SGP: Waar staan we?
Re: SGP: Waar staan we?
Het bevreemd mij zeer dat er een brief namens "het moderamen van de synode van de gereformeerde gemeente in Nederland" uitgegaan is naar het hoofdbestuur van de SGP.
-
In de brochure :"Na 15 Jaar" waarin LMP Scholten de kerkrechtelijke aspecten van de scheuring van 1953 beschrijft, betiteld hij het optreden van het toenmalige synodale moderamen na het uitgaan van de synode namelijk als onkerkrechterlijk.
-
Hij achtte dat strijdig te zijn met oa artikel 35 van de Dordtse kerkorde.
.....Voorts zal zijn ambt uit zijn wanner de samenkomst scheidt.
-
In de brochure :"Na 15 Jaar" waarin LMP Scholten de kerkrechtelijke aspecten van de scheuring van 1953 beschrijft, betiteld hij het optreden van het toenmalige synodale moderamen na het uitgaan van de synode namelijk als onkerkrechterlijk.
-
Ik weet het eigenlijk niet; ik zal in ieder geval niet tegen het HB-voorstel stemmen, omdat ik vind dat we pal achter het HB moeten gaan staan.Wilhelm schreef:Man wat een wollige post. Je lijkt wel een (kerk)politicus..![]()
Wees eens duidelijk. Dus eigenlijk vind je het niet gepast van ds Silfhout dat hij dit artikel geschreven heeft?
En waarom heb je geen mening? Je bent toch of voor of tegen de aanpassing van het reglement? De argumenten voor die keuze, ja die kunnen verschillen.
Maar wat zou jij stemmen dan?
Het artikel van ds. H vond ik zeer helder en duidelijk, maar ik kan het daar niet mee eens zijn. De vergelijking met het gouden beeld vond ik te ver gaan.
Toen ik vandaag las, dat ds. S erop zou gaan reageren, hoopte ik heldere argumenten daartegen aangereikt te krijgen. Die mis ik in dat artikel. Hoewel ik het met het onderliggende standpunt van ds. S eens ben, vind ik het jammer dat het zo wollig verwoord wordt.
Misschien kan ds. De Heer er eens een helder artikel aan wijden; die verwoordt het meestal wel duidelijk.
Ik las het ook in de WS, dit klopt inderdaad niet. Bij de ger.gem.(in Ned) bestaat het moderamen niet meer als de synode is afgelopen. Dus wie er nu bedoeld wordt met moderamen mag joost weten.Gerson schreef:Het bevreemd mij zeer dat er een brief namens "het moderamen van de synode van de gereformeerde gemeente in Nederland" uitgegaan is naar het hoofdbestuur van de SGP.
-
-
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
Ik hoop en verwacht dat bijna alle SGP'ers zo achter het HB gaan staan. Zij staan in de frontlinie en proberen het Bijbelse getuigenis in de politiek te handhaven.Tiberius schreef:Ik weet het eigenlijk niet; ik zal in ieder geval niet tegen het HB-voorstel stemmen, omdat ik vind dat we pal achter het HB moeten gaan staan.Het artikel van ds. H vond ik zeer helder en duidelijk, maar ik kan het daar niet mee eens zijn. De vergelijking met het gouden beeld vond ik te ver gaan.Wilhelm schreef:Man wat een wollige post. Je lijkt wel een (kerk)politicus..![]()
Wees eens duidelijk. Dus eigenlijk vind je het niet gepast van ds Silfhout dat hij dit artikel geschreven heeft?
En waarom heb je geen mening? Je bent toch of voor of tegen de aanpassing van het reglement? De argumenten voor die keuze, ja die kunnen verschillen.
Toen ik vandaag las, dat ds. S erop zou gaan reageren, hoopte ik heldere argumenten daartegen aangereikt te krijgen. Die mis ik in dat artikel. Hoewel ik het met het onderliggende standpunt van ds. S eens ben, vind ik het jammer dat het zo wollig verwoord wordt.
