Dat wordt dan wel een monoloogAfgewezen schreef:Nee.huisman schreef:Mooi dan zijn wij het eens over de leer van de doop.Afgewezen schreef:Ja, dat is zo.
Misschien zouden we hier op FB over door kunnen praten.

Dat wordt dan wel een monoloogAfgewezen schreef:Nee.huisman schreef:Mooi dan zijn wij het eens over de leer van de doop.Afgewezen schreef:Ja, dat is zo.
Misschien zouden we hier op FB over door kunnen praten.
Niet als jij erbij bent.huisman schreef:Dat wordt dan wel een monoloogAfgewezen schreef:Nee.huisman schreef:Mooi dan zijn wij het eens over de leer van de doop.Afgewezen schreef:Ja, dat is zo.
Misschien zouden we hier op FB over door kunnen praten.
Mooi dat hier enige ruimte wordt geboden!Tiberius schreef:Praat hier maar door. Maar houd wel a.u.b. de grenzen goed in de gaten.
Afgewezen schreef:Dag ZWP.ZWP schreef:Dag Afgewezen, naar aanleiding van de discussie over Volwassendoop en bekering ben ik benieuwd naar 'jouw dooptheologie'. Wat zijn jouw gedachten hierover, is er een bepaald boek wat je op een bepaald spoor heeft gezet oid? Blijkbaar past het niet op het forum?
Ik hoor het graag.
ZWP
Een paar jaar geleden zijn hier heftige discussies over gevoerd, maar op RF ligt dat nu eenmaal wat gevoelig.
Ik neig wel wat tot het refobaptisme en dat is, gek genoeg, gekomen door het lezen van hoofdstuk 24 van de Redelijke Godsdienst van Brakel, over de Kerk. Ik kwam daardoor tot de ontdekking dat de NT gemeente in principe uit ware gelovigen bestaat. Dat dit toch echt een andere situatie is dan ten tijde van OT Israël. Dat het verbond met OT Israël dus ook niet naadloos is overgegaan op de NT gemeente. Etc. etc.
Voor mij is het geen halszaak, maar met de verbondsleer die ten grondslag ligt aan de kinderdoop, kan ik niet meer uit de voeten.
Groet,
Afgewezen
Fijn dat Tiberius denkt dat binnen de kaders van het RF er over te discussieren is. Ik heb op dit forum in diverse topics de Bijbelse leer van de kinderdoop verdedigd. Vaak werden deze discussies afgekapt vanwege kritiek op de gereformeerde belijdenisgeschriften. Omdat ik dat opnieuw verwacht neem ik niet meer deel aan deze discussie maar wens jullie een goede discussie op grond van heel de Schrift (O.T. en N.T. ) Eindig ik met het door mij meest geciteerde deel van onze H.C.Afgewezen schreef:PB-wisseling tussen ZWP en mij. Geplaatst met toestemming van ZWP.Afgewezen schreef:Dag ZWP.ZWP schreef:Dag Afgewezen, naar aanleiding van de discussie over Volwassendoop en bekering ben ik benieuwd naar 'jouw dooptheologie'. Wat zijn jouw gedachten hierover, is er een bepaald boek wat je op een bepaald spoor heeft gezet oid? Blijkbaar past het niet op het forum?
Ik hoor het graag.
ZWP
Een paar jaar geleden zijn hier heftige discussies over gevoerd, maar op RF ligt dat nu eenmaal wat gevoelig.
Ik neig wel wat tot het refobaptisme en dat is, gek genoeg, gekomen door het lezen van hoofdstuk 24 van de Redelijke Godsdienst van Brakel, over de Kerk. Ik kwam daardoor tot de ontdekking dat de NT gemeente in principe uit ware gelovigen bestaat. Dat dit toch echt een andere situatie is dan ten tijde van OT Israël. Dat het verbond met OT Israël dus ook niet naadloos is overgegaan op de NT gemeente. Etc. etc.
Voor mij is het geen halszaak, maar met de verbondsleer die ten grondslag ligt aan de kinderdoop, kan ik niet meer uit de voeten.
Groet,
Afgewezen
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.
a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13
Ik denk dat het forum inmiddels volwassen genoeg is om hierover te kunnen discussiëren.huisman schreef:Fijn dat Tiberius denkt dat binnen de kaders van het RF er over te discussieren is.
Tiberius schreef:Ik denk dat het forum inmiddels volwassen genoeg is om hierover te kunnen discussiëren.huisman schreef:Fijn dat Tiberius denkt dat binnen de kaders van het RF er over te discussieren is.
Het moet wel binnen de kaders van de RF blijven, dat wil zeggen: geen kritiek op de Bijbel en de gereformeerde belijdenisgeschriften.
Logisch, dat mensen die de kinderdoop afwijzen op dat punt buiten de kaders van RF vallen, maar blijf dan a.u.b. binnen het gedoogbeleid, zodat er op volwassen wijze over gesproken kan worden.
Dus hoe sterker je gelooft dat God de Onverandelijke is en in het O.T. niet anders handelde met Zijn volk dan in het N.T., hoe sterker je de overtuiging hebt dat de kinderdoop Schriftuurlijk is ? Volgens mij is dat een ware stelling . Maar ik zou mij niet mengen in deze discussie...sorry.ZWP schreef:Ik denk dat de vraag vooral is hoe we de verhouding tussen Israël in het OT en de gemeente/kerk in het NT zien. Dat bepaalt of je het eens bent met de zinsnede dat 'de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen'.
Hoe sterker je de samenhang tussen OT en NT ziet, hoe eerder je geneigd ben om vóór de kinderdoop te zijn volgens mij.
Waarom niet?huisman schreef:Maar ik zou mij niet mengen in deze discussie...sorry.
Ben ik ook benieuwd naar.Luther schreef: Verder ben ik benieuwd naar de argumenten die @Afgewezen heeft om een breuk te zien tussen het OT en het NT aangaande het verbond, want daar ligt m.i. het fundament van een verbondsvisie en de visie op de sacramenten, maar ook op de kerk en de ambten.
Daar staat het NT vol mee.ZWP schreef:Ben ik ook benieuwd naar.Luther schreef: Verder ben ik benieuwd naar de argumenten die @Afgewezen heeft om een breuk te zien tussen het OT en het NT aangaande het verbond, want daar ligt m.i. het fundament van een verbondsvisie en de visie op de sacramenten, maar ook op de kerk en de ambten.
Ik denk dat het nog scherper te formuleren is: wat is de verhouding tussen Israël en de kerk. Of, hoe je zie je de verhouding tussen het ‘verbond’ met Adam, met Israël en met (in Christus) God’s volk in het NT?
Allemaal belangrijke vragen en ik pretendeer niet dat ik per se de juiste antwoorden heb. Het woord 'breuk' is niet op zijn plaats; ook is er geen sprake van dat Gods onveranderlijkheid ter discussie wordt gesteld. Op die manier geef je de discussie een lading die niet nodig is.ZWP schreef:Ben ik ook benieuwd naar.Luther schreef: Verder ben ik benieuwd naar de argumenten die @Afgewezen heeft om een breuk te zien tussen het OT en het NT aangaande het verbond, want daar ligt m.i. het fundament van een verbondsvisie en de visie op de sacramenten, maar ook op de kerk en de ambten.
Ik denk dat het nog scherper te formuleren is: wat is de verhouding tussen Israël en de kerk. Of, hoe je zie je de verhouding tussen het ‘verbond’ met Adam, met Israël en met (in Christus) God’s volk in het NT?
Ok, duidelijk. Nog even wat losse flodders voordat we hier wellicht wat dieper op in kunnen gaan:Afgewezen schreef:Laten we niet vergeten dat het nieuwe verbond met het gelovige Israël is opgericht, en dan bedoel ik degenen uit de Joden die discipelen van Christus werden. Dát was de gemeente van het NT. Op de Pinksterdag is de belofte van het nieuwe verbond in beginsel aan die gemeente vervuld. En van daaruit gaat de Geest Zijn weg over deze wereld, door steeds nieuwe gelovigen bij de gemeente te voegen, uit Joden én heidenen.