Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Ad Anker
Moderator

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Ad Anker »

Anker schreef:
WimA schreef:
-DIA- schreef:Ik hou de snelheid hier niet goed bij.
Heeft het geacht forum al kennis genomen van
wat ds. J. Roos vandaag in DWS schrijft?
Ik zou haast zeggen: geachte ds. Kort wordt wel in het nauw gebracht.
Inderdaad. Met citaten van vader Brakel die ook menige forummer tot nadenken zullen stemmen.
Daar heb ik dan inderdaad nog wel een vraag over richting huisman. We hebben toen een discussietje gehad over de visie van Brakel. Huisman bleef toen volhouden dat de wedergeboorte volgens Brakel begint met de bewuste kennis van Christus. Brakel zegt echter ook dat er geen voorbereidende werkzaamheden zijn voor de wedergeboorte. Waar moeten we in huismans visie de droefheid naar God, het hongeren en dorsten naar etc. plaatsen?
Heb je hier al op geantwoord, huisman?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

@Anker: Ik was het overigens met een zin van het door jou geciteerde stukje niet helemaal eens met Ds. de Heer. Hij schrijft: "Het punt van geschil is of de overtuiging van zonde en schuld ook kan horen bij het zaligmakende werk van de Heilige Geest." en legt vervolgens uit dat hij bedoelt of dit behoort tot de wedergeboorte of niet. Daarmee impliceert hij dat er alleen zaligmakend werk van de Heilige Geest kan zijn in de wedergeboorte. Dat is misschien in de visie van Ds. de Heer wel zo, terwijl, volgens mij (ik hoor het wel als het niet zo is), Ds. Kort dit niet zo ziet. De voorbereidende werkingen zijn wel degelijk zaligmakend, gelet op de uitkomst, maar vallen alleen buiten de wedergeboorte.
Oké, volgens mij heb je daar gelijk in. Ds. Kort zegt dat de overtuiging van zonde en schuld door de Heilige Geest niet zaligmakend hoeft te zijn, ds. de Heer zegt dat overtuiging van zonde en schuld door de Heilige Geest in de wedergeboorte. En daar heeft ds. de Heer natuurlijk gelijk in.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:huisman en WimA, doe eens een beetje lief tegen elkaar.
Eens. Probeer wat meer op het onderwerp te richten.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:Ook McCheyne plaatst de overtuiging van zonde buiten de wedergeboorte. Uit een preek over Joh 16:8 „En die (de Trooster) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel.”

