Ik denk dat jullie wat langs elkaar heen praten. Afgewezen doelt meer op de teksten waarin staat dat Jezus zegt "Ik ben in uw huis gekomen, water hebt gij niet tot mijn voeten gegeven" etc.Simon schreef:Zoals Joy zegt, het ging Jezus niet om eer en respect , maar om het feit dat de farizeeers Hem niet nodig hadden en de zondares wel.Afgewezen schreef:@joy en @simon, volgens mij begrijpen jullie me niet helemaal.
Jezus verwijt de farizeeër wat hij allemaal nagelaten heeft, dat hij Jezus niet respectvol behandeld heeft. Dat is het enige waar ik in dit verband op doel.
Ze toonde veel tekenen van spijt en berouw. Zij nam een albasten vaasje met balsem mee en ging schreiend achter Hem, bij zijn voeten staan. Haar tranen maakten zijn voeten nat, die ze met haar hoofdhaar afdroogde. Zij kuste ze keer op keer en zalfde ze met de balsem. Jezus zei: Zij heeft veel LIEFDE betoond.
Jezus wil geen eer maar barmhartigheid staat er letterlijk, zoals Joy ook al zei.
Respect in hierarchische termen vind ik een woord wat hier gewoon niet past, en dat was waar jij naar refereerde.
Het was niet de bedoeling om bits te reageren.
Dat heeft wel degelijk met een behandeling van respect te maken.