Notitie maken tijdens de kerkdienst

Ditbenik
Inactief

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Een stukje uit de Veluwse kerkbode:

Gedrag in de eredienst.
Het gedrag van sommigen onder ons in de eredienst is buitengewoon schaamteloos. Dat moet mij toch nog weer van het hart, hoewel ik het afgelopen zondag in de middagdienst heb gezegd. Ik vind het onzettend, hoe sommigen zich misdragen en hun onverschilligheid jegens God en Zijn Woord zo blijkbaar tonen in hun gedrag van houding en gepraat, allerlei gebaren etc.
Ik kan geen mens veranderen, maar toch mocht de Heere de scherpte van de liefde tot Hem geven om de gedoopte mens zijn/haar van Godswege opgelegde plicht in te scherpen, zonder mensen naar de ogen te kijken. Beseffen we wel op welke plaats we zijn? Nee, niet de schouder ophalen of schamper lachen!
Hoe is het mogelijk dat we de bediening der verzoening zo achteloos en verachtend durven bij te wonen. Het is als dat markt houden op het tempelplein, waar de Heere Jezus met een zweep van touwtjes heilig verontwaardigd en vol vurige liefde tot Zijn Vader allen wegjaagt vanwege de heiligheid van Gods Huis.
Denk er toch eens over na! Je laadt Zijn toorn op je en Zijn grimmige wraak. Hoe groot is Zijn geduld en verdraagzaamheid dat Hij je nog laat leven. Dat mocht nog doen breken en tot bekering leiden. Maar weet ook: Zijn geduld heeft een heilige maat die volraakt! Laat het er niet op aan komen. Toe, wordt verstandig en keer terug van uw/je dwaze weg.
We zijn in de kerk op een bijzondere plaats: de werkplaats van de Heilige Geest. Kom biddend en zit luisterend. Verknoei in de kerk je tijd niet door je vrijwillig aan de duivel aan te bieden om zijn werktuig te zijn, waardoor je jezelf en anderen te gronde richt. Wie zich misdraagt, is anderen tot een ergernis en ouders menigmaal een bron van verdriet en schaamte. Laat je toch waarschuwen. Het is om je bestwil gedaan.

ds. A.J. Britstra

Kun je dan nog met een I pad, groot collegeblok en strijkplank gaan? Want het zou toch niet uitmaken, zoals sommige hier beweren.
Ik heb het anders geleerd van mijn ouders en lees het hierboven toch ook. Dat ons gedrag er wel toe zou doen nl.
Als dit slaat op het meenemen van een notitieblok, heb ik een probleem. Want ook in de Veluwse Kerkbode roept ds R. van Kooten regelmatig op tijdens de preek mee te lezen uit de Bijbel en mee te schrijven in een notitieblok. En in die gemeente kiest de jeugd voor de voorste rij in de kerk.
helma

Bericht door helma »

Geduld schreef:Ik schrijf zelf overigens ook altijd mee en gebruik mijn aantekeningen net als jij,
soms schrijf ik ook vragen voor mezelf op om in de komende week over na te denken.

Toch merk ik weleens dat ik anders luister en dat de boodschap vaak pas landt in de week die komt,
of dat ik stop met schrijven omdat ik gewoon moét luisteren.
dit is herkenbaar.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Mara schreef:Een stukje uit de Veluwse kerkbode:

Gedrag in de eredienst.
Het gedrag van sommigen onder ons in de eredienst is buitengewoon schaamteloos. Dat moet mij toch nog weer van het hart, hoewel ik het afgelopen zondag in de middagdienst heb gezegd. Ik vind het onzettend, hoe sommigen zich misdragen en hun onverschilligheid jegens God en Zijn Woord zo blijkbaar tonen in hun gedrag van houding en gepraat, allerlei gebaren etc.
bla, bla, bla,......
Want ook in de Veluwse Kerkbode roept ds R. van Kooten regelmatig op tijdens de preek mee te lezen uit de Bijbel en mee te schrijven in een notitieblok. En in die gemeente kiest de jeugd voor de voorste rij in de kerk.
Late jaren 70 vorige eeuw.
IK woonde toen in Zeist en daar heb ik o.a. Ds R.van Kooten meermalen beluisterd. Een echte jeugddominee. Had veel te zeggen. Een bijzonder begaafde man. Volkomen mee eens met zijn stellingname t.o.v. het meelezen.
DDD

Bericht door DDD »

PvS schreef:Tijdens de prediking werd de opmerking gemaakt dat 'schrijven onder de dienst' een list van de duivel zou zijn.

Zouden dan bijv. de mensen van Berea geen notities hebben gemaakt om de leer van Paulus te vergelijken met de Schrift?
Wat is jullie mening?
Als een dominee of voorganger zoiets zegt dan zou ik alles wat hij zegt maar met een hele grote korrel zout nemen, en de bijbel zorgvuldig over wat hij zegt bestuderen en als je ambtsdrager bent zou ik ervoor zorgen dat hij zo snel mogelijk wat verder leert kijken dan zijn neus lang is en niet meer zulke vreselijke dingen zegt. Zoiets zou in geen enkel kerkverband voor mogen komen.
regendruppel

Bericht door regendruppel »

Of je HET WOORD nu schrijft, leest of hoort!
Het gaat er naar mijn mening juist om wat je ermee doet!
De mens zoekt zijn weg, maar de HEERE heeft hem bepaald.
alias

Bericht door alias »

regendruppel schreef:Of je HET WOORD nu schrijft, leest of hoort!
Het gaat er naar mijn mening juist om wat je ermee doet!
Zou je willen uitleggen wat jij met het Woord doet?
regendruppel

Ja, ten eerst bedoel ik daarmee te zeggen; Leg je het Woord naast je neer of 'onderzoek je de schriften'?

ten tweede vraag je naar mijn 'doen'; wel, ik probeer het te onderzoeken zoals Hij van ons vraagt, er uit te leren en bid om Zijn Geest voor toepassing.
caprice

Bericht door caprice »

regendruppel schreef:Ja, ten eerst bedoel ik daarmee te zeggen; Leg je het Woord naast je neer of 'onderzoek je de schriften'?

ten tweede vraag je naar mijn 'doen'; wel, ik probeer het te onderzoeken zoals Hij van ons vraagt, er uit te leren en bid om Zijn Geest voor toepassing.
Juist dat laatste is zo belangrijk. Anders kun je wel wat met het Woord doen, maar dan doet het niets met jou.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
regendruppel

Dat ben ik roerend met je eens, maar dat neemt de eis niet weg.
refo

Bericht door refo »

De mening dat het Woord er kan zijn zonder de Geest verslaat in de Gereformeerde Gezindte de laatste eeuw zijn duizenden.
Ter linkerzijde van het kerkelijk spectrum is er de mening dat we samen met God nog een hoop kunnen.
De eerste groep geeft God de schuld van het onbekeerd-zijn. Niet officieel natuurlijk, maar dat is wel de consequentie van die mening. De tweede groep geeft God te weinig eer voor de zaligheid.

De prediking is dus links én rechts in een grote crisis. En je dan maar druk maken of de ander wel écht wedergeboren is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:De mening dat het Woord er kan zijn zonder de Geest verslaat in de Gereformeerde Gezindte de laatste eeuw zijn duizenden.
Calvijn was ook al behept met die mening:
Moge dit voor het tegenwoordige voldoende zijn, dat, hoewel het woord des evangelies in 't algemeen allen aanspreekt, toch de gave des geloofs aan weinigen geschonken wordt. Jesaja (53:1) wijst de oorzaak aan, namelijk, omdat niet aan allen de arm des Heren wordt geopenbaard. (...) hij [Jesaja] wijst er slechts op, dat door de uiterlijke leer de oren tevergeefs getroffen worden, omdat het geloof een bijzondere gave is.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ds Brugge in de Daniel schreef: Dominee, heeft u geen last van schrijvers? Een deel van de gemeente zit dan met gebogen hoofd te luisteren?

"Het is heel goed dat mensen schrijven. Het dwingt om te luisteren. Wij stimuleren het onze kinderen ook"

henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:
Ds Brugge in de Daniel schreef: Dominee, heeft u geen last van schrijvers? Een deel van de gemeente zit dan met gebogen hoofd te luisteren?

"Het is heel goed dat mensen schrijven. Het dwingt om te luisteren. Wij stimuleren het onze kinderen ook"

Goed geluid!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Indiaantje

Bericht door Indiaantje »

Ik teken vaak tijdens de dienst. In beelden onthoud ik het één en Ander veel beter.
Simon

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
refo schreef:De mening dat het Woord er kan zijn zonder de Geest verslaat in de Gereformeerde Gezindte de laatste eeuw zijn duizenden.
Calvijn was ook al behept met die mening:
Moge dit voor het tegenwoordige voldoende zijn, dat, hoewel het woord des evangelies in 't algemeen allen aanspreekt, toch de gave des geloofs aan weinigen geschonken wordt. Jesaja (53:1) wijst de oorzaak aan, namelijk, omdat niet aan allen de arm des Heren wordt geopenbaard. (...) hij [Jesaja] wijst er slechts op, dat door de uiterlijke leer de oren tevergeefs getroffen worden, omdat het geloof een bijzondere gave is.
Maakt de uitstorting van de Heilige Geest met de VERVULLING van ''Pinksteren'' misschien nog onderscheid tussen nu en de tijd waarin Jesaja predikte tegen een verhard volk , maakt het misschien uit dat dat volk met haar offers en sabbatten daar de Heere helemaal geen gunst meer mee deed, te dien dage?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie