Notitie maken tijdens de kerkdienst

Cees

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Cees »

Mara schreef:
refo schreef:Ja, hoor. :bobo

Mensen maken notities om wat van de preek te onthouden en jij komt met een verhaal uit de Veluwse kerkbode aangaande zich misdragende jongeren. Hoe serieus moeten we dat nemen.

Het is nu duidelijk: jij vindt meeschrijven raar. Tijdens strijken een preek luisteren ook.
En wij niet.
Maak niet iets anders van mijn woorden!
Ik schreef dit 2 bladzijden geleden: Dat je een paar punten noteert, kan ik wel inkomen, maar sommige mensen zitten hele vellen te schrijven.
Dat is dus iets heel anders als raar vinden!
En praat jij voor alle forummers? Ik denk het niet, dus eindig dan met: En IK niet.
Besef je wel, dat als diverse vrouwen in het verleden niet hebben zitten schrijven dat we nooit bepaalde preekbundels hadden gehad? ( ik denk dan aan bijvb de preken van Smytegeld)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Er zijn heel wat preken uitgegeven van oudvaders, omdat mensen hele vellen tijdens de dienst volschreven....
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Mara schreef:Ik vraag naar de bedoeling van een hele preek natypen of schrijven?
Vrijwel elke kerkdienst is na te luisteren via geluidsdragers.
Volgens mij is dat al diverse keren uitgelegd. Het meeschrijven kan helpen om de betrokkenheid te vergroten en om de rode lijn van de prediking vast te houden/te ontdekken voor jezelf. Ik schrijf nooit mee, mijn vrouw wel. Het helpt haar om goed te luisteren - en om bij thuiskomst over de preek na te praten.

En na luisteren, ja natuurlijk. Dat kan. Maar het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten?
Hier beneden is het niet.
Mara

Bericht door Mara »

Cees schreef:
Mara schreef:
refo schreef:Ja, hoor. :bobo

Mensen maken notities om wat van de preek te onthouden en jij komt met een verhaal uit de Veluwse kerkbode aangaande zich misdragende jongeren. Hoe serieus moeten we dat nemen.

Het is nu duidelijk: jij vindt meeschrijven raar. Tijdens strijken een preek luisteren ook.
En wij niet.
Maak niet iets anders van mijn woorden!
Ik schreef dit 2 bladzijden geleden: Dat je een paar punten noteert, kan ik wel inkomen, maar sommige mensen zitten hele vellen te schrijven.
Dat is dus iets heel anders als raar vinden!
En praat jij voor alle forummers? Ik denk het niet, dus eindig dan met: En IK niet.
Besef je wel, dat als diverse vrouwen in het verleden niet hebben zitten schrijven dat we nooit bepaalde preekbundels hadden gehad? ( ik denk dan aan bijvb de preken van Smytegeld)
In het verleden! Toen kon het Woord alleen doorgegeven worden d.m.w. het gesprokene en het geschrevene.
Nu is dat allang anders geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Oh, zeg dat dan Mara. Vroeger mocht het wel, maar nu niet meer.
Dom van ons om dat niet te begrijpen...
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Mara schreef:In het verleden! Toen kon het Woord alleen doorgegeven worden d.m.w. het gesprokene en het geschrevene.
Nu is dat allang anders geworden.
Ja, en?! 't Is alleen nog wachten op het argument dat het vroeger 'godvruchtige vrouwen' waren die meeschreven - en dus mee móchten schrijven - en dat hier tegenwoordig geen sprake meer van is. :fi
Hier beneden is het niet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mara schreef: M.i. heeft het wel te maken met het onderwerp, nl. ons gedrag tijdens de eredienst.
Beste Mara,
Het artikel gaat over ongeinteresserdheid en oneerbiedigheid.

De mensen die ik ken maken aantekeningen vanwege hun innerlijke betrokkenheid, en hoogachting van het gepredikte Woord.
Het gaat niet over alleen aantekeningen! Zie hierboven nogmaals herhaald.
Ik vraag naar de bedoeling van een hele preek natypen of schrijven?
Beste Mara,
Dit topic gaat over het maken van notities tijdens de kerkdienst. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die de volledige preek in steno noteerde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mara schreef: M.i. heeft het wel te maken met het onderwerp, nl. ons gedrag tijdens de eredienst.
Beste Mara,
Het artikel gaat over ongeinteresserdheid en oneerbiedigheid.

De mensen die ik ken maken aantekeningen vanwege hun innerlijke betrokkenheid, en hoogachting van het gepredikte Woord.
Het gaat niet over alleen aantekeningen! Zie hierboven nogmaals herhaald.
Ik vraag naar de bedoeling van een hele preek natypen of schrijven?
Beste Mara,
Dit topic gaat over het maken van notities tijdens de kerkdienst. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die de volledige preek in steno noteerde.
Als het alleen daarom zou gaan, zou het slechts een mededelend topic zijn geworden.
Ik herhaal het dan voor de 3e keer: de punten noteren > kan, het gaat om hetgeen hier uit voort kan vloeien en de noodzaak tot het meenemen van een collegeblok ( en andere hulpmiddelen )
Aangezien de toon denigrerend en sarcastisch gaat worden, trek ik me terug uit deze discussie.
Ik ben blijkbaar niet in staat mijn punt van zorg over te brengen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Als het alleen daarom zou gaan, zou het slechts een mededelend topic zijn geworden.
Ik herhaal het dan voor de 3e keer: de punten noteren > kan, het gaat om hetgeen hier uit voort kan vloeien en de noodzaak tot het meenemen van een collegeblok ( en andere hulpmiddelen )
Aangezien de toon denigrerend en sarcastisch gaat worden, trek ik me terug uit deze discussie.
Ik ben blijkbaar niet in staat mijn punt van zorg over te brengen.
O jawel. Maar laat anderen alsjeblieft de ruimte om daar heel anders over te denken.
~~Soli Deo Gloria~~
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Bij sommige mensen is het geheugen sterk auditief ingericht. Zij onthouden heel makkelijk wat gezegd wordt. Bij andere mensen is het heel sterk visueel ingesteld. Zij onthouden vooral wat ze zien. Die laatste mensen hebben in de reguliere kerkdiensten een probleem, want die diensten zijn vrijwel volledig auditief. Zij willen toch zoveel mogelijk van de preek onthouden, en maken dus aantekeningen. Misschien wel zoveel mogelijk.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:Een stukje uit de Veluwse kerkbode:

Gedrag in de eredienst.
Het gedrag van sommigen onder ons in de eredienst is buitengewoon schaamteloos. Dat moet mij toch nog weer van het hart, hoewel ik het afgelopen zondag in de middagdienst heb gezegd. Ik vind het onzettend, hoe sommigen zich misdragen en hun onverschilligheid jegens God en Zijn Woord zo blijkbaar tonen in hun gedrag van houding en gepraat, allerlei gebaren etc.
Ik kan geen mens veranderen, maar toch mocht de Heere de scherpte van de liefde tot Hem geven om de gedoopte mens zijn/haar van Godswege opgelegde plicht in te scherpen, zonder mensen naar de ogen te kijken. Beseffen we wel op welke plaats we zijn? Nee, niet de schouder ophalen of schamper lachen!
Hoe is het mogelijk dat we de bediening der verzoening zo achteloos en verachtend durven bij te wonen. Het is als dat markt houden op het tempelplein, waar de Heere Jezus met een zweep van touwtjes heilig verontwaardigd en vol vurige liefde tot Zijn Vader allen wegjaagt vanwege de heiligheid van Gods Huis.
Denk er toch eens over na! Je laadt Zijn toorn op je en Zijn grimmige wraak. Hoe groot is Zijn geduld en verdraagzaamheid dat Hij je nog laat leven. Dat mocht nog doen breken en tot bekering leiden. Maar weet ook: Zijn geduld heeft een heilige maat die volraakt! Laat het er niet op aan komen. Toe, wordt verstandig en keer terug van uw/je dwaze weg.
We zijn in de kerk op een bijzondere plaats: de werkplaats van de Heilige Geest. Kom biddend en zit luisterend. Verknoei in de kerk je tijd niet door je vrijwillig aan de duivel aan te bieden om zijn werktuig te zijn, waardoor je jezelf en anderen te gronde richt. Wie zich misdraagt, is anderen tot een ergernis en ouders menigmaal een bron van verdriet en schaamte. Laat je toch waarschuwen. Het is om je bestwil gedaan.

ds. A.J. Britstra

Kun je dan nog met een I pad, groot collegeblok en strijkplank gaan? Want het zou toch niet uitmaken, zoals sommige hier beweren.
Ik heb het anders geleerd van mijn ouders en lees het hierboven toch ook. Dat ons gedrag er wel toe zou doen nl.
Je hebt helemaal gelijk dat je dit stukje aanhaalt, als tenminste jouw vooronderstelling dat 'aantekeningen maken = oneerbiedig' klopt. Dat geldt voor jou persoonlijk, maar eerder in deze deze discussie is aangetoond dat het geen universele waarheid is.
freek

Bericht door freek »

Ik heb een tijdje meegeschreven. Op een gegeven moment vroeg ik me af: wat heeft dit voor zin, ik doe er toch niks meer mee. En voor het beter opnemen heb ik het niet nodig.
Inmiddels denk ik regelmatig bij bepaalde, treffende uitspraken: deze moet ik even onthouden. Een notitieboekje zou daarbij dienstbaar kunnen zijn. Dus wellicht ga ik binnenkort weer meeschrijven, maar dan niet meer zozeer de hoofdlijn van de preek, maar vooral de dingen die me aan het denken zetten of me in het bijzonder raakten.
Jongere

Bericht door Jongere »

Als we vooral eens zouden leren elkaar hierin vrij te laten en niet te veel om ons heen te kijken tijdens de dienst, zou er al veel gewonnen zijn.
Cees

Bericht door Cees »

Jongere schreef:Als we vooral eens zouden leren elkaar hierin vrij te laten en niet te veel om ons heen te kijken tijdens de dienst, zou er al veel gewonnen zijn.
Eens
refo

Bericht door refo »

Control freaks kunnen niet zoveel met dat advies.
Plaats reactie