McCheyne schreef:2. Sommigen van u zijn wellicht onder overtuiging van zonde, u gevoelt de
verschrikkelijkheid van uw staat buiten Christus en u gevoelt u in waarheid ellendig.
Welnu dan,
1ste. Wees dankbaar voor dit werk van de Heilige Geest: „Vlees en bloed heeft u dit
niet geopenbaard, maar Mijn Vader.” (Matth. 16 : 17). God heeft u in de woestijn
gevoerd, juist om u te lokken, en tot uw hart te spreken van Christus. Langs deze weg
begint Hij Zijn werk in iedere ziel welke Hij wil behouden. Niemand is nog ooit tot
Christus gekomen, die niet eerst overtuigd was van zonde. Allen, die nu reeds in de
hemel zijn ingegaan, zijn hiermee begonnen. Wees dankbaar dat u niet gestorven bent
gelijk zovelen om u heen.
2e. Laat deze overtuiging niet weer verloren gaan. Bedenkt dat u haar zeer lichtelijk
weer verliezen kunt. Wikkelt uzelf slechts tot over de oren in allerlei bezigheden, en
zet uw werk op de rustdag voort, en weldra zult u alles hebben weggevaagd. Wees
slechts wat toegeeflijk in zinne lijke vermaken, neemt slechts een weinig deel in de
genoegens van u metgezellen, en weldra zult u weer even vrolijk en zorgeloos zijn als
zij. Zo ge uw ziel liefhebt, vliedt deze dingen, blijft niet stilstaan, ontvliedt ze. Leest
zulke boeken, die uw benauwdheid gaande houden; gaat onder het gehoor van zulke
leraars die deze benauwdheid niet zoeken te stillen. Bovenal, roept tot de Heilige
Geest, die de Werker daarvan is, dat Hij daarmede in u doorwerke. Roept nacht en dag
dat Hij u toch niet buiten Christus laat blijven. O, zo ge u slapende willen blijven totdat
u in de hel ontwaakt? 3e. Blijft niet bij deze overtuiging staan. Nog bent u niet
behouden. Velen zijn zover gekomen, en toch nog verloren gegaan; velen zijn
overtuigd geweest, en toch nooit tot bekering gekomen, velen hebben hun overtuiging
verloren en zich opnieuw in de zonde gewenteld.
„Gedenk aan de vrouw van Lot.”
(Luk. 17 : 32). U bent niet behouden zolang u niet in de schaapskooi bent. Christus is
de Deur. ,,Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen zullen zoeken in te
gaan en zullen niet kunnen. (Luk. 13 : 24).
Dundee, 4 februari 1837.
Je hebt overtuigingen en zaligmakende overtuigingen. Die eerste gaan over. (hoe was het ook al weer? Steenachtige plaatsen, doornen etc.), de tweede zijn zaligmakend, dat is wanneer je in de schaapskooi Christi bent. Ik weet niet precies wat je hier wilt 'bewijzen'.

Let op wat Mc Cheyne hier zegt: Bij 1 zegt hij " Wees dankbaar voor dit werk van de Heilige Geest" en bij 3 zegt hij: "Blijft niet bij deze overtuiging staan. Nog bent u niet behouden. Velen zijn zover gekomen, en toch nog verloren gegaan; velen zijn overtuigd geweest, en toch nooit tot bekering gekomen" Hij wijst dan op de ene weg om tot behoud te komen:U bent niet behouden zolang u niet in de schaapskooi bent. Christus is de Deur.

Het lijkt erop dat McCheyne het onderstreepte ook zegt tegen de mensen met zaligmakende overtuigingen

Van de hele preek heb ik een link geplaatst

Je tweede vraag gaat over ds C. Smits waar je dit citaat aanhaalt en aan mij vraagt wat ds Smits hier bedoeld.
Het wil niet zeggen, als een mens ingelijfd is in Christus, dat hij Christus kent."
Dit is wel een erg kort citaat heb je ook een groter citaat waaruit deze zin genomen is?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:Ook McCheyne plaatst de overtuiging van zonde buiten de wedergeboorte. Uit een preek over Joh 16:8 „En die (de Trooster) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel.”

McCheyne schreef:2. Sommigen van u zijn wellicht onder overtuiging van zonde, u gevoelt de
verschrikkelijkheid van uw staat buiten Christus en u gevoelt u in waarheid ellendig.
Welnu dan,
1ste. Wees dankbaar voor dit werk van de Heilige Geest: „Vlees en bloed heeft u dit
niet geopenbaard, maar Mijn Vader.” (Matth. 16 : 17). God heeft u in de woestijn
gevoerd, juist om u te lokken, en tot uw hart te spreken van Christus. Langs deze weg
begint Hij Zijn werk in iedere ziel welke Hij wil behouden. Niemand is nog ooit tot
Christus gekomen, die niet eerst overtuigd was van zonde. Allen, die nu reeds in de
hemel zijn ingegaan, zijn hiermee begonnen. Wees dankbaar dat u niet gestorven bent
gelijk zovelen om u heen.
2e. Laat deze overtuiging niet weer verloren gaan. Bedenkt dat u haar zeer lichtelijk
weer verliezen kunt. Wikkelt uzelf slechts tot over de oren in allerlei bezigheden, en
zet uw werk op de rustdag voort, en weldra zult u alles hebben weggevaagd. Wees
slechts wat toegeeflijk in zinne lijke vermaken, neemt slechts een weinig deel in de
genoegens van u metgezellen, en weldra zult u weer even vrolijk en zorgeloos zijn als
zij. Zo ge uw ziel liefhebt, vliedt deze dingen, blijft niet stilstaan, ontvliedt ze. Leest
zulke boeken, die uw benauwdheid gaande houden; gaat onder het gehoor van zulke
leraars die deze benauwdheid niet zoeken te stillen. Bovenal, roept tot de Heilige
Geest, die de Werker daarvan is, dat Hij daarmede in u doorwerke. Roept nacht en dag
dat Hij u toch niet buiten Christus laat blijven. O, zo ge u slapende willen blijven totdat
u in de hel ontwaakt? 3e. Blijft niet bij deze overtuiging staan. Nog bent u niet
behouden. Velen zijn zover gekomen, en toch nog verloren gegaan; velen zijn
overtuigd geweest, en toch nooit tot bekering gekomen, velen hebben hun overtuiging
verloren en zich opnieuw in de zonde gewenteld.
„Gedenk aan de vrouw van Lot.”
(Luk. 17 : 32). U bent niet behouden zolang u niet in de schaapskooi bent. Christus is
de Deur. ,,Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen zullen zoeken in te
gaan en zullen niet kunnen. (Luk. 13 : 24).
Dundee, 4 februari 1837.
Je hebt overtuigingen en zaligmakende overtuigingen. Die eerste gaan over. (hoe was het ook al weer? Steenachtige plaatsen, doornen etc.), de tweede zijn zaligmakend, dat is wanneer je in de schaapskooi Christi bent. Ik weet niet precies wat je hier wilt 'bewijzen'.

Let op wat Mc Cheyne hier zegt: Bij 1 zegt hij " Wees dankbaar voor dit werk van de Heilige Geest" en bij 3 zegt hij: "Blijft niet bij deze overtuiging staan. Nog bent u niet behouden. Velen zijn zover gekomen, en toch nog verloren gegaan; velen zijn overtuigd geweest, en toch nooit tot bekering gekomen" Hij wijst dan op de ene weg om tot behoud te komen:U bent niet behouden zolang u niet in de schaapskooi bent. Christus is de Deur.

Het lijkt erop dat McCheyne het onderstreepte ook zegt tegen de mensen met zaligmakende overtuigingen

Van de hele preek heb ik een link geplaatst

Je tweede vraag gaat over ds C. Smits waar je dit citaat aanhaalt en aan mij vraagt wat ds Smits hier bedoeld.
Het wil niet zeggen, als een mens ingelijfd is in Christus, dat hij Christus kent."
Dit is wel een erg kort citaat heb je ook een groter citaat waaruit deze zin genomen is?
Wat Mac Cheyne betreft: net als wat WimA zegt, de uitwendige roeping is ook het werk van de Heilige Geest, lees de DL.

Wat ds. Smits gezegd heeft staat in zijn verklaring van zondag 7. Ik heb die niet, jij wel, dus vandaar mijn vraag.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:1.Wat Mac Cheyne betreft: net als wat WimA zegt, de uitwendige roeping is ook het werk van de Heilige Geest, lees de DL.

2.Wat ds. Smits gezegd heeft staat in zijn verklaring van zondag 7. Ik heb die niet, jij wel, dus vandaar mijn vraag
1.Nu draai je er omheen Mc Cheyne zegt toch duidelijk dat met alleen overtuigingen je nog niet behouden bent, zelfs al zijn het door de Heilige Geest gewerkte overtuigingen.

2.Die heb ik idd en ga hem nu even uit de kast halen.

Kun jij niet optreden als mediator tussen WimA en mijn persoon. Want het gaat niet goed met onze relatie. Wij zijn al gescheiden van tafel en forum.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:1.Wat Mac Cheyne betreft: net als wat WimA zegt, de uitwendige roeping is ook het werk van de Heilige Geest, lees de DL.

2.Wat ds. Smits gezegd heeft staat in zijn verklaring van zondag 7. Ik heb die niet, jij wel, dus vandaar mijn vraag
1.Nu draai je er omheen Mc Cheyne zegt toch duidelijk dat met alleen overtuigingen je nog niet behouden bent, zelfs al zijn het door de Heilige Geest gewerkte overtuigingen.

Kun jij niet optreden als mediator tussen WimA en mijn persoon. Want het gaat niet goed met onze relatie. Wij zijn al gescheiden van tafel en forum.
1. Wat houden door de Heilige Geest gewerkte overtuigingen in? Judas was zelfs door de Heere Jezus uitverkoren, en toch een verworpene.
2. Ik ben benieuwd.
Ik ben al begonnen als mediator. :hum
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:

1. Wat houden door de Heilige Geest gewerkte overtuigingen in? Judas was zelfs door de Heere Jezus uitverkoren, en toch een verworpene.
2. Ik ben benieuwd.
Ik ben al begonnen als mediator. :hum
Even alleen een antwoord op 2.

Het citaat staat op blz 112 van de HC verklaring van ds C. Smits. De hele zin gaat zo: Het wil niet zeggen, als een mens ingelijfd is in Christus, dat hij Christus kent. Namelijk in die zin, dat hij Hem kent zoals de apostel zegt: Opdat ik Hem kennen, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende. Dit is voorgaand onderwijs.

Hiet zullen wij het beide wel mee eens zijn. Eerlijkheid gebied te zeggen dat Ds C. Smits in deze preek meer (maar niet volkomen) de lijn van Comrie kiest dan die van ds Kort. Hij citeers ook uit Comrie's ABC.
In de toepassing zegt ds Smits wel dat het verschil tussen onecht en waar geloof is dat het ware geloof ons met God verenigd en dat geloof is een verborgen, een geestelijke band die ons aan Christus verbindt. Dat is dan geen vreemde, want de schapen kennen geen vreemde maar zij kennen Mij en zij horen Mijn stem. (blz 120)
MarioA

Bericht door MarioA »

Vooropgesteld wil ik opmerken dat ik graag luister naar zowel ds. Kort, ds. Roos en ds. De Heer. Allen verkondigen dat een zondaar tot God bekeerd moet worden. Allen zijn zeer bewogen met het heil van zielen en gezonden dienstknechten van God. Ik ben het eens met de beoordelingen van de recensie van ds. De Heer in die zin dat ds. De Heer met begrip en argumenten het boek van ds. Kort recenseert. Ik constateer tot mijn verdriet dat ds. Roos helaas mee gaat in het kwalificeren van stellingnemers. Ds. Kort heeft dat weliswaar helaas ook in kras taalgebruik gedaan, maar dat betekend nog niet dat je daar in mee moet gaan.

Ds. Roos bespreekt het boek niet correct, selecteert selectief en kwalificeert vooral de opvatting zonder ze grondig te weerleggen:

• Hij stelt bijvoorbeeld dat ds. Kort een middelstaat voorstaat. Terwijl ds. Kort dit op pagina 43 op basis van dezelfde schrijver, Arnoldus van Rotterdam, afwijst!
• Ds. Roos doet het voorkomen alsof ds. Kort geen enkel respect heeft voor dr. Comrie, terwijl ds. Kort het op pagina 81 dr. Comrie een bekwaam en godzalig theoloog noemt!.
• Ds. Roos vraagt zich af welke oude schrijvers wij moeten lezen en noemt dan degene die het niet zouden moeten zijn volgens ds. Kort. Deze schrijvers noemt ds. Kort geen eens. Ds. Roos verzwijgt tot nu toe de oude schrijvers die Ds. Kort wel noemt zoals, Boston, Owen, Rotterdam, Van der Groe, Mead, Ursinus, Watson, Kohlbrugge, Ambrosius, Bunyan, Gray, Binning.
• Ds. Roos stelt dat ds. Kort een eigen schema heeft ontwikkeld. Terwijl ds. Kort het schema heeft overgenomen van Watson en Owen (pagina 19).
• Ds. Roos stelt dat ds. Kort zichzelf groter acht dan de oudervaders, terwijl ds. Kort dit in zijn boek niet opmerkt en het tegendeel beweert!
• Ds. Roos citeert uit de Dordtse Leerregels hoofdstuk 3 en 4 artikel 12 en veroordeelt daarmee ds. Kort, terwijl ds. Kort op pagina 44 met excact hetzelfde artikel zijn mening onderbouwt!.

Ik begrijp, als lid van de Ger. Gem. in Ned, overigens goed dat ds. Roos pal staat voor de leer van de Ger. Gem. in Ned. Die leer laat helaas blijkbaar weinig ruimte over voor enige nuance of begrip voor een verschil. Is dit ook de reden waarom puriteinse schrijvers tot nu toe in de besprekingen van ds. Roos niet genoemd worden? Ds. Roos kan mijns inziens niet ontkennen dat de leer van dr. Comrie verschilt met die van de meeste Puriteinen. Dat kun je toch gewoon erkennen en zonder af te vallen en negatief je “tegenstander” te kwalificeren. God heeft gelukkig geen dogmatiek bij de Bijbel laten schrijven. Zolang wij alles in systemen en schema’s willen plaatsen zullen er meningsverschillen blijven. Ik hoop en verwacht dat de predikanten binnen de Oud. Ger. Gem. elkaar vasthouden, omdat ze uiteindelijk staan voor dezelfde kern waarheid!.

De visie die Ds. Kort verwoordt heeft volgens mij oude papieren en is niet nieuw. Ik heb twee puriteinen er op nageslagen:

Thomas Boston, De noodzakelijkheid van de bekering, blz. 37:
“Wij mogen daaruit niet afleiden dat de bekering aan het geloof voorafgaat, net zomin als wij uit Hebreën 12:14 mogen afleiden dat de heiligmaking aan het geloof voorafgaat. Bekering is het doel en geloof is het middel tot dat doel” Het middel is in de praktijk het eerste.

Nb. Dit boek is vertaald door M. Krijgsman, tegenwoordig Ds. M. Krijgsman!

MacCheyne, De bron van zaligheid, blz 362-364. Een predikatie over Joh. 16:8.
In de toepassing gaat over de “middelstaat”, zoals door Ds. Roos “aangetoond”. MacCheyne benoemt en spreekt drie klassen van mensen aan: 1) De niet ontwaakten, 2) De ontwaakten (middelstaat?) 3) Hen die in Christus gekomen zijn. Tot de ontwaakten zegt MacCheyne ondermeer: Het kan zijn dat God, uit vrije onferming, de bekommering in uw hart heeft verwekt; maar gij zijn nog niet behouden!.

Beide oude schrijvers zijn breed geaccepteerd. Zijn en worden ze (nog) niet goed gelezen?
huisman

Bericht door huisman »

Simon schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Ook het RD is wakker geworden. De krant van wakker reformatorisch nederland

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 01402#hide

Ons forum besteed er volgens het RD geen aandacht aan
Het boek van ds. Kort roept inmiddels veel reactie op, de discussieforums Refoforum en RefoWeb alsook in de kerkelijke organen De Saambinder en De Wachter Sions.
Dat hebben ze dan net pas toegevoegd.
Heb je gebeld?

