1. Puur formeel is het antwoord: het is aangepast omdat het moest onder druk van de overheid. De overheid mag dan wel iets te zeggen hebben over deze reglementen, over beginselen kan ze niet heersen.Anker schreef:Bedankt, dit is voor mij een echt helder antwoord.eilander schreef: Waarom ik ernaar neig om dit wel zuiver te noemen, is dat de SGP heel open in de reglementen verwijst naar het standpunt in het beginselprogram. Er gebeurt dus niets stiekem ofzo. Iedereen kan dit zien en iedereen kan dit ook gewoon dóór hebben.
Echter, ik ben uiteraard niet door jou overtuigd.
Een paar overwegingen:
Waarom heeft de SGP zelf in het reglement een aanpassing gemaakt waardoor het beginsel niet gepraktiseerd kan worden? Overigens, ook niet zal worden. De eerste vrouwen zullen zich naar verwachting spoedig melden en die zullen niet geweerd worden.
2. Stel dat 100% van de SGP-leden dit beginsel ook echt hadden. Dan zou geen vrouw zich kandidaat stellen. Stel dat 99,9% van de SGP-leden met dit beginsel zouden instemmen en er zou zich een vrouw melden: dan zou deze vrouw bevraagd worden op hoe zij tegen het geheel van de beginselen aankijkt, maar in het bijzonder op dit artikel. Formeel kun je het ze niet tegenwerpen, maar je mag en moet wel vragen hoe zij erover denkt en waarom ze afwijkt van 99,9% van de SGP-leden. Daarbij speelt dan natuurlijk de vraag: hoe kun je geloofwaardig als SGP-er opereren terwijl je op zo'n punt afwijkt van de beginselen? Ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval tot de conclusie komt dat dit niet kan.
3. Het lastige is alleen: het is niet 99,9%, maar veel minder. Daar zit het "probleem". Diverse SGP-ers zouden verder willen gaan dan dit en zien dit gewoon als een tussenstap. Dat zal het ook wel zijn.
Ik vind dat je hierin dan principieel moet zijn: het regeerambt komt een vrouw niet toe. Wat er ook van komen mag, je kunt haar niet met een goed geweten op de lijst zetten. Mogelijk moet je dan een minderheidsstandpunt innemen.Anker schreef:Wat moet een SGP-lid die het beginselprogram onderschrijft en zitting heeft in een selectie-adviescommissie doen met zijn onderschrijving van het beginselprogram wanneer een vrouw zich meldt?
Dit geeft precies aan waar ik nog steeds mee zit.Anker schreef:Ik noem deze beslissing ook niet stiekem. Ik noem het wel tweeslachtig. Je kunt niet een beginsel onderschrijven en dat beginsel gronden op Gods Woord en er vervolgens zelf voor zorgen dat dit beginsel niet gepraktiseerd mag worden. (natuurlijk onder druk van 'geldend recht', maar dat is voor mij absoluut niet doorslaggevend). Het was fraaier en principiëler geweest om niets te doen.