Helemaal eens, helemaal fout en onbijbels.Erasmiaan schreef:Loop eens een willekeurige Roomse kerk binnen. Voor wie worden kaarsjes aangestoken? Ga eens praten met evangelist Van Setten in Merksem, België. Hoe de overleden misdienaar Herman Wijns daar door de bijgelovige Roomsen wordt vereerd en als bron van enige opmerkelijke genezingen wordt beschouwd. Denk eens aan alle andere bedevaartsoorden van de Roomsen. Enz., enz. En dáár is de Paus het hoofd van...Hendrikus schreef:Vraag je RK buurman of hij dit standpunt van zijn kerk onderschrijft.Mister schreef: Dat betekent dat Rome nog steeds officieel leert dat (in eigen woorden) vervloekt/in de ban is hij die door genade denkt zalig te kunnen worden zonder goed werken te doen.
Dat noem ik toch geen bijzaak.
Ik denk dat 98% van de rooms-katholieken geen idee heeft van de leerstellige scherpe kantjes van hun kerk, en dat ze graag bereid zijn om de schouders te zetten onder elk initiatief dat de kerk positief in beeld brengt, samen met elke protestant die dat ook wil.
Schoppen tegen de RK kerk vanwege leerstellige standpunten waarvan het gemiddelde RK gemeentelid zich niet bewust is, heeft m.i. geen enkele zin.
Toch zullen we in de toekomst de katholieken nog hard nodig hebben om samen mee op te trekken tegen een overheid die geen enkele antenne meer heeft voor religie en religieuze gevoelens.
Daarom kan ik het nooit hebben als mensen smalend over de paus doen.... (maar dat zal wel erg fout zijn...