Beste Hendrikus,Hendrikus schreef:De ene vriend vond dat er een vreemde geest in de kerk was.-DIA- schreef: Ik weet van twee vrienden die naar een intredepreek waren geweest van een predikant hier ter plaatse. De ene vroeg aan de ander: Wat denk je? Dat ander antwoorde: Er was een vreemde geest in de kerk. Daar heeft hij wel over gezwegen. Laat het verder maar, anders wordt het te persoonlijk. Ik wou maar zeggen: Het kan zo nabij komen dat men er als het ware geen erg in heeft dat er een vreemde geest in de kerk insluipt. Dat dit door weinigen wordt opgemerkt maakt de weg vrij voor een doorgaan van een niet zuiver leer.
En vervolgens zeg je: men heeft er geen erg meer in dat er een vreemde geest in de kerk insluipt.
Dat is wel erg kort door de bocht.
Misschien had die vriend het wel mis, en was er helemaal geen vreemde geest.
In dit topic wordt van vele kanten bepleit om toch heel terughoudend te zijn met het voortborduren op meningen van mensen. Mensen zijn feilbaar, DIA, de voorbeelden daarvan worden je hier aan de lopende band opgesomd, vanuit de Schrift.
Vanuit de Schrift klinkt ook een ander geluid.
Ik denk dan aan Jeremia 24.
Ik heb daar vanmorgen een meditatie hierover geplaatst.
Jeremia kreeg wel degelijk van de Heere het gezicht tussen
die twee korfen vijgen. Wat het was, en wat het niet was.
Trouwens de apostel Paulus was ook niet zo toegevend:
Filippenzen 3:1 2 Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding