Luther schreef:Dat vind ik niet kies. Er is zomaar een dame die op refoweb in haar eigen woorden een samenvatting geeft van wat Van Campen over jonge kinderen zou zeggen, en jij neemt dat hier voetstoots over als zijnde de visie van ds. Van Campen. Ik zou dat uit de discussie weglaten, want dat heeft Van Campen niet geschreven. Gemeenteleden kunnen nog wel 100 dingen zeggen wat een dominee allemaal zei, maar daarmee behoeft dat nog niet waar of een getrouwe weergave te zijn van wat een predikant zei of bedoelde.huisman schreef:In de reacties van een dame op zijn artikel die bij hem kerkt en het heeft over zijn doopdiensten.Luther schreef:Dat zou inderdaad een dwaling zijn, als hij dat heeft gezegd. Misschien lees ik Van Campen verkeerd of te positief - en dat sluit ik niet uit, want ik voel me verlegen bij zo'n groot en machtig onderwerp - maar ik kan dit nergens teruglezen in het antwoord van Van Campen op refoweb. Waar lees jij dat dan?Erasmiaan schreef:Ik schuif Van Campen geen dingen in de schoenen; ik geef een verschil aan. Tegelijk blijkt dat hij zegt dat baby's die nog geen zonde gedaan hebben, zalig worden, omdat ze geen erfschuld hebben. En dat is wel een dwaling.
Met het beantwoorden van jouw post hoop ik ook jongere te beantwoorden.
1.Op refoweb staan reacties op ds van Campens artikel ook van een gemeentelid waarom is het niet kies om dat mee te nemen ?
2. Een afwijking van een leer komt altijd openbaar in de praktische invulling. Hier zie je dat deze predikant een pasgeboren kind anders ziet dan b.v. ons doopsformulier. (Voor de goede orde dit heeft niets te maken met de eeuwige bestemming van jonggestorven kinderen. Dat is veel meer een verbondszaak)
3. Als je niet geloofd in de erfschuld dan is er dus ook geen straf (b.v. door onze erfschuld belijden wij dat wij van nature geestelijk dood zijn ) Schuld geeft straf, onschuld geen straf. Wordt dan een kind pas geestelijk dood bij zijn eerste dadelijke zonde?
4. Bij het afpellen van de gereformeerde leer (en dat verwijt ik deze predikant) valt er veel meer om dan dat je op het eerste moment zou denken.