En daarom zou ik graag eens willen weten:huisman schreef:De reformatoren streden op een ander front dan onze nadere reformatoren dat geeft accentverschillen maar in leer is er weinig verschil tussen deze theologen. De discussie waar wij dit topic mee hebben gevuld speelde bij de reformatoren niet.klever schreef:Volgens mij ging het in de reformatie om de vergeving der zonden: niet door de goede werken ( de aflaatbrieven e.d.) of zoals Luther later probeerde op zijn knieen de pilatustrap in Rome op te klimmen, maar door genade alleen door het verzoenend bloed van Christus. Daar lag volgens mij toen het zwaartepunt. In de nadere reformatie is men dieper op de geloofsleer ingegaan, misschien ligt daar de oorzaak van deze discussie, dat Calvijn en c.s. andere accenten legden dan de nadere reformatoren.huisman schreef:Waar baseer jij de onderstreepte zin op ? In de reformatie ging het om het zaligmakend geloof om de rechtvaardiging van de goddeloze en veel minder over het begin van het geestelijke leven. De reformatoren hadden wel een duidelijke aversie tegen het roomse denken wat zich openbaarde in de stelling dat je nooit zeker kunt zijn van je behoud maar dat de kerk en de priesters er wel voor zullen bidden.Anker schreef:ja, ik geloof dat het in deze topic over een puur theoretische kwestie gaat. Ik kan hier weinig bevindelijks ontdekken. Temeer omdat niemand hier rust geeft buiten Christus. Wel dat er een toeleidende weg is tot Christus. En dat wordt verschillend ingevuld. Dit is overigens al een discussie die vanaf de reformatie speelt ofzo. Ik snap de zorg van ds. Kort c.s. ook wel. Alleen los je dit op om deze discussie met zo'n boek op het scherpst van de snede te voeren. Ik zie bij predikanten zoals genoemd een avondmaalsmijding waarvan ik me afvraag of dát de bedoeling is. Dat is in ieder geval niet bij onze oudvaders terug te vinden. Je kunt bang zijn om veel mensen in te sluiten door een bepaalde benadering van de toeleidende weg en dat is een gevaar, je kunt ook kleintjes buitensluiten door de andere kant te benadrukken. Allebei lijkt me niet goed. Als de kerk van Nederland gekenmerkt werd door een geestelijke bloei was dit boek niet geschreven en gingen we anders met elkaar om. En ik zeg we.
Omdat de door ds Kort bestreden leer er toen nog niet was.
- Vanaf welke tijd spreekt men over het onderscheid tussen het 'wezen' des geloofs en het 'welwezen'?
- Vanaf welke tijd spreekt men over het onderscheid tussen de wedergeboorte in engere, in bredere zin, in nauwe en in ruimere zin?
Ik zou haast zeggen: Het is ingewikkeld geworden