In de gedrukte versie staat helaas alleen nog RefoWeb. In "puntkomma" gaat ds Tj de Jong uitgebreid in op boek en discussie. Dat doet hij op een m.i. fijnzinnige wijze. Compliment voor deze predikant!
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Voorbereidingen door de Heilige Geest vóór de wedergeboorte erkend door de Leidse professoren (Synopsis), tevens leden Dordtse Synode

Leidse professoren, Thysius
“Diensvolgens brengt niemand tot deze genade [de vernieuwing van de wil] iets toe, ja ook vermag hij zich niet (...) tot haar voor te bereiden, ter beschikking te stellen en te voegen, niet meer dan iemand tot zijn verwekking en levendmaking iets toebrengt.
Toch ontkennen wij niet, dat God hier gebruik maakt van zekere voorbereidingen, zoals nu eens de natuur, dan weer de wet, waardoor de zondaar tot wanhopen aan zichzelf gebracht, als met de hand geleid wordt tot de vertroosting van het Evangelie en de hoop op God. Maar voorzeker wordt dit werk in ons uitgericht door de kracht van de Geest, door middel van de verkondiging van het Evangelie, opdat niemand mene, dat wij heftige aangrijpingen en geestdrijverige en plotselinge bewegingen stellen.” (Synopsis, XVII.31, 32.)

Leidse professoren, Walaeus
“De verdienende oorzaak van deze gave [namelijk de aanvankelijke wedergeboorte en bekering] is niet enige voorafgaande geschiktheid in ons, of een voorbereiding (...).
Wij ontkennen echter niet dat God Zelf weliswaar gewoonlijk op verschillende wijzen, hetzij door de bewijsmiddelen der natuur, Rom. 2:4, hetzij door het woord van de Wet en het Evangelie, de mensen langzamerhand voorbereidt, vóórdat Hij hen van deze weldaad deelgenoot maakt (...), maar wij ontkennen ten eerste, dat God tot deze gewone wijze van handelen gehouden is, gelijk uit de met Christus gekruisigde misdadiger en Paulus die de kerk vervolgde, blijkt; (...) tenslotte [ontkennen wij] dat enige dergelijke geschiktheid of voorbereiding die aan het geloof voorafgaat, een voorgaande is, waaraan door God een vaste belofte van deze gave gedaan is, daar al wat uit het geloof niet is, zonde is, Rom. 14:23, en zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen, te weten ter zaligheid, Hebr. 11:6.
(Synopsis, XXXII.5, 6.)

“De instrumentele oorzaak van deze weldaad [van aanvankelijke wedergeboorte en bekering] is het woord van God, zowel van de Wet als van het Evangelie. Want door de Wet, zowel in de natuur ingeschreven, Rom. 1, als op de stenen tafelen vernieuwd, 2 Kor. 3, wordt de mens tot de ware erkenning van zijn veroordeling en ellende gebracht, gelijk elders is uitgelegd; zonder welke de mens niet vatbaar kan zijn voor wedergeboorte en zaligmakende bekering, daar Christus zelf betuigt, dat Hij niet gekomen is om rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering te roepen, Matth. 9:13.” (Synopsis, XXXII.10, 11.)

Voorbereidingen door de Heilige Geest vóór de wedergeboorte erkend op de Dordtse Synode

Dordtse Synode, theologen uit Drente
“Het einde van deze gemene gaven is niet, dat wij door het recht gebruik derzelve grotere en meerdere gaven zouden verdienen of verkrijgen, en dat overzulks de verworpenen eindelijk zouden uitverkoren worden, maar opdat daardoor het menselijk gezelschap en de burgerlijke orde zou mogen onderhouden worden, en aan de uitverkorenen op verscheidene wijzen daardoor alle gedienstigheid zou gedaan worden, en opdat dezelven tot de inwendige roeping daardoor zouden bereid worden.” (Acta, blz. 839.)

Dordtse Synode, theologen uit de Palts
“Het is ook zeker, dat sommige daden van kennis der zonde, droefheid, verslagenheid, enz. gaan vóór het geloof en de bekering in de mens die herboren zal worden, terwijl hij door de dienst der wet en des Evangelies bereid wordt om de genade te ontvangen.” (Acta, blz. 479.)

