Dit lezende bedacht ik me dat er (zeer) goede trainingen zijn om mensen enig inzicht te geven in de huidige opzet van de economie. Dat levert wel geen oplossing voor de verkwisting en verspilling die plaats vind maar het geeft in ieder geval enig begrip dat de verhoudingen tussen (in geld uitgedrukt) tijd (loonkosten), goederen, transportkosten etc. in de loop der tijd aan verandering onderhevig zijn.Afgewezen schreef:Ja, die verhalen ken ik. In onze stad zijn ze er ook gemakkelijk van. Gebouwen van 40 jaar oud, weg ermee. Nieuwe neerzetten is veel goedkoper en veel beter. Economischer en zo.Luther schreef:Laat ik een neutraal voorbeeld geven: op mijn werk hadden we enkele jaren geleden een verbouwing. Met het grootste gemak werd er iets weggesloopt, dat er nog slechts 4 jaar stond. Ik vroeg me toen af: had dat nog hergebruikt kunnen worden. Het antwoord luidde dat weghalen, herplaatsen, hergebruiken duurder zou zijn dan slopen en daarna nieuwe aanschaf. het ging in dit geval om een keukenblok.
Ik vind dat verbijsterend. Het zal rekenkundig allemaal kloppen, economisch de beste deal zijn, maar iets zegt me dat het niet klopt.
Je moet het allemaal maar geloven.
Maar goed, dat zijn niet speciaal refo's.
In het voorbeeld van @Luther is het niet hergebruiken van de keuken mischien inderdaad verspilling, maar het wel hergebruiken van de keuken levert waarschijnlijk een nog grotere verspilling op.
In ieder geval stop ik met deze discussie, het is verkwisting / verspilling van mijn tijd om te trachten dit uit te leggen, er zijn mensen die dat veel beter kunnen.
de Bijbel spreekt daarnaast niet zozeer over wat we wel of niet moeten consumeren (alhoewel daar wel randvoorwaarden aan worden verbonden, zoals bouwen en bewaren) maar veel meer over wat we wel of niet voor een ander behoren te doen.