Toe-eigenen van beloften op valse gronden

Marieke

Re: Toe-eigenen van beloften op valse gronden

Bericht door Marieke »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
Erasmiaan schreef: Helaas wordt die separatie juist steeds minder, is mijn waarneming. Als je een beetje verontrust bent over je zonden ben je tegenwoordig al gauw een bekommerde. En dan ben je dus al aardig op weg. Maar bij het preken van kenmerken hoort een scherpe separatie, anders is het een bedriegelijke prediking.
Die scherpe separatie zit er mijns inziens niet in dat er op méér zondekennis gewezen wordt en dat de zonde ons tot wanhoop brengt (hoewel dat zeker voor kan komen).
Separeren is: ken je Christus persoonlijk als Borg? Anders ga je, al weet je nog zoveel van je eigen zonden af, nóg verloren!
Dat ben ik wel met je eens, maar als het antwoord op die vraag nu "nee" is, dan moet wel de weg naar de kennis van Hem gewezen worden. En dan is het van levensbelang of we op de juiste weg zijn of op de verkeerde weg.
Ik ben het van harte eens met Erasmiaan dat er separerend gepreekt moet worden. Er mag en moet ook aangegeven wat het niet is, om bedrieglijkheid te voorkomen. Daarentegen zijn er (en daar ben ik het mee eens met Jongere) ook predikanten en mensen die bijna alleen maar separeren en dan met name wat het niet is. De separatie moet er zeker zijn maar het moet niet gaan ten koste van de prediking van genade voor zondaren!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marieke schreef:
Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
Erasmiaan schreef: Helaas wordt die separatie juist steeds minder, is mijn waarneming. Als je een beetje verontrust bent over je zonden ben je tegenwoordig al gauw een bekommerde. En dan ben je dus al aardig op weg. Maar bij het preken van kenmerken hoort een scherpe separatie, anders is het een bedriegelijke prediking.
Die scherpe separatie zit er mijns inziens niet in dat er op méér zondekennis gewezen wordt en dat de zonde ons tot wanhoop brengt (hoewel dat zeker voor kan komen).
Separeren is: ken je Christus persoonlijk als Borg? Anders ga je, al weet je nog zoveel van je eigen zonden af, nóg verloren!
Dat ben ik wel met je eens, maar als het antwoord op die vraag nu "nee" is, dan moet wel de weg naar de kennis van Hem gewezen worden. En dan is het van levensbelang of we op de juiste weg zijn of op de verkeerde weg.
Ik ben het van harte eens met Erasmiaan dat er separerend gepreekt moet worden. Er mag en moet ook aangegeven wat het niet is, om bedrieglijkheid te voorkomen. Daarentegen zijn er (en daar ben ik het mee eens met Jongere) ook predikanten en mensen die bijna alleen maar separeren en dan met name wat het niet is. De separatie moet er zeker zijn maar het moet niet gaan ten koste van de prediking van genade voor zondaren!
Ik ben wel eens bang dat de leraars die alleen maar weten te zeggen wat het níet is
ook niet kúnnen zeggen wat het wél is... Je hoort er bij die leraares niet veel over.
als slechts wat oppervlakkigheiden. Je hoort dat het geen beleving is. Het vaak wel
te horen of het uit het hart komt, en dan mag zo'n prediker wel eens zeggen, en
daar geeft de Heilige Geest getuigenis van: Wij dan, als gezanten van Christus' wege,
wij bidden u... Laat u met God verzoenen. Het is zo'n onderscheid of wij enkel
de woorden noemen of dat het merkbaar is dat het van God is. Dat laatste legt beslag.
Dan zal zelfs de grootste spotter even moeten zwijgen, en erkennen dat dit Gods
stem is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
hervormde

Bericht door hervormde »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:.

Het is een "religie" die alleen nog maar weet te zeggen wat het niet is. Waarin de grootste voorbeelden in de Bijbel Saul, Judas en Bileam zijn geworden.
Helaas wordt die separatie juist steeds minder, is mijn waarneming. Als je een beetje verontrust bent over je zonden ben je tegenwoordig al gauw een bekommerde. En dan ben je dus al aardig op weg. Maar bij het preken van kenmerken hoort een scherpe separatie, anders is het een bedriegelijke prediking.
Er is géén weg naar Hem, dan Hij die de Weg is. Met Hem is de zondaar op de Weg. Zonder Hem dwaalt de mens.

