SGP: Waar staan we?

eilander
Moderator

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door eilander »

Anker schreef:
eilander schreef: Waarom ik ernaar neig om dit wel zuiver te noemen, is dat de SGP heel open in de reglementen verwijst naar het standpunt in het beginselprogram. Er gebeurt dus niets stiekem ofzo. Iedereen kan dit zien en iedereen kan dit ook gewoon dóór hebben.
Bedankt, dit is voor mij een echt helder antwoord.
Echter, ik ben uiteraard niet door jou overtuigd.
Een paar overwegingen:
Waarom heeft de SGP zelf in het reglement een aanpassing gemaakt waardoor het beginsel niet gepraktiseerd kan worden? Overigens, ook niet zal worden. De eerste vrouwen zullen zich naar verwachting spoedig melden en die zullen niet geweerd worden.
1. Puur formeel is het antwoord: het is aangepast omdat het moest onder druk van de overheid. De overheid mag dan wel iets te zeggen hebben over deze reglementen, over beginselen kan ze niet heersen.
2. Stel dat 100% van de SGP-leden dit beginsel ook echt hadden. Dan zou geen vrouw zich kandidaat stellen. Stel dat 99,9% van de SGP-leden met dit beginsel zouden instemmen en er zou zich een vrouw melden: dan zou deze vrouw bevraagd worden op hoe zij tegen het geheel van de beginselen aankijkt, maar in het bijzonder op dit artikel. Formeel kun je het ze niet tegenwerpen, maar je mag en moet wel vragen hoe zij erover denkt en waarom ze afwijkt van 99,9% van de SGP-leden. Daarbij speelt dan natuurlijk de vraag: hoe kun je geloofwaardig als SGP-er opereren terwijl je op zo'n punt afwijkt van de beginselen? Ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval tot de conclusie komt dat dit niet kan.
3. Het lastige is alleen: het is niet 99,9%, maar veel minder. Daar zit het "probleem". Diverse SGP-ers zouden verder willen gaan dan dit en zien dit gewoon als een tussenstap. Dat zal het ook wel zijn.
Anker schreef:Wat moet een SGP-lid die het beginselprogram onderschrijft en zitting heeft in een selectie-adviescommissie doen met zijn onderschrijving van het beginselprogram wanneer een vrouw zich meldt?
Ik vind dat je hierin dan principieel moet zijn: het regeerambt komt een vrouw niet toe. Wat er ook van komen mag, je kunt haar niet met een goed geweten op de lijst zetten. Mogelijk moet je dan een minderheidsstandpunt innemen.
Anker schreef:Ik noem deze beslissing ook niet stiekem. Ik noem het wel tweeslachtig. Je kunt niet een beginsel onderschrijven en dat beginsel gronden op Gods Woord en er vervolgens zelf voor zorgen dat dit beginsel niet gepraktiseerd mag worden. (natuurlijk onder druk van 'geldend recht', maar dat is voor mij absoluut niet doorslaggevend). Het was fraaier en principiëler geweest om niets te doen.
Dit geeft precies aan waar ik nog steeds mee zit.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef: Nee, voor mij zit er ook nog steeds het punt: is dit nu zuiver of niet? Ik meen dat oprecht.

Zoals ik al eerder heb gezegd: de SGP voelt zich gedwongen om de reglementen aan te passen en doet dit dan ook. Tegelijkertijd is het principiële standpunt niet veranderd, vandaar dat het Program van beginselen níet verandert.

Waarom ik ernaar neig om dit wel zuiver te noemen, is dat de SGP heel open in de reglementen verwijst naar het standpunt in het beginselprogram. Er gebeurt dus niets stiekem ofzo. Iedereen kan dit zien en iedereen kan dit ook gewoon dóór hebben.
Het punt is alleen: als de Clara's het Program van beginselen willen laten aanpassen, stuiten ze op een grondrecht. Dat moet gerespecteerd worden (nog wel).

