Tiberius schreef:Je vraagt er toch naar:Afgewezen schreef:@Tiberius, waarom zet je zo in op het remonstrantisme?Dan geef ik daar een antwoord op.Dit te leren is toch geen remonstrantisme?
Ook op mijn laatste vraag mag je antwoord geven als het je uitkomt natuurlijk.

Voordat je dat doet wat onderwijs van ds J.J. van Eckeveld over voorbereidingen op de wedergeboorte.
Wij zien dit zo duidelijk in Ezech. 37, waar het ganse huis Israels vergeleken wordt bij een veld vol dorre doodsbeenderen. Dat is ook een prediking voor ons, deze prediking: De H. Geest vindt bij ons geen geschiktheden, waarbij Hij Zich zou kunnen aansluiten. Hij vindt bij ons niets dan de dood. Pas als de H. Geest komt worden de dorre beenderen in Ezech. 37 levend gemaakt. De mens doet alles wat in zijn vermogen ligt om de H. Geest te ontlopen; hij werkt niet mee, hij werkt alleen maar tegen! Wanneer wij dus de "voorbereiding tot de wedergeboorte" of de "voorbereidende genade" opvatten in de zin van de remonstranten, dan zitten wij op een dwaalspoor. In ons is er niets, dat ons geschikt maakt om Gods genade te ontvangen. Toch zijn er verschillende van onze vaderen, die wel degelijk spreken over voorbereidingen tot de wedergeboorte. Wij kunnen daarbij vooral denken aan Engelse theologen, zoals o.a. Perkins en Amesius en ook John Bunyan. Volgens Drs. P. de Vries (in zijn boek "De orde des heils bij John Bunyan") hebben de Engelse puriteinen gesproken over de voorbereiding tot de wedergeboorte, omdat zij er diep van overtuigd waren, dat er veel godsdienst is, die niet de vrucht is van de onwederstandelijke werking van de H. Geest. Onder voorbereidingen tot de wedergeboorte verstonden zij een wettische verslagenheid over de zonde, een ijver voor de dienst des Heeren, een hoogachting voor Gods kinderen en knechten, e.d. De voorbereiding tot de wedergeboorte krijgt volgens de puriteinen, daarin gestalte, dat we door de roepstem van het Woord Gods rekening gaan houden met het bestaan van hemel en hel en dat wij de werkelijkheid van het toekomende oordeel gaan inzien. Met hun spreken over voorbereidingen tot de wedergeboorte hebben de puriteinen echter geenszins willen suggereren, dat de mens op een of andere manier bereidwillig zou zijn om zalig te worden. Integendeel, die voorbereidingen rekenden zij onder de algemene werkingen van Gods Geest en niet onder de zaligmakende.De zaligheid schreven zij geheel en al toe aan Gods eenzijdige genade. In de voorbereiding tot de wedergeboorte zoekt de mens volgens hen de zaligheid nog in eigen werken en buiten Christus. Ook Brakel spreekt over enige voorbereidingen