
ja kardinaal-diaken

Re, G.B.
2001 1934-01-30 Italië
ja kardinaal-bisschop

Ricard, J.P.
2006 1944-09-26 Frankrijk
ja kardinaal-priester

Ries, J.
2012 1920-04-19 België
nee kardinaal-diaken

Rigali, J.F.
2003 1935-04-19 Verenigde Staten
ja kardinaal-priester

Rivera Carrera, N.
1998 1942-06-06 Mexico
ja kardinaal-priester

Robles Ortega, F.
2007 1949-03-02 Mexico
ja kardinaal-priester

Rode, F.
2006 1934-09-23 Slovenië
ja kardinaal-diaken

Rodríguez Maradiaga, O.A.
2001 1942-12-29 Honduras
ja kardinaal-priester

Romeo, P.
2010 1938-02-20 Italië
ja kardinaal-priester

Rosales, G.
2006 1932-08-10 Filipijnen
nee kardinaal-priester

Rouco Varela, A.M.
1998 1936-08-24 Spanje
ja kardinaal-priester

Rubiano Sáenz, P.
2001 1932-09-13 Colombia
nee kardinaal-priester

Ruini, C.
1991 1931-02-19 Italië
nee kardinaal-priester

Rylko, S.
2007 1945-07-04 Polen
ja kardinaal-diaken

Salazar Gomez, R.
2012 1942-09-22 Colombia
ja kardinaal-priester

Sandoval Iñiguez, J.
1994 1933-03-28 Mexico
ja kardinaal-priester

Sandri, L.
2007 1943-11-18 Argentinië
ja kardinaal-diaken

Sarah, R.
2010 1945-06-15 Guinee
ja kardinaal-diaken

Saraiva Martins, J.
2001 1932-01-06 Portugal
nee kardinaal-bisschop

Sardi, P.
2010 1934-09-01 Italië
ja kardinaal-diaken

Sarr, T.A.
2007 1936-11-28 Senegal
ja kardinaal-priester

Scheid, E.O.
2003 1932-12-08 Brazilië
nee kardinaal-priester

Scherer, O.P.
2007 1949-09-21 Brazilië
ja kardinaal-priester

Schönborn, C.
1998 1945-01-22 Oostenrijk
ja kardinaal-priester

Schwery, H.
1991 1932-06-14 Zwitserland
nee kardinaal-priester

Scola, A.
2003 1941-11-07 Italië
ja kardinaal-priester

Sebastiani, S.
2001 1931-04-11 Italië
nee kardinaal-priester

Sepe, C.
2001 1943-06-02 Italië
ja kardinaal-priester

Sfeir, N.B.
1994 1920-05-15 Libanon
nee kardinaal-patriarch

Sgreccia, E.
2010 1928-06-06 Italië
nee kardinaal-diaken

Silvestrini, A.
1988 1923-10-23 Italië
nee kardinaal-priester

Simonis, A.J.
1985 1931-11-26 Nederland
nee kardinaal-priester

Sodano, A.
1991 1927-11-23 Italië
nee kardinaal-bisschop

Stafford, J.F.
1998 1932-07-26 Verenigde Staten
nee kardinaal-priester

Szoka, E.C.
1988 1927-09-14 Verenigde Staten
nee kardinaal-priester

Tagle, L.A.
2012 1957-06-21 Filipijnen
ja kardinaal-priester

Tauran, J.L.
2003 1943-04-03 Frankrijk
ja kardinaal-diaken

Terrazas Sandoval, J.
2001 1936-03-07 Bolivia
ja kardinaal-priester

Tettamanzi, D.
1998 1934-03-14 Italië
ja kardinaal-priester

Tomko, J.
1985 1924-03-11 Slowakije
nee kardinaal-priester

Tong Hon, J.
2012 1939-07-31 China
ja kardinaal-priester

Tonini, E.
1994 1914-07-20 Italië
nee kardinaal-priester

Toppo, T.P.
2003 1939-10-15 India
ja kardinaal-priester

Tucci, R.
2001 1921-04-19 Italië
nee kardinaal-priester

Tumi, C.W.
1988 1930-10-15 Kameroen
nee kardinaal-priester

Turcotte, J.C.
1994 1936-06-26 Canada
ja kardinaal-priester

Turkson, P.K.A.
2003 1948-10-11 Ghana
ja kardinaal-priester

Urosa Savino, J.L.
2006 1942-08-28 Venezuela
ja kardinaal-priester

Vallini, A.
2006 1940-04-17 Italië
ja kardinaal-priester

Vanhoye, A.
2006 1923-06-24 Frankrijk
nee kardinaal-diaken

Vegliò, A.M.
2012 1938-02-03 Italië
ja kardinaal-diaken

Vela Chiriboga, R.E.
2010 1934-01-01 Ecuador
ja kardinaal-priester

Versaldi, G.
2012 1943-07-30 Italië
ja kardinaal-diaken

Vidal, R.J.
1985 1931-02-06 Filipijnen
nee kardinaal-priester

Vingt-Trois, A.
2007 1942-11-07 Frankrijk
ja kardinaal-priester

Vlk, M.
1994 1932-05-17 Tsjechië
nee kardinaal-priester

Wamala, E.
1994 1926-12-15 Oeganda
nee kardinaal-priester

Wetter, F.
1985 1928-02-20 Duitsland
nee kardinaal-priester

Williams, T.S.
1983 1930-03-20 Nieuw-Zeeland
nee kardinaal-priester

Woelki, R.M.
2012 1956-08-18 Duitsland
ja kardinaal-priester

Wuerl, D.W.
2010 1940-11-12 Verenigde Staten
ja kardinaal-priester

Zen Ze-Kiun, J.
2006 1932-01-13 China
nee kardinaal-priester

Zubeir Wako, G.
2003 1941-02-27 Soedan
ja kardinaal-priester
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ze doen daar ook nog niet hard aan verjonging... ;)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:Ze doen daar ook nog niet hard aan verjonging... ;)
Nee, en op deze lijst staan ook niet zoveel vrouwen. :huhu
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Voor zover ik had begrepen mag het conclaaf ook niet niet-lid kiezen. Mij bijvoorbeeld. Alleen is het de gewoonte dat ze een kardinaal kiezen.
Plaats reactie