= "ejvl "]Zeker, door het kruisoffer van Christus is er de mogelijkheid tot zaligheid, zonder dat offer waren alle mensen verloren, dus is het 100% Godswerk dat er nog een mogelijkheid is tot zalig worden.
Jou 2e gedeelte zie ik als een belofte dat de strijd bij gelovigen, want Paulus schrijft dit aan gelovigen, niet alleen gestreden hoeft te worden maar dat God het werkt.
Het is 100% Godswerk en 100% mensenwerk.
En als je een gelovige bent zul je ook altijd erkennen dat het de Geest van God is die in je heeft gewerkt, door het werk van de Heilige Geest.
Maar het is niet zo dat de mens onmachtig is, want de mens is zelf verantwoordelijk, anders kan God de schuld krijgen en dat kan nooit.
Je hebt helemaal gelijk, Paulus schrijft dit aan gelovigen en is het dus van toepassing als je al een gelovige bent.
Terecht opgemerkt.
. Dat er geen Dordtse Leerregels waren, is evident. Maar dat slaat natuurlijk nergens op.
2. Wedergeboorte als woord mag dan in het OT niet voorkomen, dat is niets anders dan wat er staat in Ezech. 36:26: "En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven."
3. Dat Nicodemus het niet wist, werd door de Heere Jezus niet als logisch gezien. Dat lijk jij hier wel te doen. Hij verweet hem juist dat hij het niet leek te weten terwijl hij het als leraar Israëls moest weten.
4. Met het woord "wedergeboorte" in de tekst die jij aanhaalt (Matth.19:28) wordt toch wel iets anders bedoeld dan met hetgeen de Heere tegen Nicodemus zei. Hier wordt bedoeld (vlgs. de kanttekeningen): "Dat is, in de wederoprichting van alle dingen, wanneer de gelovigen naar lichaam en ziel volkomen zullen vernieuwd worden."
Ezechiël 36 vers 26 gaat over Israël en niet over ons, gelovigen uit de heidenen.
Wij hadden een stenen hart, dus een vleselijk hart, maar wij hebben geen vlesen hart gekregen, maar een Geestelijk vernieuwd Binnenste, een besneden hart leert Paulus.
Even naar Matth 19 vers 28"| Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt in de wedergeboorte enz.. spreekt over de toekomst van Israël want er zal geoordeeld worden over de 12 geslachten. Dat zijn wij niet.
Nee ik bedoel een andere tekst.
Maar eerst even over Nicodemus waar de Here Jezus Zelf het woord voor het eerst bezigt en zich richt tot Israël over het hoofd van deze man heen. Hij zegt immers : "Gijlieden" en Nicodemus was alleen toch?
Gaat het nu over aardse zaken of over hemelse zaken?
En inderdaad het wordt gebruikt in de profetieën in relatie tot Israël.
Mattheus 19 vers 28 spreekt over "hen die Hem gevolgd ZIJN in de wedergeboorte" en spreekt over het Koninkrijk en de Troon Zijner heerlijkheid en de 12 geslachten, dat is nog toekomst.
Het zijn die beenderen die wedergeboren werden en dat is het ganse huis Israël,. Dat is niet het Joodse volk, maar dat zijn er meer.
Er staat vele malen dat als men niet wedergeboren is, men het Koninkrijk niet kan binnengaan.
Een positie voor ons als wedergeborenen, maar ook een positie voor een wedergeboren natie in de toekomst.
Daar gaat Ez. over en Mattheus 19 vers 28.
Kortom het oude verbond spreekt over de 12 stammen en hun wedergeboorte en niet over de individuele gelovigen.
Dat er ergens staat: "Volg Mij in de wedergeboorte" zegt de Here Jezus tegen individuele mensen, zijn discipelen namelijk, want Hij wist dat Hij de Eerste zou zijn van een nieuwe wedergeboren dus uit God geboren schepping.
Ik ben wedergeboren omdat ik uit God ben geboren en niet uit Adam.
Abraham was een gelovige en werd op grond van zijn geloof gerechtvaardigd, dan wel tot rechtvaardigheid gerekend, maar kon nog niet vervuld zijn met de Heilige Geest, wans DE Heilige Geest was nog niet gekomen , sterker nog de discipelen wisten niet eens wat if Wie dat was.
En wedergeboorte is onmogelijk zonder Heilige Geest.
Als iemand de tekst vindt, volg Mij in de wedergeboorte hoor ik het graag, ik kan het niet vinden in mijn concordantie.