Voelhorens.

SecorDabar

Re: Voelhorens.

Bericht door SecorDabar »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Ik weet van twee vrienden die naar een intredepreek waren geweest van een predikant hier ter plaatse. De ene vroeg aan de ander: Wat denk je? Dat ander antwoorde: Er was een vreemde geest in de kerk. Daar heeft hij wel over gezwegen. Laat het verder maar, anders wordt het te persoonlijk. Ik wou maar zeggen: Het kan zo nabij komen dat men er als het ware geen erg in heeft dat er een vreemde geest in de kerk insluipt. Dat dit door weinigen wordt opgemerkt maakt de weg vrij voor een doorgaan van een niet zuiver leer.
De ene vriend vond dat er een vreemde geest in de kerk was.
En vervolgens zeg je: men heeft er geen erg meer in dat er een vreemde geest in de kerk insluipt.
Dat is wel erg kort door de bocht.
Misschien had die vriend het wel mis, en was er helemaal geen vreemde geest.
In dit topic wordt van vele kanten bepleit om toch heel terughoudend te zijn met het voortborduren op meningen van mensen. Mensen zijn feilbaar, DIA, de voorbeelden daarvan worden je hier aan de lopende band opgesomd, vanuit de Schrift.
Beste Hendrikus,
Vanuit de Schrift klinkt ook een ander geluid.
Ik denk dan aan Jeremia 24.
Ik heb daar vanmorgen een meditatie hierover geplaatst.
Jeremia kreeg wel degelijk van de Heere het gezicht tussen
die twee korfen vijgen. Wat het was, en wat het niet was.

Trouwens de apostel Paulus was ook niet zo toegevend:
Filippenzen 3:1 2 Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 15 feb 2013, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Ik weet van twee vrienden die naar een intredepreek waren geweest van een predikant hier ter plaatse. De ene vroeg aan de ander: Wat denk je? Dat ander antwoorde: Er was een vreemde geest in de kerk. Daar heeft hij wel over gezwegen. Laat het verder maar, anders wordt het te persoonlijk. Ik wou maar zeggen: Het kan zo nabij komen dat men er als het ware geen erg in heeft dat er een vreemde geest in de kerk insluipt. Dat dit door weinigen wordt opgemerkt maakt de weg vrij voor een doorgaan van een niet zuiver leer.
De ene vriend vond dat er een vreemde geest in de kerk was.
En vervolgens zeg je: men heeft er geen erg meer in dat er een vreemde geest in de kerk insluipt.
Dat is wel erg kort door de bocht.
Misschien had die vriend het wel mis, en was er helemaal geen vreemde geest.
In dit topic wordt van vele kanten bepleit om toch heel terughoudend te zijn met het voortborduren op meningen van mensen. Mensen zijn feilbaar, DIA, de voorbeelden daarvan worden je hier aan de lopende band opgesomd, vanuit de Schrift.
Ik zei het verkeerd: het moest zijn 'merkte op'.
Maakt dat enig verschil? Het blijft een feilbaar mens die iets vindt.
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:In dit topic wordt van vele kanten bepleit om toch heel terughoudend te zijn met het voortborduren op meningen van mensen. Mensen zijn feilbaar, DIA, de voorbeelden daarvan worden je hier aan de lopende band opgesomd, vanuit de Schrift.
Mensen zijn feilbaar, maar niet alles wat mensen zeggen, feilt.
Je kunt ook zo inzetten op 'ieder zijn eigen waarheid' dat er niets meer vastligt.
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ik weet het ook wel, beste vriend. Maar hoe zou ik het verder duidelijk kunnen maken?
Het is Gods gave om deze zaken te goed te kunnen doorzien. En verder zal de eeuwigheid
het wel openbaren. Wij hoeven niet altijd te oordelen, slechts op te merken. Ook de gave
van opmerken kan nog een 'algemene werking des Geestes' zijn. Dat de opmerker zelf
erbuiten valt. Begrijpt u de ernst?
Hier ben ik het volkomen mee eens DIA.
Maar begrijp je nu ook hoe voorzichtig we moeten zijn met termen als "het word bijna niet meer beleefd" of "er is nog maar een enkeling" of "de ware prediking word bijna niet meer gehoord"? Wij zijn namelijk feilbare mensen die het o zo vaak fout kunnen hebben, in bevindelijke taal, en dat bedoel ik serieus, wij zijn niet meer als een stofje op de weegschaal of een druppel in de emmer, hoe zal dat stofje of die druppel de heerlijkheid en almacht Gods kunnen begrijpen? Toch slechts maar een heel miniscuul gedeelte? Het gedeelte wat genoeg is tot de mogelijkheid tot zalig worden? Hoe kunnen wij mensen dan met onze beperkte visie en verduisterd verstand bepaalde oordelen geven? Zeker kan dat onszelf tot nadenken stemmen of onszelf tot verdriet zijn, maar het is geen vasststaand feit, ik denk dat God veel en veel meer werkt, ook zaligmakend, dan dat wij mensen kunnen opmerken...
Zeker kunnen wij feilbare mensen deze conclusie trekken, maar net wat je zegt, het is Gods gave, en de eeuwigheid zal het wel openbaren
Plaats reactie