Dordtse Synode, theologen uit Engeland
Daar zijn enige inwendige effecten of werkingen, die de bekering of wedergeboorte voorgaan, die door de kracht des Woords en des Geestes verwekt worden in de harten dergenen die nog niet zijn wedergeboren. Zoals daar zijn de kennis van de wil Gods, het gevoelen der zonde, de vrees der straf, te denken over de verlossing, enige hoop van vergiffenis.
De goddelijke genade pleegt de mensen tot de stand der rechtvaardigmaking, in dewelke wij vrede hebben bij God door onze Heere Jezus Christus niet te brengen door een haastig aanblazen Gods, maar door vele voorheen gaande daden, en door de dienst des Woords te ondergebracht en voorbereid zijnde. Dit is te zien in diegenen, die de predikatie van Petrus gehoord hebbende, het pak der zonde gevoelen, vrezen, bedroefd zijn, de verlossing begeren en enige hoop van vergiffenis ontvangen. Al welke dingen uit die woorden te vernemen zijn, Hand. 2:37, Als zij dit gehoord hadden, werden zij verslagen in ‘t hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen, mannen broeders! Dit vereist ook de natuur van de zaak. Want gelijk in de natuurlijke generatie van de mens vele voorgaande beschikkingen zijn, die de invoering van het wezen voorgaan, alzo ook komt men in de geestelijke, door vele voorgaande handelingen der genade, tot de geestelijke geboorte.
Dit blijkt eindelijk ook uit de middelen die God gebruikt om de mensen te herbaren. Want Hij gebruikt de dienst van mensen en het middel van het Woord. 1 Kor. 4:15, Door het Evangelie heb ik u gegenereerd. Indien God de goddeloze mens onmiddellijk wilde herbaren en rechtvaardigen, zou hiertoe niet van node zijn dat de mens door enige kennis, door enige droefheid, enige begeerte, enige hoop van vergeving bereid werde. En de dienaren, het Woord Gods recht snijdende, zou de zorg niet opgelegd zijn, wel en voorzichtiglijk de consciëntiën der toehoorders, eerst door de schrik der wet te kwetsen en daarna door de evangelische beloften op te richten, en die te vermanen om bekering en geloof door gebeden en tranen van God te begeren.” (Acta, blz. 470-471.)

Naschrift. Wat de Dordtse Synode NIET erkende waren voorbereidingen in de betekenis dat de mens ZICHZELF tot de wedergeboorte kon voorbereiden. Dat is zeer zeker niet het geval (dat was de dwaling van de Remonstranten). Het is alleen de Heilige Geest Die de mens door de bediening van Wet en Evangelie voorbereid om de genade te ontvangen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is het hele artikel van ds Roos hier al geplaatst? Het zou mogelijk wat helderheid kunnen verschadden?
Is er iemand die het nog niet geeft gelezen?

PS Ik kan het hier niet allemaal meer zo snel volgen, vandaar deze vraag.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Simon schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Ook het RD is wakker geworden. De krant van wakker reformatorisch nederland

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 01402#hide

Ons forum besteed er volgens het RD geen aandacht aan
Het boek van ds. Kort roept inmiddels veel reactie op, de discussieforums Refoforum en RefoWeb alsook in de kerkelijke organen De Saambinder en De Wachter Sions.
Dat hebben ze dan net pas toegevoegd.
Heb je gebeld?

In de gedrukte versie staat helaas alleen nog RefoWeb. In "puntkomma" gaat ds Tj de Jong uitgebreid in op boek en discussie. Dat doet hij op een m.i. fijnzinnige wijze. Compliment voor deze predikant!
Keurig artikel inderdaad; zelfde lijn zo'n beetje als ds. De Heer.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Is het hele artikel van ds Roos hier al geplaatst? Het zou mogelijk wat helderheid kunnen verschadden?

Ik heb het nog niet gelezen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:Is het hele artikel van ds Roos hier al geplaatst? Het zou mogelijk wat helderheid kunnen verschadden?

Ik heb het nog niet gelezen.
Zou je het willen lezen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie