Erfschuld en erfsmet
- FlyingEagle
- Berichten: 3112
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Erfschuld en erfsmet
Op Refoweb staat het volgende:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/198 ... -erfschuld
Deze uitleg heb ik nog nooit eerder gehoord. Klopt dit antwoord volgens jullie?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/198 ... -erfschuld
Deze uitleg heb ik nog nooit eerder gehoord. Klopt dit antwoord volgens jullie?
Re: Erfschuld en erfsmet
De bijbel spreekt nooit over zonde of zondig zijn als erfenis, die aan ieder individu gestraft zal worden.
De ziel die zondigt, díe zal sterven.
Wel altijd over de eigen zonde en zonden, waarvoor straf geëist wordt.
Zondaar zijn is geen lot, maar een schuld.
De ziel die zondigt, díe zal sterven.
Wel altijd over de eigen zonde en zonden, waarvoor straf geëist wordt.
Zondaar zijn is geen lot, maar een schuld.
- regendruppel
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 12:59
Re: Erfschuld en erfsmet
Omdat Adam de duivel gehoorzaamde werd hij dienstknecht en gaf zijn koningschap over aan de overste van deze wereld.FlyingEagle schreef:Op Refoweb staat het volgende:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/198 ... -erfschuld
Deze uitleg heb ik nog nooit eerder gehoord. Klopt dit antwoord volgens jullie?
dus wanneer men van ‘erfschuld’ spreekt, bedoeld men naar mijn mening daarmee het totale der zonde, de menselijke onmacht waarin het niet mogelijk is om te vluchten naar een door de zonde nog niet aangetast en beheerst terrein.
Maar;
Paulus wijst op de tegengestelde richting van de evenwijdig lopende lijnen. Het herstel van de mens is grootser dan zijn vonnis of veroordeling over de zonde. Want bij de zondeval had God met één enkele overtreding van één mens te doen. God oordeelde dat deze mens moest sterven. Tegelijkertijd gaf Adam echter het koningschap over de gehele wereld over aan satan. Deze bracht miljarden nakomelingen onder het juk van zonde, ziekte en dood. God had bij het herstel door Jezus Christus dus met ontelbare misdaden te maken.
Met Zijn leven betaalde de Heere echter de prijs voor allen tot rechtvaardiging. Hij opende de weg tot een volkomen herstel naar geest, ziel en lichaam. Bovendien opende Hij de weg naar een luisterrijker koningschap dan Adam ooit bezeten had. Deze was koning over de aarde en had heerschappij ‘over de vissen in de zee en over de vogels in de hemel en over het vee en over de hele aarde en over al het kruipende gedierte, dat op de aarde kruipt’ (Gen. 1:26). Wie in Christus zijn, zullen echter op de troon Gods meeheersen over al de werken van zijn handen, zowel in de zienlijke als in de onzienlijke wereld!
De mens zoekt zijn weg, maar de HEERE heeft hem bepaald.
Re: Erfschuld en erfsmet
Ik ben het hier toch niet mee eens: In het tweede gebod staat: "want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid dergenen die Mij haten...."refo schreef:De bijbel spreekt nooit over zonde of zondig zijn als erfenis, die aan ieder individu gestraft zal worden.
De ziel die zondigt, díe zal sterven.
Wel altijd over de eigen zonde en zonden, waarvoor straf geëist wordt.
Zondaar zijn is geen lot, maar een schuld.
David klaagt in Psalm 51: Zie, ik ben in ongerechtigheid (10) geboren...". De kanttekeningen zegt: Versta, de erfzonde, aangeboren verdorvenheid, het vlees en de gewone zonde.
Adam is geschapen naar Zijn beeld: In kennis, gerechtigheid en heiligheid.
De straf op zijn zonde (Ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven), is op alle mensen gekomen.
Verder staat er in het vragenboekje van Hellenbroek:
1. Raakt Adams zonde ons ook? Ja, zij wordt ons toegerekend.
2. Waarom? Omdat Adam het hoofd des verbonds was, en daarin aangemerkt werd, als vertegenwoordigende al zijn nakomelingen. Rom 5:12.
3. Welke zonde hebben wij dan door Adam? De erfzonde. Ps 51:7.
4. Hoe velerlei zonden zijn er dan? Tweeërlei: erfzonde en dadelijke zonde.
5. Hoe worden de erfzonden de onze? Door toerekening en overerving.
6. Wie rekent ons Adams zonde toe? God.
7. Wat rekent Hij ons toe? De schuld der zonde. Rom 5:19.
8. Wat erven wij over? De smet der zonde. Job 14:4.
9. Van wie? Van onze ouders.
10. Wat is de schuld der zonde? De verbintenis tot straf om Adams zonde. Rom 5:18.
11. Wat is de smet der zonde? Die inklevende verdorvenheid, welke zich verspreid heeft over de gehele mens. Gen 8:21.
12. Hebben alle mensen erfzonde? Ja, uitgezonderd Christus Joh. 3:16.
13. Waarom had Christus gen erfzonde? Omdat Hij ontvangen is van de Heilige Geest. Luc 1:35
en dan gaat Hellenbroek verder met vraag en antwoord over de dadelijke zonde.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Erfschuld en erfsmet
Artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Van de erfzonde.
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.
Van de erfzonde.
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- regendruppel
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 12:59
Re: Erfschuld en erfsmet
Heel duidelijk Albion, de vragen en antwoorden van Hellenbroek.
De mens zoekt zijn weg, maar de HEERE heeft hem bepaald.
Re: Erfschuld en erfsmet
En toch klopt het niet. Rom 5 gaat er niet over. Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen. En sleept daar wat teksten bij.
En de zin uit de tien geboden vervolgt met een 'maar'.
En de zin uit de tien geboden vervolgt met een 'maar'.
Re: Erfschuld en erfsmet
Ik ben het helemaal met Van Campen eens en dus niet met Hellenbroek.
In onderstaande preek over NGB artikel 15, over de erfzonde, gaat hij hier specifiek op in. Zeer de moeite van het beluisteren waard.
http://www.maranathakerk.nu/erediensten/item/1736
In onderstaande preek over NGB artikel 15, over de erfzonde, gaat hij hier specifiek op in. Zeer de moeite van het beluisteren waard.
http://www.maranathakerk.nu/erediensten/item/1736
- regendruppel
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 12:59
Re: Erfschuld en erfsmet
Dit vind ik nu een mening, je hoeft het niet eens te zijn met elkaar want dat vraagt niemand van jeCantate schreef:Ik ben het helemaal met Van Campen eens en dus niet met Hellenbroek.
In onderstaande preek over NGB artikel 15, over de erfzonde, gaat hij hier specifiek op in. Zeer de moeite van het beluisteren waard.
http://www.maranathakerk.nu/erediensten/item/1736
maar oordelen over een mens zoals; 'Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen' vind ik eerlijk gezegd niet kunnen.
De mens zoekt zijn weg, maar de HEERE heeft hem bepaald.
- regendruppel
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 12:59
Re: Erfschuld en erfsmet
Bedankt trouwens, ik ga zeker luisteren..
De mens zoekt zijn weg, maar de HEERE heeft hem bepaald.
Re: Erfschuld en erfsmet
Hellenbroek is helder en duidelijk en hoeft helemaal geen denkproblemen op te lossen en hij sleept er zeker geen teksten bij. Gods Woord spreekt voor zich zelf.refo schreef:En toch klopt het niet. Rom 5 gaat er niet over. Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen. En sleept daar wat teksten bij.
En de zin uit de tien geboden vervolgt met een 'maar'.
Bovendien staat het ook duidelijk in de Zondagen 3 en 4 beschreven.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Erfschuld en erfsmet
refo schreef:En toch klopt het niet. Rom 5 gaat er niet over. Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen. En sleept daar wat teksten bij.
En de zin uit de tien geboden vervolgt met een 'maar'.
en hoe denk je dan over Psalm 51:5 ?(Albion haalde deze tekst ook al aan)
Ik vind het trouwens vrij zwak van ds van Campen om zijn mening te staven met de bewering dat Rom 5 niet goed vertaald is in de HSV en de SV.5 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren , in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Erfschuld en erfsmet
Ds. Van Campen neemt zo steeds meer afstand van de 3FvE. Met de dubbele predestinatie heeft hij ook moeite, zo heeft hij pas in een preek gezegd.
Ik vind het erg jammer. Want ik heb hele mooie preken van hem gehoord.
Ik vind het erg jammer. Want ik heb hele mooie preken van hem gehoord.
Re: Erfschuld en erfsmet
Ik ga niet in op Hellenbroek, wel op je citeren van Exodus 20 mbt het tweede gebod. Lees de Studiebijbel voor de exegese:albion schreef:Ik ben het hier toch niet mee eens: In het tweede gebod staat: "want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid dergenen die Mij haten...."refo schreef:De bijbel spreekt nooit over zonde of zondig zijn als erfenis, die aan ieder individu gestraft zal worden.
De ziel die zondigt, díe zal sterven.
Wel altijd over de eigen zonde en zonden, waarvoor straf geëist wordt.
Zondaar zijn is geen lot, maar een schuld.
David klaagt in Psalm 51: Zie, ik ben in ongerechtigheid (10) geboren...". De kanttekeningen zegt: Versta, de erfzonde, aangeboren verdorvenheid, het vlees en de gewone zonde.
Adam is geschapen naar Zijn beeld: In kennis, gerechtigheid en heiligheid.
De straf op zijn zonde (Ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven), is op alle mensen gekomen.
Verder staat er in het vragenboekje van Hellenbroek:
1. Raakt Adams zonde ons ook? Ja, zij wordt ons toegerekend.
2. Waarom? Omdat Adam het hoofd des verbonds was, en daarin aangemerkt werd, als vertegenwoordigende al zijn nakomelingen. Rom 5:12.
3. Welke zonde hebben wij dan door Adam? De erfzonde. Ps 51:7.
4. Hoe velerlei zonden zijn er dan? Tweeërlei: erfzonde en dadelijke zonde.
5. Hoe worden de erfzonden de onze? Door toerekening en overerving.
6. Wie rekent ons Adams zonde toe? God.
7. Wat rekent Hij ons toe? De schuld der zonde. Rom 5:19.
8. Wat erven wij over? De smet der zonde. Job 14:4.
9. Van wie? Van onze ouders.
10. Wat is de schuld der zonde? De verbintenis tot straf om Adams zonde. Rom 5:18.
11. Wat is de smet der zonde? Die inklevende verdorvenheid, welke zich verspreid heeft over de gehele mens. Gen 8:21.
12. Hebben alle mensen erfzonde? Ja, uitgezonderd Christus Joh. 3:16.
13. Waarom had Christus gen erfzonde? Omdat Hij ontvangen is van de Heilige Geest. Luc 1:35
en dan gaat Hellenbroek verder met vraag en antwoord over de dadelijke zonde.
In de oudheid maakten drie tot vier generaties deel uit van dezelfde huishouding. Als een vader of grootvader ernstig zondigt, heeft dit gevolgen voor de gehele familie die in het huis woont. Een specifieke toepassing van de tekst is mogelijk te vinden in de veroordeling van Achan en zijn familieleden (Joz.7:24). Zijn gehele familie wordt met hem gestenigd. Hoewel deze voorstelling haaks lijkt te staan op ons rechtvaardigheidsgevoel, is het toch zo dat de ervaring leert dat onrechtvaardig gedrag van een vader een negatieve uitwerking heeft op het gehele gezin. Overigens dient men te beseffen dat in de voortgang van de openbaring steeds meer accent komt te liggen op de persoonlijke verantwoordelijkheid (Eze.18:2). In dit gebod worden de ouders gewaarschuwd dat de gevolgen van hun zonde niet slechts henzelf betreffen.
Re: Erfschuld en erfsmet
Dat klopt, maar er zijn maar weinig predikanten die zo het tweede gebod lezen:refo schreef:En toch klopt het niet. Rom 5 gaat er niet over. Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen. En sleept daar wat teksten bij.
En de zin uit de tien geboden vervolgt met een 'maar'.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten, maar doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.