Paus treedt terug

jakobmarin

Re: Paus treedt terug

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:
jakobmarin schreef: Laten we bidden om een Paus die de eenheid van de hele Bruidskerk (en niet alleen de RK) kan bevorderen, waarin Christus centraal staat!
We moeten niet te weinig van God vragen, alsof Hij maar weinig kan doen.
Laten we bidden om een paus die de dwalingen van de Rooms Katholieke Kerk erkent, zodat wereldwijd de ogen van velen opengaan voor Christus Die alléén de Weg, de Waarheid en het Leven is.
Dit leert de huidige paus ook, lees zijn boeken over Jezus.
Alleen dwalingen erkennen blijft zo theologisch en theoretisch, m.i. is eenheid hard nodig met de hele Kerk (en over bijzaken moeten we maar niet al te moeilijk doen, denk ik).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

jakobmarin schreef:
eilander schreef:
jakobmarin schreef: Laten we bidden om een Paus die de eenheid van de hele Bruidskerk (en niet alleen de RK) kan bevorderen, waarin Christus centraal staat!
Laten we bidden om een paus die de dwalingen van de Rooms Katholieke Kerk erkent, zodat wereldwijd de ogen van velen opengaan voor Christus Die alléén de Weg, de Waarheid en het Leven is.
Alleen dwalingen erkennen blijft zo theologisch en theoretisch, m.i. is eenheid hard nodig met de hele Kerk (en over bijzaken moeten we maar niet al te moeilijk doen, denk ik).
De Roomse dwalingen noem jij bijzaken??
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben ook vrij positief over deze paus: Zijn boeken over de Heere Jezus bevatten m.i. een hoop rijkdom al staan er ook dwalingen in. Ook is deze paus iemand die heel goed weet wat hij zegt en de meeste dingen die hij publiekelijk zegt zijn waar en of je het wilt of niet, de woorden van de paus worden op alle Christenen betrokken door veel buitenstaanders, daarom kun je maar beter iemand hebben die zijn waardering heeft voor Luther, die nadruk legt op zonde en genade en oog heeft voor de verdrukten.

En ja ik zie dwalingen in de RK, ik zie ook dwalingen in sommige reformatorische kerken en ik denk dat met betrekking tot de visie op het heil en verzoening het verschil tussen reformatorische kerken onderling wel eens groter kan zijn dan het verschil tussen sommige reformatorische kerken en deze paus.

Het woord van de dag is trouwens: Pontifexit
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Een schokkend bericht inderdaad. Ik was erg blij met deze paus, voor zover ik kan beoordelen was het echt een heilige Vader.

Maar waarom het een nadeel zou zijn dat Antoine Bodar homo is dat begrijp ik niet, de paus moet toch sowieso celibatair leven?
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Antoine Bodar als Paus? Ik hoop het niet... (deze mening heeft niks met zijn homo-zijn te maken trouwens).
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

De kans dat Antoine Bodar paus wordt, is ongeveer net zo groot als de kans dat Koningin Beatrix het wordt.
Men dient kardinaal te zijn om tot paus verkozen te kunnen worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

sirdanilot schreef:Antoine Bodar als Paus? Ik hoop het niet... (deze mening heeft niks met zijn homo-zijn te maken trouwens).
Zou mooi zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Volgens mij beoordelen jullie deze Paus echt te positief.
Dat hij bepaalde Roomse dwalingen niet gelijkt noemt wilt niet zeggen dat hij niet die dwalingen gewoon weg onderschrijft.
Het kan dat hij mooie dingen zegt en schrijft, maar de basis waaruit is de zelfde foute grond.

En ik vind Mariaverering, de leer dat de genade wordt uitgedeeld in de sacramenten (waarvan 5 onbijbelse sacramenten), de onbijbelse visie op goede werken en ga zo maar door ernstig genoeg zijn.

In de Bijbel waren ook mensen die goede dingen zeiden, neem een Biliam neem een Kajafas, maar daarom dwaalde ze zelf nog steeds wel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
parsifal

Bericht door parsifal »

Johann Gottfried Walther schreef:Volgens mij beoordelen jullie deze Paus echt te positief.
Dat hij bepaalde Roomse dwalingen niet gelijkt noemt wilt niet zeggen dat hij niet die dwalingen gewoon weg onderschrijft.
Het kan dat hij mooie dingen zegt en schrijft, maar de basis waaruit is de zelfde foute grond.

En ik vind Mariaverering, de leer dat de genade wordt uitgedeeld in de sacramenten (waarvan 5 onbijbelse sacramenten), de onbijbelse visie op goede werken en ga zo maar door ernstig genoeg zijn.

In de Bijbel waren ook mensen die goede dingen zeiden, neem een Biliam neem een Kajafas, maar daarom dwaalde ze zelf nog steeds wel.
De 5 niet reformatorisch sacramenten zijn niet perse onbijbels. Men zou kunnen zeggen dat het geen sacramenten behoren te zijn. Maar ik denk niet dat schuldbelijdenis, geloofsbelijdenis, huwelijk, ziekenzalving en inzegening van ambtsdragers onbijbels zijn. Als je de paus leest over goede werken, dan is het nog zo onreformatorisch niet. De visie op het avondmaal is niet echt goed en ook de status van Maria is veel te hoog (alleen kun je deze paus er niet van beschuldigen dat hij Maria boven de Heere Jezus plaatst). Ik denk zelfs dat deze paus dichter bij Calvijn en Luther staat dan sommige reformatorische kerken, waar de goede werken vervangen zijn door de toeleidende weg als merkteken van het geloof.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind de Mariaverering zoals deze paus die vormgaf beter passen bij de bijbelse boodschap dan een discussie over de vraag of Evangeliebeloften en Verbondsbeloften nu wel of niet aan alle christenen moeten worden verkondigd. Want als je daarover gaat discussieren dan bewijst dat dat je van de kern van het Evangelie niet veel begrepen hebt. En een randverschijnsel als de vraag hoe je "en vanaf nu zullen mij zaligspreken alle geslachten" moet interpreteren lijkt me daarvoor dan weer niet het criterium.

Maar inderdaad hoef ik het heus niet in alles met de paus eens te zijn. Het gaat er maar om of de wortel van de zaak in hem gevonden wordt.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Even terug naar `Bennie de Paus`: Ik bedoelde het als grapje Antoine Bodar als paus.
En: Benedictus heeft weinig of niets gedaan voor de `misbruikslachtoffers`. Geen enkel excuus aangeboden. Tenminste niet dat ik weet.
En....zoals mijn grootvader zaliger altijd zei: `het RK geloof is een geldgeloof`.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:
eilander schreef:

Dit vind ik schokkend. We kunnen omwille van eenheid echt niet doen alsof de paus een Christen in de ware zin van het Woord is. Daarvoor zijn de dwalingen binnen de RKK te groot. Dat dit hier zelfs bijzaken genoemd worden, gaat heel ver.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

eilander schreef:
jakobmarin schreef:
eilander schreef:

Dit vind ik schokkend. We kunnen omwille van eenheid echt niet doen alsof de paus een Christen in de ware zin van het Woord is. Daarvoor zijn de dwalingen binnen de RKK te groot. Dat dit hier zelfs bijzaken genoemd worden, gaat heel ver.
Eens. De anathema's van Trente staan nog steeds recht overeind.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is helemaal niet waar. Die zijn wel degelijk deels teruggenomen. Zie ook de verklaring over Luther, bijvoorbeeld.

En daarnaast: je kunt prima van harte gereformeerd zijn om toch de paus als een ware christen te erkennen. Ik begrijp eigenlijk niet op grond waarvan je iets anders zou concluderen. Als het nu een paus was zoals in de tijd van de Reformatie, die christenen vervolgde en verder vooral op geld uit was, dan was het nog een heel ander verhaal. Maar bij deze paus (en ook de vorige) kun je toch niet anders zeggen dan dat zij de kern van het christelijk geloof in alle gebrek hebben geprobeerd voor te staan?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:Dit vind ik schokkend. We kunnen omwille van eenheid echt niet doen alsof de paus een Christen in de ware zin van het Woord is. Daarvoor zijn de dwalingen binnen de RKK te groot. Dat dit hier zelfs bijzaken genoemd worden, gaat heel ver.
Je kunt de dwalingen van de RK niet vereenzelvigen met wat de Paus leert, evenals je de dwalingen in de Refo-kerken kan vereenzelvigen met een vooraanstaande predikant.
Ik ben benieuwd welke RK-dwaling je wilt noemen, die ervoor zorgt dat je geen Christen kan zijn (mocht je deze dwaling aanhangen)?

Lees zijn boeken over Jezus, en je kunt als Refo met de meeste dingen prima mee, vooral met de hoofdzaken. De bijzaken, het zij zo.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie