-DIA- schreef:
Een vraagje dan nog: Wat geloof je dan van de gemeenschap der heiligen?
En dit staat in de Bijbel: De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des
Geestes Gods zijn. Als je in die wondere werken van God gelooft is het ook
niet zo moeilijk om met je blote verstand te begrijpen waar deze zegswijze
op is gefundeerd.
DIA, een serieuze vraag:
Stel, je neemt de wereldkaart voor je, en je mag de gebieden inkleuren waarvan jij/wij/reformatorisch Nederland, vinden dat er een zuivere prediking is naar onze zin, waarvan wij denken dat het op de bijbel gefundeerd is, behoudend, bevindelijk en dergelijke, ik denk serieus dat er maar een enkel stipje op de hele wereldkaart komt te staan.
Stel nu dat je inzage zou mogen krijgen in een wereldkaart die door God zelf is ingekleurd waar een zuivere prediking is en waar de kinderen van God zijn, ik weet zeker dat er veel en veel meer ingekleurd is dan dat wij zouden doen, denk je ook niet?
Sterker nog, het zou maar zo kunnen zijn dat God onze gekleurde vakjes zou uitgummen!
Jij komt uit Rijssen, daar zijn veel "leesbare brieven" geweest en misschien nog wel, maar houd je er ook rekening mee dat jij of ik of iemand anders niet dezelfde weg, dezelfde ervaringen en gevoelens hoeven te gaan? Denk je niet dat Gods weg verschillend is?
Realiseer je je dat (rechts) reformatorisch Nederland maar een heel klein stukje cultuur is die samen met tientallen andere culturen in ÉÉN grote cultuur, namelijk Jezus Christus verbonden zijn? Dat christenen uit andere plaatsen of landen misschien wellicht niets kunnen vertellen over de vierschaar, over een omhelzend en toevallend recht, over bevindelijkheid, toeleidende weg en dergelijke, maar dat ze wel kunnen zeggen dat ze oprecht geloven in Jezus Christus en dat ze dankzij Hem gezaligd zijn, in Hem en door Hem? Dat deze bevindelijke termen ook maar een klein stukje cultuur is die anderen niet begrijpen, maar dat ze daarom niet meteen een vijand zijn, of "dat het niet meer gekend en beleefd" word of dat er maar een enkeling over is, of dat het zo arm allemaal is?
Ik ben er van overtuigd dat als je aan ware christenen over de hele wereld die deze "bevindelijk behoudende" taal niet begrijpen, deze taal uitlegt in Jip en Janneke taal, dat ze dan zeggen, natuurlijk, zo is het. En dat heeft echt niets te maken met hier en daar een enkeling, of het word niet meer verstaan en dergelijke.
Gods kerk gaat door en groeit, al willen wij het vaak niet zien en willen we vaak God de weg voorschrijven, ik wil graag bekeerd worden God, maar dan wel zo en zo en met die ervaringen en bevindingen.
Ja, ik denk wel eens, wij houden God verdacht in Zijn liefde...