Paus treedt terug

refo

Re: Paus treedt terug

Bericht door refo »

O, jongens, wat moeten we nu? Is de paus nu fout of is wat we bevindelijk noemen uiteindelijk toch een restant of een insluipsel van de roomse mystiek?
Julian Brasser
Verbannen

Bericht door Julian Brasser »

Wilhelm schreef:Ik begrijp de gevoelens. Toch stel ik me dan de vraag: Zouden we de Paus als een geestelijke broeder kunnen zien?
Ik heb de boeken zelf niet gelezen, maar van zeer reformatorische mensen heb ik gehoord dat zijn boeken over Jezus toch wel heel inhoudsvol zijn.

Het blijft een lastig punt. De verhouding van gereformeerden en katholieken.
Zo is in bepaalde gebieden in de wereld de RKK de enige kerk die er is. Gods Woord gaat daar open. Zouden daar dan geen vruchten van bekering en geloof gevonden worden?

Soms vind ik de veroordelingen wat te snel en te makkelijk, ondanks de verschrikkelijke dwalingen die er in de RKK gevonden worden.
Inderdaad, in die gebieden waar de RKK de enige kerk is roepen de uitverkorenen evenzogoed uiteindelijk, door de werking des Heiligen Geestes, hetgeen in Psalm 25 staat. Als ze de parochieleden maar meegeven dat ze een leven moeten hebben als David had in Psalm 25, is het goed en wil de Heilige Geest er werken. Óf zo'n kerk dat leert heeft niets te maken met het kerkverband waar die kerk bijhoort, maar dat ligt eraan of de kerkleiders zo'n leven kennen. Dan zal het ook worden overgebracht op de gemeente/parochieleden. In onze bevindelijk-gereformeerde kerken wordt geleerd wat de bevinding inhoudt, en dat is een goede zaak, want zo worden er geen mensen bedrogen voor de eeuwigheid. Maar het gaat om de bevinding áchter de bevinding die David had in Psalm 25, en die kan alleen worden overgebracht, door de werking des Heiligen Geestes. En dat wordt over de hele wereld gedaan. Dát doet ons geloven in een wereldwijde kerk, waar er een zuivere overbrenging van de bevinding áchter de bevinding die David had in Psalm 25 is, ondanks dat er niet wereldwijd de zuivere waarheid wordt gepredikt.
Psalm 25:
1 Een psalm van David. Aleph. Tot U, o HEERE! hef ik mijn ziel op.
2 Beth. Mijn God! op U vertrouw ik; laat mij niet beschaamd worden; laat mijn vijanden niet van vreugde opspringen over mij.
3 Gimel. Ja, allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd worden; zij zullen beschaamd worden, die trouwelooslijk handelen zonder oorzaak.
4 Daleth. HEERE! maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden.
5 He. Vau. Leid mij in Uw waarheid, en leer mij, want Gij zijt de God mijns heils; U verwacht ik den gansen dag.
6 Zain. Gedenk, HEERE! Uwer barmhartigheden en Uwer goedertierenheden, want die zijn van eeuwigheid.
7 Cheth. Gedenk niet der zonden mijner jonkheid, noch mijner overtredingen; gedenk mijner naar Uw goedertierenheid, om Uwer goedheid wil, o HEERE!
8 Teth. De HEERE is goed en recht; daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in den weg.
9 Jod. Hij zal de zachtmoedigen leiden in het recht, en Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren.
10 Caph. Alle paden des HEEREN zijn goedertierenheid en waarheid, dengenen, die Zijn verbond en Zijn getuigenissen bewaren.
11 Lamed. Om Uws Naams wil, HEERE! zo vergeef mijn ongerechtigheid, want die is groot.
12 Mem. Wie is de man, die den HEERE vreest? Hij zal hem onderwijzen in den weg, dien hij zal hebben te verkiezen.
13 Nun. Zijn ziel zal vernachten in het goede, en zijn zaad zal de aarde beërven.
14 Samech. De verborgenheid des HEEREN is voor degenen, die Hem vrezen; en Zijn verbond, om hun die bekend te maken.
15 Ain. Mijn ogen zijn geduriglijk op den HEERE, want Hij zal mijn voeten uit het net uitvoeren.
16 Pe. Wend U tot mij, en wees mij genadig, want ik ben eenzaam en ellendig.
17 Tsade. De benauwdheden mijns harten hebben zich wijd uitgestrekt; voer mij uit mijn noden.
18 Resch. Aanzie mijn ellende, en mijn moeite, en neem weg al mijn zonden.
19 Resch. Aanzie mijn vijanden, want zij vermenigvuldigen, en zij haten mij met een wreveligen haat.
20 Schin. Bewaar mijn ziel, en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want ik betrouw op U.
21 Thau. Laat oprechtigheid en vroomheid mij behoeden, want ik verwacht U.
22 O God! verlos Israël uit al zijn benauwdheden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
Wilhelm schreef:Ik begrijp de gevoelens. Toch stel ik me dan de vraag: Zouden we de Paus als een geestelijke broeder kunnen zien?
Ik heb de boeken zelf niet gelezen, maar van zeer reformatorische mensen heb ik gehoord dat zijn boeken over Jezus toch wel heel inhoudsvol zijn.
Styerker nog: ik sprak onlangs een GG-ouderling die deel 1 van die triologie had gelezen en zei: Dit hoofdstuk zou ik zondag willen lezen in de leesdienst. Zeer diep, bijbels en bevindelijk.
Misschien treed de Paus wel af omdat hij wil overkomen naar de GG :huhu
Ik denk dat als er in een GG een gedeelte uit het boek 'Jezus van Nazareth' wordt gelezen en er wordt aan het einde gezegd: De gelezen preek is van ds. J.G. Raadzinger', dat vrijwel niemand door heeft dat hier iets niet klopt. ;)
Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef: Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.
Hier en daar? Wist niet dat het zo erg was in Rijssen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef: Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.
Niet alleen in Rijssen helaas... Het is maar hoe je de Bijbel leest.
En ik zeg er meteen bij dat God Zijn volk wel weet te vinden, al wonen
ze in een Roomse omgeving waar geen reformatorische kerken zijn.

