Naar mijn mening wordt in dit blog toch de essentie niet begrepen. Die is volgens mij deze:
1. De SGP is verzocht of voelt zich gedrongen om de reglementen in overeenstemming te brengen met dat wat de Hoge Raad heeft uitgesproken.
2. Het principiële standpunt van de SGP blijft echter onveranderd.
Ik vind de oplossing die gekozen is in elk geval wel slim:
3. Het beginselprogram wordt niet veranderd (dat zou immers pas gebeuren als ook het principiële standpunt wijzigt)
4. Als de reglementen niet aangepast zouden worden, zou de staat maatregelen moeten nemen, volgens Hoge Raad. Dat zou m.i. kunnen door op straffe van uitsluiting van de verkiezingen te dwingen vrouwen te plaatsen op de lijst.
Er móest dus wel een aanpassing plaatsvinden. Dat is nu dan ook het voorstel, en wel met een verwijzing naar het beginselprogram.
De staat zal niet kunnen ingrijpen (hopelijk wil men dat ook niet) in het beginselprogram.
Evenmin zal iemand kunnen zeggen dat de reglementen niet op orde zijn; er is immers formeel geen belemmering voor vrouwen.
Het klinkt allemaal zo gek nog niet. Waar ik alleen mee blijf zitten, is het principiële punt: mag je nu aan dit soort denken zover tegemoet komen en moeten we zeggen: hier sta ik, ik kan niet anders?
Aan alle mensen die - ook op dit forum - wel vinden dat het vrouwenstandpunt van de SGP achterhaald is, zou ik willen zeggen: binnen de SGP is de mogelijkheid om je stem te verheffen binnen kiesverenigingen, etc. Alleen op zo'n manier wordt "het standpunt" van de SGP aangepast, als inderdaad een meerderheid dit zou vinden. Ik behoor in dat geval tot de minderheid.
Wat ik wil zeggen, is dit: vaak wordt beweerd dat het al lang niet meer het standpunt van de SGP-achterban is. Er wordt dan echter gerefereerd aan SGP-jongeren (op z'n best) of een select gezelschap RD-lezers. Natuurlijk: ik ken ook genoeg echte SGP-ers die dit standpunt niet delen. Maar uiteindelijk gaat het toch om de inspraak via kiesverenigingen. En zeg nu niet dat dat alleen maar oude mannetjes zijn