De Weg naar Hem begint bij Hem en eindigt in Hem.

Daarom is separatie: hebt u de vrede met God? Kent u de vrucht van de Geest?

Nee?

Vlucht naar Christus.
Hij heeft in het Woord Zijn handen ook nu nog open.
Vol liefde.
Vol genade.
Zowel voor de jongste als de oudste zoon.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Helaas wordt die separatie juist steeds minder, is mijn waarneming. Als je een beetje verontrust bent over je zonden ben je tegenwoordig al gauw een bekommerde. En dan ben je dus al aardig op weg.
Dat is inderdaad een groot gevaar. Daarom vind ik het zo bezwaarlijk als de 'bekommerde' zo centraal staat in sommige preken. Daarmee kunnen mensen namelijk inderdaad gaan denken dat dát het punt is waarop we komen moeten.
Daarom eens met @eilander en @hervormde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Helaas wordt die separatie juist steeds minder, is mijn waarneming. Als je een beetje verontrust bent over je zonden ben je tegenwoordig al gauw een bekommerde. En dan ben je dus al aardig op weg.
Dat is inderdaad een groot gevaar. Daarom vind ik het zo bezwaarlijk als de 'bekommerde' zo centraal staat in sommige preken. Daarmee kunnen mensen namelijk inderdaad gaan denken dat dát het punt is waarop we komen moeten.
De grote vraag is wat je onder een 'bekommerde' verstaat.
En ik heb nog nooit een goede preek gehoord waarin de bekommerde centraal stond.
Dan wordt het vaak een scherpe wetsprediking van raak niet, smaak niet en
roer niet aan. Hopelijk begrijp je het?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
En ik heb nog nooit een goede preek gehoord waarin de bekommerde centraal stond.
Ja, ik begrijp het. Maar ik bedoel ook preken (vergeef me de uitdrukking) waarin de bekommerde zó uitgebreid beschreven wordt met kenmerken, dat hij/zij geestelijk in de watten gelegd wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
Ja, ik begrijp het. Maar ik bedoel ook preken (vergeef me de uitdrukking) waarin de bekommerde zó uitgebreid beschreven wordt met kenmerken, dat hij/zij geestelijk in de watten gelegd wordt.
Maar denk je, eerlijk? dat een ware bekommerde ziel rust zou kunnen vinden als
deze stand wordt gepredikt? Als het waar is zeker niet, maar het kan wel eens tot
bemoediging zijn als van de daken gepredikt wordt wat in de binnenkamer werd
beleefd. Gelooft u dat?
Niet dat men daar dan mee geholpen is, geloof dat toch niet. Maar ook die standen
dienen wel eens genoemd te worden, anders wordt er een heel belangrijk deel aan
onderwijs gemist.
hervormde

Bericht door hervormde »

Mij bemoedigt maar één zaak en dat is ik onvoorwaardelijk rusten mag op het offer van Christus. Mijn geloof is zo vaak omgeven door twijfel, strijd en aanvechting. Daarom moet de blik naar Hem. In die verborgen omgang vertroost de HEERE met Zichzelf. Laat het van de daken geschreeuwd worden dat Christus een gewillige Heiland is Die voortdurend - ook nu - het verlorene zoekt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Maar denk je, eerlijk? dat een ware bekommerde ziel rust zou kunnen vinden als
deze stand wordt gepredikt? Als het waar is zeker niet, maar het kan wel eens tot
beleefd. Gelooft u dat?
Niet dat men daar dan mee geholpen is, geloof dat toch niet. Maar ook die standen
onderwijs gemist.
Nu noem je hierboven precies wat ik als een gevaar zie: de bemoedigingen van een bekommerde ziel.
Hoe kan een bekommerde ziel bemoedigd zijn zonder kennis van Christus?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Maar denk je, eerlijk? dat een ware bekommerde ziel rust zou kunnen vinden als
beleefd. Gelooft u dat?
onderwijs gemist.
Nu noem je hierboven precies wat ik als een gevaar zie: de bemoedigingen van een bekommerde ziel.
Hoe kan een bekommerde ziel bemoedigd zijn zonder kennis van Christus?
Luister nu eens, er zijn zuigelingen in de genade: Denk ook aan de opdracht die
Petrus van de Heere Jezus kreeg. Een gemis moet zo voorgesteld worden dat
het leven buiten de vervulling onhoudbaar wordt.
Of moeten de dienaren des Woords alleen tot grote, hoge verhevene en bezittende
christenen spreken? Of misschien alleen tot de onbekeerden?
Nee, de Heere Jezus noemt zowel lammeren als schapen.
1. 'Weid Mijn lammeren'
2. 'Hoed Mijn schapen'
en
3. 'Weid Mijn schapen'
Wat zou de Heere Jezus daarmee bedoeld hebben?
hervormde

Bericht door hervormde »

Maar ook zuigelingen kennen de genade in Jezus Christus.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Of moeten de dienaren des Woords alleen tot grote, hoge verhevene en bezittende christenen spreken? Of misschien alleen tot de onbekeerden?
Grote, hoge verhevene en bezittende christenen... Jaja.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

hervormde schreef:Maar ook zuigelingen kennen de genade in Jezus Christus.
Ja maar daar is onderscheid, en iedereen moet de stand van de genade in de prediking
kunnen beluisteren, en zich daaraan kunnen toetsen, zodat wat niet houdbaar is voor
de eeuwigheid ontdekt wordt, maar anderzijds mag een prediker het kleinste werk van
God niet vertreden.
Zou de Heere Jezus die opdracht aan Petrus alleen voor Petrus bedoeld hebben? Of ook
voor alle leraars in de Gemeente van Christus?
Denk ook aan wat het Woord zelf zegt:
Ziet, Mijn Knecht, Dien Ik ondersteun, Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft! Ik heb Mijn geest op Hem gegeven; Hij zal het recht den heidenen voortbrengen. Hij zal niet schreeuwen, noch Zijn stem verheffen, noch Zijn stem op de straat horen laten. Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen; met waarheid zal Hij het recht voortbrengen. Hij zal niet verdonkerd worden, en Hij zal niet verbroken worden, totdat Hij het recht op aarde zal hebben besteld; en de eilanden zullen naar Zijn leer wachten
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Of moeten de dienaren des Woords alleen tot grote, hoge verhevene en bezittende christenen spreken? Of misschien alleen tot de onbekeerden?
Grote, hoge verhevene en bezittende christenen... Jaja.
Wat bedoel je? Hou je daar ook niet zo van?
Ik weet het, ja maar die grote hoge christenen, zo zei eens een kind van God,
die zijn, als ze eenmaal wat zijn, met geen paard meer van die plek te krijgen.
En daar leert de praktijk ook wel iets van, het is dus niet zomaar uit de lucht
gegrepen.
alias

Bericht door alias »

-DIA- schreef:
hervormde schreef:Maar ook zuigelingen kennen de genade in Jezus Christus.
Ja maar daar is onderscheid, en iedereen moet de stand van de genade in de prediking kunnen beluisteren, en zich daaraan kunnen toetsen, zodat wat niet houdbaar is voor de eeuwigheid ontdekt wordt, maar anderzijds mag een prediker het kleinste werk van God niet vertreden.
Is er onderscheid in zuigelingen die Christus kennen?
Wie niet in Christus is zal zich nooit recht kunnen toetsen.
Men bedriegt zichzelf en anderen, zonder dat men het weet.

Johannes 5:12; Die den Zoon 31;heeft, die heeft het leven; die den Zone Gods niet heeft, die heeft het leven niet.

31 Dat is, met waar geloof heeft aangenomen, Joh. 1:12, die heeft de beginselen des eeuwigen levens alrede in dit leven, en heeft een zekere hoop dat hij hetzelve ook hiernamaals volkomenlijk zal bezitten. Zie Joh. 5:24; 8:51.
Plaats reactie