Ik zou er iets van kunnen zeggen maar dan wordt het te persoonlijk.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:
Zoals je ziet: er zijn mensen die dat kunnen beoordelen blijkbaar. :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:
Domimee Bregman drukte het eens zo eenvoudig uit: Gods volk krijgt voelhorens.
Je weet wel wat hij daarmee bedoelde?
Zo is het ook: Zij verstaan elkander nader dan de band van aardse min.
Het leven voelt het leven de dood kan dat.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Mister schreef:
Ik weet niet precies waar dominee Bregman dat vond in de Bijbel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Mister schreef:
Alle Bregmannen op een stokje, een uitdrukking als "dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt" past het jou en mij niet om in de mond te nemen. Het oordeel is niet aan ons. Waarom bezondig je je daar nou toch steeds weer aan?
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Ik weet niet of Gods volk voelhorens krijgt. Ik lees daar in de Schrift niets van.
En als dat zo was dan waren er vast veel minder scheuringen, schisma's, en ruzies geweest.

Gods volk blijft gewoon zich zelf ook na ontvangene genade.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Ik weet niet of Gods volk voelhorens krijgt. Ik lees daar in de Schrift niets van.
En als dat zo was dan waren er vast veel minder scheuringen, schisma's, en ruzies geweest.

Gods volk blijft gewoon zich zelf ook na ontvangene genade.
Daarom zal dominee Bregman wel 'geleugend' hebben tot de schare die de wet niet kende.
Of zou hij het misschien ook uit de bevinding weten?
DDD

Bericht door DDD »

De bijbel leert ons wel degelijk dat geestelijk onderscheidingsvermogen een genadegave van God is. Maar om nu te zeggen dat alle kinderen van God daarmee bedeeld zijn lijkt me schromelijk overdreven. Bij mijn weten wordt het ook nergens in de bijbel als een kenmerk van ware of valse genade genoemd.

En wat dominee Bregman uit bevinding weet hoeft natuurlijk niet te kloppen met wat de bijbel zegt. Zo ver gaat zelfs de RKK niet, om de persoonlijke ervaringen van welke geestelijke dan ook als norm te stellen. Maar dat terzijde.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:De bijbel leert ons wel degelijk dat geestelijk onderscheidingsvermogen een genadegave van God is. Maar om nu te zeggen dat alle kinderen van God daarmee bedeeld zijn lijkt me schromelijk overdreven. Bij mijn weten wordt het ook nergens in de bijbel als een kenmerk van ware of valse genade genoemd.

En wat dominee Bregman uit bevinding weet hoeft natuurlijk niet te kloppen met wat de bijbel zegt. Zo ver gaat zelfs de RKK niet, om de persoonlijke ervaringen van welke geestelijke dan ook als norm te stellen. Maar dat terzijde.
Een vraagje dan nog: Wat geloof je dan van de gemeenschap der heiligen?
En dit staat in de Bijbel: De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des
Geestes Gods zijn. Als je in die wondere werken van God gelooft is het ook
niet zo moeilijk om met je blote verstand te begrijpen waar deze zegswijze
op is gefundeerd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Een vraagje dan nog: Wat geloof je dan van de gemeenschap der heiligen?
Da's een goeie vraag, DIA: wat geloof jij daar van? Dat het niet zoveel meer voorstelt met die gemeenschap, blijkbaar, afgaande op je woorden "dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevind".
Maar dat vind ik wel droevig.
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Styerker nog: ik sprak onlangs een GG-ouderling die deel 1 van die triologie had gelezen en zei: Dit hoofdstuk zou ik zondag willen lezen in de leesdienst. Zeer diep, bijbels en bevindelijk.
:oO

Zie RD:
De paus bracht verrassende openingen naar de kerken van de Reformatie. Evenzeer blijkt in zijn werk echter dat Jezus niet los verkrijgbaar is, maar ingebed is in de rooms-katholieke traditie, die het rechte zicht op Jezus dikwijls flink verduistert.
Tja.
Is in de kerken die de achterban van het RD vormen Jezus wel los verkrijgbaar dan?
Daar is Hij evenzeer ingebed in een traditie.
Als je het woord
Plaats reactie