Misschien kan ds. De Heer er eens een helder artikel aan wijden; die verwoordt het meestal wel duidelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit is weer echt een apolitieke reactie. Er is gewoon een voorstel, daar kun je voor of tegen zijn, hopenlijk met goede argumenten. Nu probeer je een beetje morele druk uit te oefenen: we moeten toch pal staan achter....... etc. Alsof een tegenstemmer de integriteit van het HB aantast.huisman schreef:Ik hoop en verwacht dat bijna alle SGP'ers zo achter het HB gaan staan. Zij staan in de frontlinie en proberen het Bijbelse getuigenis in de politiek te handhaven.Tiberius schreef:Ik weet het eigenlijk niet; ik zal in ieder geval niet tegen het HB-voorstel stemmen, omdat ik vind dat we pal achter het HB moeten gaan staan.Het artikel van ds. H vond ik zeer helder en duidelijk, maar ik kan het daar niet mee eens zijn. De vergelijking met het gouden beeld vond ik te ver gaan.Wilhelm schreef:Man wat een wollige post. Je lijkt wel een (kerk)politicus..![]()
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Helaas doen veel tegenstanders dat inderdaad.Luther schreef:Dit is weer echt een apolitieke reactie. Er is gewoon een voorstel, daar kun je voor of tegen zijn, hopenlijk met goede argumenten. Nu probeer je een beetje morele druk uit te oefenen: we moeten toch pal staan achter....... etc. Alsof een tegenstemmer de integriteit van het HB aantast.huisman schreef:Ik hoop en verwacht dat bijna alle SGP'ers zo achter het HB gaan staan. Zij staan in de frontlinie en proberen het Bijbelse getuigenis in de politiek te handhaven.Tiberius schreef:Ik weet het eigenlijk niet; ik zal in ieder geval niet tegen het HB-voorstel stemmen, omdat ik vind dat we pal achter het HB moeten gaan staan.Het artikel van ds. H vond ik zeer helder en duidelijk, maar ik kan het daar niet mee eens zijn. De vergelijking met het gouden beeld vond ik te ver gaan.Wilhelm schreef:Man wat een wollige post. Je lijkt wel een (kerk)politicus..![]()
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat zou kunnen. Als ik tegenstem, dan geldt dat in elk geval niet voor mij.huisman schreef:Helaas doen veel tegenstanders dat inderdaad.Luther schreef:Dit is weer echt een apolitieke reactie. Er is gewoon een voorstel, daar kun je voor of tegen zijn, hopenlijk met goede argumenten. Nu probeer je een beetje morele druk uit te oefenen: we moeten toch pal staan achter....... etc. Alsof een tegenstemmer de integriteit van het HB aantast.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Je moet wel meenemen dat het niet zo gebruikelijk is binnen de GG om als predikanten openbaar kritiek op elkaars standpunten te uiten.Tiberius schreef:Ik weet het eigenlijk niet; ik zal in ieder geval niet tegen het HB-voorstel stemmen, omdat ik vind dat we pal achter het HB moeten gaan staan.Wilhelm schreef:Man wat een wollige post. Je lijkt wel een (kerk)politicus..![]()
Het artikel van ds. H vond ik zeer helder en duidelijk, maar ik kan het daar niet mee eens zijn. De vergelijking met het gouden beeld vond ik te ver gaan.
Als je dat meeneemt, en dus door de 'voorzichtigheid' heen leest, is dit artikel voor een goed verstaander helemaal niet zo wollig denk ik.
Ik mag veronderstellen het moderamen van de laast gehouden synode?klever schreef:Ik las het ook in de WS, dit klopt inderdaad niet. Bij de ger.gem.(in Ned) bestaat het moderamen niet meer als de synode is afgelopen. Dus wie er nu bedoeld wordt met moderamen mag joost weten.Gerson schreef:Het bevreemd mij zeer dat er een brief namens "het moderamen van de synode van de gereformeerde gemeente in Nederland" uitgegaan is naar het hoofdbestuur van de SGP.
-
-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Laat ik dit - om allerlei misverstanden en reacties te voorkomen - grote onzin vinden dat gesteggel over vrouwen in de politiek `ja of nee`.
De `tegen`stemmers zullen wel in een `hoera`stemming zijn dat er sinds ruim 100 jaar weer een vorst komt (weliswaar gesteund en met assistentie van een vrouw, notabene zijn echtgenote, maar toch.....