De vergelijking met praktiserende homoseksuelen in het onderwijs is al eerder gemaakt. We mogen niet vastleggen dat we die op school niet willen hebben, dat doen we dan ook niet. Maar we mogen hen wel voorhouden wat ons gedachtegoed is op grond van de Bijbel en dat ze dat niet op een geloofwaardige manier kunnen uitdragen op een refoschool.
Ik zie veel overeenkomsten in deze kwesties: formeel geen belemmeringen, maar op grond van gedachtegoed wel een hele grote drempel. Dat is niet stiekem maar eerlijk.
Nee, het is inderdaad niet stiekem, zeer transparant zelfs. Maar daarmee nog niet per se juist!
De vergelijking met het reformatorisch onderwijs gaat in zoverre niet op dat het onderwijs nooit heeft geëxpliciteerd wie wel of niet voor de klas mag staan, dan alleen dat er een verwijzing naar de grondslag is en dat men lid moet zijn van één der participerende kerken.
En misschien zit daar wel de kern van het probleem. In 1993-1995 heeft de SGP geëxpliciteerd dat alleen mannen lid mochten zijn; hetzelfde geldt voor het passief kiesrecht. Dat had men destijds niet moeten doen. De werkgroep bouwen heeft daar ook indringend voor gewaarschuwd en alles wat zich nu ontrolt, is in essentie feitelijk al voorspeld door de toenmalige voorzitter ds. W. Chr. Hovius.
Maar de partij heeft toen niet geluisterd: men heeft art. 10 uit het beginselprogramma bevestigd als een belangrijk bijbels beginsel en het algemeen reglement daar op aangepast en geëxpliciteerd.
Welnu, als je dat als partij 20 jaar geleden hebt gedaan, dan kun je niet meer terug naar de situatie van zeg 1990. Dat is wat men nu wel wil.
En als je dat nu wel wilt via het voorstel dat voorligt, dan is dat halfslachtig.
Naar mijn mening ga je nu enigszins voorbij aan de veranderende samenleving: die hecht ook aan meer participatie van vrouwen in de politiek. Ook als destijds naar ds. Hovius was geluisterd, zou dit onderwerp - misschien eerder of later - een keer gaan spelen voor een partij die 0% vrouwen afvaardigt in raden en staten.

Over de vergelijking met het refo-onderwijs nog dit: ik denk dat er op redelijk korte termijn wel eens afgedwongen zou kunnen worden dat we iets vastleggen over hoe wij met (praktiserende) homo's omgaan. In dat geval zou de vergelijking wel méér van toepassing kunnen zijn.

En die halfslachtigheid zie ik nog wel iets anders, dat heb ik al eerder aangegeven.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Opnieuw is het jammer dat er geen echte in houdelijke discussie wordt gevoerd:
Moeten we art. 10 van het Program van beginselen al dan niet schrappen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
Het zitting nemen in een vertegenwoordigende politieke functie wordt in de Bijbel ten principale NIET verboden.
Het is geen bijbels beginsel.
De partij zou art. 10 van het Program van beginselen moeten schrappen.
Dat zou een vreemde discussie zijn. Silfhout hekelt het feit dat Hoogerland zo'n zware gewetensclaim legt. Hij voert dus een heel andere discussie.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:
Luther schreef:
Het zitting nemen in een vertegenwoordigende politieke functie wordt in de Bijbel ten principale NIET verboden.
Het is geen bijbels beginsel.
De partij zou art. 10 van het Program van beginselen moeten schrappen.
Dat zou een vreemde discussie zijn. Silfhout hekelt het feit dat Hoogerland zo'n zware gewetensclaim legt. Hij voert dus een heel andere discussie.
Ja dat klopt, en daar heeft ds. Silfhout een punt. Hij gaat helaas wel voorbij aan de innerlijke tegenstrijdigheid van het SGP-voorstel, want al ligt dat 100 keer in de lijn van het HR-arrest, dan ben je als SGP nog niet verplicht op zo'n 'dubbel' besluit te nemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Die discussie is nog maar een aantal jaren geleden gevoerd. Je merkt aan alles dat het Hoofdbestuur die niet nog eens over wil doen. Voor mij hoeft dat ook niet. Ik vind nog steeds dat de lijn die in de brochure "Man en vrouw schiep Hij hen" stond, gehandhaafd moet worden.

Het gaat er nu vooral om: kun je het beginsel handhaven terwijl je de reglementen aanpast?
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Het inhoudelijk discussiëren is al onmogelijk gemaakt op hetzelfde moment dat er zulke uitspraken als die van ds Hoogerland en door het moderamen van de GGinNed werden gedaan. Laat ik nu eens zeggen ben het helemaal eens met ds Silfhout!

Daarnaast tav de brief van het moderamen van de GGinNed. Al eerder werd toch door het hoofdbestuur van de SGP gezegd nav eerdere uitspraken, doe dat niet op publieke wijze maar kom praten ........ is dat gesprek er niet geweest?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:
-DIA- schreef:Heeft iemand kennis genomen van het artikel van dhr. vd Tang in De Wachter Sions?
Het RD had er als iets van in het nieuws.
Hij valt op zijn vroegst vandaag door de bus, dus je zult even geduld moeten hebben.
Ik had hem gisteren al in de bus.
Ik heb trouwens (om onverklaarbare reden) nr. 1 van de nieuwe jaargang van het
KERKBLAD van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland niet ontvangen.
Ik hoopte dat die nog kwam, maar nee, ik had van de week nr 2 in de bus.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Nette bijdrage, zoals we van ds Silfhout gewend zijn. Duidelijk maar wel genuanceerd en begripvol.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Nette bijdrage, zoals we van ds Silfhout gewend zijn. Duidelijk maar wel genuanceerd en begripvol.
Wat vind je er zo duidelijk aan?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:

Bv dit citaat:

Het lijkt mij echter niet gewenst om via de media zo’n zware (gewetens)claim te leggen op de discussie. Die discussie moet binnen de partij eerlijk en zakelijk gevoerd kunnen worden. Collega Hoogerland schrijft dat hij niet wil polariseren. Maar doe je dat op deze manier ongewild toch niet? Hoewel hij dat niet bewust doet, is er altijd het gevaar dat we onze eigen gewetensovertuiging dwingend aan anderen op leggen. Met alle schade van dien.

Daar heeft ds Silfhout gewoon een punt.
Vind jij het geen goed artikel dan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:

Bv dit citaat:

Het lijkt mij echter niet gewenst om via de media zo’n zware (gewetens)claim te leggen op de discussie. Die discussie moet binnen de partij eerlijk en zakelijk gevoerd kunnen worden. Collega Hoogerland schrijft dat hij niet wil polariseren. Maar doe je dat op deze manier ongewild toch niet? Hoewel hij dat niet bewust doet, is er altijd het gevaar dat we onze eigen gewetensovertuiging dwingend aan anderen op leggen. Met alle schade van dien.

Daar heeft ds Silfhout gewoon een punt.
Vind jij het geen goed artikel dan?
Niet zo, nee.
M.i. is het niet duidelijk. Is hij het nu wel of niet eens met zijn ambtsbroeder?
Dat het vergelijken met een afgodsbeeld wel erg ver gaat, begrijp ik. Maar is het te ver?
Zelf geeft ds. S. aan, dat hij zich bij ds. H. aansluit bij het afvragen waar en wanneer de grens bereikt is. Maar een grens is geen punt, maar een proces. Een proces dat gewoon doorgaat. Ergens moet je toch halt houden. En het wordt me niet duidelijk waarom niet hier.
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet, dat ik het met één van hen eens ben, alleen zie ik niet zo in, dat dit een "duidelijk" artikel is.
Ik vraag me ook waarom het niet gewenst is om via de media zo'n zware gewetensclaim te voeren. Dit is de mening van ds. H., een mening met m.i. sterkere papieren.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Man wat een wollige post. Je lijkt wel een (kerk)politicus.. ;)
Wees eens duidelijk. Dus eigenlijk vind je het niet gepast van ds Silfhout dat hij dit artikel geschreven heeft?

En waarom heb je geen mening? Je bent toch of voor of tegen de aanpassing van het reglement? De argumenten voor die keuze, ja die kunnen verschillen.
Maar wat zou jij stemmen dan?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Eens met andere posters. Brief van ds. Silhout is erg onduidelijk. Wat wil hij precies?
Gesloten