Natuurlijk geloof ik Joh. 3:16, maar daar staat helemaal niet dat Jezus voor iedereen is gestorven.basculier schreef:Niet alleen voor degenen die uiteindelijk gelovigen zijn, vind ik een vreemde opmerking.
De Bijbel zegt dat de Here Jezus gestorven is voor de hele wereld volgens Joh. 3 vers 16, geloof je dat of niet?
Joh 3:16 "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe."
Zie je? Het gaat om een iegelijk die in Hem gelooft. Ik verbaas me altijd hoe dit vers vandaag de dag wordt uitgelegd, terwijl er toch echt staat dat Jezus is gestorven, zodat iedereen die in Hem gelooft behouden wordt. Maar twee versen verder lees je dat iedereen die niet gelooft nog onder het oordeel is. Joh 3 leert juist heel duidelijk dat het offer uiteindelijk alleen degenen die tot geloof komen tot nut is, terwijl de ongelovige nog onverzoend onder het oordeel van God staat.
Hier kan ik echt niet in meegaan. Ik vind het leuk dat je in het Nederlandse woordenboek een andere betekenis voor 'offer' hebt gevonden (of zit je te denken aan het Engelse 'to offer'?), maar de vraag is of dat ook kan in het Grieks en het Hebreeuws. Maar die vraag hoeven we eigenlijk niet eens te stellen, want de Bijbel trekt duidelijk de parallel tussen de offers van het OT en het offer van de Heere Jezus. Jesaja profeteert er al van:basculier schreef:Het offer in de Bijbel is onderverdeeld in een aantal offers met een betekenis, maar het gaat te ver om dat hier uit te leggen, maar een offerte is iets wat je aanbiedt.
Dat heeft niets met slachten te maken of een slachtoffer of een zondoffer, maar wat de Here Jezus offreerde bij Zijn opstanding.
Hij offreerde Zijn Lichaam aan de Vader.
Dat betreft dus gelovige mensen want alleen die mensen zijn leden van Zijn Lichaam.
Dat betreft het bloed van het Nieuwe Testament, dat is wat anders dan het bloed wat vergoten werd op Golgotha
Jesaja 53:4-10
"Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open. Hij is uit den angst en uit het gericht weggenomen; en wie zal Zijn leeftijd uitspreken? Want Hij is afgesneden uit het land der levenden; om de overtreding mijns volks is de plage op Hem geweest. En men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld, en Hij is bij den rijke in Zijn dood geweest, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft, noch bedrog in Zijn mond geweest is. Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt; als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
"als een lam werd Hij ter slachting geleid", "schuldoffer", dat kun je toch niet ontkennen?
Waar het mij nu op te doen is, is dat er staat dat Hij de overtreding van het volk heeft gedragen, zoals letterlijk in deze tekst staat. En door het geloof kunnen wij deel uitmaken van het volk van God, dus alleen die gelooft wordt door het offer verzoend en de rest van de zonde zullen vergolden worden bij het oordeel. Hij heeft echt de overtredingen van Gods volk gedragen, niet meer en niet minder. Het is geen algemeen offer, waardoor iedereen nu verzoend kan worden, maar een particulier offer, waardoor de gelovigen - of Gods volk, de uitverkorenen, of hoe je het ook wil noemen - verzoend zijn. Toen de Heere Jezus zei 'het is volbracht', is de schuld van iedere gelovige die ooit nog zal leven weggenomen, omdat de Heere Jezus die aan het kruis gedragen heeft. De rest van de zonde, die de mensen die weigeren zich te bekeren, die volharden in ongeloof, hebben gedaan; daar is niet voor betaald, daar zullen zij zelf voor de rechterstoel van God voor moeten betalen.
Daarom zeg ik dat Jezus alleen gestorven is voor degenen die tot geloof zullen komen (= Gods volk, of ook de uitverkorenen) gestorven is, omdat alleen voor hun zonden aan het kruis betaald is. Deze leer wordt in het Engels wel eens 'limited atonement' (beperkte verzoening) genoemd en dat is een vreselijke term. Het Nederlandse 'particuliere verzoening' is al beter, maar nog beter zou het zijn om het 'volkomen verzoening' te noemen. Want het offer van de Heere Jezus is genoeg om de gelovigen te verzoenen. De gelovigen zijn daarin verzoend. Het is niet zo dat God Zijn werk heeft gedaan, en dat nu de mensen daar nog een steentje aan bij moeten dragen, en dan pas zijn we vergeven. Nee, Jezus is gestorven voor de zonden van de gelovigen, en die zonden zijn vergeven, omdat Jezus ervoor betaald heeft in onze plaats. Dat is nu precies waar het hem om te doen is; om te laten zien dat het offer genoeg is om voor onze zonden te betalen, daar hoeven wij niets aan te voegen; sterker nog, dat kunnen we helemaal niet.
Jazeker mag je oproepen tot geloof; sterker nog, wat mij betreft moet dat zelfs. Het aanbod van genade is wat mij betreft voor iedereen. Dat is toch niet in strijd met wat ik zeg? Ik stel dat men verzoend wordt door het offer, wanneer men gelooft. Het offer is dus alleen effectief voor degenen die zullen geloven, maar wat heeft dat te maken met al dan niet oproepen tot geloof?basculier schreef:Wij mogen toch oproepen zoals staat in 2 Kor. 5 vers 20 : "Wij bidden u van Christuswege, laat u met God verzoenen".Een gebed van God Zelf.
En dat is heel anders dan te bidden : "Heer, geef aub uw genadegave van geloof".
De prediking is geen interessante filosophie dan wel interessante verhalen, maar is een oproep tot geloof in het Woord dat gesproken wordt.
Een voorbeeld, iemand zegt: "De Heere Jezus is voor mij gestorven". Dat is niets nieuws want dat wist hij altijd al.
Iemand moet zeggen: "Ik ben tot geloof gekomen en sindsdien weet ik dat de Here Jezus voor mij leeft vanuit de dood!"
En dan zal die gelovige leven voor God. Niet meer voor zichzelf. 2 Kor. 10 vers 10.
Ik kan er niet omheen en ben niet Remonstrants, ik weet niet eens wat dat inhoudt.
Maar er staat geschreven in 1 Tim 2 vers 4: "God wil dat alle mensen zalig worden". Of dat gebeurt? Nee! dat denk ik niet.;
Als deze Bijbelse zaken worden verwijderd dan zou dat heel triest zijn want het is een Bijbelse Waarheid die je niet mag wegpoetsen. Dan heb je een grote verantwoordelijkheid te dragen.