SGP-HB-lid gooit aardig wat stenen in de vijver van de SGP in het ND van vandaag. Enkele pikante citaten over het vrouwenstandpunt en de discussie in het HB:
- Je moet mijn rol daar niet overschatten; ik denk dat ik meehelp om al te grote bekommernis over zo'n besluit te relativeren. De vragen rondom de positie van de vrouw zijn nu niet de meest wezenlijke van dit moment. We hebben ook een koningin en verabsoluteren de zaak van het regeerambt dus niet. Dan moet je het niet zó gaan vastzetten als een Bijbels principe met eeuwigheidswaarde. Er is in de gereformeerde gezindte een gebrek aan hermeneutiek, aan het vertalen van Bijbelse uitgangspunten naar onze praktijk. Daardoor gaan mensen zich vastpinnen op onderwerpen. Dan worden ze ingehaald door de realiteit en voelt iets toegeven alsof ze slappe knieën hebben en mensen meer gehoorzaam zijn dan God. Maak er geen breekpunt van.
Mijn reactie: hèhè, eindelijk een hoofdbestuurslid dat antwoord geeft op de door mij gestelde vragen. Het vrouwenstandpunt is dus helemaal geen Bijbels principe met eeuwigheidswaarde (beginsel).
- De SGP heeft er volgens hem 'last van, dat degenen die actief zijn in de kiesverenigingen mensen zijn die zich inzetten, zonder meer, maar ze zijn niet representatief voor de kiezers en zelfs niet voor de leden van de partij'. 'De kiesverenigingen worden beheerst door de rechterflank'.
Ik ben bang dat Van de Belt gelijk heeft, maar dit niet hardop mag zeggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)