Erasmiaan schreef:
Evenals de droefheid naar God, zoals neergelegd in 2 Korinthe 7, genomen wordt in het leven der genade. Het is overigens frappant dat edmund - een fervent aanhanger en verdediger van ds. Kort - deze tekst uit Korinthe op gelijke hoogte stelt met het hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, namelijk - volgens hem - na de kennis van Christus. Terwijl ds. Kort in zijn schema "de droefheid naar God" als voorbereidselen noemt, in de staat der ontwaking. Kijk maar naar zijn tekstverwijzingen bij dat schema op p. 179.
@Erasmiaan, het gaat mij niet om ds. Kort of welke ds. dan ook, het gaat mij om de leer die hij voorstaat. En mijn vaste overtuiging is dat deze in essentie gegrond is op Gods Woord.
In de oorspronkelijke tekst staat een droefheid naar God, komende van God, Gode behagende en den zondaar tot God brengende, wanneer zijn hart waarlijk gescheurd is, dat hij God door zijn zonden beledigd heeft, en met vertrouwen ven vergeving dezelven door Jezus Christus, en een vast voornemen om, zo verre hem God daartoe bekwaam zal maken, alle zonden in het toekomende te vermijden.
Onberouwelijke, dat is, zulk eene omkering van den dienst der zonde tot den dienst van God, welke ons nooit zal berouwen, al vallen wij wederom in de zonden, welke wij eenmaal verzaakt hadeen. Men merke tegelijk op, dat een godlijk berouw niet is de bekering zelve, maar hetgene strekt om dezelve in ons te werken, door ons te behoeden van wederom te vallen in zulk een misdaad, welke ons zo veel droefheid en smart heeft veroorzaakt.
@Erasmiaan, in het door ds. Kort gebruikte schema, op blz. 176, staat deze verwijzing inderdaad genoemd in punt 5. van een werk in het hart van de zondaar als hij nog onder de wet is. Dit doet echter niets af van zoals ds. Kort de wedergeboorte van de schijngeboorte komt te onderscheiden.
Wanneer men de zaak van de inwendige roeping van een zondaar omstandig probeert te beschrijven dan is dat moeilijk in een schema te vatten. Het komt aan op de gehoorzaamheid, de (vernieuwde) wil om zich te onderwerpen aan God.
Het door ds. Kort genoemde en bedoelde punt bij een zondaar onder de wet breekt door, of staat op het punt door te breken en zich te verenigen met Christus.