SecorDabar schreef:Simon schreef:Jongere schreef:Curatorium schreef:Maar goed, de regel is afgeschaft dus waar maken we ons druk over..
Nou, het feit dát het is afgeschaft maak ik me nu juist druk over. Het is toch eigenlijk bizar dat van de ene op de andere dag iets niet meer censurabel is wat het voorheen wel was? De kerkenraad zou er dan ook héél erg duidelijk bij moeten zeggen dat één van de twee situaties helemaal niet goed was/is.
De kerkelijke tucht is niet zomaar iets, waarmee wat 'gestrooid' kan worden. Hoe valt het uit te leggen aan jongeren (maar ook veel ouderen) als iets van de ene op de andere dag niet meer
tuchtwaardig is door een kerkenraadsbesluit? En hoeveel andere censurabele zaken zijn er eigenlijk vatbaar voor om door de praktijk te worden ingehaald?
Voor de duidelijkheid: ik ben blij dat de beslissing deze kant op is genomen. Dat lijkt me ook volkomen logisch, nuchter en normaal.
Maar laten we er wel uit leren ontzettend voorzichtig te zijn met het censurabel stellen van bepaalde dingen als die niet heel duidelijk op de Schrift zijn te herleiden.
Uit Schrift en geschiedenisboeken weten we allemaal heel goed, dat de gelovigen uit de eerste eeuwen, na de samenkomsten gewoon gingen werken.
Elders in de wereld is dit vaak nog steeds zo.
Het is volgens mij een eenzame nederlandse traditie om van deze herdenkingsdag een joodse sabbat te maken, en heeft niets te maken met een bijbelse verordinering, noch van Christus Zelf, die altijd de sabbbat hield , naar de wet, noch naar Paulus, die dit anders beslist op tafel had gelegd tijdens het Apostelconvent.
Minder belanngrijke zaken, zoals kosher eten etc werden tenslotte ook besproken.
Beste Simon,
U schreef: dat de gelovigen uit de eerste eeuwen, na de samenkomsten
gewoon gingen werken.
Elders in de wereld is dit vaak nog steeds zo. Het is volgens mij een eenzame nederlandse traditie om van deze herdenkingsdag een joodse sabbat te maken, en heeft
niets te maken met een bijbelse verordinering.
Moet ik hieruit concluderen dat u het geen enkel bezwaar vindt om na de kerkdienst
weer aan het werk te gaan, boodschappen gaat doen, sporten,e.d. ?
(Ik kan me overigens wel voorstellen dat men noodzakelijk werk mag verrichten,
en dat de werken der barmhartigheid worden betoond.)
Wat het laatste betreft, dat zijn precies de moderne versies van wat Jezus de farizeers leerde omtrent het goed doen en je vee losmaken op sabbath/zaterdag
Maar dat was sabbat, en de zondag heeft een hele andere betekenis, het is geen rustdag, maar een gedenkdag, (waarop we gelukkkig kunnen en mogen rusten)
het sabbatsgebod was een voorafschaduwing.
Kol 2:16, 17
Deze is dus verwezenlijkt inmiddels.
Het Woord (het onderwijs) is vlees geworden.
Het onderwijs was een tuchtmeester, die ons in bewaring hield, totdat Jezus kwam.
Dan kun je toch niiet zonder 1 bijbelse authorisatie de sabbat even een dag opschuiven?
ook Rom 14:5,6 leert dat het houden van een dag nooit een wet mag worden.
Een ieder zij in zijn eigen genoed ten volle verzekerd!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -