Van ganse harte... en ik begrijp jouw verbazing dan ook niet. Ik ontken nergens dat de weg naar het heil gaat in de beleving van de 3 stukken ellende, verlossing en dankbaarheid. Ook ontken ik niet dat Gods Geest plaats moet maken voor Christus want van nature is er bij ons geen plaats voor Hem. Het gaat in deze discussie om het feit dat jij deze ontgrondende werkzaamheden genoegzaam vind om te zeggen dat een mens is wedergeboren. Ik zeg: Pas bij het kenmerk, de bewuste kennis van Christus, mag je rust geven en iemand voor wedergeboren houden, alles daarvoor wordt pas helder als het verder is gekomen.Anker schreef:huisman schreef:Dan heb jij het idd heel erg mis. Ik ben het met het door jou geciteerde citaat helemaal eens.Toch nog maar een citaat om de visie van ds. van Haaren te laten zien. Ik kan er niet goed tegen dat een predikant wordt geciteerd met verkeerde conclusies. Ben je het met dit citaat ook van harte eens?ds. J. van Haaren schreef:Hoe doet Hij dat? Dat doet Hij door wederbaring, door ontdekking. In die wederbaring komt God ons leven binnen. Dan begint Hij ons te ontkronen. Geef hier die kroon; weg met die hoed. Dan laat Hij ons zien in de spiegel van Zijn heilige wet wie we eigenlijk zijn. Wie we door de zonde geworden zijn. Dan zien we dat we slechts spotkoningen zijn; dat de kroon in onze diepe val in Adam ons van het hoofd gevallen is. O, wee mij, de kroon is van het hoofd gevallen. Dan kome we erachter dat we niets anders hadden dan een godsdienst zonder God. Dan worden we, al hebben we een net, oppassend leven gehad, goddeloze beesten voor God. Dan wordt die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd. Dan zijn we koning af! Dat is nu vrucht van het zaligmakend werk van de Heilige Geest. Daar komt het nu met de mens van nature nooit! Door de overtuigingen van de Heilige Geest wordt die trotse mens, die goddeloze en onheilige vorst, onttroond en ontkroond.
Lees nog maar eens wat Boston schrijft in zijn 12 bijlslagen...erg leerzaam.