Graphic Novel 'De Christenreis'

Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Ik denk dat de verschillende personages in de Christenreis staan voor stadia, niet voor mensen. Een hypocriet gaat in het boek verloren, maar dat staat dan voor het Hypocriete, niet voor de mens die het hypocriete belichaamt.
De man voor wie geen redding meer mogelijk is, lijkt mij ook een vreselijk stadium op de levensweg. Een mens kan dat op een bepaald moment denken door depressie of zo, maar van Gods kant is die onmogelijkheid niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Geduld schreef:Christinnereize is dan ook goed om ook te lezen.
Ja, jammer dat die ook verschenen is. Soort 'neutralisering' van de Christenreis. Vraag me nog steeds af of die echt van Bunyan is.
Gelukkig had Bunyan(Hij is toch echt de auteur) wel oog voor de veeelzijdige werking van Gods Geest. De twijfel over het auteurschap komt van ds Lambertus van Beveren(rond 1730) die niet veel met de Christinnereis op had. Toch zijn de bewijzen voor het auteurschap van Bunyan talloos. Ben wel benieuwd naar uitleg over jouw uitdrukking "neutralisering"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Afgewezen »

Indiaantje schreef:Ik denk dat de verschillende personages in de Christenreis staan voor stadia, niet voor mensen. Een hypocriet gaat in het boek verloren, maar dat staat dan voor het Hypocriete, niet voor de mens die het hypocriete belichaamt.
De man voor wie geen redding meer mogelijk is, lijkt mij ook een vreselijk stadium op de levensweg. Een mens kan dat op een bepaald moment denken door depressie of zo, maar van Gods kant is die onmogelijkheid niet.
Ja, dat maakt het boek ook zo knap. Ik heb het gevoel dat dit in de Christinnereis helemaal niet zo speelt, maar dat het daar om echte personen gaat.

@Huisman, wat moet ik hierop zeggen? Ik kan Lambertus de Beveren wel begrijpen. De Christinnereis heeft niet de 'kracht' van de Christenreis. En mensen beroepen zich graag op de Christinnereis onder het motto dat het 'allemaal niet zo moeilijk hoeft'.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Indiaantje schreef:Ik denk dat de verschillende personages in de Christenreis staan voor stadia, niet voor mensen. Een hypocriet gaat in het boek verloren, maar dat staat dan voor het Hypocriete, niet voor de mens die het hypocriete belichaamt.
De man voor wie geen redding meer mogelijk is, lijkt mij ook een vreselijk stadium op de levensweg. Een mens kan dat op een bepaald moment denken door depressie of zo, maar van Gods kant is die onmogelijkheid niet.
Ja, dat maakt het boek ook zo knap. Ik heb het gevoel dat dit in de Christinnereis helemaal niet zo speelt, maar dat het daar om echte personen gaat.

@Huisman, wat moet ik hierop zeggen? Ik kan Lambertus de Beveren wel begrijpen. De Christinnereis heeft niet de 'kracht' van de Christenreis. En mensen beroepen zich graag op de Christinnereis onder het motto dat het 'allemaal niet zo moeilijk hoeft'.

1.Net als jij vind ik de Christenreis krachtiger en aansprekender dan de Christinnereis maar dat maakt voor mij het auteurschap van Bunyan niet verdacht. Bunyans theologische verhandelingen zijn vaak ook in de lijn van de Christinnereis.
(b.v. Goed nieuws voor de slechste mensen of licht voor mensen die in duisternis zitten)
2. In de Christinnereis zie je meer terug van een gezonde verbondsbeschouwing (hand2:39) Mijn stokpaardje :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Tjonge, dat is apart....
Ben ik bij de passage aangekomen waarbij Christen wakker gemaakt wordt met de kreet 'Ga tot de mieren, gij luiaard!' en dan kom ik in het RD van 9 februari een bladzij vol mieren tegen, met dezelfde tekst erbij. Vreemd.
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Volg het project 'Graphic Novel Christenreis' nu ook op Facebook. Meld je aan als vriend en dan kun je ook de prenten zien die ik bij dit prachtige verhaal maak. Je kritieken en opmerkingen worden erg gewaardeerd!

Groet,

Martin de Heer
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Emha76 volgen op twitter kan ook. Want het blijft een schitterend boek natuurlijk! Ik hoop je graag te 'ontmoeten'.
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Vandaag blz. 44 af... Christen zoekt wapens uit in de wapenkamer van het paleis.
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

De ossenstok van Samgar lag er ook.
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Nu ook te volgen op facebook! Nieuwsgierig geworden? Ik hoop je binnenkort te ontmoeten!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Afgewezen »

Indiaantje schreef:Nu ook te volgen op facebook! Nieuwsgierig geworden? Ik hoop je binnenkort te ontmoeten!
Waar dan?
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Mijn Facebookpagina (Martin de Heer) Welkom als vriend!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door MoesTuin »

ejvl schreef:En het is geen voorgeschreven weg der bekering, maar slechts "een" weg van één van Gods kinderen.
God gaat met een ieder Zijn eigen weg, en we moeten niet proberen met geweld een andere weg te willen gaan.
Wat een heel goede en mooie omschrijving, zo is het!

Vroeger op de bassisschool hing er in de gang bij de deuropening een poster van de brede en de smalle weg

Dat was indrukwekkend als kind, zeker al je zo nu en dan is met een paar ging bestuderen!

Het boek de Christenreis naar de Eeuwigheid heb ik ook gelezen op de terug weg naar het geloof zeg maar, prachtig mooi en ook wel confronterend en moeilijk.

Afbeelding
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door helma »

deze plaat ken ik helemaal niet; hij heeft wel wat dezelfde dingen als de oude bekende plaat.
Wel terecht dat de kerk zowel op de brede als de smalle weg te vinden is...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Dodo »

Ik heb de tekenaar ontmoet. We hebben een keer in een vakantiehuisje van hem gezeten, naast zijn eigen woning. In het vakantiehuisje een prachtige schildering op de wand.
Fijne mensen, gelovig, deden veel aan evangelisatie. Mijn dochter is nog mee geweest naar een clubmiddag voor kinderen.
Plaats reactie