Wat is er mis met een vrouw op de troon, in de politiek, ja, in de kerk als ambtsdrager of predikant! We leven in het jaar 2013. Er zijn veel problemen in dit land en momenteel is dood door pesten op school (denk aan het recente gebeuren in Wassenaar) een hot item. En ieder kan wel iets vertellen wat hij of zij beleeft in staat, maatschappij of kerk. Er zijn in dit land goede en bekwame mannen èn vrouwen nodig die wat in hun mars hebben, hun mannetje (vrouwtje) staan en de samenleving en de kerken van dienst kunnen zijn. Dat het niet zo lekker gaat in Nederland en we lezen allemaal de krant en kijken (al dan niet) TV en we hebben ons commentaar klaar als er iets gebeurt wat ons niet zint. Laten we er het positieve in zien.
De `tegen`stemmers zullen wel in een `hoera`stemming zijn dat er sinds ruim 100 jaar weer een vorst komt (weliswaar gesteund en met assistentie van een vrouw, notabene zijn echtgenote, maar toch.....
Wat is er mis met een vrouw op de troon, in de politiek, ja, in de kerk als ambtsdrager of predikant! We leven in het jaar 2013. Er zijn veel problemen in dit land en momenteel is dood door pesten op school (denk aan het recente gebeuren in Wassenaar) een hot item. En ieder kan wel iets vertellen wat hij of zij beleeft in staat, maatschappij of kerk. Er zijn in dit land goede en bekwame mannen èn vrouwen nodig die wat in hun mars hebben, hun mannetje (vrouwtje) staan en de samenleving en de kerken van dienst kunnen zijn. Dat het niet zo lekker gaat in Nederland en we lezen allemaal de krant en kijken (al dan niet) TV en we hebben ons commentaar klaar als er iets gebeurt wat ons niet zint. Laten we er het positieve in zien.
Maar kun je het als positief duiden dat een politieke partij wordt gedwongen tegen haar beginsel in te gaan? Alsof het een erg gevaarlijke partij zou zijn? Een soort taliban waar men beducht voor zou moeten zijn? Nee, als de harten niet verhard zijn kunnen ze beter weten. Ik weet het, de tijd zal er rijp voor zijn, maar denk je dat het halt zal houden bij de SGP? Er kon nog wel eens meer volgen, wat ook de kerk der reformatie niet ongemoeid zal laten.Eppo Gremdaat schreef:Laat ik dit - om allerlei misverstanden en reacties te voorkomen - grote onzin vinden dat gesteggel over vrouwen in de politiek `ja of nee`.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Waarom moeten we pal achter het HB gaan staan?Tiberius schreef: Ik weet het eigenlijk niet; ik zal in ieder geval niet tegen het HB-voorstel stemmen, omdat ik vind dat we pal achter het HB moeten gaan staan.
Jammer dat ds. Silfhout dit stuk ingestuurd heeft. Er was nog geen GG-opinieleider die zijn vingers aan dit voorstel heeft gebrand. Nu doet ds. Hoogerland het en hij wordt gelijk gemaand terug in zijn mand te gaan. Immers, echt inhoudelijk wordt ds. Silfhout niet. Jammer.Anker schreef:Waarom moeten we pal achter het HB gaan staan?Tiberius schreef: Ik weet het eigenlijk niet; ik zal in ieder geval niet tegen het HB-voorstel stemmen, omdat ik vind dat we pal achter het HB moeten gaan staan.
Volgens mij doet dominee Silfhout niets anders dan onder de aandacht brengen dat een gesprek over dit onderwerp wel op een waardige wijze moet worden gevoerd, en niet met oneerlijke en onevenwichtige verwijten. En ik vind het heel goed dat daarvoor aandacht wordt gevraagd, want als we anders nog even hadden gewacht kregen we mogelijk nog een dominee die in alle voorzichtigheid meende te moeten opmerken dat de het toch wel een voorstel van de duivel was. En dan is ieder gevoel voor proportie ten enenmale verloren gegaan.
De brief van ds Silfhout getuigt van wijsheid en maatschappelijke betrokkenheid.
Helaas heeft ds. Hoogerland zich laten verleiden om in een vlaag van emotie een brief te schrijven waarbij vooral gevoelens een hoofdrol spelen. Het is mooi om te zien dat ds Silfhout meer afstand kan nemen en op deze wijze de problematiek analyseert.
Helaas heeft ds. Hoogerland zich laten verleiden om in een vlaag van emotie een brief te schrijven waarbij vooral gevoelens een hoofdrol spelen. Het is mooi om te zien dat ds Silfhout meer afstand kan nemen en op deze wijze de problematiek analyseert.